Smørblomst82 Skrevet 11. april 2012 Forfatter #1921 Del Skrevet 11. april 2012 ...jeg blir helt matt bare jeg tenker på fast føde og introduksjon jeg Jeg føler jeg vet så lite om det. Hva, når, hvor mye.. Redd for å gjøre noe som ikke er helt optimalt for gutten, hvilket "spisemønster" man skal legge opp til etterhvert på dagtid og sånn. Det er mulig det går av seg selv når man kommer så langt, men. Blir jo helt nervevrak av å lese hva du skal og ikke skal gi. Ikke gi ditt og ikke gi datt, men begynn med slik og slik - for å forhindre allergi, og ørten kornsorter opp og ned i mente man enten bør gi eller vente med Det blir virkelig en overgang fra å bare slenge frem den trygge, gode, lettvindte puppen - til å begynne med annen mat! Her er knøttet 4 mnd i morgen, og jeg hadde sett for meg å begynne med små smaksprøver på grønnsaker og frukt denne tiden. Tenkte jeg skulle prøve å koke gulrot å kjøre i blenderen til purre. Men så er det jo dåp neste helg..så jeg lurer på om jeg skal utsette alt til den er overstått. Føler det er litt risikosport å begynne med smaksprøve-eksperimentering rett i forkant av dåpen - er liksom nok som foregår om man ikke skal tenke på at knøttet kanskje har magetrøbbel også. Jeg blir også helt matt av å tenke over alt dette. Men jeg bare følger magefølelsen min... de kan jo smake på det meste egentlig. Er ikke mye de ikke burde få. Nå får gutten en smak i ca 3 dager. Så vi har gitt gulrot i dag og da vil han få det i 3 dager 1-3 ts før han får en ny smak og etter hvert blande smaker. Lurer også på hvordan rytmen skal bli etterhvert.Jeg har laget mos selv av gulrot, avocado og brokkoli. Skal også lage av eple, pære og potet. Men har også kjøpt inn diverse glass/beger av frukt og grønnsaker slik at han både får hjemmelaget og kjøpeglass. Både ferskt og frossent. Planen min er slik: Grøt til kvelds og et beger med frukt eller lignende til lunsj/mellommåltid ved 5,5-6 mnd. Pupp før alle måltider. Når et grøtmåltid er innført (ved 6 mnd) så skal jeg etterhvert øke til et grøtmåltid til frokost også. Ved 8 mnd så vil nok lunsjen være brød og i tillegg ha et middagsmåltid. Pupp, vann evt. NAN til alle måltid. Jeg vil prøve å gi han vann om ikke så lenge. Slik at han vil ha det når vi er i syden. Så slipper jeg å puppe absolutt hele tiden hvis det er varmt Jeg hadde nok gitt han før dåpen hvis du ønsker det. hvis du gir en ts i morgen av feks. gulrot eller pære så tviler jeg på at han vil merke noe til helgen. Men du må jo føle på det selv. Eg trur eg ville venta til etter dåpen, berre sånn for sikkerhets skyld Dumt om han plutseleg ikkje har bæsja på fleire dagar og slit med hard mage akkurat under dåpen, f.eks... Men altså..sånne glas med f.eks. pæremos som ein kjøper..skal dei varmast opp, eller kan dei etast direkte frå glaset? Dumt spm sikkert, men vi har framleis ikkje testa ut mat enda.. Frukt har jeg ikke varmet opp (sviskemos, avocado og pæremos), men grønnskasglass har jeg varmet opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 11. april 2012 #1922 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg blir også helt matt av å tenke over alt dette. Men jeg bare følger magefølelsen min... de kan jo smake på det meste egentlig. Er ikke mye de ikke burde få. Nå får gutten en smak i ca 3 dager. Så vi har gitt gulrot i dag og da vil han få det i 3 dager 1-3 ts før han får en ny smak og etter hvert blande smaker. Lurer også på hvordan rytmen skal bli etterhvert.Jeg har laget mos selv av gulrot, avocado og brokkoli. Skal også lage av eple, pære og potet. Men har også kjøpt inn diverse glass/beger av frukt og grønnsaker slik at han både får hjemmelaget og kjøpeglass. Både ferskt og frossent. Planen min er slik: Grøt til kvelds og et beger med frukt eller lignende til lunsj/mellommåltid ved 5,5-6 mnd. Pupp før alle måltider. Når et grøtmåltid er innført (ved 6 mnd) så skal jeg etterhvert øke til et grøtmåltid til frokost også. Ved 8 mnd så vil nok lunsjen være brød og i tillegg ha et middagsmåltid. Pupp, vann evt. NAN til alle måltid. Jeg vil prøve å gi han vann om ikke så lenge. Slik at han vil ha det når vi er i syden. Så slipper jeg å puppe absolutt hele tiden hvis det er varmt Jeg hadde nok gitt han før dåpen hvis du ønsker det. hvis du gir en ts i morgen av feks. gulrot eller pære så tviler jeg på at han vil merke noe til helgen. Men du må jo føle på det selv. Frukt har jeg ikke varmet opp (sviskemos, avocado og pæremos), men grønnskasglass har jeg varmet opp Ja man må vel bare følge magefølelsen sin.. Hørtes jo ut som en grei plan det du hadde da Er det forresten slik at ved 6 mnd så bør alle måltidene være på plass? Altså full posjon av frokost, lunsj, middag og kvelds, for å få i de den næringen/jernet det er sagt at de trenger på denne tiden? Skal man fortsatt begynne alle måltid med pupp når de blir 6 mnd og eldre eller pupper man mellom måltidene? Skal de ha vann til middag/grøt eller holder det med mm eller mme mot tørsten? Helsesøster er tafatt når det gjelder slike sp.mål - blir ikke klokere av svarene hun gir. Dessuten mente hun at siden det var væske i grøten så trengte de ikke drikke. (Neivel..men jeg blir iallefall tørst om jeg spiser grøt jeg, selv om den inneholder mye væske. Antar at det samme gjelder for babyer også!). Kjenner at jeg blir litt redd for å miste melka før jeg får introdusert "alt" også nå.. siden det er så mye snakk om at de bør få introduksjonene mens de enda får mm. Synes jeg har så lite melk til kvelds nå at jeg er redd det snart plutselig tar slutt men har samtidig greit med melk om nettene og morgenene fremdeles (men ikke nok til å pumpe, gutten drikker alt). Så ikke vet jeg.. gutten virker ikke sulten, så han får vel i seg det han skal. Kunne vel sikkert uten fare ha prøvd litt smaksprøver før dåpen..er jo fortsatt litt tid igjen Men er så småstresset for tia (pga både dåp og dette med melka..) at jeg føler det blir litt "for meget" om det blir trøbbel av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 11. april 2012 #1923 Del Skrevet 11. april 2012 Anbefalningen er fullamming til minst seks mnd, så du trenger ikke å ha innført alt av måltider til da. Det gjør ikke vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 11. april 2012 Forfatter #1924 Del Skrevet 11. april 2012 Vi kommer heller ikke til å ha innført måltider før 5,5-6 mnd.Så når han er 6 mnd vil vi bare ha innført et måltid regner jeg med. Når første måltid er etablert så er det bare å fortsette på neste. Ved 6 mnd tar jernlageret dems slutt og da er det påtide å innføre måltidene en etter en. Det anbefales introduksjon av smaker før 6 mnd p.g.a redusert risiko for allergier og matverging, men dette er vel forskjellig anbefalinger ut i fra hvem man snakker med. Hvis man vil fortsette å amme, så bør man amme før måltidet. Når du ønsker å redusere ammingen så gir du mat først og så ammer. Så du kan jo ønske å amme til morgen og kveld og da gir du pupp først og mat etterpå Er ihvertfall det min helsesøster har sagt. Du er ikke aleine om å føle at du får lite melk på kvelden. Det gjør jeg også, så jeg må gi litt NAN etter ammingen før legge tid. I starten var jeg veldig stresset over dette, men nå er jeg mer avslappet og det merker jeg er litt deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 14. april 2012 #1925 Del Skrevet 14. april 2012 Noen som har linken til hjemmelaget babymat tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 14. april 2012 #1926 Del Skrevet 14. april 2012 Hjemmelaget babymat __ O sov hele natten i går uten å våkne! Dvs fra kvart over syv til halv seks! Så slappet han av i sengen etter litt mat, til ti over seks. Deretter var det vist morgen. Håper han er like "flink" i natt. De siste nettene før det, har det vært en amming mellom tre og fire. Regner egentlig med at det blir det i natt også, men det går fint. Våkner i den tiden uansett, for jeg er blitt så vant til oppstykket søvn at jeg klarer ikke å sove sammenhengende en helt natt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 14. april 2012 #1927 Del Skrevet 14. april 2012 Ahh hvordan klaaaarer dere det! Her er det fortsatt masse nattevåk... *misunnelig* Skikkelig usikker på om jeg skal innføre mme om natta i håp om at han sover bedre. Men på en annen side, så er jo natt-ammimgen den eneste jeg ammer, så da stopper vel produksjonen helt opp. Hmmm noen råd?!? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 14. april 2012 #1928 Del Skrevet 14. april 2012 Ahh hvordan klaaaarer dere det! Her er det fortsatt masse nattevåk... *misunnelig* Skikkelig usikker på om jeg skal innføre mme om natta i håp om at han sover bedre. Men på en annen side, så er jo natt-ammimgen den eneste jeg ammer, så da stopper vel produksjonen helt opp. Hmmm noen råd?!? :-) Ble det ikke forandring etter at du begynt med grøt heller? Eller har du ikke begynt enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 14. april 2012 #1929 Del Skrevet 14. april 2012 Jo jeg har startet :-) to grøtmåltider om dagen. Ett på formiddag, ett på ettermiddag/ kveld... Trenger han mer, tro? Hmm nei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg! Grøten har gjort at han har bedre søvn på dagene, er blidere og mer tilfreds, men altså fortsatt ingen syvsover på natta :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 14. april 2012 #1930 Del Skrevet 14. april 2012 Jo jeg har startet :-) to grøtmåltider om dagen. Ett på formiddag, ett på ettermiddag/ kveld... Trenger han mer, tro? Hmm nei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg! Grøten har gjort at han har bedre søvn på dagene, er blidere og mer tilfreds, men altså fortsatt ingen syvsover på natta :-( Hva er en typisk natt for dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 14. april 2012 #1931 Del Skrevet 14. april 2012 Tre våkinger, kanskje? Fire? Varierer veldig! Har aldri vært under tre så vidt jeg kan huske.. Han sovner stort sett greit igjen etter mat.. Men det hadde jo snart vært deilig å ikke være så mye oppe :-) og i den situasjonen jeg er i nå mht amming så er jeg veldig usikker på hva jeg gjør med mme.. Vanskelig dette altså :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 14. april 2012 #1932 Del Skrevet 14. april 2012 Tre våkinger, kanskje? Fire? Varierer veldig! Har aldri vært under tre så vidt jeg kan huske.. Han sovner stort sett greit igjen etter mat.. Men det hadde jo snart vært deilig å ikke være så mye oppe :-) og i den situasjonen jeg er i nå mht amming så er jeg veldig usikker på hva jeg gjør med mme.. Vanskelig dette altså :-) Det er jo en mulighet å prøve å gi mme om natta da? Gjør det på en helg, sånn at mannen din kan gi mme, mens du pumper deg. Det er verdt et forsøk, funker det bedre så ville jeg kanskje gått over på MME - og heller være veldig stolt over å ha klart å amme i 5 måneder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 14. april 2012 #1933 Del Skrevet 14. april 2012 Her er det rundt 2 pupper på natten (), en noen timer før vi står opp, og en etter hun har sovet 6-7 timer. De siste dagene har hun også sovet tre timer fordelt på 12 timer på dagen! Herreguuuud... Føttene sine har hun også funnet og putter i kjeften haha! Åhh det er mye morsomt. Hun er så flink Pappaen og jeg ble enige om a jeg har leiligheten, vi har et forhold, og han kommer og går litt. Veksler på at han er hjemme og på gutterommet. Det fungerer Vi går til hver vår terapeut og til en felles. Og de er flinke! Savner det gode forholdet vi hadde, og gleder meg til vi får ryddet litt i dritten vår så det ikke ødelegger forholdet. Det er deilig å vite at han er mer enn villig til å jobbe med seg selv for å endre på ting. Her finnes masse godt håp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 15. april 2012 #1934 Del Skrevet 15. april 2012 Det er nok langt fra noen garanti at han vil sove mer på natten hvis du går over til mme. Vet om mange som har prøved, uten at det har funket. Men du må jo bare prøve hvis du tror problemet er at du ikke har nok melk å gi han. Håper uansett det blir bedre snart, trulte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 15. april 2012 Forfatter #1935 Del Skrevet 15. april 2012 Vi ammer hver 3. time og noen ganger oftere hele natten......Så jeg vet ikke hva sammenhengende søvn er føler jeg Føler at jeg ikke har sovet siden september! Når min legger seg så får han mm og så fyller opp med mme, men han sover ikke noe lengre. Han har også fått mme om natten en gang når jeg var på fest og han sov ikke noe lengre da heller I natt hadde han vondt i magen, men vet ikke helt hva det kommer av. Han smakte på gulrot og potet purrè i 13.00 tiden. Ville jeg ikke merket om det var dette som gav han vondt litt tidligere? Hvis ikke så må det kanskje ha vært noe jeg spiste til middag... Hmmmm... Så bra dere finner en løsning som fungerer for dere da frøken Am Vært stolt over at du har ammet i 5 mnd Trulte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 15. april 2012 #1936 Del Skrevet 15. april 2012 Ahh forresten en ting til; (hva skulle jeg gjort uten alle dere å spørre??) :-D Jeg lurer på dette med vann til baby. Lillegutt her får grøt to ganger om dagen, pluss kanskje litt fruktmos til dessert. Han drikker litt MME etter måltidene. Men, kanskje jeg kan bytte ut MME i forbindelse med måltider med vann? Er det noen av dere som gir vann til barna? Hvis ja; må dette vannet kokes først? (jeg blir aldri helt klok på hvordan det er med varmt og kaldt vann fra springen og alle reglene som er rundt dette hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 15. april 2012 #1937 Del Skrevet 15. april 2012 Vært stolt over at du har ammet i 5 mnd Trulte Joda - jeg er jo fornøyd med det. Men samtidig litt irritert, siden jeg hadde sett for meg at jeg skulle amme i de anbefalte 6 mnd, pluss alle månedene etterpå som "alle" ammer... På en annen side, så har jeg en veldig sulten baby, så jeg synes det er viktigere at han skal få i seg den maten han vil ha, enn at jeg på død og liv må kave med puppen halve dagen! :-) PS; dere som lurer litt ang dette med fast føde, så har jeg holdt på med dette en stund, så bare å spørre om dere trøbler med noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 15. april 2012 #1938 Del Skrevet 15. april 2012 Nå skal jeg banne i kirken... Trulte, jeg skjønner at du er frustrert. Sånn jeg oppfatter det trykker egentlig skoen på hvor lenge eller IKKE lenge du får ammet mini. Hadde noen kommet og sagt til meg: "Neimen, A, du har jo holdt på såå lenge, åh vær stolt da!", så vet jeg for min egen del at jeg hadde følt det hjalp lite. I min verden er det å amme 9 mnd./1 år noe jeg oppfatter som lenge, mens å enten full - eller delamme til ungen er 6 mnd. et slags minimum. Dette kan dog variere fra person til person og nå bare synser jeg og slenger ut meninger i hytt og pine. Så problemet som sådan ligger jo ikke i at du ikke er stolt eller fornøyd, men mer over det at du ikke er klar for å "gi opp" enda! For du VIL gi han morsmelk så lenge som mulig! Det var jo ikke ønsket eller planen din å slutte før hvertfall 6 mnd!? Da tenker jeg som så: Jeg har melk. Masse melk. Og antar med god tro at jeg sikkert kan amme i to år til! Med mindre noe rart skulle skje... Du har ikke melk. Hva er forskjellen på deg og meg? Jo, at jeg har melk og ikke du. Hva er IKKE forskjellen på deg og meg? Jo, at vi VIL DET BESTE FOR BARNET VÅRT! Og når du med den intensjonen i bakhodet gjør så godt du kan for sønnen din - og tro meg, det merker jeg at du gjør - så vil han få det heeeeeeelt fint! Vi vet alle at det blir folk av MMEbarn, men det er ikke det samme som å prøve i huet og rævva og ønske å sette barnet før seg selv. Dette er overhodet ingen selvfølge for mange. Forstår du hvor jeg vil? Jeg lurer på om det hjelper lite å fortelle deg hvor flink du har vært hittil, eller at du har jo 'ammet så lenge!'. Vi er kanskje enige om at 5 mnd. er mye mindre enn hva du hadde forestilt deg og føles derfor overhodet ikke lenge nok! Og sånn er det. Det ble en kort ammeperiode. Enkelt og greit. MEN DET GJØR INGENTING! For du er ellers en mor som har peiling, du spør når du lurer, du prøver å finne gode løsninger slik at gutten din f.eks. skal få morsmelk lengst mulig, du vil han det beste og du setter han først. DETTE skal du ta med deg. Ikke hvor lenge du har ammet. For det er ikke det viktigste. Det viktigste er dine intensjoner når det kommer til din sønns velvære og de er jeg overbevist om at du har på plass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 15. april 2012 #1939 Del Skrevet 15. april 2012 Nå skal jeg banne i kirken... /forkortet/ Ahh du er bare best :-) Takk for støtte! Du banner ikke i kirken, det er sånn jeg føler det!! Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til. Det føles litt som et slag i trynet:-/ Det ammepresset kan noen ganger ta litt overhånd! På det stadiet vi er nå, så er det akkurat som om amminga er det som avgjør om du er en god eller dårlig mor. Og kanskje gjør stresset at melka forsvinner enda fortere, bare fordi man fokuserer alt for mye på det? Heldigvis har jeg mange år foran meg som mamma, og jeg har mange muligheter til å både være god og dårlig mor. Når gutten er konfirmant, så er det nok ikke amminga som avgjør om han er en flittig skolegutt eller har havnet langt utpå kjøret. (for å sette det på spissen). Jeg har bestemt meg for å ta det som det kommer mht amming. Jeg har bittelitt melk om kvelden, så jeg gir det enn så lenge. Jeg må jo tross alt bare være veldig takknemlig for å ha en liten gutt som er frisk, blid og fornøyd, og som får i seg masse næring gjennom grøt, frukt og MME. Og - han er jo ikke spedbarn lenger, så jeg tenker at han har jo fått de viktigste næringsstoffene i fem lange måneder, tross alt. Nå skal jeg forresten snart begynne å planlegge innredning til barnerommet i det nye huset vårt!Frem til nå har det vært en stygg oppbevaringsbod, men nå er gulv og vegger endelig på plass :-) Gleder meg til å finne "tema" for rommet. Ser for meg masse farger og dyr på veggene, men får se hva det blir til! Tar gjerne imot ideer hvis noen av dere har funnet på noe lurt til barnerom hos dere!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 15. april 2012 #1940 Del Skrevet 15. april 2012 Pappaen og jeg ble enige om a jeg har leiligheten, vi har et forhold, og han kommer og går litt. Veksler på at han er hjemme og på gutterommet. Det fungerer Vi går til hver vår terapeut og til en felles. Og de er flinke! Savner det gode forholdet vi hadde, og gleder meg til vi får ryddet litt i dritten vår så det ikke ødelegger forholdet. Det er deilig å vite at han er mer enn villig til å jobbe med seg selv for å endre på ting. Her finnes masse godt håp Utrolig voksent gjort av dere! Mange i deres situasjon ville nok bare gitt opp, og kastet hele forholdet på dunken. Dere er flinke og ansvarsfulle! Mange barn har det veldig bra selv om foreldrene ikke bor sammen. (jeg er selv skilsmissebarn!) Det som er viktig, er at foreldrene kan samarbeide, og oppfører seg voksent foran barna! Ikke krangle foran dem, men samarbeide og være et "team" rundt alt som har med barna å gjøre. (så får man heller ta kranglinga når barna er et annet sted, hehe) Stabile voksenpersoner gir harmoniske barn. Da er det ikke nødvendigvis så viktig om de to voksne bor under samme tak. Dere er kjempeflinke synes jeg! Og bra dere får ryddet i "grumset" før det går alt for langt, da kommer begge til å få glede av mange fine småbarnsår, enten det blir sånn eller sånn med boforholdene! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå