Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veid hver gang jeg har vært hos lege/jordmor.

Formen min er upåklagelig nå som kvalmen har gitt seg. Herlig å kunne gå på jobb, føle seg opplagt og klar for dagen. Kjenner at jeg får vondt nederst i bekkenet de dagene jeg går mye, men har holdt det i sjakk med gode sko hittil - blir vel verre når jeg skal på fjelltur med klassen min.

God bedring til dere som ikke har det så godt! :troest:

Jeg kan ikke gjøre annet enn å nyte graviditeten nå, og håpe at jeg er like frisk og rask helt frem til termin :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også veid hver gang, men kan ikke si jeg liker det..Veide 68 kg da jeg ble gravid, og nå veier jeg 82..Har med andre ord gått opp 14 kg..Men satser på at det renner fort av igjen. I alle fall når jeg kommer meg i treningen igjen. Savner trening. :)

Er veldig uvant for meg som var vant til masse trening og en kropp jeg var utrolig fornøyd med, for så å ikke trene noe særlig annet enn gåturer, og bli bare større og større.. :sjenert: Men det er heldigvis bare for en periode. :)

Bare syv uker til permisjonen starter nå. Ser fram til det, for etter det så skal jeg aldri tilbake til den ene ekstrajobben jeg har. :) Sannsynligvis ikke den andre heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg stille et litt rart spørsmål... men er det flere her som er drittlei av å snakke om graviditet?

Nå holder jeg familien og de nærmeste utenfor.. med dem blir dette selvfølgelig annerledes. Men, det er spesielt på jobben jeg føler det sånn.

Jeg jobber på en stor arbeidsplass, med ganske mange ansatte. men alle er på hils og prater med hverandre, veldig hyggelig. jeg vet at alle mener det godt, og at de bare bryr seg om meg. men jeg er så lei av å ikke engang kunne gå inn på personalrommet uten at magen skal bli nevnt. (og siden vi er så mange ansatte, så blir det MYE mageprat gjennom uka, for det er jo ikke de samme som spør hver gang...)

dette høres jo bare sytete og rart ut, men jeg har så lyst til å snakke om noe annet igjen! film, bøker, tv, nyheter, hva som helst! plutselig føler jeg at omgivelsene har redusert meg til en rugekasse uten hjerne!! og det verste av alt, er jo selvfølgelig at alle mener det godt!

Sånn, det var dagens lille utblåsning :-) Håper alle har det bra med magene, nå begynner det å nærme seg for mange her i forumet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både ja og nei. Nå har ikke jeg vært på jobb siden før jeg hadde sommerferie (dvs. siste arbeidsdag var i midten av juni...), så jeg snakker ikke med så mange. Det som jeg synes er irriterende er at jeg ikke har noe annet å komme med enn gravidsnakk! Siden jeg er nesten fengsla her hjemme så skjer det lite i livet mitt, og da blir det til at jeg snakker om graviditeten og sånt. Jeg har ikke lyst til å kjede vennene mine :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen er jeg blitt veid alle, hmmm..., to gangene jeg har vært til fastlegen. Skal til jordmor i morgen, og blir sikkert veid da også.

Tror ikke jeg gikk på vekten hver gang sist. Så lenge de tar mål av magen, tror jeg det er god indikasjon på at babyen voksen som den skal. (?)

Jeg blir også veid hver gang, men kan ikke si jeg liker det..Veide 68 kg da jeg ble gravid, og nå veier jeg 82..Har med andre ord gått opp 14 kg..Men satser på at det renner fort av igjen. I alle fall når jeg kommer meg i treningen igjen. Savner trening. :)

Er veldig uvant for meg som var vant til masse trening og en kropp jeg var utrolig fornøyd med, for så å ikke trene noe særlig annet enn gåturer, og bli bare større og større.. :sjenert: Men det er heldigvis bare for en periode. :)

Bare syv uker til permisjonen starter nå. Ser fram til det, for etter det så skal jeg aldri tilbake til den ene ekstrajobben jeg har. :) Sannsynligvis ikke den andre heller. :)

Men hvorfor slutte å trene om du er vandt til det? Joa, det er en del trening som ikke er bra for en gravid kropp, det være seg ballidretter, kampsport, dykking, løping.

Men jeg kan virkelig anbefale svømming som kondisjonstrening, om du har mulighet til det. En fin måte å få opp pulsen, uten å belaste knær. Men hver litt obs på at det ikke skal gjøre vondt i magen når en svømmer, da tar en litt for mye i.

