Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som merker at babyen begynner å lage sine egne rutiner?

Her har det i det siste vært amming klokken to og klokken seks på natten, så har vi stått opp mellom halv ni og ni. Deretter har han vært klar for en kort dupp på 45-60 min i halv ellevetiden. Så har han vært klar for langluren mellom halv et og et, og den varer som oftest i tre timer. Men etter det er han for det meste våken til leggetid, med unntak av et par små powernaps nå og da.

Det varierer derimot når han er i seng for natten, men det har mest med magevondten å gjøre.

Har så smått merket noen ting som gjentar seg ja, men han er nok ikkelike rutinert som din enda nei :) Men det at han er klar for å legge seg for natten rundt 23-tiden, det har vært sånn i ca 1 uke nå. Ellers har han gått ned til "bare" 3 amminger om natten (ca kl 2-3, 4-5 og 7-8. Ofte prøver jeg å legge han ned igjen etter måltidet kl 7-8, og hvis han går med på å sove, da kan han sove til rundt 10. (jeg er så trøtt at jeg makter ikke stå opp kl 8 :gjeiper: ). Han har blitt flinkere til å legge seg ned og sovne selv etter nattammingene, slipper å stryke han i søvn hver eneste gang. Men i natt var det hylskrik tvert han ble lagt ned igjen, og stilt med en gang han kom i armene igjen....slitsom natt :sukk: Så i natt har jeg gitt "ris til egen rompe" og latt han sovne ved puppen etter bleieskift hver gang. Men jeg var desperat. Det var ikke hver gang det funket, for han våknet da jeg la han ned gang på gang. Også måtte lyset være på, slik at han så meg. Da kunne han til nød ligge å sutte på smokken mens han lå og stirret på meg - slo jeg av lyset ble det hylskrik.. :sjenert: Jeg tror jeg har fått en skikkelig mamma-dalt altså :gjeiper: Men håper dette var en unntaks-natt, for det har vært så hærlig de siste nettene når han har sovnet forholdsvis fort etter ammingene :jepp: jeg har vært som et nytt menneske de siste dagene faktisk, pga noenlunde nok søvn :)

Edit: Gleder meg forresten til at gutten får rutiner på duppene på dagtid :jepp: Han har ikke noe bestemte dupper, men han powernap'er seg igjennom hele dagen stort sett.... blitt vanskelig å legge han ifra seg på dagtid også, så for å unngå overtrøtt krakilsk baby (noe som skjer om jeg prøver å legge han fra meg, for da roer han seg ikke nok til å sove og slappe av), lar jeg han sove på meg. Ergo bor jeg stort sett i sofaen om dagene, med gutten i fanget/på brystet - og enten dupper han på meg, ellers så prater, spiser og "dikker" vi..

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken am

Forsinket bilde :

Foto0226.jpg

Dette er da en dokke som finnes på sykehuset i Vestfold. Jeg tror det er ei ammedokke, men kan tenke meg andre ting folk kan ha spøkt med å gjøre med den...

Hahahahaha noe så JÆ....

Den var jo dritstygg!

_______

H er bare to uker, men vi har fått en natt rutine! Helt utrolig. Eller? Kanskje vanlig? Jeg vet ikke :ler:

Vi legger oss rundt 11, og hun får ny bleie og våkner, selvfølgelig.

Legger oss i sengen og gir henne en god dose pupp, frøkna sovner.

Våkner ALLTID mellom halv fire og fire, og halv åtte og åtte for mat. Sover til tolv, da står mamma og pappa opp :fnise:

Hvert skift tar maks en halvtime med evnt. bytting av bæsjebleie :)

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke værst, frøken am! Det har jo litt med at siden dere gir henne mat i ellevetiden, så tar det jo så så lang tid før hun er sulten igjen. Så er vel derfor dere får nattrutiner fort. Men det som er kjempebra, er jo at nettene er så greie for dere. :) Husker da O var så liten..Da ville han ha mat klokken tolv, klokken tre og klokken seks, før vi da stod opp i nitiden. Så her var det tre nattamminger, for så lenge magevondten hadde gitt seg før første nattamming, så lå jo jeg og sov fram til da. :gjeiper:

Høres ut som dere har fått en "lett" baby, og det er jo kjempedeilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en rutine, med avvik. :) Dagens siste måltid rundt midnatt, Fie sovner rundt ett og sover da fram til 0700, opp og får enda et måltid ( + bleieskift. Er det vanlig at babyer ikke sier ifra når de har tisset og bæsjet på seg? :klo: ), og da sover vi til rundt ti-tiden igjen :) Føler meg heldig som har fått en enkel unge! Etter vi var hos osteopat så har ting blitt mye enklere, da Fie ikke har vondt i magen sin lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Ja jeg tror vi har vært veldig heldige!

