Teriyaki Skrevet 26. januar 2012 #1641 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er veldig trivelig ja nå er han stuptrøtt, så så snart han er ferdigspist så er det sovetid. Gleder meg til neste torsdag allerede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #1642 Del Skrevet 26. januar 2012 Vi har også åpen barnehage. har bare vært der en gang med barselklubben og det var veldig kos. Skal nok benytte oss mer av den:-) Nå er lille gutt så trøtt men klarer ikke å sove... så han ligger i fanget mitt...Håper han sovner snart slik at jeg kan lage middag.. I dag er han 2 mnd:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 26. januar 2012 #1643 Del Skrevet 26. januar 2012 Her vil lillegutt bare sove på meg, legger jeg han fra meg gråter han godt jeg ikke skal noe i kveld så jeg bre kan sitte å kose på han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #1644 Del Skrevet 26. januar 2012 I kveld har han ikke vært lett... våken fra kl 19-23!! Så der har vært mye skrik.. huff. Ikke vet jeg hvorfor heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 27. januar 2012 #1645 Del Skrevet 27. januar 2012 Kan være han var overtrøtt. Her blir natten bare værre..ti, tolv og to har han hittil krevd mat. Hvis det blir slik som de andre nettene i det siste, så blir det hver time fra og med klokken fem før han vil opp syv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 27. januar 2012 #1646 Del Skrevet 27. januar 2012 Fie er fremtidig nattevakt, og er våken til minst 2-3 tiden om natta. De to siste dagene har jeg aktivt prøvd å snu døgnet hennes, ved å holde henne våken på kvelden, og begynt siste amming klokka ti. Problemet er at jeg har for lite melk om natta, og hun blir ikke fornøyd, så det tar faktisk to timer å få henne til å sovne. Men jeg er overlykkelig over at hun sovner tolv istedet for fire, som hun av og til gjør. Natt til igår gikk det kjempebra, hun våknet halv syv, men det gjorde meg egentlig ingenting, siden vi sovnet så tidlig. Natt til idag, derimot. Hun ville ha første mating rundt fem, og sovnet ikke igjen etter det. Før klokken åtte til morgenen idag. Og jeg måtte opp kvart over ni, for jeg hadde seksukerskontroll. Jeg er trøtt idag! (Og det er iallefall far i huset, som sliter fortsatt med etterdønningene av borreliose, og klarer ikke sove før sent. Han hadde ikke sovnet når hun våknet klokka fem). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 27. januar 2012 #1647 Del Skrevet 27. januar 2012 Har har det vært mat annenhver time natten igjennom siden gutten ble født... Så jeg har min fulle medfølelse til dere som er nattevåk Men nå de siste nettene har det plutselig begynt å bli en annen rytme Ja ikke det at jeg klager, når det er til det bedre for mammsen I natt tenkte jeg at jeg skulle prøve ut et "prosjekt" jeg har tenkt på en stund - og jammen funket det ikke! (eller om det var tilfeldig..vet ikke, håper ikke det.. ) Jeg har nemlig oppdaget en tendens med melkemengden min forskjellige tider på døgnet og guttens hyppighet til å våkne/vil ha mat. Jeg har masse melk fra slutten på natta/morgenskvisten, utover morgenen og først på dagen - mens jeg produserer mindre melk på kvelden. Gutten har hyppigst måltider på kvelden og første del av natten. Så i går pumpet jeg ut en liten skvett (50 ml) etter gutten hadde spist frokost (pumpet ut det som ble igjen i puppen, har så mye melk tidlig på morgenen at han drikker somregel ikke puppen tom..). Skvetten satte jeg i kjøleskapet til senere bruk. Etter at han hadde hengt i puppene og drukket tomt på kvelden, fikk han den skvetten med melk (ca kl 22.00). Han sovnet i 23-tiden og vet dere hva....