Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Det er nok greit å slippe styret med å skifte stol ja! :)

Men personlig ville jeg ikke gått glipp av den fantastiske muligheten til å bære med meg en lett og hendig babystol over alt... Det har virkelig vært gull verdt her i gården, bare ta stolen fra basen med et "knepp" og bære han med seg ut og inn, eller hvor enn man skulle.

Ja det var gull verdt! Tror jeg sluttet for en måned siden å ta med meg setet ut og inn. Også har jeg hatt dun-bilpose i, så selv på kalde vinterdager har jeg bare hatt lue på han, noe jeg ikke kunne gjort dersom stolen var i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det var gull verdt! Tror jeg sluttet for en måned siden å ta med meg setet ut og inn. Også har jeg hatt dun-bilpose i, så selv på kalde vinterdager har jeg bare hatt lue på han, noe jeg ikke kunne gjort dersom stolen var i bilen.

Ja her pakket vi han inn i ullpledd i bilstolen (har ikke bilpose vi da) før vi gikk ut i bilen. Skulle jeg ha pakket på han så mye klær at jeg kunne gått med han på armen fra huset til garasjen, hadde vi måttet tatt av han klær etter å ha satt han i bilen for å kunne skru opp varmen.... Da var det praktisk å bare ta av han pleddet og la han sitte i tynnere vinterklær.

Og ikke minst: Når det var sprengkaldt ute eller snødde sidelings (noe det forsåvidt gjør ganske ofte her) - slang jeg et pledd over stolen også når vi gikk til garasjen. Da satt han som i et lunt telt :) Men nå bor vi i et skikkelig winter wonderland da.. Masse snøvær og kulde. Sånt er sikkert ikke en problemstilling en gang på sør-vestlandet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her pakket vi han inn i ullpledd i bilstolen (har ikke bilpose vi da) før vi gikk ut i bilen. Skulle jeg ha pakket på han så mye klær at jeg kunne gått med han på armen fra huset til garasjen, hadde vi måttet tatt av han klær etter å ha satt han i bilen for å kunne skru opp varmen.... Da var det praktisk å bare ta av han pleddet og la han sitte i tynnere vinterklær.

Og ikke minst: Når det var sprengkaldt ute eller snødde sidelings (noe det forsåvidt gjør ganske ofte her) - slang jeg et pledd over stolen også når vi gikk til garasjen. Da satt han som i et lunt telt :) Men nå bor vi i et skikkelig winter wonderland da.. Masse snøvær og kulde. Sånt er sikkert ikke en problemstilling en gang på sør-vestlandet :fnise:

Nå bor jo Teriyaki ganske langt nord da :fnise: .

Var 6månederskontroll idag, Fie er nå 66,5 cm lang, og 6,8 kg tung. Litt mindre enn deres gutter :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker når du og frøken Am var her jeg, Fie er jo sååå lett da...

har i det siste fått en del vondt i ryggen :( ubehagelig når jeg må løfte opp Liam og bære han rundt når han trenger det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo Teriyaki ganske langt nord da :fnise: .

Var 6månederskontroll idag, Fie er nå 66,5 cm lang, og 6,8 kg tung. Litt mindre enn deres gutter :popcorn:

Jeg vet, tenkte mere på lolita og "dere andre" :fnise: inntrykk av at det er mange av dere som bor langt sørpå en plass :gjeiper:

Fie er litt lettere enn min kraftplugg da ja ;) blir helt vissn i armene av å bære rundt på han lenge. God trening da! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte modnet avokado i dag og tenkte å prøve å gi i morgen. Jeg har aldri vært borti avokado før (nei faktisk ikke :gjeiper: ) så jeg vet ikke helt.. Bare moser/skraper man av og gir, eller koker man eller noe? :sjenert:

Tenkte å gi avokado/banan blanding. Men nå har han ikke smakt ren banan enda (bare blanding i glass fra butikken), så tenker jeg gir én ting av gangen først før jeg blander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte modnet avokado i dag og tenkte å prøve å gi i morgen. Jeg har aldri vært borti avokado før (nei faktisk ikke :gjeiper: ) så jeg vet ikke helt.. Bare moser/skraper man av og gir, eller koker man eller noe? :sjenert:

Tenkte å gi avokado/banan blanding. Men nå har han ikke smakt ren banan enda (bare blanding i glass fra butikken), så tenker jeg gir én ting av gangen først før jeg blander.

Skraper ut med skje, og moser med gaffel. :) Vil bare fortelle at banan kan gi hard mage. Fie har ikke reagert på banan i f.eks. grøt, men får alltid kjempehard mage av banan.

___

Noen som har erfaring med tøybleier her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller inga erfaring med avocado (bortsett frå butikkjøpt guacamole, som innheld veldig lite avocado sånn eigentleg ;) ), men har høyrd at avocado i grauten kan gjere at ungen søv lengre og betre om natta. Men om det er sant, anar ikkje eg..eg har ikkje prøvd :)

For første gong har M sove heeeile natta, frå ca 21.30 til 5.30! :daane: Den guten sluttar aldri å overraske! :fnise:

Niennas: har dessverre inga erfaring med tøybleier, berre mamma sine beskrivelser over kor innmari mykje styr det var med det, då vi var små og eingongsbleier ikkje fanst :fnise: (Og då eingongsbleiane kom, kosta dei over 100 kr pakken! Hjelp!) Eg trur ho brukte tøybleier i alle fall på dei to-tre eldste av oss ungane.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller inga erfaring med avocado (bortsett frå butikkjøpt guacamole, som innheld veldig lite avocado sånn eigentleg ;) ), men har høyrd at avocado i grauten kan gjere at ungen søv lengre og betre om natta. Men om det er sant, anar ikkje eg..eg har ikkje prøvd :)

For første gong har M sove heeeile natta, frå ca 21.30 til 5.30! :daane: Den guten sluttar aldri å overraske! :fnise:

Niennas: har dessverre inga erfaring med tøybleier, berre mamma sine beskrivelser over kor innmari mykje styr det var med det, då vi var små og eingongsbleier ikkje fanst :fnise: (Og då eingongsbleiane kom, kosta dei over 100 kr pakken! Hjelp!) Eg trur ho brukte tøybleier i alle fall på dei to-tre eldste av oss ungane.. :)

Ja, har hørt samme historia selv, men tror det var når de brukte brettebleier (Store gaskluter som vi iallefall her i hus bruker/brukte som gulpekluter). Det finnes jo nå tøybleier som er akkurat som vanlig engangsbleier også, eneste du trenger å gjøre er å legge et lite innlegg i sånn at du bare kan kaste bæsjen i do etterpå.

Vurderer sterkt å starte med det, har nemlig kjøpt to stk bare for å se. Er litt overrasket over hvor lite styr det er, enn hva jeg hadde trodd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt samme historia selv, men tror det var når de brukte brettebleier (Store gaskluter som vi iallefall her i hus bruker/brukte som gulpekluter). Det finnes jo nå tøybleier som er akkurat som vanlig engangsbleier også, eneste du trenger å gjøre er å legge et lite innlegg i sånn at du bare kan kaste bæsjen i do etterpå.

Vurderer sterkt å starte med det, har nemlig kjøpt to stk bare for å se. Er litt overrasket over hvor lite styr det er, enn hva jeg hadde trodd. :)

Ja, det er sikkert heilt annleis no enn då! :) Veldig greit med sånn papir som du kan skylle ned i do :jepp: Håper de liker det :jepp:

(Før i tida var det jo slike gasklutar, og så plastknytting utanpå.. Onkelen min (forøvrig far til 9, men lite delaktig i bleieskift) presterte å legge plastbeskyttelsen innerst! :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jenter

Her har det vært mye aktivitet i det siste ser jeg. Vi har akkurat kommet hjem fra en uke i syden og vi har storkost oss :) Det var veldig varmt da, så lillingen har badet mye og sovet i vogna inne på de varmeste dagene.