Hun er bare furten når hun skal ha mat eller vil bæres og ristes - sånn omtrent hele dagen :fnise: men det jo ikke så rart :)

Vi hadde to netter hvor jeg var redd jeg skulle stryke med, det var helt grusomt å høre hvordan hun gråt når VIRKELIG hadde mageknip. Men i går fat jeg ut hva det var: løk. Purreløk. Dagen før begge nettene.

Herregud hadde ikke slått meg engang. Så teit! :ler:

Nå har hun vokst seg inn i str 50 :hoppendeglad:

Men det er litt vemodig at hun er to uker og ser annerledes ut allerede :sukk: de vokser FORT. Og forandrer seg mye. Det er litt uvant :fnise:

H sier forresten ikke fra om bæsj hvis hun sover. Bare når hun er våken. Tissebleie er visst HELT uproblematisk! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi vært hos helsesøster på kontroll :) lille gullet spiser og vokser så godt at det nesten er for meget av det gode :gjeiper: lagt på seg litt over 1 kg siden lille julaften! :hakeslepp: og vokst 5 cm. Helsesøster sa faktisk at hvis han fortsatte å legge på seg i dette tempoet, så burde jeg begrense matfatet og amme til faste tider istedet for når han vil selv... :unsure: men enn så lenge, frem til 8 ukerskontrollen, skulle han bare få spise når han ville :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi å legge oss i halv elleve-elleve-tida, og då får han siste måltid for kvelden. Så søv han fram til ca halv seks-seks-halv sju, alt ettersom :) Kanskje han våknar i tre-tida, men då er han som oftast fornøgd med smukken sin, nokre gongar vil han ha mat :)

Godt å høyre at guten din veks, Knøtteliten :jepp: M bikka 5 kg på 6-vekerskontrollen, neste kontroll er 23. januar, er spent på resultatet då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O sier aldri i fra om bidrag i bleien. Men som oftest skjer det når han er på fanget mitt, så da merker jeg jo det. Tissbleier skiftes ikke på natten.

Vi har også vært på kontroll i dag. Han veier 6,2 kg og er 61 cm lang. Lagt på seg 2,1 kg og strekt seg 10 cm på to måneder. :)

Så heldige dere er som har babyer som sover nesten hele natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M bæsjer så å seie alltid når han får mat, så eg gir han alltid mat og SÅ skifter eg bleie :) Men om natta seier han ikkje ifrå..Han bruker å bæsje etter amminga om morgonen, så då må vi opp ;) Han har bæsj i stort sett kvar bleie, trur det er èin gong det har kun vore tissebleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M bæsjer så å seie alltid når han får mat, så eg gir han alltid mat og SÅ skifter eg bleie :) Men om natta seier han ikkje ifrå..Han bruker å bæsje etter amminga om morgonen, så då må vi opp ;) Han har bæsj i stort sett kvar bleie, trur det er èin gong det har kun vore tissebleie :)

Sånn var O også, inntil for et par uker siden. Nå bæsjer han kanskje hver trede-fjerde dag. Så det er deilig å ikke trenge å skifte bleie på natten lenger. Det var nesten værre enn å sitte og amme om natten, selv om det er ammingen som tar tid. :)

Kan hende O hadde blitt utilpass og sagt i fra dersom jeg ikke merket bæsjen og skiftet med en gang, at han hadde ligget sånn en stund, men nå var det jo alltid under amming at han bæsjet, og er det forsåvidt nå også, bare at det ikke er like ofte.

På søndagen så hadde han den største bæsjebleien jeg noen sinne har sett :ler: Kan ikke skjønne at så mye kan komme ut av noe så lite. Det var bare å hive klær i vasken (jeg kastet bodyen :sjenert: ) og legge ungen i badebaljen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dåpsdag bestemt her også. Vi bestiller mat denne gangen. Vi lagde alt selv sist. Så vi har bevist at vi kan.

Lille jenten her gir ofte beskjed når hun skal bæsje når hun er våken, så hun får bæsje på do. Og har stort sett en god levering i porselensekspressen hver morgen. Men noen bæsjebleier blir det jo også selvfølgelig. Nå er vi også igang med tøybleier. Men merker at hun vokser fort og er litt annerledes bygd enn storebror, da de minste tøybleiene som storebror brukte første månedene allerede virker knap på henne.

Det er travle tider med to, selv om storebror er i barnehagen.

Hun sover bedre og bedre på natten, og må ofte vekke henne på morgenen når hun virker til å sove veldig godt. For da må vi til barnehagen med storebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var O også, inntil for et par uker siden. Nå bæsjer han kanskje hver trede-fjerde dag. Så det er deilig å ikke trenge å skifte bleie på natten lenger. Det var nesten værre enn å sitte og amme om natten, selv om det er ammingen som tar tid. :)

sånn har vi det her også! er dette vanlig? lillegutt bæsjer hver fjerde dag, sånn ca.. og den dagen har han det ikke bra, knyter seg og skriker masse. Og så når bæsjen endelig kommer, så bare renner det - og gutten blir så bli og fornøyd så!

Og ja, jeg har også gått til det skritt å klippe opp body - for så å kaste den! orket rett og slett ikke ta i alt som rant utover hehe.. selv sokkene gikk i søpla forrige dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sånn har vi det her også! er dette vanlig? lillegutt bæsjer hver fjerde dag, sånn ca.. og den dagen har han det ikke bra, knyter seg og skriker masse. Og så når bæsjen endelig kommer, så bare renner det - og gutten blir så bli og fornøyd så!

Og ja, jeg har også gått til det skritt å klippe opp body - for så å kaste den! orket rett og slett ikke ta i alt som rant utover hehe.. selv sokkene gikk i søpla forrige dagen!

Det er helt normalt! :Nikke: Noen går til og med 10 dager mellom hver gang, uten at det er farlig.

Hehe, ja ikke sant. Det byr meg helt i mot slenge den ekle bodyen sammen med det andre skittentøyet. Men dersom vi får ei sånn bombe i bleie når han har de bodyene jeg liker på, så får jeg vel legge det i vann slik at det værste går av, for så å vaske den. Men...Æsj.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dåpsdag bestemt her også. Vi bestiller mat denne gangen. Vi lagde alt selv sist. Så vi har bevist at vi kan.

Lille jenten her gir ofte beskjed når hun skal bæsje når hun er våken, så hun får bæsje på do. Og har stort sett en god levering i porselensekspressen hver morgen. Men noen bæsjebleier blir det jo også selvfølgelig. Nå er vi også igang med tøybleier. Men merker at hun vokser fort og er litt annerledes bygd enn storebror, da de minste tøybleiene som storebror brukte første månedene allerede virker knap på henne.

Det er travle tider med to, selv om storebror er i barnehagen.

Hun sover bedre og bedre på natten, og må ofte vekke henne på morgenen når hun virker til å sove veldig godt. For da må vi til barnehagen med storebror.

Går ho på do allereie?? Etter litt over 1 mnd?! :daane:

Vi har også bestilt dåpsdato no, 18. mars. :) Vi skal ha feiringa heime, har fått ja frå 5 fadrar og satsar mest sannsynleg på koldtbord :) Eg håper på god hjelp frå mamma, ho har mykje erfaring sidan ho har 7 ungar og har gått gjennom dette ein del gongar før ;):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her blir det dåp 11.mars, og Liam skal ha 4 faddere :) maten lager vi nok selv, familien min skal hjelpe meg med det (lager litt hver) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så grusom den dukka var!! :-)

Så heldige mange av dere er som har barn som sover natten gjennom da. Var sover også mye så kan ikke klage.

Merker også begynnende rutiner men alle dager er ikke like. Når han er i humør er det er rutinen slik:

Står opp i 9-10 tiden

Stell, mat og kos før han er klar for å sove igjen i 11 tiden og sover i ca 3 timer.

Så er det igjen mat, kos, lek og stell før han igjen vil sove etter ca 1,5 timer. Sover ca 2-3 timer.

Etter dette så er han våken til det begynner å bli klart for natta. Legges for kvelden mellom kl 20-22 alt ettersom hvordan han har sovet på dagen.

Spiser 2-3 ganger om natten. Sovner noen ganger fort etter amming, men andre ganger ikke. Da tar jeg han i vår seng og sover videre:)

Sover ute i vogn om dagen..slipper å vugge eller trille vogna før han sovner og det er deilig:-)

Men smokken er hans bestevenn. Den må vi gi han en del ganger før han sovner..

Dåp er også bestilt, men aner ikke hva vi skal servere enda. Hva skal dere ha?

Han har valgt på seg litt over 1 kg med utgangspunkt i hva han var når han ble født og 7 cm!!! Så han blir nok lang.

Koser oss masse og han er veldig snill. Men de dagene han sliter med magen,er overtrøtte eller ikke får sove er slitsomt.. men går seg vel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage koldtbord.

Vi sliter enda med magevondt hver kveld. Er utrolig slitsomt...

:klemmer: Jeg skjønner at det er vanvittig slitsomt, men når du tenker over det, så varer det over en kort periode (2-3 måneder vs. et helt liv :) )

___

Vi skal også ha koldtbord. For å være ærlig synes jeg koldtbord er litt så som så, egentlig, og synes det er direkte kjipt å få det i konfirmasjoner og bryllup, men i dåp så er det relativt ok. Vi tenkte å ha koldtbordet veldig tapasinspirert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...