Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Sover Fie på eget rom?

Ja, Fie flyttet på eget rom da hun var 3 måneder. vi tok henne over i sprinkelseng fra vugge, og vi hadde ikke plass til det på rommet vårt. Det har gått veldig fint. Jeg sover bedre, og hun sover like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker for tips til smaksprøver :)

Ja da har vi sålangt gjort det riktig, men vi har også gått mye saktere frem. Har hatt samme smak i flere dager og fremdels bare et pr. ts. Men vi fullammer jo fremdeles, så har liksom ikke sett noen vits i å øke heller :) Har også slike plastskjer som er veldig kjekke.

Vurderer også å legge han på eget rom om ikke sånn altfor lenge, men foreløpig så ammer jeg fremdeles så ofte på natta at jeg er redd jeg kommer til å bli sprø av å gå frem og tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips til smaksprøver :)

Ja da har vi sålangt gjort det riktig, men vi har også gått mye saktere frem. Har hatt samme smak i flere dager og fremdels bare et pr. ts. Men vi fullammer jo fremdeles, så har liksom ikke sett noen vits i å øke heller :) Har også slike plastskjer som er veldig kjekke.

Vurderer også å legge han på eget rom om ikke sånn altfor lenge, men foreløpig så ammer jeg fremdeles så ofte på natta at jeg er redd jeg kommer til å bli sprø av å gå frem og tilbake :)

Ammer om natten jeg også, når hun flyttet over var det kun en gang om natta, men etter 2-3 uker så begynte hun å våkne flere ganger. Vi har en sovesofa inne på rommet hennes, en toseter, og den slenger jeg meg på om natta når jeg ammer. Ligger der i halvsøvne, før jeg går å legger meg igjen. Overraskende lite problem, egentlig, trodde jeg kom til å ha det vanskeligere med å sove enn det jeg har hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også flyttet O over på eget rom. Er vel tre uker siden nå, men har vært beortreist innimellom der. Det gikk utrolig bra. Var redd han skulle synes det var ekkelt å ligge i vanlig sprinkelseng, siden han har sovet i hengevugge helt til da. Men det gikk kjempefint, helt fra dag en. Null problem å legge han, og han sover hele natten, avbrutt av en amming. Har til og med skjedd en gang at han har sovet hele natten (fra halv åtte til halv seks). :)

Er ganske fornøyd med dagsovingen også. Han sover alle lurene sine ute i vogna. Dvs to lurer. Hvis han har behov for å sove før han skal ha første lur i titiden, så lar jeg han sove litt i armene mine. :) Også sover han fra halv fire-kvart på fire, til halv fem-kvart på fem. :)

Men han har blitt litt mer krevende. Før kunne han ligge lenge og leke for seg selv, men nå tar det ikke like lang tid før han vil ha oppmerksomhet, og selv om han stort sett er blid, så har det blitt en del mer sutring enn det var før. Menmen.. :)

Hadde han ute på terassen i går, med dress, solfaktor 50 og solbriller. Sååå søt! Og han likte det veldig godt. Smilte stort til plankene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje vi også skal hoppe i det snart :)

Merker også han er mer sutrete enn han pleier og han sover ikke like lenge på dagen lengre heller. Mulig jeg må prøve å holde han litt lengre våken før første dupp slik det ikke blir så mange korte :) Han er ikke så lett å legge heller nå. Han må stortsett bysses i søvn, men satser på at det bare er for enn periode. Bruker ca en time fra vi steller til han har sovnet.

Hvordan skjer innsovningen hos dere?

Ja det med solkrem har jeg lurt på. Bruker dere det så fort de skal ut? Når man er på en trilletur så vet man jo aldri om de kommer til å komme opp av vogna eller ikke? Må kjøpe solbriller vi også nå.

Min begynner også å bli litt mer krevende. Lurer på hva vi skal gjøre i løpet av en dag. Hva gjør dere? Vi er mye hjemme for jeg har ikke bil nå. Vi triller turer, men da sover han jo bare så får jo ikke noen stimulans der. De fleste jeg kjenner er jo på jobb.. hvordan stimulerer dere deres lillinger? Føler han burde se flere folk og dyr kanskje.. Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagtid får jeg han ikke til å sove ved å bare legge han ned. Hvis det kun er for en powernap for at han skal holde ut til vi skal trille, så lar jeg han sovne mens han spiser, så sover han i armene mine 10-30 min. Men sånn ellers så legger jeg han ut i vogna. Må som oftest gå i sånn fem minuter før han sovner, også setter jeg vogna bak huset. Men vi har hund som må luftes, så det går egentlig helt fint.