Flyturen gikk overraskende bra og har egentlig ikke noe å klage på. Vi har ikke hatt noen rutiner på en uke, men jammen så kom har raskt inn i dem igjen.

Vi vurderer også å følge med på tilbud nå etter ny bilstol, men aner ikke hva vi skal gå for. Vi har Besafe nå og han sitter godt og trygt i den enda føler jeg. Ikke er han 9 kg enda heller, så vi har jo litt å gå på.

Kan ikke alle skrive litt konkret om deres rutiner nå?

-Soving?

-Hvor mye melk og når?

-Hva slags mat og hvor mye og når?

-Får de smake på ting de kan sise selv? mais, brød, makaroni o.l.?

Nå har vi lyst å introdusere mer fast føde, og jeg vurderer å kunne ned på ammingen. Altså bare amme natt og morgen. Men usikker på hvor mye melk jeg skal gi og hvor ofte. Med pupp så får han jo så ofte han vil og mange ganger er det bare for kosen.

Han våkner fremdeles for mat, i natt var det kl 00,03 og 06. Spiser ikke så mye så er vel en del kos :)

Ellers så gjør han stadig forsøk på å krabbe, men han sitter heller ikke helt på egenhånd enda. Han åler seg bakover og står i planken, men kommer ikke fremover. Ruller seg hit og dit i stedet. Spennende tider syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soving?

Han legges for første lur halv ni, senest halv ti. Da sover han mellom en og to timer. Så legges han for neste lur mellom to og halv tre. Veldig variabelt hvor lenge han sover da, men hvis han ikke våkner før kvart på fire, så må jeg vekke han. Men som oftest våkner han i tretiden.

Legges mellom syv og halv åtte, våkner alt fra en til tre ganger per natt. Er morgen mellom halv syv og halv åtte.

-Hvor mye melk og når?

Han får pupp på morgnen når vi står opp, etter grøt før første luren (blir bare litt da, er jo mett), etter første lur, før andre lur, av og til mellom middag og kveldsmat, så kveldspupp på rommet før det er natta. Våkner alt fra tre til en gang per natt for mat, men i det siste har det vært som oftest to ganger per natt.

Han får grøt på morgenen (skulle helst ha gitt han noe annet, men foreløbig får jeg ikke i han brød eller noe sånt) ca to timer etter han har stått opp. Så får han middag (helst hjemmelaget, men hittil liker han kun kjøpeglass, faktisk) i tretiden, etterfulgt av litt fruktmos. Når vi spiser middag får han gjerne en karving han kan gnage litt på, det er stas. :) Så får han grøt halv seks igjen.

Ja altså han har fått prøve brødskive, men det er ingen hitt enda. Han får en karving å gnage på nesten hver dag, han fikk smake mango kuttet i små biter her om dagen, og i går ga jeg han en bukett brokkoli. Lite havner i magen da, men han får nå øvd seg. Mangoen skeli rett ned forøvrig, men grønnsaker og brødmat er ikke det store.. :gjeiper:

Er det trygt å gi makaroni? I så fall skal jeg prøve å gi han det, men jeg er sååå redd han skal sette i halsen.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Soving?

-Hvor mye melk og når?

Så deilig med ferietur! :)

Soving: Begynner legging klokka seks, da får Fie grøt. Etter det så bades hun av mannen. Etter det så ammer jeg henne innpå rommet hennes. Da bruker jeg å legge henne i senga enten når hun sovner, eller når hun er såpass rolig og slipper puppen. Hvis hun ikke sovner ved puppen så bruker hun litt tid med å leke med bamsen sin, og kose seg i senga si før hun sovner. I verste fall hører vi noen klynk.

Natta er veldig uforutsigbar, noen ganger våkner hun 1 eller 2 ganger, andre ganger 3-4-5 ganger. Hun våkner alltid et sted mellom 7-8 om morgenen.

Etter hun står opp om morgenen så er det veldig greit, hun har to timers våkentid mellom sovingene sine.

Melk og mat:

Når vi står opp om morgenen får hun grøt. Så får hun pupp igjen nå hun skal legge seg. Hun får litt pupp i hytt og pine, egentlig, har null kontroll der. En porsjon mat et sted mellom 12 og 14, da får hun litt forskjellig, av og til frukt, av og til grønnsaker, av og til forskjellige smaksprøver.

Og som sagt, kveldsmat klokka seks.

Fie ble jo akkurat seks måneder, og hun får smake på litt forskjellig nå som jeg spiser. Prøvde rosin her om dagen, hun synes det var godt, men hun satt den litt i halsen (Ikke noe problem, hun hostet litt så var alt bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Soving?

M bruker å legge seg i 19-tida. Sovnar enten fort og greit, eller så kan det ta litt lenger tid :) Den siste veka har han hatt gode netter med få oppvåkninger, håper det held seg slik :jepp: Dagen startar alt i frå 4.30 til 7.30, som oftast rundt kl 6. Første lur er etter ca 1,5 time (han får meir utholdenhet utover dagen), og då kan han sove alt frå 45 minutt til 2 timar. Rekorden er 3 timar :)

Ca 2-2,5 timar etter første lur går vi trilletur i ein time, og då sover M nesten heile turen, kanskje i 45 minutt. 2-3 timar etter den luren tek han siste lur, og han bør ikkje sove lenger enn til 16-16.30 for at han skal sovne greit når det er natta. Men som oftast passar det seg slik at han våknar i 15.30-tida og det er passe tidspunkt :)

Men ikkje så veldig konsise tider her, han kan variere veldig. Det er stor forskjell frå å våkne 4.30 og våkne 7.30. Då klarer han seg kanskje med berre to lurar i løpet av dagen.

-Hvor mye melk og når?

Han får mjølk når han vil :) Han får når han står opp og når han skal ha luren sin, og når han skal legge seg. Har han sove lange lurar får han også ein liten sup når han våkner (viss han vil ha). Og så får han viss han våkner om natta. Eg anar ikkje kor mykje han drikk i løpet av dagen, vanskelig å måle når det er snakk om pupp ;)

No prøver eg å innføre eit 3. måltid, tidleg på dagen. Så i dag fekk han graut kl 9.30. Så får han middag ca 13.30 og kveldsgrauten sin kl 17 ca. I tillegg får han vatn til kvart måltid og fruktmos etter middagen og siste grautmåltidet. Han elsker Ella's Kitchen-posane, for då kan han suge av posen sjølv, så dei tek eg vare på og brukar på nytt med eigen fruktmos :) Han får forresten pupp ei lita stund før kvart måltid, helsesøstra sa det kunne vere lurt slik at eg ikkje mista mjølka.

Han får også oppskåren frukt i sånn Babyfeeder, det elsker han! :jepp:

Han har fått smake på brødskalk, men foreløpig har han ingen tenner og han virker fornøgd ut med graut og middag, så eg venter litt med å innføre brød. Ellers så får han smake mykje forskjellig frukt i babyfeederen :) No må eg berre bli flinkare til å gi grønnsaker.. :)

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam sover hele natten, 19-05 eller 06. Så sover han vel 2 eller 3 dupper på dagen, kommer an på om vi er hjemme eller borte.

melk vil ikke Liam ha lenger, så ingen flere kosestunder med flaske lenger på oss :(

han får mat:

06-07: grøt

10: grøt

13: frukt eller yoghurt

16: middag

19: kveldsgrøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Soving?

Våkner mellom 08 og 09.30, som oftest rundt 08.30. Sover første dupp et par timer etter vi har stått opp. Deretter blir han trett mellom kl 14 og 15 igjen. Også er det natta rundt kl 19. Sover veeeelig variable dupper..noen ganger bare et kvarter, noen ganger 1 1/2. Sover han greie dupper klarer han seg med 2, sover han korte dupper blir det ofte 3. Våkner for mat stort sett bare en gang om natta, enten er det rundt 23-00 eller så er det på nattmorgenen rundt 04-05. Hvorfor han aldri våkner mellom 00 og 04 er litt pussig egentlig :klo:

-Hvor mye melk og når?

Ingen mønster. Han får jevnt pupp gjennom hele dagen og 1 gang om natta somregel.

Ett måltid grøt. Har ikke kommet opp i en hel posjon enda. Begynte for 1 1/2 uke siden. Får grøten en gang mellom 14 og 16. Et par teskjéer sviskemos til dessert. Har også fått smake smoothie (ellas kitchen eller småfolk). Prøver å få i han vann, men suger ikke av tutkopp enda. Så gir han vann med skje etter grøten.

Nei. Livredd han skal sette i halsen/dra det i vrangstrupen. Han er for fersk på fast føde til å mestre klumper tror jeg :sjenert:

Ønsker meg en sånn babyfeeder eller hva det heter da! Hadde vært supert, for han er veldig flink til å holde i selv :jepp: Da kunne han gnagd og slafset på frukt og grønt uten at mamman hadde bekymret seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyfeeder er kjempekjekt, Knøtteliten! :jepp:

Eg las forresten ein plass at Coop skal slutte å produsere bleiar, eller noko sånt..nokon andre som har høyrd om det? Det er i så fall innmari kjipt! Eg skal hamstre.. Håper det ikkje stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyfeeder er kjempekjekt, Knøtteliten! :jepp:

Eg las forresten ein plass at Coop skal slutte å produsere bleiar, eller noko sånt..nokon andre som har høyrd om det? Det er i så fall innmari kjipt! Eg skal hamstre.. Håper det ikkje stemmer!

Hvor får man kjøpt det, egentlig? :) skal definitivt få tak i en :jepp:

Hva er det du siiiiiier...?! :sjokkert: coop kan jo bare ikke slutte å lage de bleiene! Da blir jeg sur :sur: Da blir det isåfall Rema1000 på oss, men upraktisk siden vi ikke har Rema her vi bor.. Blir hamstring da ja!

Rart at de finner på noe så tullete når de er kåret til best i test og alt... De må jo tjene noe sinnsykt på de bleiene?! Selv om de er billige. Er jo nesten alltid tomt, "alle" går jo etter de bleiene i butikken virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt det, egentlig? :) skal definitivt få tak i en :jepp:

Hva er det du siiiiiier...?! :sjokkert: coop kan jo bare ikke slutte å lage de bleiene! Da blir jeg sur :sur: Da blir det isåfall Rema1000 på oss, men upraktisk siden vi ikke har Rema her vi bor.. Blir hamstring da ja!

Rart at de finner på noe så tullete når de er kåret til best i test og alt... De må jo tjene noe sinnsykt på de bleiene?! Selv om de er billige. Er jo nesten alltid tomt, "alle" går jo etter de bleiene i butikken virker det som.

Ja, eg håper det var berre lause rykter eg høyrde! For vi også kjøper Coop-bleier, og det er jo berre 20 kr pakka! Superbillig! Men for all del, eg las det berre sånn i forbifarta, at nokon hadde høyrd om det, så det er ikkje sikkert det er sant altså! (Men kanskje eg skal hamstre litt, for sikkerhets skyld.. :sjenert: )

Eg bestilte sånn babyfeeder hos Tøffeliten, eg kjøpte det der 2+2 starter kit til 169. Det var superrask levering, syns eg. Bestilte på ein onsdag og fekk det på ein fredag :) Veldig greit å kjøpe 2+2, for då har du 2 feedere, og 4 posar :)

Edit: gløymde ein "parantes slutt"..krise! :fnise:

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...