Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

(hjelpe meg hvor forandra det var her på forumet! Såvidt jeg klarte å logge inn jo :fnise: )

Vi har en stor gutt (ikke tjukk, men tung og generelt stor og sterk. Før var han litt mer klompete, men nå har han strekt seg og ålet av seg litt babyfett tror jeg :gjeiper: ). Tror han har arvet sin fars tunge beinbygning! Han er også tung, men er i kategorien "lang og tynn". (Jeg derimot, er lita og tynn og kommer vel innunder kategorien "flis".. :sjenert: ). Knøttet var vel 9620g 5 dager før han ble 6 mnd, og nå er jeg sikker på han er godt over 10 kg.

Vi er lite hysteriske i matveien begge to, vi er heller ikke typiske "godtemonster" så vi kommer nok til å kjøre en middels linje. Dvs fokusere på normal sunn og hjemmelagd mat og sikkert ikke ha så mye godt i huset til vanlig. Men heller ikke være krakilsk på at knøttet ikke må drikke brus og saft og spise godteri når det er typiske andledninger til det. På lørdager eller om vi er på besøk eller bursdager etc.

Med det samme vi er inne på temaet... har et søskenbarn jeg, som var helt hysterisk på at guttene hennes ikke skulle drikke brus eller spise kaker når de var små. Så når de var hos sine oldeforeldre sammen med sine søskenbarn, så fikk ikke de spise det som de andre fikk. De fikk kanskje ta én kjeks også måtte de drikke melk eller vann til, mens søskenbarna dems fikk selvfølgelig drikke brus når de skulle dit å kose seg. Det ble jo til at bestemor (altså oldemoren deres) ikke syntes hun kunne sette fram brus til de andre, siden de 2 stakkarene satt med lange blikk og så på brusglassene til de andre, mens de måtte sitter der å drikke vann. Det synes jeg rett og slett var forferdelig gjort av kusina mi :nei: Helt greit at de vil være sunne, men det måååå ikke gå så langt at barna føler seg helt utenfor. Har forresten et annet søskenbarn også. Som nesten er verre... Hun gir barna shake's (inneholder noe sunne saker som skal erstatte forskjellig mat) og vanlig brød har de aldri smakt. Kun hjemmelagd brød som er så grovt som en murkloss og gud forby om de hadde fått noe søtt!

Hehe, dere må vel tro jeg har ei sprø slekt :ler: jeg vil kanskje kalle de 2 der litt sprø, men resten er ganske normal heldigvis. Jeg blir dog ikke ut av de sprø håper jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe, det høres jo helt ekstremt ut!

Nei, det er ikke sånn at Fie ikke får lov til å dra i bursdager i barnehagen fordi det blir servert godteri der :fnise: Men jeg tror jeg vil utsette godteri så lenge som mulig, og ser ingen grunn til at hun skal smake det, eller brus før hun er året. Jeg har nemlig ei venninne som er alenemor, og hun velger å dele alt med barnet sitt. Barnet var vant til både brus, godteri og søtsaker allerede fra 8-9 måneders alder. Det som virkelig satte en støkk i meg var når ungen fikk en Aunt Mabelsmuffins som lunsj, og en annen gang da ungen var litt over året, og fikk smake på redbullen til mammaen.....

Tror det er, sånn som Teriyaki sier, snakk om holdninger, og hva man er vant til. Jeg skal ikke lære Fie om lørdagsgodt allerede nå. Hun skal ikke få godteri i hverdagen når hun blir eldre bare fordi hun slår seg vrang på lørdager. Jeg VET at alle foreldre sier det, og "alle" går tilbake på det senere, men Fie er så mye mer utsatt for å bli overvektig enn det "mannen i gatas" barn er...

Ellers gleder alle hjerter seg, fordi vi har fått aircondition! Det har vært så vanvittig varmt her den siste uken, og rommet til Fie har ikke vært under 25 grader. Hun har vært konstant svett om natta, og våknet ofte. Det lengste HUN sov sammenhengende i natt var to timer, så du kan tenke deg for lite jeg sov sammenhengende :sleeping: Så nå håper jeg virkelig at nettene blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å prøve å være nøye med det der jeg også! Første kakesmakingen hans blir vel på bursdagen hens (om bare fire måneder!! :hakeslepp: ), men tenkte å finne en skikkelig fruktig kake da, i stedet for f.eks sjokoladekake. Vil tro han tiltrekkes mer den fargerike kaken, enn den brune kaken (som også skal bakes) :jepp: Men er usikker på hva slags da. Pavlova sin bunn er jo stappet med sukker, så..

