Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Høres ut som kjempefine dåpsinvitasjoner over her! :-)

Hvordan gjør dere det egentlig med amming og bunad? Det har jeg fundert litt på før dåpen her...

Er det forresten flere enn meg som begynner å bli lovlig tynn i håret? Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har valgt å droppe bunaden..tror uansett vesten er for liten for puppene :P så det får vente til i mai.

Jeg har fortsatt masse hår :P begynte å røyte igjen for to tre uker siden, med ikke noe mer enn hva jeg gjorde før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å driste meg til å bruke bunaden... :sjenert:

Tror egentlig det skal gå greit, i og med at alle hemper på overdelen er under brysthøyde og bunasdskjorta er jo bare festa sammen med sølja i halsen...så teoretisk sett er det "fri bane" inn til puppene :gjeiper: Hvis det likevel blir prakk, skal vi uansett ha dåpen en plass hvor jeg kan trekke meg langt tilbake og amme i et annet rom, så om jeg skulle måtte ta ned hele overdelen er det ikke krise :)

(........med mindre han finner på å forlange mat i kirka da - lite gøy å strippe der, selv om det er på "bakrommet" :fnise: Men får sørge for at han har spist seg opp før vi drar i kirka, så holder han sikkert til vi kommer ut derfra :) ).

Edit: jeg har ikke røytet noe. Enda..... :sjenert: heldigvis. Men har forstått at det er vanlig under amming, så jeg går igrunn bare å venter på det ;)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyter som bare det! Det startet for et par-tre uker siden. Helt sykt! All det tykke fine håret jeg fikk under gravidideten er snart borte!

Vi skal ikke ha dåp før til våren, pga at vi driver og flytter. Orker ikke arrangere dåp midt i flyttesjaua, mens det løper snekkere ut og inn... Så da får jeg håpe jeg er inne i bunaden før den tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja jeg røyter noe helt forferdelig!!! skikkelig irriterende, men det var jo forventet. Det har imidlertidig ikke noe med amming å gjøre, men det er hormonelt. Det er det samme hormonet som gjør at man nesten ikke røyter, får fyldigere og finere hår under graviditeten :)

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre angående bunad enda... er veldig redd for at han skal gulpe meg ut. Så hvis jeg skal ha budnad så må jeg gi mme eller pumpe meg.

Går foresten ikke så bra med pumping om dagen.. jeg har nok melk, men det kommer ikke ut.. rart det der. Men han får i seg det han trenger ihvertfall. men nå må jeg vurere å gi mme når jeg ikke er i nærheten.

Ja baby svømming er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begynt å røyte litt, men ikkje så ille enda.

Er det forresten berre eg som har fått ei utbetaling frå Nav no dei siste dagane? (Trur det stod 9. som utbetalingsdato i nettbanken..) På mine sider på Nav står det at det er fødsels-og adoposjonspenger, men samtidig står jo det på Nav-sidene at utbetalingsdato for det er den 23. i mars. Nokon andre som har fått noko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja jeg røyter noe helt forferdelig!!! skikkelig irriterende, men det var jo forventet. Det har imidlertidig ikke noe med amming å gjøre, men det er hormonelt. Det er det samme hormonet som gjør at man nesten ikke røyter, får fyldigere og finere hår under graviditeten :)

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre angående bunad enda... er veldig redd for at han skal gulpe meg ut. Så hvis jeg skal ha budnad så må jeg gi mme eller pumpe meg.

Går foresten ikke så bra med pumping om dagen.. jeg har nok melk, men det kommer ikke ut.. rart det der. Men han får i seg det han trenger ihvertfall. men nå må jeg vurere å gi mme når jeg ikke er i nærheten.

Ja baby svømming er gøy :)

Ja, det er HCG, graviditetshormonet. :) Det gjør at man nesten ikke røyter som gravid, og tre-fire mnd etter fødsel er hormonet helt ute av kroppen, dermed starter røytingen.

Jeg hadde tenkt å gi mme i dåpen, men her er det totalt flaskenekt for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Ja, har begynt å røyte :( DRITKJIPT :kjefte:

Også tror jeg faanmæ mensen er kommet. Bare sånn for å toppe jævelskapen!

Vi skal jo ikke ha dåp, så vi ble enige om å ha en "Velkommen til verden" fest med alle familie og venner når hun blir litt større :jepp: blir spennende.

Og så har det skjedd noe helt utrolig...

I går hadde hun en goood natt - sov fra 00 til 10:30.

Sov fra 12 til 15. 15:30 til 16:30. SÅ!!! Sovnet hun klokken 18. Og våknet 22. Lå og koste seg og skravlet til 23:30.

Og sov til 08:30. Og nå sover hun igjen!!! HERREGUD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har begynt å røyte :( DRITKJIPT :kjefte:

Også tror jeg faanmæ mensen er kommet. Bare sånn for å toppe jævelskapen!

Vi skal jo ikke ha dåp, så vi ble enige om å ha en "Velkommen til verden" fest med alle familie og venner når hun blir litt større :jepp: blir spennende.

Og så har det skjedd noe helt utrolig...

I går hadde hun en goood natt - sov fra 00 til 10:30.

Sov fra 12 til 15. 15:30 til 16:30. SÅ!!! Sovnet hun klokken 18. Og våknet 22. Lå og koste seg og skravlet til 23:30.

Og sov til 08:30. Og nå sover hun igjen!!! HERREGUD.

H er en superbaby :danse:

Velkommen til verden-fest høres veldig bra ut!

Har ikke merket noe røyting jeg heller, men kan det ha noe med at jeg har klipt meg ganske kort?...

Jeg har vært og snakket med ei sydame som skal sy dåpskjole for meg, som i tillegg er ammevennlig, så det tror jeg blir veldig bra!

Var i dåp i helgen, da gikk jeg for svart penbukse, hvit ammetopp og en vest utenpå der igjen. Etter endt dag var jeg veldig glad for at jeg valgte praktisk framfor fint, for jeg måtte fram med puppen to ganger i løpet av gudstjenesten, og flere ganger i løpet av middagen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lilegutt 4 mnd (som tiden flyr!!) og jeg leser litt rundt på nettet om innføring av grøt og smaksprøver... Men jeg er så forvirra! Hva skal han få? Skal vi starte nå - eller vente litt til? Selv helsesøster hadde ikke noe entydig svar... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lilegutt 4 mnd (som tiden flyr!!) og jeg leser litt rundt på nettet om innføring av grøt og smaksprøver... Men jeg er så forvirra! Hva skal han få? Skal vi starte nå - eller vente litt til? Selv helsesøster hadde ikke noe entydig svar... :-)

De anbefaler smaksprøver fra 4 mnd. alder. Men det er ikke noe vits å gi grøt allerede da. Grøt har nå uansett ikke sånn kjempemye smak, og uansett, hvis du enda fullammer, så er det ikke noe vits før hn skal begynne å spise det som måltid. Men begynn med ulike pureer og tynne moser. Bare to-tre t-skjeier. Det er ikke ment som måltid, men rett og slett som små smaksprøver for å venne dem til ulike smaker. :) Og for å gjøre kroppen vant til de ulike råvarene.

Her har han smakt gulrotpurree, og likte det. Skal vente til etter dåpen på søndag med å prøve andre ting, har nok ting å bruke energi på nå, så. :) Men jeg fikk tips om å blande avokado og banan, så det skal vel prøves. Også skal jeg lage en tynn brokkoli-puree, slik at han får smakt på ting som ikke smaker søtt også. :)

Her er gutten fire mnd. i morgen! :) Bare to mnd. igjen av fullammingen..Gruer meg egentlig litt, for det virker så stress å styre med å lage mat til en sulten baby.. :sjenert:

Forresten er det lurt å bare smake på en ting av gangen, slik at han lærer seg å like de seperate smakene, men i tilfelle de reagerer, slik at man vet om det var f.eks brokkolien som babyen ikke tålte.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler smaksprøver fra 4 mnd. alder. Men det er ikke noe vits å gi grøt allerede da. Grøt har nå uansett ikke sånn kjempemye smak, og uansett, hvis du enda fullammer, så er det ikke noe vits før hn skal begynne å spise det som måltid. Men begynn med ulike pureer og tynne moser. Bare to-tre t-skjeier. Det er ikke ment som måltid, men rett og slett som små smaksprøver for å venne dem til ulike smaker. :) Og for å gjøre kroppen vant til de ulike råvarene.