*trommevirvel* Han våknet ikke for mat før 03.30!! Da hadde jeg sånn melkespreng at det var helt forferdelig! Han var anske sulten og drakk tomt ett bryst, deretter la jeg han på andre puppen for å lette sprenget. Han drakk en sup derifra også. Deretter sovnet han og våknet ikke før kl 07.00 for neste måltid! Sov så til kl 10.00 før det var morgen Så idag tidlig gjentok jeg pumpe-suksessen og pumpet ut en skvett på 125 ml. Han skal definitivt få en "atpåtår" med flaska før han legger seg ikveld også, i håp om at den gode natten kommer i reprise Tror jo nesten ikke det er sant dette jeg, har jo hatt 5-6 amminger hver natt og hadde nesten glemt hvordan det var å om natta Så nå i dag skal huset vaskes! For første gang siden fødselen føler jeg at jeg har overskudd til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 27. januar 2012 #1648 Del Skrevet 27. januar 2012 Eg føler meg veldig heldig som har ein baby som som oftast bruker å sove heile natta.. Klart, han kan finne på å våkne i 3-tida for mat, men det kan eg fint leve med. Er stort sett utkvilt kvar morgon, vi står opp i 9-10-tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #1649 Del Skrevet 27. januar 2012 Har har det vært mat annenhver time natten igjennom siden gutten ble født... Så jeg har min fulle medfølelse til dere som er nattevåk Men nå de siste nettene har det plutselig begynt å bli en annen rytme Ja ikke det at jeg klager, når det er til det bedre for mammsen I natt tenkte jeg at jeg skulle prøve ut et "prosjekt" jeg har tenkt på en stund - og jammen funket det ikke! (eller om det var tilfeldig..vet ikke, håper ikke det.. ) Jeg har nemlig oppdaget en tendens med melkemengden min forskjellige tider på døgnet og guttens hyppighet til å våkne/vil ha mat. Jeg har masse melk fra slutten på natta/morgenskvisten, utover morgenen og først på dagen - mens jeg produserer mindre melk på kvelden. Gutten har hyppigst måltider på kvelden og første del av natten. Så i går pumpet jeg ut en liten skvett (50 ml) etter gutten hadde spist frokost (pumpet ut det som ble igjen i puppen, har så mye melk tidlig på morgenen at han drikker somregel ikke puppen tom..). Skvetten satte jeg i kjøleskapet til senere bruk. Etter at han hadde hengt i puppene og drukket tomt på kvelden, fikk han den skvetten med melk (ca kl 22.00). Han sovnet i 23-tiden og vet dere hva....*trommevirvel* Han våknet ikke for mat før 03.30!! Da hadde jeg sånn melkespreng at det var helt forferdelig! Han var anske sulten og drakk tomt ett bryst, deretter la jeg han på andre puppen for å lette sprenget. Han drakk en sup derifra også. Deretter sovnet han og våknet ikke før kl 07.00 for neste måltid! Sov så til kl 10.00 før det var morgen Så idag tidlig gjentok jeg pumpe-suksessen og pumpet ut en skvett på 125 ml. Han skal definitivt få en "atpåtår" med flaska før han legger seg ikveld også, i håp om at den gode natten kommer i reprise Tror jo nesten ikke det er sant dette jeg, har jo hatt 5-6 amminger hver natt og hadde nesten glemt hvordan det var å om natta Så nå i dag skal huset vaskes! For første gang siden fødselen føler jeg at jeg har overskudd til det Å det hørtes deilig ut.. kanskje noe jeg også må vurdere:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 27. januar 2012 #1650 Del Skrevet 27. januar 2012 Tror kanskje søvn er en av de største forskjellene på nr en og nr to. Med nr en så sov vi også frem til 8 og 9. Mens nå må vi opp klokken 7 for at storebror skal nå frokost i barnehagen. Noen morgener må jeg vekke lillesøster, får litt dårlig samvittighet for det, men det er jo bare sånn. Og som regel sovner hun igjen i bilstolen på vei til barnehagen. I dag har vært en litt småhektisk dag. Storebror har vært hjemme fra barnehagen fordi vi måtte hente han i går. Da hadde han litt feber. Og de skal ha en feberfri dag før de kommer tilbake. Og i dag har han egentlig vært ganske frisk og rask. Og det er en liten kabal som skal gå opp med to. Den ene har enda ikke kommet inn i noe rytme for dagen, fordi hun begynte i går (typisk) i går å være mye mer våken på dagtid, og han har kommet helt ut av rytmen. Men det har på sett og viss godt greit. Det blir litt venting på den ene og den andre, men sånn er det jo bare. De har fått mat, søvn, ren bleie, kjærlighet