Skal sies at O har allerede smakt litt bolle hos meg. Var på stranden her om dagen i finværet, og skulle spise frokost (eh, ja det var jo ikke så sunt), og dere skulle sett tiggeøynene hans! Han er blitt veldig bevisst på hva vi andre spiser, også hadde jeg ikke noe annet å gi han, så han fikk et par små biter, men det synes jeg ikke er så ille. :) Er værre når man ser seks måneder gamle barn få is..

Satser på at frukt og rosiner kan være fullverdig snacks den første tiden, når han begynner med det, da.

Men ååååg for ei shitnatt! Tre oppvåkninger, hvorav den ene tok halvannen time. Så her har man fått nesten 6 timer, delt opp i tre. Yey..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at O har allerede smakt litt bolle hos meg. Var på stranden her om dagen i finværet, og skulle spise frokost (eh, ja det var jo ikke så sunt), og dere skulle sett tiggeøynene hans! Han er blitt veldig bevisst på hva vi andre spiser, også hadde jeg ikke noe annet å gi han, så han fikk et par små biter, men det synes jeg ikke er så ille. :) Er værre når man ser seks måneder gamle barn få is..

____

Men ååååg for ei shitnatt! Tre oppvåkninger, hvorav den ene tok halvannen time. Så her har man fått nesten 6 timer, delt opp i tre. Yey..

Jeg ser forskjellen på å smake på en bolle når han er 8 måneder, og bolle ukentlig altså. :)

Og når det gjelder is og 6måneder: Den venninnen jeg fortalte om spurte faktisk om hun kunne mate Fie med is når hun var 6 måneder :overrasket:

Kjipt med natta, her er det andre natta på rad som har vært et helvete. Natt til igår sov hun ikke mer enn 2 timer sammenhengende, og våknet gjerne hvert 45-90ende minutt. I natt ikke fullt så ville, men klarte å tørne meg 5 ganger likevel. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det jenter?

Angående boller, brus, is o.l.: Vi vil også forsøke å ha en streng grense der. Jeg mener at små barn ikke trenger dette før de ihvertfall er gamle nok til å forstå hva de smaker på. Men er selvfølgelig forskjell på en liten smaksprøve og daglig/ukentlig smaksprøver.

Lillegutt har smakt både is, kake og bolle han også og han blir jo naturligvis strålende fornøyd. Men han har et søskenbarn som er 6 mnd eldre som får nugatti, cola, potetgull, sjokolade og is ukentilig og da blir jeg nesten skremt!

Frykter også besteforeldrenes "skjemme bort" holding her. Men ikke så lett det der altså. Men vi vil ihverfall prøve å holde hverdagen så sukkerfri/godteri/kakefri osv som mulig :)

Ellers så skjer det jo så mye nå. På bare 2-3 uker så har lillingen begynt å krabbe, sette seg opp selv og reise seg opp på to bein i senga si/soffaen/etter meg eller soffaen. Han forsøker også å krabbe opp trappene! er også 4 tenner til som nesten er ute ... Så mye på en gang :)

Ellers så begynner vi jo å bli litt lei av regn, for vi får jo ikke vært så mye ute. Men har jo vært på noen småturer her og der og han er en fryd å ha med seg.

Har innført middag og vi øver på brød. Begge deler er populært. Nå har jeg nesten sluttet å amme helt. Har ikke noe melk så når jeg ammer så blir han så fort sulten igjen. Men han får litt på natta eller morgenen da. Ser meg fornøyd med amming til nesten 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje tatt ferie! :) Men blir litt mindre pc-tid no når mannen er heime..og så har eg ikkje sånn fancy tlf med touchscreen og internett på :gjeiper:

Her går alt berre bra, M utvikler seg frå dag til dag omtrent :) Han kryp framleis ikkje (det kan jo vere at han er ein av dei som aldri kryp..det fins jo det også ;) ), men har begynt å klatre mykje og reise seg nesten opp når han held i ting. Han blir stadig meir sosial og tek initiativ til å leike titt-titt-leiken og tøyser og tuller med oss :) Han har også lært seg å bla i bøker, så han kan holde på med ei bok på golvet, eller hjelper meg når eg les for han :)

Tenner har framleis ikkje komt fram. Han får 2-3 måltid med fast føde om dagen, han er blitt veldig glad i middag (på glas, eg har ikkje makka meg til å lage heimelaga enda. Men han får smake når vi et middag også), og elsker frukt og fruktmos :) Eg har ikkje begynt å innføre så veldig mykje brød enda, men han får gnage på skalk og kavring, og han fekk litt smakebitar då vi var på hotell no forrige helg.

Og så er han kjempeglad i å sjå på biler som køyrer forbi :) Vi stoppa på eit par rasteplassar på veg til og frå Lillehammer og han elska å få sjå på dei :) Det er også stas med sportsvogn, for då får han sitje og følge med på alt vi går forbi :)

Vi har forresten kjøpt regntøy til han, selebukse og jakke. Det er jo ikkje akkurat sommerver ute.. Men burde han ha støvlar også kanskje? Eller fins der noko slags "sokkar" i regntøystoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får han fire måltider hver dag i tillegg til pupp. Grøt til frokost,brødskive til lunsj med variert pålegg, middag som for det meste går i det samme da han ikke vil ha annet, og frukt til dessert, så grøt til kvelds. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i kjøpe glass her også.... og jeg som hadde STORE planer om å lage selv.. Men men :)

Har også regntøy, men ikke støvler eller lignende. Har ikke brukt det enda, for han har sittet i vogna når det regner for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innført middag og vi øver på brød. Begge deler er populært. Nå har jeg nesten sluttet å amme helt. Har ikke noe melk så når jeg ammer så blir han så fort sulten igjen. Men han får litt på natta eller morgenen da. Ser meg fornøyd med amming til nesten 8 mnd.

Gir du MME i tillegg da? Her ble det også lite amming etter at vi begynte med middag og grøt, men når jeg snakket med helsesøster forrige uke mente hun at MM eller MME er fortsatt en viktig del av kostholdet så jeg måtte enten amme mer eller gi MME. Den siste uken har jeg gitt MM før de fleste måltidene for å være sikker på at hun får i seg nok melk, og for å holde oppe melkeproduksjonen en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gir mme før eller etter hvert måltid+ på natta. Prøver å gi pupp på natta/morgen men han blir så fort utålmodig:-)

Gir mellom 120-180 ml mme i hver flaske. Ca 4 flasker i døgnet. Får også vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ammer vi kanskje fire ganger per dag? På morgenen, etter første lur, før andre lur og på kvelden rett før han legges. Mon tro om han får nok mm da? Han får på natten også, men nå er det altså under en uke til vi skal avvenne han.

Hvordan vet man om de får nok pupp? :klo:

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er blid og fornøyd så får han nok melk. Min bare sugde litt før han vred seg bort. Så forsøkte han igjen til slutt gråt/sutret han.. og vi anna hele tiden og mange ganger om natten. Konklusjonen nle derfor lite melk:-)

Han har ikke matlyst om dagen. Derfor lar jeg han få drikke det han vil av melken før måltidet og så spiser han det han vil av grøten/middagen. Etterhvert vil jeg gi mindre og mindre melk. Hvis han har skikkelig matlyst får han mat først og så melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi siste dagene plutselig fått problemer med ammingen. Han vil ikke ha puppen annet enn det ene måltidet han får på kvelden/natten når han våkner opp. Da drikker han somregel begge puppene. Resten av morgenen, dagen, kvelden er det full puppenekt. Virker ikke som han har tolmod til puppen lengre, med mindre han er i halvsøvne. Hvis han tar tak i puppen er det bare for noen sekunder også er det å se seg rundt. Prøver jeg å legge han til igjen da, dytter han puppen unna og viser tydelig at han vil jeg skal slutte med det derre! :gjeiper: Så her har resultatet blitt at jeg må pumpe meg. Både fordi jeg ikke vil miste melka og for å tilby han flaske med jevne mellomrom så han får i seg noe mm. For likt med puppenekten kom plutselig (heldigvis må jeg si) "det er OK med flaske!" :klo: han som vaaaar sååå sinna på flaska sist vi prøvde. Så nå kan han drikke både mm og vann fra tåteflaske. Men det er ikke alltid han drikker så mye/lenge. Men noen ganger drikker han opp.

Nå som han får 3 måltider om dagen, så er han jo sikkert ikke sulten nok til å gidde å ta pupp....

Håper dette går over igrunn, for vet ikke om jeg makter å holde ut til han er 1 år med denne måten :sjenert: Det er jo ingen skam å gå over til mme (for å slippe pumpe-styret), men det er en høy terskel og over føler jeg, når jeg enda har så mye melk. Han likte heller ikke mme da vi prøvde å gi han, men det kan jo hende det går seg til om han må..

Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om jeg gav han mme fordi jeg ikke hadde nok melk, men om jeg gir han det fordi jeg ikke gidder å pumpe meg, føler jeg meg som en udugelig mamma :(

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøtteliten, udugelig mamma er du ikke uansett :klemmer: Her har jeg bare latt melken i puppene redusere seg i takt med O sitt behov. Nå tar jo han pupp ca fire ganger i løpet av en hel dag i tillegg til natt da, men jeg har betydelig mindre melk enn før. Kan glatt gå 12 timer uten å amme, får ikke så mye spreng av det.

Hadde ikke orket å pumpe så lengejeg heller..I alle fall ikke nå som han er åtte måneder, men bare se det an, kan hende puppenekten gir seg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M får pupp om morgonen, før kvar lur og før kvart måltid med fast føde (fordi hs sa at det kunne vere lurt, for å oppretthalde mjølkeproduksjonen). Han får også pupp før han skal legge seg og når han våkner på kvelden/natta. Nokre kveldar må eg gi han ei flaske med nan, det virker ut som om eg rett og slett går tom i begge puppane. Og då kan han drikke myyykje, kanskje 200 ml i tillegg til det han drikk av puppane! Men då sover han som oftast godt og lenge :)

Vatn drikk han av tutekopp eller av ei sånn "baby"-Imsdalsflaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge sånn ca går det mellom hvert måltid hos dere nå?

M får graut i ca 10-tida, middag i ca 13.30-tida og graut i 17-18-tida. Og så får han pupp når han vil og frukt etter kvart måltid med fast føde :) Det varierer voldsomt, alt etter når han står opp, og når han tek lurane sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det er en høy terskel du skal over, for jeg følte det på akkurat samme måte. Selv om min melk liksom begynte å forsvinne (kunne gå over 24 timer uten noe som helst spreng) så var det sårt. Jeg hadde lyst å amme til 1 år.. Men når jeg bare kastet meg ut i det og begynte med mme så kom jeg over det og nå savner jeg faktisk ikke å amme. Savner kosen, men det var ikke noe kos mot slutten siden han ikke ville ha og det ikke var så mye melk. Ble bare styr.

Men må si du er flink som pumper deg da for det hadde nok ikke jeg styra med.. Noen sier jo i fra at de vil slutte med pupp og kanskje det er det din lille gjør? Du må fortsette å pumpe deg hvis det er noe du ønsker, men hvis du velger å over på mme så ikke få dårlig samvittighet. Du gjør det nok i starten, men det går over :)

Prøver å la det gå 3-3,5 timer mellom hvert måltid. Vi hadde en fin rutine, men den har forandre seg veldig nå. Han sover så forskjellig så er ikke så lett. Tror det er tenner som presser veldig nå, så håper det gir seg snart. Begynner å savne en rutine :)

I helgen skal han på overnattingsbesøk for 2. gang og det tror jeg blir bra for alle tre :) Vi skal i bryllup så blir godt å kunne sove lenge og ha litt mor og far tid ;)

I tillegg er han veldig mammadalt så har godt av å være med andre litt også..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre kveldar må eg gi han ei flaske med nan, det virker ut som om eg rett og slett går tom i begge puppane. Og då kan han drikke myyykje, kanskje 200 ml i tillegg til det han drikk av puppane!

Slik var min også! Så var tydelig at det var litt lite melk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...