Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja jeg har også det jeg tror er nedpress...

hva tror dere om dette? (nå må jeg advare dere om litt ekle detaljer...:)

- Hver gang jeg reiser meg, eller går mer enn 5 skritt, så må jeg tisse... eller iallefall føles det sånn.

- Har tidvis mye "mensensmerter" i korsryggen, samtidig med at det føles ut som om jeg må nr. 2. (eller hvordan jeg skal forklare det...)

- I tillegg føles det som om babyen er i ferd med å "sprenge" seg ut av bekkenet der nede...

- er også tidvis kvalm, og føler meg litt "spyferdig". dette har jeg ikke vært tidligere i svangerskapet.

Jeg er jo langt på vei, så ingen fare sånn sett. Men er dette tegn på noe som helst? Eller - er det sånn det skal være de siste ukene? Håper noen som har født før kanskje kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt dette er helt normalt i forbindelse med ukene før fødsel. :)

Men jeg har ikke født før, altså.

Jeg derimot opplever nedpresset som om en strikkepinne prøver å stikke seg gjennom livmorhalsen. Det er såpass at jeg må stoppe opp til det går over, men som regel varer det bare et-to sekunder. Men har hendt seg at det har pågått lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting går trått, pleier mannen å si at vi blir ikke utsatt for mer enn vi skal tåle... Må si at jeg av og til hater det når han kommer med den, men jeg har da overlevd til nå...

Den første vår, kunne vi velge retning. Men nå i det siste har vi kun brukt joggevogn og den er fremover. Jeg er litt som deg, at jeg savner å ha han mot meg, men han trives veldig godt med å få se hva som skjer.

Tøybleier! Så bra!Her i huset var det faktisk mannen som foreslo tøybleier. Og hans kommentar nå i etterkant er at det er mye mindre griseri enn han hadde trodd :fnise: Vi er i hvert fall kjempe fornøyd med tøybleiene våre. Og jeg har begynt å finne frem de minste igjen til neste mann.

Regner med at du også er inne på tøybleie forumet, da? Tenker jeg kjenner igjen nicket ditt :)

Ja, jeg er inne på tøybleieforumet. Veldig nyttig det :jepp:

Hvilke tøybleier er det du har tenkt å bruke? Har du alt du trenger fra forrige gang? Har brettiser, men tror det blir mest formsydde og AIO i første rekke. Ser for meg at det er lettest siden det er to barn. Er imponert hvis du klarer å la være å kjøpe flere tøybleier. Jeg har vært litt hekta, men flere uker siden jeg har kjøpt noe nå. Har innsett at jeg sannsynligvis har nok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått ut i permisjon fra jobben... og nå lurer jeg på; dere andre som også er hjemme og venter, hva gjør dere for å få tiden til å gå???

(Please ikke si "rydder og sorterer babtøy!").. For det tar IKKE hele dagen. Hehe...

Noen som har tips til hva man kan henge fingrene i når man bare går hjemme og slenger - og ikke orker de helt store utskeielsene sånn fysisk sett? Er i min første permmisjonsdag, og kjeder allerede vettet av meg.

Og ja - leiligheten er ryddet og ren og alt sånt. Jeg har jo hatt så mye ledig tid på kveldene i det siste, tid jeg ellers har brukt til å trene :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del går en times tur nesetn hver dag, rydder og holder huset sånn noenlunde, gjør eventuelle erneder i byen, og leser pensum! Har eksamen femte desember, så.. :jepp:

Men ja..Dagene kan bli kjedelige. Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan du jo begynne med babyalbumet? Jeg har tenkt å lage babybok og bildealbum kombinert. Altså jeg får ideer fra sånne babybøker, type mors historie, fars histore, fødselen, vekt, mine første tenner osv. Så skal jeg ha slike ting de første 10 sidene i albumet. Etter det skal jeg bare ha vanlig fotoalbum. Så det er jo eventuelt noe å sette fingrene i.

Hvis du planlegger å lage takkekort i forbindelse med barselgaver, så kan du lage de nå, også fester du bare bildet på når du har noe bilde å feste der.. :jepp:

Baking! Er veldig greit å fylle opp frysteren med bakverk slik at du har noe å tilby på barselbesøk. Bare å tine eller hive i ovnen da, så blir det så lettvindt! Også kan det faktisk være genialt å lage diverse matretter som egner seg til nedfrysning da det ikke alltid frister å stå og lage middag med en nyfødt.

Og avslapping! Viktig å lade batteriene nå den siste tiden. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jeg har så mye på agendaen, men må nok innrømme nederlag... :sukk:

Da jeg måtte legge om kostholdet HELT tok det masse tid og energi!

Er så surt at det måtte skje mens jeg var gravid, det er tungt! Felt en del tårer ja, man blir lett sliten :fnise:

Har lyst å lage en liten adventskalender til sambo, klær må vaskes, babyutstyr må i hus (det står i butikken og venter på oss :fnise:), må lage masse mat og fryse ned, må lage mat som jeg kan ha med på sykehuset ettersom jeg ikke kan spise sukker, melk, gjær eller mel, må lære meg å brette brettebleier :ler:, må sette meg enda mer inn i maten jeg må spise... Tror jeg dør!

Og album vil jeg lage ja!

Og jeg lurer på om jeg skal lese siste året til VGS mens jeg er hjemme med babyen? Men jeg vil ikke lese...jeg vil baaaare kose med bebis :rodmer:

Og ja!! Må få lest til teorien fort fort, slik at det bare er i boks.

Hjelpes :ler:

Og selv om jeg er hjemme hver dag føler jeg at det ikkee finnes tid! :bond:

Hvordan er det mulig :daane:

To-do list hadde nok ordnet en del!

Må få litt orden på tankene ja :ler:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oi.. så flinke dere er!! Jeg er jo helt tiltaksløs, jeg... å gå en times tur hver dag høres jo helt fenomenalt ut! Det hadde jeg ALDRI orket! (jeg er så tung atte hjælp! hehe...) men det med babyalbum høres koselig ut! Det skal jeg jammen meg starte med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å hekle, og har heklet koseklut til babyen min :D Har også heklet en liten bamse til ei venninne som fødte i helgen.

Ellers så driver jeg å lager et lerret til å ha på babyrommet, med quotes og gamle glansbilder. Det tar sin tid, og jeg gjør litt og litt, men da har jeg noe å gjøre for å få tiden til å gå.

Men prøver også å være litt sosial, cafè og sånt :)

(Om jeg husker riktig, så er du fra tbg, Trulte? Du har ikke vært på fødselsforbredende kurs som ble ferdig forrige onsdag? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Om jeg husker riktig, så er du fra tbg, Trulte? Du har ikke vært på fødselsforbredende kurs som ble ferdig forrige onsdag? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er inne på tøybleieforumet. Veldig nyttig det :jepp:

Hvilke tøybleier er det du har tenkt å bruke? Har du alt du trenger fra forrige gang? Har brettiser, men tror det blir mest formsydde og AIO i første rekke. Ser for meg at det er lettest siden det er to barn. Er imponert hvis du klarer å la være å kjøpe flere tøybleier. Jeg har vært litt hekta, men flere uker siden jeg har kjøpt noe nå. Har innsett at jeg sannsynligvis har nok :fnise:

Har lært masse der inne, er helt supert!

Vi begynte ikke med tøybleier før han var 6 uker gammel sist, men det var før jeg lærte at en kunne bruke fleecepapir i bleien i tilfelle morsmelkbæsj (som er litt flytende).

Brukte snap in bleier i begynnelsen, nesten som en AIO bleie. Nå bruker vi kun lommebleier, syns de er greie i forhold til hvor lenge de holder og at de tørker rimelig fort etter vask. Har også funnet en god stappe kombinasjon av de.

Vi kom oss aldri helt inn på brettebleier og de testpakkene jeg kjøpte med formsydde var bare utrolig dårlig. Eneste er at jeg nå i senere tid har brukt sperrelaget, som var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, hvilket forum? :)

Her er vi godt i gang med tøybleier, men skader ikke å vite mer! :jepp:

www.tøybleier.no anbefales for alle som lurer på noe om tøybleier, her finnes svar på alt! Og om du ikke finner svaret her, så spør en så er det alltid noen av de mer entusiastiske brukerne av både tøybleier og forumet som kan svare.

Til dere som lurer på om tøybleier kanskje kan være aktuelt, så har de også en låneordning, hvor en kan få låne en pakke med ulike tøybleier for å prøve ut. Eneste en må betale er portoen for å sende pakken videre til neste som vil låne den. Men en helt super måte å bli kjent med tøybleier på, uten å måtte kjøpe inn alt selv. Kravet er at en må ha 50 eller 100 innlegg på forumet, og tro meg, det går fort når en først begynner å skravle... :)

Tøybleieforum

Endret av Redlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært masse der inne, er helt supert!

Vi begynte ikke med tøybleier før han var 6 uker gammel sist, men det var før jeg lærte at en kunne bruke fleecepapir i bleien i tilfelle morsmelkbæsj (som er litt flytende).

Brukte snap in bleier i begynnelsen, nesten som en AIO bleie. Nå bruker vi kun lommebleier, syns de er greie i forhold til hvor lenge de holder og at de tørker rimelig fort etter vask. Har også funnet en god stappe kombinasjon av de.

Vi kom oss aldri helt inn på brettebleier og de testpakkene jeg kjøpte med formsydde var bare utrolig dårlig. Eneste er at jeg nå i senere tid har brukt sperrelaget, som var helt greit.

Har et par lommebleier som nok kommer til å passe når de blir noen uker. Vanskelig å vite hva en skal satse på når en har null erfaring, så jeg har bare kjøpt litt av hvert. Blir nok litt mer salg og kjøp når vi har kommet inn i det :jepp: Syns BumGenius ser lovende ut, men så var det jo denne passformen...

Brettebleier tror jeg er en liten kunst å få til. Har noen, men de kan jo brukes til så mye så det blir nok ikke hovedløsningen.

Fikk du prøvd fleecepapir sist på morsmelksbæsj? Fungerte det? Har kjøpt noe Mother-ease fleece papir, men er litt i stuss om jeg kan skylle det ned i do. Hvis det ikke går, ser jeg for meg at det blir mye klæsj :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par lommebleier som nok kommer til å passe når de blir noen uker. Vanskelig å vite hva en skal satse på når en har null erfaring, så jeg har bare kjøpt litt av hvert. Blir nok litt mer salg og kjøp når vi har kommet inn i det :jepp: Syns BumGenius ser lovende ut, men så var det jo denne passformen...

Brettebleier tror jeg er en liten kunst å få til. Har noen, men de kan jo brukes til så mye så det blir nok ikke hovedløsningen.

Fikk du prøvd fleecepapir sist på morsmelksbæsj? Fungerte det? Har kjøpt noe Mother-ease fleece papir, men er litt i stuss om jeg kan skylle det ned i do. Hvis det ikke går, ser jeg for meg at det blir mye klæsj :eeeh:

Fleecepapir på mmbæsj fungerte fint, mener jeg å huske. Men frem til vi ble opplyst om det, brukte vi bleiene uten, og ingen av bleiene fikk noen flekker...

Vi bruker fortsatt fleecepapir og er veldig fornøyd med det.

Jeg hiver det i toalettet noen ganger, om ting er litt flytende, og i bleiebøtten noen ganger. Vi bor i gammelt hus med gamle rør, så vil ikke hive for mye i doen. Når det går i bleiebøtten tar vi det bare inni sånne libero vaskekluter i papir og dytter det ned i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er helt normalt i forbindelse med ukene før fødsel. :)

Men jeg har ikke født før, altså.

Jeg derimot opplever nedpresset som om en strikkepinne prøver å stikke seg gjennom livmorhalsen. Det er såpass at jeg må stoppe opp til det går over, men som regel varer det bare et-to sekunder. Men har hendt seg at det har pågått lengre.

Den strikkepinnefølelsen har jeg også mye av.. Det gjør tiltider ganske så vondt, men er mest ubehagelig. Har ikke tenkt på det som nedpress jeg, trodde det var babyen som kom borti noen nerver eller no :flau:

Våknet også av menssmerter i natt.... hmmm.. Så mange forandringer som skjer nå.

Skulle også ønske jeg kunne gå en times tur. Jeg kan ikke gå lenge før jeg må tisse og føler at babyen vi ut :legrine: Merker jeg begynner å bli tyngre også, og det å gjøre ærend o.l. begynner å bli slitsomt... Er spent på hvordan de siste 6 ukene skal gå altså.. Kan jo håpe å føde litt før tiden. Begynner å bli lei jeg også og savner å sove på magen!!

Tips angående hva man skal finne på hjemme har jeg dessverre ikke. Jeg er også ganske så tiltaksløs :) Men har brukt tid på venner og familie. Rydder, surfer på nett, ser på tv og leser. Slapper mye av egentlig. Nå har jeg begynt med klesvasken til babyen og det tar jo ganske lang tid, siden jeg også stryker absolutt alt..

Gleder meg til den lille kommer... Må bare finne et navn til han snart.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde masrier i natt! Hadde bare sånn fire stk eller noe sånt, men det var noe annet enn de murringene jeg har sånn generelt. Artig å kjenne at det skjer mer og mer med kroppen nå framover. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy, Teriyaki!

Jeg synes det er skummelt at når begynner endelig vår klubb å føde, da er det virkelig ikke lenge igjen! Jeg er helt bakerst i køen da, men likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to dagene har jeg kjent mye mindre liv enn jeg har gjort tidlig. Han har alltid vært veldig aktiv og nå har det blitt så stille. Jeg har kjent litt liv hver dag, men har altså merket en endring..Vet jo at han har mindre plass så regner med at det bare er det...

Ringte jordmor for å høre og hun ville sende meg direkte til føden. Men jeg overtalte henne til å komme inn så hun han lytte og kjenne på meg først, men hun regnet med at hun ville sende meg til sykehuset (som er i en annen by) for en sjekk etter jeg hadde vært hos henne.

Er det noen andre som har gjort det p.g.a. mindre/endring av liv?

Jeg føler meg som en overhysterisk gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Ja!!

Jeg har ikke blitt sendt til sykehuset, men hadde en uke eller så hvor jeg gikk fullstendig rundt meg selv...

Var redd livet bare hadde svinnet hen :overrasket:

Du er ikke alene om å være hysterisk :klemmer:

Bedre føre var!

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to dagene har jeg kjent mye mindre liv enn jeg har gjort tidlig. Han har alltid vært veldig aktiv og nå har det blitt så stille. Jeg har kjent litt liv hver dag, men har altså merket en endring..Vet jo at han har mindre plass så regner med at det bare er det...

Ringte jordmor for å høre og hun ville sende meg direkte til føden. Men jeg overtalte henne til å komme inn så hun han lytte og kjenne på meg først, men hun regnet med at hun ville sende meg til sykehuset (som er i en annen by) for en sjekk etter jeg hadde vært hos henne.

Er det noen andre som har gjort det p.g.a. mindre/endring av liv?

Jeg føler meg som en overhysterisk gravid...

Skjønner at du kvier deg litt til å dra til føden når den er langt unna (Vi har 5 minutter til sykehuset, føler meg kjempeheldig!). Jeg tror nok bare at babyen har fått mindre plass, siden du faktisk kjenner liv, men ikke så mye som før. Har hørt at på slutten så sparker ikke babyen, den bare strekker seg (men dette er nok individuelt). Jeg er ingen lege, men prøver bare å komme med trøstende ord. Håper alt ordner seg :klemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...