Ellers kan jeg også anbefale styrketrening i terapimaster!!! Har aldri vært bedre i ryggen. Er kjempe fornøyd! Kan også begynne treningen med vondt i bekkenet og avslutte uten smerter.

Denne treningen er det noen treningssentre som tilbyr, men da må en enten be om en veiledningstime eller personlig trener (jeg benytter meg av sistnevnte, selv om det er litt dyrt er det en investering i helse). Ellers å er dette noe flere fysioterapeuter tilbyr.

nå skal jeg stille et litt rart spørsmål... men er det flere her som er drittlei av å snakke om graviditet?

Nå holder jeg familien og de nærmeste utenfor.. med dem blir dette selvfølgelig annerledes. Men, det er spesielt på jobben jeg føler det sånn.

Jeg jobber på en stor arbeidsplass, med ganske mange ansatte. men alle er på hils og prater med hverandre, veldig hyggelig. jeg vet at alle mener det godt, og at de bare bryr seg om meg. men jeg er så lei av å ikke engang kunne gå inn på personalrommet uten at magen skal bli nevnt. (og siden vi er så mange ansatte, så blir det MYE mageprat gjennom uka, for det er jo ikke de samme som spør hver gang...)

dette høres jo bare sytete og rart ut, men jeg har så lyst til å snakke om noe annet igjen! film, bøker, tv, nyheter, hva som helst! plutselig føler jeg at omgivelsene har redusert meg til en rugekasse uten hjerne!! og det verste av alt, er jo selvfølgelig at alle mener det godt!

Sånn, det var dagens lille utblåsning :-) Håper alle har det bra med magene, nå begynner det å nærme seg for mange her i forumet :-)

Det er lov å snakke om andre ting. Men alle andre som har vært gravid får en veldig trang til å fortelle om sin egen graviditet og for ikke å snakke om alle fødselshistoriene jeg fikk servert når det nærmet seg termin. Blæ....

Obs, obs: Vær også oppmerksom på at dere etter fødsel gjerne ikke har så mye annet å snakke om fordi det meste av dagen blir tilbrakt med å ta seg av den lille. Få barnevakt, gå en tur med en venninne, gå på kino med typen, se en film når babyen sover. Gjør noe annet som ikke inkluderer baby.

Husker første gangen småen hadde barnevakt, 7 uker gammel, jeg og mannen skulle ut å spise. Pizzaen ble konsumert i stillhet, hvor jeg satt å så ut i luften og han leste nyheter på Iphone.

Tja, både ja og nei. Nå har ikke jeg vært på jobb siden før jeg hadde sommerferie (dvs. siste arbeidsdag var i midten av juni...), så jeg snakker ikke med så mange. Det som jeg synes er irriterende er at jeg ikke har noe annet å komme med enn gravidsnakk! Siden jeg er nesten fengsla her hjemme så skjer det lite i livet mitt, og da blir det til at jeg snakker om graviditeten og sånt. Jeg har ikke lyst til å kjede vennene mine :kjefte:

Les en bok, se en film, gå på kino, delta på et matkurs/språkkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig mye Mad Men, CSI, American Dad og filmer generelt. Leser også litt, men har fortsatt veldig brakkesyke. Men det har mye med at tre av mine nærmeste venner har flyttet innen den siste måneden, så jeg jobber litt med å få meg noen nye venner, bl.a. andre gravide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Jeg ser veldig mye Mad Men, CSI, American Dad og filmer generelt. Leser også litt, men har fortsatt veldig brakkesyke. Men det har mye med at tre av mine nærmeste venner har flyttet innen den siste måneden, så jeg jobber litt med å få meg noen nye venner, bl.a. andre gravide :)

Den kjenner jeg også på. Hadde vært greit med litt flere gravide venninner!

Og merker jeg kan bli DRITT LEI babyprat... Magen er der. Ungen er der. Jeg prater jo med den hver dag :ler:

På tide at den kommer ut! Kommer meg ikke lenger opp av sofaen på egen hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt lei av at alle spør meg om hvordan det går hele tiden.. Jeg vet at de bare bryr seg, men hva skal man si?? "Jo det går bra! (tiltross for gangvansker, rygg smerter, lite søvn på natta, konstant halsbrann og kaster opp hvis man ikke sover nok")? Eller svare med utfyllende svar hver gang.. Blir litt slitsomt. Er jo sykemeldt for en grunn og status forandrer seg ikke så mye fra dag til dag..

Men er det noen som har fått svangerskapsdiabetes? Jeg tok glukosebelastningstest og jeg få akkurat i grenseland vist. Venter på svar på sykehusprøvene.. Noen andre?

