Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Hei jenter! Hvordan går det?

Vet ikke hvor aktive dere er inne på Graviditet-forumet, men jeg lagde iallefall en tråd om barnegrøt der inne, fordi jeg synes vanlig barnegrøt som kjøpes i butikken (Jeg boykotter Nestlè, men kjøpte HiPP) var veldig dyrt, og det var mye rart i det (bl.a. palmeolje...). Begynte da jakten på "bedre" grøt, og prøvde hirsflak. Ikke særlig populært. Jeg prøvde å gjøre det om til mel, ha i masse fruktmos, you name it! Fortsatt ville hun ikke ha det. Så da lagde jeg en grøttråd da... Og fikk råd om Holle barnegrøt! De er litt dyrere enn de i butikken (Kjøpte på Helios for litt under en 50lapp), men du trenger mindre pulver, og jeg tror det metter mer, da Fie ikke orker en hel porsjon lenger, og hun spiste gjerne over en porsjon grøt med HiPP.

Jeg ble sååå glad når hun spiste det!

Tenkte bare å tipse dere, siden jeg er helfrelst! Skal til byen idag, og tenkte da å stikke innom Helios å prøve middagsglass også, får se om det er like populært (for her liker vi nemlig ikke maten mamma lager selv... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker Nestlé, vi.. Kvifor boikotter du det, forresten? M liker i alle fall grauten deira, men eg er ikkje framand for å kjøpe f.eks. Hipp da :)

M liker forresten heller ikkje middagsmat enda, men eg har foreløpig berre prøvd slike glas (også frå Nestlé.. :sjenert: ) Men frukt elsker han, spesielt slike posar frå Ella's Kitchen og Hipp, for då kan han suge frå posen, og det var sååå kjekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil heller ikke bruke nestle, men når bunnprisen her ikke tar inn hipp grøt i 6 mnd lenger så får det bare blir nestle til han blir litt eldre :kjefte: :kjefte:

hvordan gjør dere med mat nå da?

her er det:

06-07:grøt

10:grøt

13:melk

16:middag

19:grøt

så legger han seg

selvfølgelig får han en del å drikke til de måltidene som ikke er melk, vi drikker mest vann, og noen ganger saft greie fra semper som vi har kjøpt i sverige

Endret av lolita90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://ammehjelpen.no/boikott-nestl

Klarer ikke gi deg like bra svar, lolita90, da puppen slenges ut i både tide og utide. Sånn ser dagen vår ut, og da har jeg droppet å skrive ned puppen:

08.00ish: våkne, hvis mor er kjempetrøtt så får vi pupp, hvis ikke står vi opp og får grøt med en gang.

(09.00: Hvis hun har fått pupp, så får hun grøt rundt denne tiden)

12.00-14.00: Et eller annet til mat, som oftest fruktmos (har begynt så vidt å prøve middagsglass.

18.00: Kveldsgrøt

19.00ish: Legge seg.

___

Nytt spørsmål til dere som fortsatt står opp om natta (Dette gjelder aldri ikke deg, lolita90 :fy_fy: ): Hvor mange timer sammenhengende søvn trenger du for å føle deg i fin form dagen etter? Jeg har funnet ut at jeg kan klare meg med 4 timer sammenhengende søvn, og alt over 5 timer sammenhengende er ren luksus :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

er jo ikke min feil at gutten min har sovet hele netter fra før han var 3 mnd da :P

Endret av lolita90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M får graut i 13.30-tida, og i 17-18-tida, alt ettersom korleis det passar med lurane. Etter grauten får han alltid litt frukt, og vatn. Eg trur eg må innføre litt graut på morgonen også, for eg er så lei av å stå opp fleire gonger om nettene, og at morgonen skal starte kl 4.30 (som den gjorde i dag..)

Mjølk får han når han vil ha ;)

Samanhengande søvn er luksus! Eg fekk nokre timar i forgårs natt, det var herleg :) I natt har det vore oppvåkning ca kvart 90. minutt, det er slitsomt. Eg vil tru at i alle fall 4-5 timar samanhengande er nødvendig for at eg skal stå opp med glede :)

(Men no får eg sjeldan samanhengande søvn uansett baby eller ikkje, for mannen har starta privat sagbruk ved sidan av meg - han snorkar som eit uver! :fnise: Ja, og så må eg ofte på do, men det har blitt betre etter fødselen..før eg vart gravid måtte eg minst 2 gongar pr natt, no har det hendt at eg søv heile natta utan å måtte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer hvor mye søvn jeg trenger, men nå for tiden er jeg totalt utslitt uten at jeg skjønner hvorfor. De siste nettene har jeg fått seks syv timer til sammen, fordelt på tre intervaller. Hver oppvåkning tar ca 20 min, men ofte er det en oppvåkning i løpet av natten som tar en time.

Dette har altså gått greit før, men de siste dagene har det føltes ut som om jeg kun har sovet i to timer.

Eneste faste måltidene O får er grøt på kvelden, dvs halv seks. Men så får han en eller annen form for frukt, gjerne på formiddagen, og jeg prøver å gi han noe middagsmat, men hittil liker han det ikke. Fikk brødskive med leverpostei for første gang i dag, det skal jeg begynne å gi han som frokost når han spiser mer av det.

Jeg vil ikke gi han mer enn ett måltid grøt per døgn, så håper han blir mer glad i annen mat snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor vil du ikkje gi meir enn eitt måltid med graut per døgn? Er det noko eg ikkje har fått med meg at babyar ikkje skal ha..? :klo: M får to..(to forskjellige grauttypar). Men bør nok introdusere brød snart, eg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor vil du ikkje gi meir enn eitt måltid med graut per døgn? Er det noko eg ikkje har fått med meg at babyar ikkje skal ha..? :klo: M får to..(to forskjellige grauttypar). Men bør nok introdusere brød snart, eg også :)

Sikkert fordi det er jo ikke så sunt som f.eks. grønnsaksmåltid, tenker jeg. :)

Her går det i musligrøt til frokost, og hirsegrøt til kvelds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er som niennas sier, at det finnes mer sunn mat å gi han :) grøt er jo nesten bare magefyll med tilsatte vitaminer og mineraler i. I tillegg ønsker jeg at han skal få mer variert mat. Håper det kan bidra til ett barn med matglede, framfor et barn man nærmest må tvinge i mat.

O har forresten feber, uten at jeg skjønner hvorfor. Er ikke tenner, og virker ellers i fin form bortsett fra kanskje litt mer slapp. 38,7 hadde han nå, uten at jeg egentlig vet om det er mye eller ikke. Men han pleier å ha ca 36,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååja, då veit eg dét ;)

Eg bør nok bli flinkare til å tilby grønnsaker, det er så lett å tilby berre frukt som han liker så godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååja, då veit eg dét ;)

Eg bør nok bli flinkare til å tilby grønnsaker, det er så lett å tilby berre frukt som han liker så godt :)

Ja det er jeg også. Har jo prøvd masse med både gulrot og potet, men han liker det ikke noe sårlig, så jeg er også "fæl" til å gi frukt i stedet. Men nå skal jeg begynne å gi han ting i hånden han kan spise selv, i håp om at dette skal venne han mer til mat. Skal koke en gulrot i morgen, og skjære en liten stang som han kan tygge på. Det er vist helt ok når de er seks måneder..

Så da må jeg vel bare tørre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i pupp og pupp og mer pupp.. Han får grøt mellom 17.30 og 18.00 før det er legging kl 19.00. Skal innføre et middagsmåltid nå også, er er i gang med det. Foreløpig han han bare smakt middagsglass og noen smaker ok, mens andre vil han ikke ha. Har foreløpig bare smakt et pr. stk. Han får også litt frukt i nett og ulike fruktmos innimellom. Kan man gi brød å altså? Hva med skalk o.l.?

Han ingen rutiner på mat fortsett fra det ene grøtmåltidet.

Men nå er jeg sliten.. her er det nesten ingen soving hverken på dag eller natt..Sover max 30 min pr. lur på dagen. I natt var han våken fra 02-06 og hylte for det meste. Våkner mange ganger etter han har sovnet og jeg aner ikke hvorfor.. Kan det være tenner? Kommer alltid tennene i en bestemt rekkefølge?

Så sammenhengenes søvn...hva er det?? :-( Kan ikke huske siste jeg har sovet over 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her puppes det enda, ingen fast føde. Har gitt smaksprøver på grøt, fruktmos og grønnsaksmos - men bare i hytt og pine, ikke noe fast.

Her plages vi med tenner...... og samtidig med det kom trøbbel med legging. Han som har vært så enkel å legge og sovnet selv kl 19, er nå blitt til et lite mareritt å legge. Sovner ikke før 21-22 på kveldene.

Tydelig at han plages med tanna som er på vei igjennom. Sikler som en foss, kjenner med tunga, gnir leker/gjenstander mot gommene (holder de inntil gommene og rister på hodet :fnise: ). Ser såvidt en liten hvit prikk, men den står på stedet hvil :sukk: Han er veldig kosete og blir fort lei seg, vil ikke være alene, vil sitte bare på fanget og ha trøst. Sutrer og virker fortvilet. Det er virkelig ikke likt vår lille solstråle. Jeg er så lite vant til sutring at jeg merker jeg blir helt satt ut når han er sånn - vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre :lete:

Sitter jo såklart med gutten på fanget og koser og trøster dagen/kvelden lang. Tuller han bort og lindrer med avkjølte biteringer. Heldigvis sover han godt om natta, når han først sovner. Sover til rundt 06, får mat og sover til 09 igjen.

Imorgen er det sprøyter. Sist reagerte han veldig. 3 døgn med feber, dårlig form, gråt og nesten null søvn.

Denne gangen blir det kombinert med hangling pga tannplager......ser for meg en slitsom ukeslutt :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til dere! Føler virkelig med dere... Men dere får trøste dere med at om 20 år, når gullungene flytter ut, så kommer dere til å se tilbake på dette her, og tenke "psssh, var ikke sååå ille" ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare håper at det gir seg snart for vi reiser på ferie til uka... hvordan i alle dager skal det gå når han ikke sover...

Han har også vært så lett å legge og sovnet kl 19 helt av seg selv. Nå er han et mareritt. Har vært oppe hos han utrolig mange ganger allerede. Feber har han også...Kjenner at jeg gruer meg til å legge meg for det blir sikkert ikke noe søvn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M legg seg heldigvis relativt greit (i går tok det litt lang tid), men han står jo opp så himla tidleg! 4.30 er aaaltfor tidleg for min smak!

De som har gått over til sportsvogn..tek den meir eller mindre plass i bilen (samanslått) enn ei bagvogn? Det er såklart forskjell på merka da, men sånn generelt..

(Eg håper dei tek mindre plass, for viss ikkje må vi kjøpe ny bil..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden vogna vår ble ødelagt så måtte jeg kjøpe ny vogn, og den er større (Brio kombi) den går akkurat inn i bilen vår (skoda fabia stasjonsvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille gutt har nok forstoppelse.. et derfor han ikkr sover og sutrer en del. Så nå får han sviskemos og sviskesaft. Håper det hjelper hurtig.. Noen andre som har slitt med det? Tror det kommer av banan som han har fått i slike ellas kitchen greier..

Sportsdelen vår tar i grunn like stor plass, for understellet er det samme. Men slipper jo baggen, så får jo litt bedre plass. Men vi har en lang vogn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsdelen tar mindre plass hos oss. Men det varierer sikkert fra vogn til vogn.

Smørblomst82: Da min gutthadde forstoppelse, hjalp ikke svisk. Men malt gjorde susen i løpet av bare tre timer etter han fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...