Her har han smakt gulrotpurree, og likte det. Skal vente til etter dåpen på søndag med å prøve andre ting, har nok ting å bruke energi på nå, så. :) Men jeg fikk tips om å blande avokado og banan, så det skal vel prøves. Også skal jeg lage en tynn brokkoli-puree, slik at han får smakt på ting som ikke smaker søtt også. :)

Her er gutten fire mnd. i morgen! :) Bare to mnd. igjen av fullammingen..Gruer meg egentlig litt, for det virker så stress å styre med å lage mat til en sulten baby.. :sjenert:

Forresten er det lurt å bare smake på en ting av gangen, slik at han lærer seg å like de seperate smakene, men i tilfelle de reagerer, slik at man vet om det var f.eks brokkolien som babyen ikke tålte.

Ahh lurt! Takk for mange gode tips!

Jeg ammer fortsatt, men vet ikke om det regnes for fullamming, for han får 1 måltid MME om dagen? Jeg klarer rett og slett ikke holde helt følge med etterspørselen hans, og etter at vi begynte med 1 flaske MME så er han mye roligere. Før det spiste han en gang i timen, og var aldri helt fornøyd. Nå roer han seg med en god flaske MME, jeg får mye melk til neste måltid, og ting er igrunnen mer "på stell"... Men jeg passer på å amme mye fordet, sånn at jeg ikke mister mer melk enn jeg må :-)

Hva mat til sulten baby angår, så må man vel nesten bare være litt føre var - altså at man begynner å lage maten før han blir sulten? Det gjør iallefall jeg med MME-flasken. Jeg lager den helt klar og har den "på lunk", sånn at den bare er å ta når han vil ha!

Men disse fruktpureene.. er det noe man får kjøpt ferdig? Jeg tenker at jeg skal lage barnematen selv når han begynner å spise skikkelige porsjoner, og kanskje fryse ned i porsjonspakninger? Men jeg vet ikke helt om jeg gidder det nå som han bare skal ha bittesmå smaksprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan f.eks koke pære og ha i enten vann eller morsmelk i, også fryser du det i sånne isbitbeholdere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks koke pære og ha i enten vann eller morsmelk i, også fryser du det i sånne isbitbeholdere. :)

Ja lurt! :-) Alt dere vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hvorfor slutter du å fullamme hvis du synes det er styr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor slutter du å fullamme hvis du synes det er styr?

Skal ikke slutte enda, men ved 6 mnd. trenger mange babyer mer enn bare melk, pluss at jeg vil ikke at han skal bli kresen. :) For all del, kan jo hende jeg fortsetter lenger enn til 6 mnd, men det var i utgangspunktet det som var målet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Skal ikke slutte enda, men ved 6 mnd. trenger mange babyer mer enn bare melk, pluss at jeg vil ikke at han skal bli kresen. :) For all del, kan jo hende jeg fortsetter lenger enn til 6 mnd, men det var i utgangspunktet det som var målet. :)

Var bare nysgjerrig :)

Må innrømme at jeg ikke har noe lyst til å slutte med puppen, det er sååå kos :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare nysgjerrig :)

Må innrømme at jeg ikke har noe lyst til å slutte med puppen, det er sååå kos :sjenert:

Ja ikke sant, det er jo det. :) ikke minst lettvindt :)

Har vært i dåpssamtale nå, så nå nærmer dåp seg på søndag med stormskritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...