På kvelden steller jeg og kler på han nattdrakt. Deretter sitter vi oppe i stua imens han ammer. Før brukte han 45-60 min på å spise seg ferdig, og da sov han helt da jeg la han fra meg. Nå bruker han 30 min, maks 40, og som oftest har han øynene åpne når jeg legger han i senga, men da finner han søvnen selv. :) Skal snart begynne å øve på å pusse tennene etter han har spist. Både for å øve på tannbørste, men også for å "vekke" han litt ekstra opp igjen, slik at han blir vant til å finne søvnen helt selv. :)

Jeg tar kun solkrem på han hvis vi skal ut. Han våkner aldri i vogna når vi er på tur, sover hele veien, så settes vogna bak huset til han våkner. Dette har vi gjort helt siden vi kom hjem fra sykehuset, så han sover godt i vogna. :)

Varierer vel litt hva jeg gjør i løpet av en dag. Det er jo trilleturene, også ligger han/vi og leker på gulvet, i tillegg til en del sutring. :gjeiper: Ellers så drar vi jo gjerne på butikken i løpet av dagen, en gang i uka er vi i åpen barnehage, noen ganger drar vi til byen, eller til farmor/mormor. Men blir litt ensformig her også.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Hele livet mitt er ensformig!!!

Lek, jeg lager meg mat, vi går trilletur, går på butikken, hun ligger alene, sover, prater, sutrer... Det skjer ikke mye spennende :gjeiper:

På kvelden vugges hun i noen minutter også kan hun legges ned.

Nå har hun så smått begynt å våkne tidlig på morgenen, så jeg håper vi får en legge-seg-tidlig-trend!

Hun sovner jo alltid 23-00, og da er det bare for oss å finne sengen også...hadde vært deilig med mer voksentid.

Ellers har hun blitt et HELVETE på å ligge alene! :gjeiper:

Kryss i taket - hun er som regel blid i new born settet eller vippestolen.

Men legges hun ned alene for å leke nå er det bare å telle sekundene før hun er på magen. Og derfra gir jeg det alt mellom 5-15 min. før hun sutrer fordi det store hodet er så tungt for den lille kroppen :ler:

Hun har også begynt å trekke knærne GODT oppunder magen, og står derfor med stussen i været og nesa i teppet stakkar. Og kaver frem og tilbake med armer, men kommer ingen vei bortsett fra litt sirkulering rundt magen...

Tærne har hun også oppdaget og gnager på dem eller leker med dem :gjeiper:

Det skjer så mye på en gang at jeg gleder meg ut av alle dimensjoner til hun kan sitte og krabbe selv!

Da flyr hun over alle hauger, men det er heller å foretrekke enn å måtte bærebærebære fordi hun ikke er klar enda!

Edit...kan godt tenkes det er refleksene som gjør at hun drar til seg beina, men jeg tviler LITT...

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn legger vi Fie:

Hun får alltid muligheten til å finne søvnen selv ved å bli lagt i senga si uten noe vugging. Dette bruker faktisk å gå bra når hun skal legges om kvelden. Da sovner hun selv.

Men lurene på dagen så begynner hun å gråte, jeg tar henne opp, svøper henne, også må jeg ta knebøy, trampe rundt og hoppe rundt fram til hun lukker øynene. Dette tar alt fra 2-10 minutter (eller ikke i det hele tatt hvis hun ikke er så trøtt som jeg tror). Så må jeg vugge henne, etterhvert mindre og mindre vugging fram til jeg holder henne helt stille, og hun fortsatt sover. Så begynner kunstverket å legge henne ned i sengen uten at hun merker det. Er jeg heldig så tar dette 15 minutter, er jeg uheldig så holder vi på i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsovningen her har begynt å gå veldig greit. Kler av han, gir tran, steller han og tar på pysj. Ammer han i stuen. Legger han i senga, nattanuss og går ut av rommet. Noen ganger blir det fryktelig trist (sånn som ikveld..), da tar jeg han opp, sitter på sengekanten og synger "trollmor" og "ole brumm" X antall ganger - før jeg legger han ned igjen på nytt. Da går det enten bra, eller så sitter jeg og holder hånda til han sovner :)

På dagen sover han i vogna. Enten ved at vi går tur, eller at vogna står nede i kjellerstuen. Må vugges/trilles i søvn 9 av 10 ganger. Tørr ikke sette han ute uten å være der selv.. har ingen plass jeg ser han fra vinduet nå når det er så mye snø, og livredd katter skal legge seg oppå han.. Ei jeg kjenner fant ungen sin livløs under katta for bare noen uker siden :tristbla: Det gikk bra, på hengende håret, takket være kjapp ambulanse og luftambulanse, men huff og huff.. det er det verste marerittet jeg ser for meg!

Ellers blir dagene veldig like her også. Leke, pupp, sove, leke, pupp, sove, leke, pupp, sove.... Det er essensen i dagen :gjeiper: En dag i uka er vi på småbarnstreff fra 11-14. Ellers kjører vi på besøk til bestemor og bestefar enkelte dager, og er ute og triller litt turer enten alene eller sammen med bekjente. Her krever han også mer enn før, og det merkes at han utvikler sin egen vilje.. *jeg vil ikke ha høyre pupp, jeg vil ha VENSTRE!* :fnise: Men han er en veldig enkel og blid baby mesteparten av tiden, så jeg klager ikke :) Mange som kommenterer hvor skjelden han gråter og hvor blid, fornøyd og kosete han er - og da blir jo mammahjertet selvfølgelig sprekkeferdig av stolthet :rodmer: Trillrund og siklende blid, that's my baby! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da høres det ut som vi har ganske like dager alle sammen da :) Vi har også babysvømming en dag i uka og barseltreff en dag :) drar også på besøk til besteforeldre innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke synge for lille gutten min jeg, ordene blir bare hengende igjen inne i meg :(

Går greit bare å tralle og nynne også, da :) Mannen bruker å spille gitar og lage improsanger til Fie. Plutselig begynte han å synge at Fie ikke fikk lov til å ha sex før vi begge var døde. Og refrenget ble "Før vi er DØD DØD DØD DØD DØD DØD!" Fie satt i vippestolen sin og gliste :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gjort det dumme at eg bruker å gi pupp til han sovner, både på dagtid og til kvelden.. :sjenert: Det er jo deilig at han sovnar så greit da, men ikkje bra, fyfy, han må lære seg å sovne sjølv!

(Ein annan fordel er at når han våkner frå luren sin så er han som oftast mett og dermed smørblid. Det er derfor ein gut med eit stort glis som ligg og møter meg når eg hentar han, då smeltar eg alltid :rodmer: )

No nærmar sommaren seg (eeh..ja?), og eg har allereie begynt å sjå fram til badesesongen. Men går bading i sjø og amming godt ilag? Eller er det fare for brystbetennelse? Eg har jo lest at berre det å hente noko i frysaren kan gi brystbetennelse, så kva med å bade i sjøen? Det er jo litt kaldt da, kanskje 18-20 grader. Eg har aldri hatt brystbetennelse, så eg veit ikkje korleis det utartar seg, men har heller ikkje lyst å ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silverdoe: det er jo veldig individuelt hvor lett man får betennelse. Jeg har ikke brukt ull siden jul jeg ;)

Lolita: hva mener du? Altså, hvis man ikke har hatt jobb, så får man bare engangsstønad, som er på 35000. Hvis man har hatt jobb, og tjent minst 35000 seks av ti siste måneder, så får man mer. Da får man tilsvarende det man har gjennomsnittlig har hatt i inntekt, avhengig av om man har valgt 80 eller 100 prosent dekning, da. Jeg får 9000 hver måned, mens en venninne som hadde fulltidsjobb, får 18000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutta å bruke ullinnlegg ganske tidlig egentlig, for jeg syntes det bare var styr. Har til tider gått ganske bar over brystet, bruker ofte singleter fordi dt er enkelt med tanke på amming og jeg har aldri hatt i nærheten av en bryst betennelse en gang. Det blir jo anderledes når man bader puppene i kaldt vann da, men ville tro at brystene tåler litt. Dette kan jo tas opp på helsestasjonen neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bare ull på de aller kaldeste dagene og bare når jeg skulle gå tur. har gått med singlet nesten hele tiden og cardigen eller hettejakke over. Har ikke hatt brystbetennelse.. Burde nok vært mer forsikig enn jeg har vært, men det gikk jo fint.

Kommer til å bade masse i sjøen i sommer ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må være galt med O? Han bæsjer plutselig fem-seks ganger kanskje mer i døgnet, og bæsjen er grønnatig. bHar aldri vært noe problem med for mye formelk, og han spiser kun en pupp per måltid, så hva kan det være?

Han er blitt sår stakkars :(

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje brukt noko særleg ammeinnlegg eller ullklede i vinter, men så har den vore så veldig kald heller. Har brukt singlet og cardigan/glidelåsjakke for det meste. Har aldri merka noko ubehag i brystet, så då går det sikkert greit å bade i sjøen :) For det har eg store planar om å gjere masse! :)

Teriyaki: Ser du har fått tips om at kanskje tenner er på veg opp i dagboka di. Kan du ha gitt noko spesiell mat i det siste, av smaksprøver? Som han kan ha reagert på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...