Niennas Skrevet 14. mai 2012 #2081 Del Skrevet 14. mai 2012 Forskjellen på å gråte alene eller i armene er jo at babyen kjenner seg trygg og ivaretatt selv om den gråter. Jeg vet i alle fall at hvis jeg legger ned min baby, så eskalerer gråten og blir både høyere og sårere. Men dette er jo noe du må finne ut av om du mener er best eller ikke. Men greia med skrikekur er at det skal ikke ta kjempelang tid, det skal ta noen dager før babyen begynner å roe seg uten så mye gråt og kaving. Tar det uker og babyen enda gråter ti min, så har babyen tydelig et reelt behov for nærhet eller noe annet etter min mening. "Jeg vet i alle fall at hvis jeg legger ned min baby, så eskalerer gråten og blir både høyere og sårere. " Sånn er det ikke her. Som sagt, Fie er enten ikke lei seg, eller så er det full panikk. På en måte blir det faktisk verre om hun er i armene våre, fordi behovet hennes er ikke nærhet, det er søvn. Hun er trøtt, og aner ikke hvordan hun skal bli kvitt det selv, men av at vi er nær henne, så virker det som at vi plager henne mer enn vi gjør noe annet, fordi hun klarer ikke finne roen. Vi utsetter søvnen hennes, og det føles ikke bra for henne. Hun gråter hver gang. HVER GANG hun skal legge seg. Uansett hvordan vi gjør det. Hun gråter jo også når hun holder på å sovne ved puppen. mener du da at jeg ikke klarer å ta vare på barnet mitt, for det tydelig et behov jeg klarer å overse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 14. mai 2012 #2082 Del Skrevet 14. mai 2012 "Jeg vet i alle fall at hvis jeg legger ned min baby, så eskalerer gråten og blir både høyere og sårere. " Sånn er det ikke her. Som sagt, Fie er enten ikke lei seg, eller så er det full panikk. På en måte blir det faktisk verre om hun er i armene våre, fordi behovet hennes er ikke nærhet, det er søvn. Hun er trøtt, og aner ikke hvordan hun skal bli kvitt det selv, men av at vi er nær henne, så virker det som at vi plager henne mer enn vi gjør noe annet, fordi hun klarer ikke finne roen. Vi utsetter søvnen hennes, og det føles ikke bra for henne. Hun gråter hver gang. HVER GANG hun skal legge seg. Uansett hvordan vi gjør det. Hun gråter jo også når hun holder på å sovne ved puppen. mener du da at jeg ikke klarer å ta vare på barnet mitt, for det tydelig et behov jeg klarer å overse? Nei, det mener jeg ikke.. Jeg vet ikke jeg, virker som en skikkelig vanskelig situasjon. Jeg har aldri vært borti noe sånt, da O aldri har grått på den måten. Han gråt jo veldig mye de to første mnd, men da viste jeg jo det var fordi han hadde vondt i magen, så da gikk jeg fram og tilbake på stuegulvet i timesvis hver kveld. Men utover det gråter han så lite at jeg får bare lyst til å susse og klemme han når han gråter, fordi jeg har det ikke spesielt langt oppi vranghalsen, hvis du skjøner. :gjeiper: ¨ Hva med opp-ned-metoden? Funker ikke den? Jeg vet som sagt ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon, men jeg er nok ingen tilhenger av skrikekur, med tanke på hva de sier det kan føre til. Men jeg skjønner frustrasjonen din og ønske om å bruke den "metoden" som gjør at leggingen går fortest. Ti min med gråting alene kontra 2-3 timer gråting i armene deres er jo en ganske stor forskjell. Men så er det om Fie føler noen forskjell i forhold til å ligge alene eller i armene deres, og det vet vi jo ikke. Det er jo nesten noe dere må kjenne på selv, og jeg kan med en gang si at jeg er ikke av de som roper barnemisshandling når det kommer til sånt, men jeg er svært skeptisk med tanke på eventuelle langtidsvirkninger. Men som sagt, skjønner godt frustrasjonen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #2083 Del Skrevet 14. mai 2012 Først vil jeg bare sende deg en god Det kan absolutt ikke være lett når ho skriker så mye og hver dag. uansett hvilken metode så er du ikke en dårlig mor og det er bare du som kjenner barnet ditt og vet hva ho trenger. Selv så er jeg heller ikke begeistret for skrikekur og kunne nok aldri gjennomført det selv, men igjen så har en en gutt som nesten aldri skriker. Så det er nok litt lettere å si det da. Merker jeg blir skikkelig frustrert og sliten når han skriker, så kan nesten ikke forstå hvordan du har det engang. Men kanskje det hjelper å skrive en søvnlogg og prøve å få noen rutiner på dagen? Slik at du kan prøve å styre det slik at ho er i seng god og mett i 19 tiden? Får hun grøt eller annen fast føde? Min lille klarer bare å holde seg våken max 2 timer og da er han så trøtt at han nesten sover ved puppen, men ikke overtrøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 14. mai 2012 #2084 Del Skrevet 14. mai 2012 Nei, det mener jeg ikke.. Jeg vet ikke jeg, virker som en skikkelig vanskelig situasjon. Jeg har aldri vært borti noe sånt, da O aldri har grått på den måten. Han gråt jo veldig mye de to første mnd, men da viste jeg jo det var fordi han hadde vondt i magen, så da gikk jeg fram og tilbake på stuegulvet i timesvis hver kveld. Men utover det gråter han så lite at jeg får bare lyst til å susse og klemme han når han gråter, fordi jeg har det ikke spesielt langt oppi vranghalsen, hvis du skjøner. :gjeiper: ¨ Hva med opp-ned-metoden? Funker ikke den? Jeg vet som sagt ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon, men jeg er nok ingen tilhenger av skrikekur, med tanke på hva de sier det kan føre til. Men jeg skjønner frustrasjonen din og ønske om å bruke den "metoden" som gjør at leggingen går fortest. Ti min med gråting alene kontra 2-3 timer gråting i armene deres er jo en ganske stor forskjell. Men så er det om Fie føler noen forskjell i forhold til å ligge alene eller i armene deres, og det vet vi jo ikke. Det er jo nesten noe dere må kjenne på selv, og jeg kan med en gang si at jeg er ikke av de som roper barnemisshandling når det kommer til sånt, men jeg er svært skeptisk med tanke på eventuelle langtidsvirkninger. Men som sagt, skjønner godt frustrasjonen din. Beklager hvis jeg virket litt kvass, har hatt en grusom dag som startet allerede til morgenen idag. Jeg tror bare at mange, som både du og smørblomst82 sier, har barn som ikke gråter som mye ikke egentlig forstår situasjonen. Opp-ned metoden funker dårlig her, men jeg må inrømme at den ikke har blitt ordentlig gjennomført, fordi når hun først begynner å gråte, så er det nesten umulig å få henne til å slutte. Pupp eller byssing i lang tid (type 15 minutter eller så). Da er liksom litt av poenget bort. Jeg tror også at mange som er imot skrikekur er det fordi de tenker at det er det mest lettvinte for foreldrene, men det er virkelig ikke derfor jeg vurderer det igjen nå. Fie forbinder søvn med stimuli, og blir fort "bortskjemt", dvs at hun vil ha mer og sterkere stimuli etterhvert. Vi er nødt til å lære henne at søvn får man av rolige omgivelser, ikke av å bli vugget veggimellom. Først vil jeg bare sende deg en god Det kan absolutt ikke være lett når ho skriker så mye og hver dag. uansett hvilken metode så er du ikke en dårlig mor og det er bare du som kjenner barnet ditt og vet hva ho trenger. Selv så er jeg heller ikke begeistret for skrikekur og kunne nok aldri gjennomført det selv, men igjen så har en en gutt som nesten aldri skriker. Så det er nok litt lettere å si det da. Merker jeg blir skikkelig frustrert og sliten når han skriker, så kan nesten ikke forstå hvordan du har det engang. Men kanskje det hjelper å skrive en søvnlogg og prøve å få noen rutiner på dagen? Slik at du kan prøve å styre det slik at ho er i seng god og mett i 19 tiden? Får hun grøt eller annen fast føde? Min lille klarer bare å holde seg våken max 2 timer og da er han så trøtt at han nesten sover ved puppen, men ikke overtrøtt. Takk for gode ord. Skrev søvnlogg første gangen vi brukte Ferber, og så fort bedring, men som sagt så var det den siste kneika med alt fra 3-10 minutter før hun sovnet. Da hadde vi gode rutiner, og jeg visste alltid når hun skulle sove. Jeg vet ca hvor lang tid hun bruker å være våken, men når jeg bruker 1 1/2 time på å få henne til å sovne, så sier det seg selv at sånt blir det ikke rutiner av. Hun får grøt 18:45, så pupp etter det, rundt 19:00, og vi