Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Så lenge han ikke har reagert noe særlig på grøten, så kan du nok trygt øke mengde han fortsatt vil han mer. :) Min er litt mer vanskelig å få i grøt, må lure han og avlede han hele tiden, så her er vi et stykke unna full porsjon, men økte relativt fort opp til den mengden han spiser nå da jeg så han ikke reagerte. :)

Vi har en generell rutine på første lur ca halv ni-ni. Da sover han til halv elleve-elleve. Så er neste lur klokken to-halv tre. Da sover han ca en time. Etter det er han våken helt til leggetid. Grøt får han halv seks, kveldsstell halv syv også får han pupp helt til han sovner etter det.

Men avvik forekommer jo, og det som som oftest helt fint. :)

Men jeg håper lillegutt kan legge på seg litt mer snart. Tenker på at når han begynner å åle, krype og gå så vil han jo forbrenne mer, og da er jeg redd han blir tynn. Han har ikke akkurat så mye valker, er en veldig slank baby. Tenker de babyene som er litt mer runde har mer å gå på..Men kan jo være jeg bekymrer meg unødvendig. :)

Sover han bare ca 3 timer på dagen? Skjønner ikke hvordan de klarer å holde seg oppe fra 14.30 og til leggetid kl 19.00. Jeg sliter med å holde han oppe fra 17.00 til 19.00 jeg.. Han klarer max 2 timer mellom øktene sine. Men han sover ikke like lange økter lengre da.

Angående vekt så tror jeg du kan slappe litt av. De vokser i rykk og napp og det går seg til. Det er jo bare å veie han på helsestasjonen og se om han følger kurven sin. Hvis det er vanskelig med grøt, så kan du jo ha i sviske eller annen fruktmos? Pleier ofte å hjelpe :) Når de begynner å bevege seg mer og forbrenne mer så øker også appetitten. Så hvis de blr tilbydd mer så vil de ofte spise. Du kan jo prøve middag snart i stedet for grøt hvis det er lettere for han?

Min har eller ingen valker og er den minste gutten i vår barselklubb, men han følger kurven sin så da bør jo alt være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gikk vi fort over fra smak til porsjon med grøt, og etter at vi begynte med grøt har gullungen sovet hele netter :) utrolig deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har IKKE hjulpet her.. :gjeiper: Vært oppe tre ganger i natt, og sånn er det for tiden..Hadde en periode for to-tre uker siden hvor han bare spiste en gang, ti minutter i løpet av natten. Men nå er det tre ganger, 20-30 min.

Ellers tror jeg han snaaart knekker koden på å åle seg. Han løfter rompa og kommer halvveis opp i krabbestilling hele tiden, og prøver iherdig, men får ikke til. :) Tror ikke han blir å krabbe med det første, men kanskje åle seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har IKKE hjulpet her.. :gjeiper: Vært oppe tre ganger i natt, og sånn er det for tiden..Hadde en periode for to-tre uker siden hvor han bare spiste en gang, ti minutter i løpet av natten. Men nå er det tre ganger, 20-30 min.

Word. vi begynte med grøt fordi hun gikk fra å sove i 10 timer i strekk, få mat, også sove 3-4 timer til, men hun har ikke blitt roligere av det. I natt var en rolig natt, fordi da var jeg oppe bare 3 ganger.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M har også blitt veldig rotete om natta, spesielt no den siste veka, og han har også begynt å få graut. Må opp 3-4 gongar, og han våknar relativt tidleg om morgonen (5.30), så eg er trøtt for tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da... virker som at alle de som har hatt gode netter frem til nå har begynt å få flere våkennetter. Og vi som er vant med å være oppe 3-5 ganger pr. natt endelig kan få mer en 2 timers sammenhengende søvn :) Det er snudd med andre ord!

Dagsovingen hos oss er ikke på topp. Han skriker mye når han skal legges, og må vugge hardt i vogna for å få han til å sove. Sover i tillegg ikke lenge av gangen nå. Er det noen som har brukt vogn til soving, men som nå sover i seng på dagen?

Lillingen her holder bare på å snu seg fra rygg til mage hele tiden nå, og løfter rompa i været. Han drar/åler seg litt frem, men blir fort frustrert når han ikke kommer så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy shit !! meldt meg på 2 spinningtimer på treningssenteret neste uke :P kommer til å være helt dau på 17 mai neste uke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har det heller ikke vært så mye trim altså.. Mest trilleturer desverre.

Nå har lillingen fått en tann... Sikkert derfor han har vært så sutrete om dagen :)

Men jeg lurer på en ting:

Han sover i sprinkelsengen sin og i den har han en ammepute samt at han ligger på en liten dyne. Nå holder han på å snu seg rundt hele tiden og når han sover eller holder på å sovne legger han seg helt på siden og stapper hode og nesa inn i ammeputa eller dyna. Jeg er jo redd for at han skal bli kvalt av dette. Vil derfor ta vekk dyna eller ammeputa. Har prøvd dette før, men da han han ikke villet sovne.

Hvordan er det i senga til deres små? Jeg er jo redd for at når jeg tar vekk ammeputa at han vil rulle over på magen og ikke klare å snu seg rundt igjen. Hvordan er dette med deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har det heller ikke vært så mye trim altså.. Mest trilleturer desverre.

Nå har lillingen fått en tann... Sikkert derfor han har vært så sutrete om dagen :)

Men jeg lurer på en ting:

Han sover i sprinkelsengen sin og i den har han en ammepute samt at han ligger på en liten dyne. Nå holder han på å snu seg rundt hele tiden og når han sover eller holder på å sovne legger han seg helt på siden og stapper hode og nesa inn i ammeputa eller dyna. Jeg er jo redd for at han skal bli kvalt av dette. Vil derfor ta vekk dyna eller ammeputa. Har prøvd dette før, men da han han ikke villet sovne.

Hvordan er det i senga til deres små? Jeg er jo redd for at når jeg tar vekk ammeputa at han vil rulle over på magen og ikke klare å snu seg rundt igjen. Hvordan er dette med deres?

Han klarer altså ikke å rulle fra mage til rygg? (Det var noe av det først Fie lærte seg, hun HATET nemlig å ligge på magen :fnise: )

Helt ærlig så tror jeg ikke det er så farlig, babyene begynner å bli såpass "store" nå at de klarer å flytte seg, eller snu hodet vekk hvis de f.eks. ikke får puste.

Har aldri opplevd at Fie har lagt seg på magen i søvne, men har opplevd at hun har rullet rundt på magen når jeg har ligget og ammet henne, og jeg skal snike meg ut av senga. Da våknet hun, og sa ifra om at dette synes hun ikke var noe ålreit, hehe. Ville tro at gutten din sier ifra når han plutselig lander på magen. (Men jeg kjenner ei som nå legger datteren sin ned på magen så fort ungen skal sove, da sovner nemlig datteren med en gang, og babyen gir seg visst ikke før hun ligger på magen uansett om det er i vogn eller sprinkelseng. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo han kan snu seg fra mage til rygg også, det var det første han lærte :) Men etter at han begynte rygg til mage så virker det som han ikke gidder andre veien lengre :)

Men ville du fjernet ammeputa og dyna eller bare latt det ligge slik som nå siden han liker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt skjedde det to gongar at M hadde rulla seg rundt på magen i senga si, mest sannsynleg då han våkna og ikkje i søvne. Det har han ikkje gjort før, om natta. Men eg var ikkje så bekymra sidan det mest sannsynleg skjedde i våken tilstand. Har hatt eit par episodar der eg legg han ned og han rullar rundt på sida, og er nesten plent umulig å snu tilbake på ryggen. Men eg trur (og håper) at han merker når/hvis han ikkje får puste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de helst ikke skal ligge på magen er jo fordi de sover dyrere når de ligger på magen, og det er det som øker faren for krybbedød, ikke at de ikke får puste. :)

Jeg hadde latt puten ligge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da lar vi det være slik det er en liten stund til :)

Noen andre som har noe nytt å fortelle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som har noe nytt å fortelle da?

Knøttet har begynt å herme med å riste på hodet :gjeiper: Jeg rister, også sier jeg "også du riste på hodet..", og da rister han på hodet og ler så det griner :fnise: han har skikkelig latterkrampe når vi gjør dette riste-på-hodet-greiene, ler så trillende som bare babyer kan og gisper etter pusten når han er tom for luft - og setter i gang å le på nytt... Det er så hærlig å høre på slike skikkelige latterkramper :rodmer: virker som om humoren har gjort et stort utviklingssprang!

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en mamma-blogg og leste.... "Det er i utgangspunktet ikke anbefalt å bruke sprinkelbeskytter pga at krybbedødfaren ser ut til å øke. Det hoper seg opp med CO2, og det kan forstyrre babyens pust".

Kjæææææære vene, tenker jeg da.. Kan det virkelig være så farlig?? Man blir jo helt tussete om man skal ta til seg alt som ikke er anbefalt :daane:

Om man (gud forby!) skulle være så forferdelig uheldig å bli utsatt for dette med krybbedød, finnes det iallefall mange ting man kan klare å klandre seg selv for i ettertid... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en mamma-blogg og leste.... "Det er i utgangspunktet ikke anbefalt å bruke sprinkelbeskytter pga at krybbedødfaren ser ut til å øke. Det hoper seg opp med CO2, og det kan forstyrre babyens pust".

Kjæææææære vene, tenker jeg da.. Kan det virkelig være så farlig?? Man blir jo helt tussete om man skal ta til seg alt som ikke er anbefalt :daane:

Om man (gud forby!) skulle være så forferdelig uheldig å bli utsatt for dette med krybbedød, finnes det iallefall mange ting man kan klare å klandre seg selv for i ettertid... :sukk:

Enig med deg i det, føler at noen kan være litt i overkant overbeskyttende.

_____

Her sliter vi sånn med søvn for tiden. Det har vi jo gjort egentlig hele tiden. Det vil si, når hun sover så sover hun jo godt, rundt 45 minutter per dupp på dagen, og tilsammen 12 timer på natta. Problemet er innsovinga.

Vi føler at vi har prøvd alt. Når vi kom hjem fra sykehuset så lå hun i hengevugge, men hun krevde mer og mer stimuli for å sovne at vi til slutt måtte flytte henne over til sprinkelseng, fordi vi ikke klarte å tilfredstille henne. Når hun ble lagt over i sprinkelseng, så satt vi ved siden av henne, og prøvde å tilfredstille alle hennes behov, men fant fort ut at vi egentlig bare plaget henne, og at hun sovnet fortere hvis vi ikke var der (og hun gråt jo uansett om vi var der eller ei). Etter ca en uke så var vi nede på maks ti minutter med gråt før hun sovnet, noe som har vært en rekord siden hun ble litt større enn helt nyfødt, og sovnet av ingenting. Problemet med Fie er at det er enten full krise, eller ingenting. Hun hopper over stadiet "sutring"...

Vel, jeg vet hvor mange som er imot denne metoden for å få barnet til å sove, og det plaget meg veldig, så når hun ikke etter tre uker sovnet på flekken så prøvde vi noe nytt. Etter noen dager så fant vi en rytme med å svøpe henne, gå rundt mens vi vugget henne, for å så prøve å lirke henne ned i sengen uten at hun merket det. Det kjappeste jeg har klart dette på er rundt 15 minutter. Det tar som oftest 30-45 minutter, noen ganger flere timer.

Og jeg tenker i mitt stille sinn at hvordan kan dette være så mye bedre for datteren min? Hun gråter like mye nå, og ofte lenger, og det tar veldig lang tid før hun faller til ro, og blir ofte overtrøtt i leggeprosessen. "Babyer gråter ikke uten grunn, det har et behov!". Dette er jeg helt enig i, men sånn som jeg kjenner min datter så er det behovet at hun faktisk er trøtt, men forbinder søvn med stimuli. Og hun, som sagt, krever større og større stimuli.

I kveld brukte vi 2 1/2 time på å legge henne. Fordi hun krever så mye stimuli nå, mer enn vi klarer å gi. Så jeg tenkte "Javel. Hun har tørr bleie, hun er mett, og har ikke vondt noe sted. argumentet folk da ofte bruker er at de trenger kos", så jeg la meg med henne på sofaen, med henne på brystet mitt, mens jeg sang til henne, strøk på henne og holdt armer og ben litt fast sånn at hun ikke forstyrret seg selv for mye. Men nei, ingenting stilnet gråten. Etter 2 1/2 time ble jeg så sliten at jeg bare svøpet hun skikkelig inn i et helseteppe, la henne i sengen, og tenkte for meg selv at "nå trenger jeg ti minutter for meg selv, jeg kan heller gå inn til henne etterpå". 5 minutter etterpå sov hun godt.

:sukk: Jeg føler faktisk at det å legge henne ned, og la henne gråte i fem minutter før hun sovner er det riktige for barnet mitt, hun har aldri vært så uthvilt og hatt så lite problemer med søvn som når vi gjorde det, framfor nå, som vi ikke har noe rutiner lenger, hun har ingen døgnrytme lenger (noe som er slitsomt både for oss og henne). Jeg føler bare at det er så sosialt uakseptabelt at jeg ikke vil.

:sukk: Dette ble langt, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å gråte alene eller i armene er jo at babyen kjenner seg trygg og ivaretatt selv om den gråter. Jeg vet i alle fall at hvis jeg legger ned min baby, så eskalerer gråten og blir både høyere og sårere. Men dette er jo noe du må finne ut av om du mener er best eller ikke.

Men greia med skrikekur er at det skal ikke ta kjempelang tid, det skal ta noen dager før babyen begynner å roe seg uten så mye gråt og kaving. Tar det uker og babyen enda gråter ti min, så har babyen tydelig et reelt behov for nærhet eller noe annet etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...