Ble så sjokkert over det egnetlig.. Ikke spiser jeg så usunt, har bare gått opp noen få kg, spiser ikke mye godteri.. Men drikker dessverre mye pepsi max da.. huff

Nå skal jeg til fysio og håper på noen gode øvelser som gjør det litt lettere å fungere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jeg har ikke vært til jordmor en eneste gang, er det dumt?? :klo:

Synes legen min er ganske håpløs, hun har ikke gitt meg noe info om NOEN TING så alt vi har fått til hittil har jeg gjort på egen hånd. Greit nok, men har fått null veiledning...

Jeg tror desverre at brus har en del å si - altså man kan være flink å holde seg unna mye annet, men brusen er liksom ens verste fiende :sjenert:

Vi feiret pappas 60 års lag i helgen på et spa hotell i Sverige, de har fire stjerner og han la ut nesten 40.000,- for hele opplegget. Han samlet meg og alle søsknene mine med respektive slik at vi tilsammen var 10 stk.

De hadde sendt KLARE mailer mange dager og uker i forveien om at en av oss ikke tåler melk, sukker og gjær.

Dette klarte de ikke å gjennomføre!! :kjefte:

Åh herregud så utrolig forbannet vi blei. Ikke fikk jeg nok middag - herregd det var en fille porsjon passende til en unge...og jeg er sulten heeele tiden!

Frokost fikk jeg ikke - de hadde IKKENO allergi fritt, så jeg spiste EGG!

Lunsj - poteter.

Skulle fått en spa behandling på fredag da vi kom - den hadde de også klart å rote til! Jeg ble liggende på ryggen med superspenn og svai i ryggen! Og DEN kulemagen på toppen...

Åh for en skuffende helg!

Her hadde pappa betalt i dyre dommer, mens det resulterte i en sliten og utsultet gravid kjerring liksom... :kjefte:

Dagens utblåsning.

Bare så irriterende at dette skulle skje den helgen - gledet meg til å bare slappe av og ikke tenke på noe!

Går jo rundt med denne magen hele tiden og må ete hver time ellers så går jeg i bakken :kjefte:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

I natt drømte jeg at ungen veide 7 kg da den kom ut...

Og nå har jeg sittet på NAV i en time (!!!!) bare for å vente på veil. til å fylle ut den pokkers fødselspermisjonen...

Jeg hater NAV! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor slutte å trene om du er vandt til det? Joa, det er en del trening som ikke er bra for en gravid kropp, det være seg ballidretter, kampsport, dykking, løping.

Men jeg kan virkelig anbefale svømming som kondisjonstrening, om du har mulighet til det. En fin måte å få opp pulsen, uten å belaste knær. Men hver litt obs på at det ikke skal gjøre vondt i magen når en svømmer, da tar en litt for mye i.

Ellers kan jeg også anbefale styrketrening i terapimaster!!! Har aldri vært bedre i ryggen. Er kjempe fornøyd! Kan også begynne treningen med vondt i bekkenet og avslutte uten smerter.

Denne treningen er det noen treningssentre som tilbyr, men da må en enten be om en veiledningstime eller personlig trener (jeg benytter meg av sistnevnte, selv om det er litt dyrt er det en investering i helse). Ellers å er dette noe flere fysioterapeuter tilbyr.

Huff du har et poeng. Men det skjedde ting rett før jeg ble gravid, som gjorde at jeg måtte/ville slutte på treningssenteret jeg brukte for å unngå noen visse personer. :( Var ikke noe alternativ å fortsette. Tenkte å melde meg inn i et annet et, men har liksom aldri kommet så langt, og nå er det så nærme termin at jeg kan like gjerne vente til etterpå slik at jeg slipper å betale for de ukene jeg ikke kan trene uansett.

Svømming skulle jeg gjerne gjort flere ganger i uken, men her koster det 110 per gang. Ingen billige folkebad for å si det sånn..Men tror kanskje det åpner noe nå på høsten, da. Så det skal jeg sjekke ut. Men når du svømmer, tar du vanlig brystsvømming? Har merket at det ikke er så gunstig for bekkenet, rett og slett. Har bekkenløsning som ligger og lurer, så må ta mine forhåndsregler for å holde det i sjakk.

Også kan jeg rett og slett ikke krålsvømming :sjenert: Flaut, men sant. Fikk aldri dreisen på det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt drømte jeg at ungen veide 7 kg da den kom ut...

Og nå har jeg sittet på NAV i en time (!!!!) bare for å vente på veil. til å fylle ut den pokkers fødselspermisjonen...

Jeg hater NAV! :kjefte:

Jeg drømte forleden natt at jeg fødte en 1-åring jeg.. :sjenert: de bare satte poden ned på gulvet rett etter fødselen og han sprang bortover korridoren. Dessuten gikk det ikke ann å amme han, fordi han hadde så masse tenner og bet som bare rakker'n! Følte meg skikkelig snytt for baby-perioden der jeg lå :fnise:

Og jeg har vært på NAV og hentet meg søknadsskjema i dag..... må vel sette seg ned og vri hjernen og prakkes i kveld da sikkert, for å få fyllt ut... :kjefte: Trenger man å gjøre noe mer enn å fylle ut papirene og legge ved bekreftelse på termindato? Går resten av inntekts-utregningen automatisk, eller må man drive å sanke info fra lønningskontoret/jobben selv og sende med? :klo: (gudbevaremegvel, vær så snill å si at det går automatisk :daane: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Jeg drømte forleden natt at jeg fødte en 1-åring jeg.. :sjenert: de bare satte poden ned på gulvet rett etter fødselen og han sprang bortover korridoren. Dessuten gikk det ikke ann å amme han, fordi han hadde så masse tenner og bet som bare rakker'n! Følte meg skikkelig snytt for baby-perioden der jeg lå :fnise:

Og jeg har vært på NAV og hentet meg søknadsskjema i dag..... må vel sette seg ned og vri hjernen og prakkes i kveld da sikkert, for å få fyllt ut... :kjefte: Trenger man å gjøre noe mer enn å fylle ut papirene og legge ved bekreftelse på termindato? Går resten av inntekts-utregningen automatisk, eller må man drive å sanke info fra lønningskontoret/jobben selv og sende med? :klo: (gudbevaremegvel, vær så snill å si at det går automatisk :daane: )

HAHAHA :ler: hørtes ut som en koselig drøm...

Ang. fødselspenger kommer det an på hvordan dere velger å dele opp tiden :)

Hun på NAV fortalte det grundig i stad, og selv om jeg fortsatt synes det er vanvittig tullete og vanskelig å forstå, er jeg blitt litt klokere.

Pappaen her skal ha fedrekvote mens jeg er hjemme, da blir det slik at de dagene han er hjemme får ikke JEG betalt og den dagen flyttes til slutten av min permisjon. Jeg får altså tilbake disse dagene senere. Men jeg må også derfor fylle ut enda et skjema!

Så det er mye styr...

Og jo! Jeg vet ikke om pengene renner automatisk, men har forstått det slik at du må skrive opp arbeidsperiode, men at det holder.

HUSK Å SENDE INN HVERT DERES SKJEMA!

Mor søker for seg, far søker for seg!

Dette aaaaante ikke jeg, trodde begge deler var på samme søknaden. Men man må altså ha to kopier, en for far og en for mor.

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man å gjøre noe mer enn å fylle ut papirene og legge ved bekreftelse på termindato? Går resten av inntekts-utregningen automatisk, eller må man drive å sanke info fra lønningskontoret/jobben selv og sende med? :klo: (gudbevaremegvel, vær så snill å si at det går automatisk :daane: )

Ikke for å skremme deg, men jeg er styggelig redd for at både du og pappaen må skaffe lønnsslipper selv...

Men når det er sagt, for meg så gikk det lett som en plett, jeg bare sendte en mail til lønningskontoret, og så sendte de meg kopi av de siste slippene hjem i posten... (jeg klarer jo selvfølgelig ikke å spare på sånt selv, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ordne lønnslipper selv, og nå går jeg og venter og purrer på de to skjemaene arbeidsgiver skal fylle ut, på BEGGE arbeidsplassene. Huff..Men bortsett fra det så er søknaden min klar til innlevering! :strix: Er litt værre med søknaden til lånekassen, den går det noe tregere med. Føler jeg er veldig sent ute, altså. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men jeg har sendt søknad til NAV, uten at min arbeidsgiver har fylt ut noe... er det dumt, kanskje? NAV er kjempetreige med å svare, så jeg vet jo ikke om min søknad er "godkjent"...

Arbeidsplassen vet jo datoen for når jeg skal ut i permisjon, men de har fortsatt ikke sendt inn noe så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den ser jeg! men hva er det egentlig arbeidsgiver skal fylle ut? jeg har sendt mine papirer til NAV.. men hvordan forholder jeg meg til arbeidsgiver herfra? (dama på lønningskontoret er jo tilsynelatende enda mer uvitende enn meg, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Der er jeg usikker på :(

Vet hvertfall at samboer har et hav med skjema han må fylle ut minst to mnd før termin.

Vet ikke arbeidsgiveren din dette? Kan du ikke høre med de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...