begynner legging etter hun er ferdig med puppen. Kjenner jeg kvier meg for å legge henne enda tidligere, da jeg tenker at hun ikke er trøtt nok, og legginga tar ekstra lang tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 14. mai 2012 #2085 Del Skrevet 14. mai 2012 Niennas: Du har nok antageligvis prøvd alt, inkludert dette, men jeg spør like vel.. Hvis hun hylskriker, hva skjer om du setter henne på knærene sine i fanger ditt, mot deg (altså hun sitter på knærne vendt mot deg i fanget), og du holder et fast tak rundt henne, samtidig som du holder hodet ditt ned mot hennes så dere er kinn mot kinn? Samtidig som du bare sier "shssssch.." eller nynner en rolig sang? Evt begynn med å bysse/gynge mens dere sitter sånn, også avta gradvis? Tanken er om hun kan roes ned på annet vis enn byssing/rugging/vugging... Kanskje er det slik at hun blir stresset av stimuli (selv om hun krever det), og at hun finner roen fortere om hun ikke blir stimulert som hun krever? (tydeligvis er det jo kanskje slik, siden hun roer seg fortere om dere lar henne ligge). Jeg tenker at det gjør ingenting om hun hyyyyylskriker når du holder henne slik, bare hold henne og vær like rolig og se om hun slutter etter noen minutter....? Kanskje hun fatter poenget etterhvert og tenker "ok..men dette var behagelig" og lærer at ro=behagelig=søvnig=sove....... (jeg bysset bestandig før, om knøttet ikke ville sove. Nå har jeg sluttet helt med det. De gangene han gråter etter jeg har lagt han, holder jeg han bare på dette viset. Rører meg ikke, bare holder han tett inntil meg og evt nynner litt. Med en gang jeg gjør dette blir han muse stille, og det virker for meg som om han faktisk bare sitter og nyter nærheten). Jeg er personlig også imot skrikekur, men hva andre velger å gjøre er helt opp til dem. Jeg tenker ikke stygt om de som evt gjør det eller tror de er dårligere mødre fordi. Jeg er overbevist om at du gjør det som er best for jenta di, uansett hva du velger å gjøre. Jeg forstår heller ikke hvordan det er å være i dine sko, men kan levende forestille meg at det er til å bli sprø av. Håper derfor du skjønner at rådene er vel ment fra min side, og ikke noen "belærende pekefinger" om at du burde gjøre noe annet enn det du gjør, for det er du som vet hva som er best for din lille Fie håper det ordner seg for dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 15. mai 2012 #2086 Del Skrevet 15. mai 2012 Eg skal jammen prøve trikset ditt, Knøtteliten, for eg er så lei av å bysse! Eg har hatt vondt i ryggen i eit par månader no, litt pga altfor store bryst, og litt pga byssing/bæring av M. Så viss eg slepp å bysse, så blir eg kjempeglad, for då blir eg så sliten i ryggen. Så det skal testast Niennas: Eg kan berre gi deg ein ! Det må vere heilt forferdeleg, eg syns sjølv det er grusomt når M grin. Du er mammaen til Fie og veit heilt klart kva som er best for ho. Eg håper berre det ordner seg for dykk. Forresten Niennas, har Frøken am sletta seg frå KG?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 15. mai 2012 #2087 Del Skrevet 15. mai 2012 Niennas: Du har nok antageligvis prøvd alt, inkludert dette, men jeg spør like vel.. Hvis hun hylskriker, hva skjer om du setter henne på knærene sine i fanger ditt, mot deg (altså hun sitter på knærne vendt mot deg i fanget), og du holder et fast tak rundt henne, samtidig som du holder hodet ditt ned mot hennes så dere er kinn mot kinn? Samtidig som du bare sier "shssssch.." eller nynner en rolig sang? Evt begynn med å bysse/gynge mens dere sitter sånn, også avta gradvis? Tanken er om hun kan roes ned på annet vis enn byssing/rugging/vugging... Kanskje er det slik at hun blir stresset av stimuli (selv om hun krever det), og at hun finner roen fortere om hun ikke blir stimulert som hun krever? (tydeligvis er det jo kanskje slik, siden hun roer seg fortere om dere lar henne ligge). Jeg tenker at det gjør ingenting om hun hyyyyylskriker når du holder henne slik, bare hold henne og vær like rolig og se om hun slutter etter noen minutter....? Kanskje hun fatter poenget etterhvert og tenker "ok..men dette var behagelig" og lærer at ro=behagelig=søvnig=sove....... (jeg bysset bestandig før, om knøttet ikke ville sove. Nå har jeg sluttet helt med det. De gangene han gråter etter jeg har lagt han, holder jeg han bare på dette viset. Rører meg ikke, bare holder han tett inntil meg og evt nynner litt. Med en gang jeg gjør dette blir han muse stille, og det virker for meg som om han faktisk bare sitter og nyter nærheten). Jeg er personlig også imot skrikekur, men hva andre velger å gjøre er helt opp til dem. Jeg tenker ikke stygt om de som evt gjør det eller tror de er dårligere mødre fordi. Jeg er overbevist om at du gjør det som er best for jenta di, uansett hva du velger å gjøre. Jeg forstår heller ikke hvordan det er å være i dine sko, men kan levende forestille meg at det er til å bli sprø av. Håper derfor du skjønner at rådene er vel ment fra min side, og ikke noen "belærende pekefinger" om at du burde gjøre noe annet enn det du gjør, for det er du som vet hva som er best for din lille Fie håper det ordner seg for dere! Jeg har ikke prøvd å hatt henne på fanget mitt, men har hysjet til henne (på en kjærlig måte, ikke "Vær still!"-måte. :gjeiper: ) mens hun ligger i senga. Det er verdt et forsøk. Det største problemet er vel å holde MEG rolig og utstråle en rolig atmosfære, da jeg begynner fort å gråte selv. Men som sagt, absolutt verdt et forsøk, jeg vil bare at Fie skal forstå at rolig omgivelser = soveomgivelser. Eg skal jammen prøve trikset ditt, Knøtteliten, for eg er så lei av å bysse! Eg har hatt vondt i ryggen i eit par månader no, litt pga altfor store bryst, og litt pga byssing/bæring av M. Så viss eg slepp å bysse, så blir eg kjempeglad, for då blir eg så sliten i ryggen. Så det skal testast Niennas: Eg kan berre gi deg ein ! Det må vere heilt forferdeleg, eg syns sjølv det er grusomt når M grin. Du er mammaen til Fie og veit heilt klart kva som er best for ho. Eg håper berre det ordner seg for dykk. Forresten Niennas, har Frøken am sletta seg frå KG?! Kjenner meg igjen i ryggvondt ja, jeg bærer ikke alltid Fie i den posisjonen som er best for meg, jeg vil bare få henne til å sove. Idag var jeg så sliten at jeg lot henne gråte seg i søvn igjen, der jg bestemte meg for å gå inn til henne hvert 5 minutt, men det trengtes ikke, da hun sovnet etter 3 minutter. Det var deilig for både meg og henne, tror jeg, og hun sover enda (det er en time siden hun la seg). Frøken AM har slettet seg, ja. Jeg vet ikke hvor aktive noen av dere er her på KG, men frøken am var ganske aktiv, og jeg tror det var noen som ikke likte at hun kunne være litt ... røff i kantene? som det hun var. Frøken am klarer liksom bare å snakke fra levra . Så det ble ganske mange ABere som alltid skulle personangripe henne, og være ekkel. Tror det ble for mye for henne, og hun valgte å slette seg. Synes det er dumt, da hun var en fin del av terminklubben vår . Men jeg skal si at du nevnte henne, silverdoe! Skal besøke henne på lørdag. (Og hvis dere lurte så driver lille H, datteren til frøken am, å står på alle fire, og nesten krabber ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 15. mai 2012 #2088 Del Skrevet 15. mai 2012 Huff den ryggvondten ja..JEg har også vond rygg for tiden pga all byssingen.. Jeg har lagt merke til at frøken am er borte, både pga null tilstedeværelse, men også fordi jeg så et tidligere innlegg hadde blitt til gjesteinnlegg. Har sett hun har blitt angrepet en del ganger ja, men dessverre så er det noe man må ta med seg dersom man skriver såpass...Røft.. :gjeiper: Synd hun slettet seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 15. mai 2012 #2089 Del Skrevet 15. mai 2012 Synd hun slettet seg.. du får hilse! likte den røffe dama jeg Jepp, du får prøve Niennas, det er verdt forsøket Prøv å bestem deg på forhånd, nynn/tenk på noe annet mens dere sitter der, eller bare konsenterer deg sterkt om å holde ut og sitte stille/gynge rooolig. Så lenge du klarer å være rolig kan det hende roen smitter over på Fie også For da trøster man jo uten å stresse (bysse). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 15. mai 2012 #2090 Del Skrevet 15. mai 2012 O har fått sin første tann! Den vises så vidt, er bare som et lite riskort, men jeg kjenner den. Kom gjennom i dag, så den kommer vel mer og mer ut etter hvert. Har ikke merket noe som helst på han at han fikk tann da, så det er jo bra. Ble sånn sett nesten litt overasket.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #2091 Del Skrevet 15. mai 2012 Hun får grøt 18:45, så pupp etter det, rundt 19:00, og vi begynner legging etter hun er ferdig med puppen. Kjenner jeg kvier meg for å legge henne enda tidligere, da jeg tenker at hun ikke er trøtt nok, og legginga tar ekstra lang tid Kanskje hun også er veldig mett når hun legger seg hvis hun får grøt rett før det er natta? Hva med å gi grøt ca en time før stell/legging og så pupp på senga? Vi gir grøt og pupp ca 17.30 og så flske når han legger seg ca 19.00. Det har hjulpet på vår legging ihvertfall. Måtte hoppe i senga for å roe han, men når vi begynte slik så roet han seg plutselig i senga uten byssing. Må holde hender, men tar ikke 30-60 min å legge lengre ihvertfall. Frøken AM har slettet seg, ja. Jeg vet ikke hvor aktive noen av dere er her på KG, men frøken am var ganske aktiv, og jeg tror det var noen som ikke likte at hun kunne være litt ... røff i kantene? som det hun var. Frøken am klarer liksom bare å snakke fra levra . Så det ble ganske mange ABere som alltid skulle personangripe henne, og være ekkel. Tror det ble for mye for henne, og hun valgte å slette seg. Synes det er dumt, da hun var en fin del av terminklubben vår . Men jeg skal si at du nevnte henne, silverdoe! Skal besøke henne på lørdag. (Og hvis dere lurte så driver lille H, datteren til frøken am, å står på alle fire, og nesten krabber ) Nei så kjedelig da. Du får hilse henne og si vi savner henne i klubben. Krabber hun nesten ja.. hvor gammel var hennes igjen? Så morro O har fått sin første tann! Den vises så vidt, er bare som et lite riskort, men jeg kjenner den. Kom gjennom i dag, så den kommer vel mer og mer ut etter hvert. Har ikke merket noe som helst på han at han fikk tann da, så det er jo bra. Ble sånn sett nesten litt overasket.. :gjeiper: Det har min lille og. Fikk den for en uke siden og tann nr. 2 trenger snart gjennom nå Han beit meg under amming i dag og det gjorde VONDT!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 15. mai 2012 #2092 Del Skrevet 15. mai 2012 Kanskje hun også er veldig mett når hun legger seg hvis hun får grøt rett før det er natta? Hva med å gi grøt ca en time før stell/legging og så pupp på senga? Vi gir grøt og pupp ca 17.30 og så flske når han legger seg ca 19.00. Det har hjulpet på vår legging ihvertfall. Måtte hoppe i senga for å roe han, men når vi begynte slik så roet han seg plutselig i senga uten byssing. Må holde hender, men tar ikke 30-60 min å legge lengre ihvertfall. Nei så kjedelig da. Du får hilse henne og si vi savner henne i klubben. Krabber hun nesten ja.. hvor gammel var hennes igjen? Så morro Det har min lille og. Fikk den for en uke siden og tann nr. 2 trenger snart gjennom nå Han beit meg under amming i dag og det gjorde VONDT!!!! Takk for godt tips ang. grøt! Tror frøken am var sist av oss som er aktive i terminklubben, hun fødte 27 desember. 4 1/2 måned da. det er jo kjempetidlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 16. mai 2012 #2093 Del Skrevet 16. mai 2012 Takk for godt tips ang. grøt! Tror frøken am var sist av oss som er aktive i terminklubben, hun fødte 27 desember. 