og oppmerksomhet. Hadde en fantastisk stund hvor jeg satt i godstolen på loftet med begge to på fanget og leste bok. Og så tar storebror hånden til lillesøster og sitter og holder på den. Sånt smelter et mammahjerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 27. januar 2012 #1651 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hadde en fantastisk stund hvor jeg satt i godstolen på loftet med begge to på fanget og leste bok. Og så tar storebror hånden til lillesøster og sitter og holder på den. Sånt smelter et mammahjerte. :rodmer: Storebror skal gjerne stryke lillesøster på håret når hun spiser mat... Ser på meg og sier: "Jeg skal baaare kose da!", også stryker han. Og kysser på henne. ______ I natt har sambo sovet med H på sofaen, han gjør ofte det så jeg får sove. Og tror dere ikke jenta sovnet 12 og våknet først kl. 0700 for mat?! Herregud! Og opp igjen kl. 10! Det var en guddommelig natt for a mor...herrefred. Hadde DEN sprengen da, men hva gjør vel det En god natt! Endret 28. januar 2012 av frøken am Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 28. januar 2012 #1652 Del Skrevet 28. januar 2012 I natt har vært den tøffeste natta med Fie så langt. Det har mye med at vi hadde sovet kanskje 5 timer begge to natta før. Fie har vondt i magen, og nekter å sovne før klokka tre på natta. Vanligvis så er det sånn at når Fie har vondt i magen, så "forsvinner" magevondten når hun legger seg for natta. Men ikke i natt. Hun sovnet tre. Hun våknet fire, og fikk mat. Hun våknet halv seks og ville ha mat. Hun våknet syv og ville ha mat. Hun våknet ni og ville ha mat Hun våknet halv elleve.... Nå har jeg stått opp, og føler meg nogenlunde uthvilt, mens T og Fie ligger i dobbelsenga vår og snorker begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 28. januar 2012 #1653 Del Skrevet 28. januar 2012 Kjedelig med magevondt, Niennas. Du får trøste deg med at det går over. Her gikk det over samme dagen som han fylte to måneder, så for oss var de to måneder som var den "magiske" grensen. Leggetiden hans er blitt tidligere også. De siste to dagene har han vært i seng halv syv og halv åtte! Så bare hold ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 30. januar 2012 #1654 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hvordan får man ungen til å ta natta tidligere, egentlig? Noen tips? Her er ikke gutten klar for natten før tidligst 22, men ofte 23-00. Han kan godt sovne (hender ofte, nesten hver kveld) tidligere, i 19-20 eller 21-tiden. Men da våkner han etter en liten stund og er klar for en lengre våkenperiode igjen. Sover typ 30 min eller toppen 1 time før han vil være våken helt til rundt kl 23 igjen....da er han klar for nattsovingen - altså å sove lengre strekk og sove rett etter ammingene. Jeg har prøvd å lagt han for natten flere kvelder når jeg ser han er trett kl 20 f.eks, men aldri om det funker :gjeiper: Han sover ganske lenge om morgenen da, mellom 10 og 11 er han ofte klar for å begynne dagen. Men jeg har liten tro på å ta han opp tidligere om morgenen også...da blir han bare overtrett er jeg redd Ikke det at jeg stresser så veldig med det, sånn sett. Han er jo enda veldig liten. Men når jeg leser om den ene etter den andre som får lagt babyen tidlig om kvelden, kjenner jeg at det kunne vært godt med den alenetiden på kvelden her også Så bare å få forskjøvet den døgnrytmen til poden 2 timer liksom..hadde gjort underverker i heimen for mor og far Selv om jeg er B-menneske, hadde jeg ikke hatt noe imot å stå opp kl 9 om morgenen i bytte mot at gutten tok natta kl 20, om dere skjønner :gjeiper: (blir jo ofte til at jeg står opp før gutten likevel om morgenen faktisk, for å ta alenetiden min da istedet for kvelden. Får spist frokost bl.a :gjeiper: ) Edit: var på etterkontroll idag. Livmoren min var kommet på rett plass igjen og det var nå betryggende. Så fikk jeg resept på cerazette... så ikke noe annet alternativ nå, så lenge jeg ammer. Så får vel begynne når renselsen er over. Har ikke særlig lyst til å putte en spiral oppi det aller helligste heller... (å føde gikk greit liksom, men å sette inn spiral naaaaa...skeptisk hvor er logikken hen?? ). Så får jeg vel heller bytte til en p-pille etter amminga. Har generelt ikke så mye til overs for å putte i meg hormoner men... hva gjør man ikke for å få pult! forresten sa legen min at man kunne blø opptil 3 mnd etter fødsel. Den 6-ukers regelen var bare "veiledende" -om man skal kalle det det. Som han sa "noen blør 3 uker og noen 3 mnd - og det er like normalt". Så da får jeg vel bare fortsette å blø litt jeg da! Hoooooff, jaja.. Endret 30. januar 2012 av Knøtteliten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 31. januar 2012 #1655 Del Skrevet 31. januar 2012 Oj, 3 mnd?! Det har eg faktisk aldri høyrt om. Det må vere kjipt.. Eg blødde i ganske nøyaktig 6 veker, trur eg. Men veldig lite dei siste vekene. Det med soving er eit evig mysterium. M liker å sove i vogna si (men ikkje i eiga seng...), og i går la vi han i halv åtte-tida. Og han sov fram til halv ett! Det var litt deilig, for då fekk eg massasje med mannen, litt og eg fekk til og med sove i tre timar! Men då han våkna og fekk mat, var jo han lys våken da.. Korleis gjer de det? Får ungen til å sovne igjen når det er midt på natta og ungen er kjempevåken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 31. januar 2012 #1656 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Prøvd å sette vognbagen oppi senga? Det må vi gjøre, ellers sover han ikke. Lettvindt er det også ift at vi kan rugge han i søvn i vogna og bare løfte over bagen til senga etterpå uten at han våkner (vi har kombivogn da, så enkelt å bære med seg bagen). Nei jeg hadde heller aldri hørt om noen som blødde i 3 mnd... men føler meg litt lettere til sinns etter han fortalte det, så velger å tro blindt på ham :gjeiper: Edit: Ang det med lys våken baby om natta har jeg hatt mang en runde på stuegulvet, byssende på baby. Prøver å ha det mørkt, ingen lyd eller snakk. Kun evt rolig synging eller"hysjing" om han sutrer. Men aller først prøver jeg å roe han i senga med stryking og hysjing/synging i mørket Om det funker bedre i forhold til noe annet vet jeg ikke, men det er det som faller meg instinktivt inn :gjeiper: Endret 31. januar 2012 av Knøtteliten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 31. januar 2012 #1657 Del Skrevet 31. januar 2012 Vi har ikkje prøvd vognbagen oppi senga endå, men burde kanskje gjere det. For han søv steingodt oppi bagen Eg også bruker å sitte i senga og hysje og bysse han etter amming, gi han smukken og få ut alle raper. Til slutt sovnar han jo, men han kan ligge leeenge med armer og bein som går som trommestikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #1658 Del Skrevet 2. februar 2012 Nå har vår sovet i sin egen seg 3 netter på rad:-) men de siste 2 dagene har han ikke sovet godt på dagen!! Jeg er vant med 3 times sove økter, men de siste dagene vil han bare sove på meg!! Legger jeg han ned eller i vogna så hyler han.. Merkelig.. noen andres erfaringer? Tror også vi kanskje har sopp/trøske. Noen andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 2. februar 2012 #1659 Del Skrevet 2. februar 2012 Odin er så flink som legger seg i syvtiden om kvelden nå. Deilig å få litt tid for seg selv før leggetid. Meeen så har han begynt å stå opp klokken fem på morgenen, noe som naturligvis resulterer i en trøtt mamma.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #1660 Del Skrevet 2. februar 2012 Odin er så flink som legger seg i syvtiden om kvelden nå. Deilig å få litt tid for seg selv før leggetid. Meeen så har han begynt å stå opp klokken fem på morgenen, noe som naturligvis resulterer i en trøtt mamma.. Hvordan får du det til? Nå ligger gutten i fanget. Hylte når jeg la han i senga si... han går fra trøtt til overtrøtte på et sekund.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå