Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Tror jeg begynner å ha nogenlunde oversikt til dåpen på søndag..

Alt (forhåpentligvis :sjenert: ) er kjøpt inn, spekematen hentet, i morgen skal vi til lokalet og pynte, skrelle poteter og gjøre klart så de som skal hjelpe til kan lage rømmegrøt mens vi er i kirka. Kaken må jeg bake i morgen kveld (så håper knøttet sovner søtt til vanlig tid og ikke får tannproblemer i morgen kveld :pls: ).

Så da blir jeg nok antageligvis fraværende til dåpen er overstått, god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg begynner å ha nogenlunde oversikt til dåpen på søndag..

Alt (forhåpentligvis :sjenert: ) er kjøpt inn, spekematen hentet, i morgen skal vi til lokalet og pynte, skrelle poteter og gjøre klart så de som skal hjelpe til kan lage rømmegrøt mens vi er i kirka. Kaken må jeg bake i morgen kveld (så håper knøttet sovner søtt til vanlig tid og ikke får tannproblemer i morgen kveld :pls: ).

Så da blir jeg nok antageligvis fraværende til dåpen er overstått, god helg! :)

Lykke til! Dette går så bra :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Dette går så bra :klemmer:

Lykke til med dåpen :)

Tusen takk, det ble en perfekt dag!:) knallvær, veldig trivelig feiring og en eksemplarisk godgutt som smilte og lo seg igjennom både kirka og festen uten en eneste sutrelyd engang. Han gjorde mamman og pappan sin veldig stolte :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :)

I dag er jeg trøøøøtttt... Sovnet 19.15, mat kl 23.00, mat kl 01.15 og så mat igjen 03.30.

Lillingen var våken fra 03.30 til 05.00!!! gav pupp, rapet, koset, skiftet bleie osv, men ingen ting virket. I starten smilte, lo og skravlet han. Forsøkte å bysse han, men han ville ikke sove. Tilslutt gikk det over til skrik og ville heller ikke ha sutten sin.. Prøvde med pupp igjen og han spise til han ikke ville mer, men fortsatte å skrike (ikke så ille at det var tårer). Bestemte meg for å gi MME for å se om han ville ha. Puppene var jo så såre nå ;) Da drakk han nesten 100 ml og så sovnet han!!! sov til 08.30 :)

Så jeg er så usikker på om det er en øke periode eller om jeg begynner å få lite melk altså. Vi var også i selskap i helgen og på de 4 timene vi var der så ammet jeg 3-4 ganger! Men han var blid å fornøyd.

Kanskje han bare liker å spise ofte og lite....hmmm... Noen råd? erfaringer?

edit: tilleggsinfo

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg også føler at puppane mine til stadighet blir tomme..i det siste har vi måtta gitt litt Nan av og til, spesielt på kveldstid.. Men det varierer veldig! Spørs om eg ikkje må til med eit grautmåltid snart..Får kjøpe neste gong vi er i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Jeg har økt litt, altså tømt meg skikkelig hver gang hun er ferdig. Håndmelker. Får ut alt fra 20 til 90 ml :jepp:

På kvelden er jeg skrapa :gjeiper: da suger hun oftere fordi det kommer mindre tror jeg.

De siste nettene har hun også våknet annenhver time!!!! Herreguuuud :daane:

Men...jeg lurer på om det er fordi hun har fått smake litt rart nå og da :sjenert:

Skrapt litt blåbær, bringebær, avokado og banan på gommene hennes. Ikke engang en halv teskje engang hver ettermiddag, men kanskje det er derfor hun har blitt kjip på natten. For hun våkner ikke for pupp. Bare sutrer!

Dessuten hadde vi første barnefrie kveld her om dagen!!! Herregud det gjorde godt!

Var ute og spiste og så gikk på teaterforestillingen til søsteren min.

Mamma passet mini i fem timer, og vi har fått mersmak :lur:

Det gjorde godt på forholdet! :jepp:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her krever han også mer mat enn hva han gjørde før. Tar lengre tid å legge han, han våkner som oftest oftere om natten (ikke i natt, da) og spiser mye lenger enn han pleide. Så jeg har kjøpt grøt i dag, så får vi se om det hjelper. Tror rett og slett at han ikke blir mett nok, så. :) Vil tilbake til bare en nattamming på 20 min, og en problemfri legging.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten hadde vi første barnefrie kveld her om dagen!!! Herregud det gjorde godt!

Var ute og spiste og så gikk på teaterforestillingen til søsteren min.

Mamma passet mini i fem timer, og vi har fått mersmak :lur:

Det gjorde godt på forholdet! :jepp:

Så flott! Håper du og G koste dere skikkelig! Det er godt med litt barnefri innimellom!

____

vi bruker nesten aldri mme lenger her, vi brukte det mye mer før. Tenkte jeg skulle prøve å lage det i kveld, for Fie har blitt så vanskelig å legge, og hun våkner opp ganske ofte. I tillegg har hun begynt å sparke av seg dyna om natta..

Føler at alt vi hadde av rutiner har forsvunnet fullstendig!

Hvordan er deres barn når det gjelder bil? Fie har alltid elsket å kjøre bil, men fra midten av forrige uke så har hun begynt å hylgrine hver gang vi kjører. Å sette henne inn er ikke noe problem, hun liker bare ikke at bilen rører seg lenger. Hvis jeg sitter bak sammen med henne og underholder henne så går det bra, men ikke ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en 4 måneder gammel baby ikke sover mer en 2,5 time sammenhengende om natta, trenger den mat hver gang den våkner da? :klo:

All denne ikke-sovingen gjør at jeg våkner opp hver morgen med en helvetes hodepine og at jeg er svimmel. Jeg ytret ønske om at mannen min skulle hjelpe meg med natta, og han sa det var greit (men i en sånn tone at jeg skjønte at han helst ikke ville, selv om han er sykemeldt for tiden.) Spørsmålet mitt da er om vi er nødt til å sette fram x antall flasker med mme hver natt, eller om det går greit at vi av og til bare vugger henne til søvn igjen? Har av og til opplevd at hun våkner opp av og gulpe, og da må vi ta hele regla om igjen for å få henne til å sovne.

Sliiiiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Vet du, H er helt lik.

Nå våkner hun ANNENHVER time!!

Jeg tilbyr melk som regel, noen ganger vil hun ha, noen ganger ikke...

Jeg har lurt på om hun plutselig våkner så hyppig fordi sovemønsteret holder på å forandre seg :vetikke:

Kan ikke komme på noe annet...hun begynner å både våkne og sovne tidligere. Litt etter litt.

SLITEN INDEED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt valgte M å vere våken frå 3.25 til 4.45 - slitsomt! Ikkje noko kjekt når ungane plutseleg endrar søvnmønster. Eg for min del tek all nattevåk, sidan mannen skal opp 5.30 og på jobb. (Han hjelper meg i helgene da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har det også slitsomt for tiden..For det første tar det mye lenger tid å legge han. Han var i seng åtte i går, mot mellom syv og halv åtte som han har pleid før. Klokken elleve våknet han, da tok det en time før han var i seng igjen. Klokken fem våknet han, litt over halv seks var han i seng, men han ble vekt av bråket fra hybelboeren ( :kjefte: ), så fra klokken seks til halv syv prøvde jeg å få han til å sove igjen, noe jeg faktisk klarte, så da sov han videre til halv åtte. Mye styr. Før var det amming i 15-20 min, og vips så sov han videre. :sukk:

Men vi begynte med grøt i går da, så håper det skal gjøre at han ikke har behov for like mye mat, slik at det ikke tar en time med nesten konstant amming igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi alle (utenom lolita90) trenger en klem :klemmer: Takk og lov så tar Fie alltid puppen, og sovner ved den. Ikke noe problem å få henne til å sovne igjen. Men det er slitsomt når hun våkner hele tiden. Hun sover heldigvis litt lenger når hun først legger seg (sov fra halv ni til ett-tiden). Det er deilig, sånn at vi i det minste har kvelden for oss selv. Men natta er generelt slitsomt ja, og jeg blir en så dårlig mor om morgenen, blir irritert når hun sutrer og sånt. :sjenert:

Som sagt så er jo mannen min sykemeldt, og nå får han sove hele natta igjennom, og står opp når han selv våkner av seg selv - tror ikke det skader om han hjelper til litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også sovingen forandret seg, plutselig.

Han sover fortsatt nesten hele natten (våkner somregel 1 gang), men det er ikke bare å legge han ned for natten også sovner han selv lengre... Leggingen tar en liten time, må sitte der til han sovner - går vi ut av rommet gråter han. Han vil ligge å kikke på oss og holde i hånda til han sovner. Det er jo hyggelig det, men når man er vant til en smørblid unge på kveldstid som koser seg i søvn selv, er det en stor overgang :sjenert:

På dagtid har det blitt veldig vanskelig å få han til å sove... Rugger og rugger og triller og triller.. På trilleturer går det bedre, men noen ganger hadde det vært greit og rugget han i søvn i vogna nede i kjelleren (som han er godt vant til), og få gjort noe hjemme eller bare slappet av.. Men når han endelig sovner, sover han kanskje 10-20 min også er han våken igjen. Så enkelte dager har det vært kanskje 5 dupper pr dag som varer et kvarters tid. Slitsomt! Disse dagene føler man ikke at ungen sover i det heletatt, og man har verken fått gjort noe annet enn å holde på med ungen eller slappet av..

Han har også begynt å våkne tidligere om morgenen og er ikke liiiiike tolmodig til å ligge våken i sengen lengre. Før kunne han ligge en time og pludre og se på ting, før han sovnet igjen - nå er det heller skjelden. Nå har han lyst til å opp å se/stå/sitte eller rett og slett stå opp en liten stund etter han har våknet. Det er ikke noe synd i oss sånn sett ,for han våkner skjelden før 7-8. Men igjen....når man er vant til at han ligger å underholder seg selv eller sover til klokka er både 9-10 og 11, blir det uvant :gjeiper:

Jeg tror alt dette har noe med tennene å gjøre, for knøttet sin del. Forandringen skjedde likt med at han begynte å plages i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest frøken am

Der ss du det, Knøtte!

Hun virker ikke plaget NÅ, men det ble et merkelig søvnmønster etter hun virkelig ble plaget av tennene...

Åhh man får bare holde ut og 'wait it out' :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M held også på å få tenner, nede. Ser ut som ei hjørnetann som held på å kjem opp. Han siklar voldsomt og skal gnage på alt mulig (untatt biteringane.. :fnise: ). Sikkert ikkje tilfeldig at fleire her på gruppa held på å få tenner OG slit med sovinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

UGH...

Ja, det skjer så mye at jeg ikke rekker å følge med! :gjeiper:

Snart står hun på alle fire!!! :overrasket:

Griper og sutter på ting mens hun ligger på magen, tre godt synlige tenner!

Skravlekopp er hun og...slitsom unge :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherreguuud, jeg føler meg som en grusom mor! :cry: Fie har vært så plagsom de siste 3-4 dagene, konstant sutrete, og ingenting av det vi gjør er bra nok. I tilleg (som tidligere nevnt) våkner hun ofte, og jeg blir sur og grinete. Uff, nå har jeg dårlig samvittighet, for jeg tror jeg har funnet ut hvorfor hun har vært så sutrete.

Det begynte med tenner, men etter at hun fikk sin egen tannbørste så er det blitt mye bedre. Men istad ante jeg ikke mine arme råd, og la henne på et tisseteppe på sofaen, og kledde av henne. Hun koste seg, smilte, lo og tok tak i tærne sine. Pluselig så ser jeg det! Hun er knallrød under den ene armen. Vi dusjet henne for noen dager siden, og vi har tydeligvis ikke vært flinke nok til å tørke, for det var et stooort sår under armen. Uff, det er ikke rart at hun har vært sutrete :sukk: Har nå smørt på med bepanthen, og etterpå zinksalve. Får følge godt med på hvordan det går med såret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...