4 1/2 måned da. det er jo kjempetidlig! Oi, det var tidlig ja! O har nettopp begynt å gå opp i krabbestilling, og gynger noen få sekunder før han detter ned igjen. Men han er seks måneder da, så..4,5 mnd var ikke gamle jenta nei! I dag er O seks måneder! Vi har nydelig vær, så skal straks trille tur på butikken for å kjøpe smør slik at jeg kan lage ostekake til i morgen. Namnam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 16. mai 2012 #2094 Del Skrevet 16. mai 2012 Ja, synd at ho sletta seg..ho var ein sånn friskus! M har ikkje begynt å krype, og heller ikkje reise seg i krypestilling, men han er blitt ein kløpper på å åle seg Rompa reiser seg i veret av og til, så det er vel berre eit spørsmål om tid før han kryp avgårde Hurra for O som er 6 mnd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 16. mai 2012 #2095 Del Skrevet 16. mai 2012 Fie er 5 måneder idag Store barn! Fie åler seg ikke fram enda, men hun har lært seg å dra seg sidelengs, sånn at hun snurrer rundt og rundt på samme sted. Har vært dårlig til å la henne ligge på gulvet, har lagt henne mer på tepper og sånt, men jeg merker at hun foretrekker parketten, da hun kan utforske kroppen mer uten å bli hindret av teppet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 16. mai 2012 #2096 Del Skrevet 16. mai 2012 Hurra for Fie også! Dei veks så fort! Har nokon her begynt å tenke på når dei skal få neste..? Vi tenker å kanskje begynne å prøve igjen til hausten, slik at M blir rundt 1,5-2 år når neste unge kjem (alt etter kor fort det klaffar) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 16. mai 2012 #2097 Del Skrevet 16. mai 2012 T vil være 100% frisk igjen før vi starter med nummer to. Han skal også begynne å studere til høsten, og vi snakker om at jeg skal gå gravid hans siste skoleår. Men ingenting er noe særlig planlagt enda, siden det er en god stund fram i tid. Men at vi skal ha fler er et ingen tvil om Vet dette har blitt tatt opp før, men spør for det: Hvordan er deres matrutiner nå? Får babyene mat til frokost? I så fall når begynte dere med det? Her får Fie et matmåltid rundt middag (klokken 12-14 et sted), som da inneholder akkurat nå 1/2 porsjon gulerot, 1/2 porsjon fruktmos (aprikos, mango og eple) også smaksprøve til dessert. Denne uken er det blåbær. Er dette greit for en 5 måneder gammel baby? Burde hun ha enda fler måltider? Hva gir dere eventuelt til frokost? Og litt matspørsmål: Når er det greit at babyen får yoghurt? Kan Fie smake på brødskive (kneip med leverpostei) når hun er rundt 6 måneder? Hva slags pålegg er greit og praktisk å gi til så små barn? Kommer bare på leverpostei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 16. mai 2012 #2098 Del Skrevet 16. mai 2012 Husk mange fulammer til ungene er seks måneder, så så leneg hun er god og mett, så går det helt fint å ikke innføre flere måltider enda. Her får gutten kun grøt til kvelds foreløbig, men skal vel straks begynne å innføre middag. Yoghurt skal de helst ikke spise før de er året. Det gjelder alt av slike rene melkeprodukter. Men det finnes baby-yoghurt da. Men vet ikke når man kan gi den. _________ Hvis vi skal ha flere så blir vi vel å begynne prøvingen om 2,5-3 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #2099 Del Skrevet 16. mai 2012 Hurra for Fie og O Da henger nok min lille litt etter for han værken krabber, åler eller kryper av sted enda Men han kan ligge på teppe og snurre rundt i en sirkel. han har også bare ligget på et teppe for vi har ikke et egent gulv å ligge på (Han kan få flis...) Men skjønner at jeg må begynne å la han ligge på annet enn teppe _____________ Har går det i pupp og et grøtmåltid på kvelden enda. Han får også litt frukt og andre smaksprøver innimellom, men ingen fulle måltider annet enn kveldsgrøten. Skal vel starte med middag eller lunsj om ikke så lenge tenker jeg - rundt 6 mnd. For han er utrolig interessert i mat. Tror de kan smake brød fra ca 6 mnd, i bitte små biter. Du kan ta: ulike smøreoster, prim, makrell i tomat, bare smør.. var det jeg kom på i farta. ____________________ Begynner nok prøving når lillingen er rundt 2 år kanskje. Meeeen... går ikke på noe prvensjon enda, så man vet jo aldri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 16. mai 2012 #2100 Del Skrevet 16. mai 2012 Her er det også stort sett pupp (og Nan på flaske om nokon andre enn mannen min er i nærleiken ), men M får graut i 13.30-tida, nesten full porsjon no. GOD 17. mai til alle saman i morgon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå