Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Gjest frøken am

Så godt å høre!

Vi har brent oss på å la følelsene ta helt overhånd foran mini, og det var nok. Man kan ikke krangle foran en liten selv om de ikke skjønner hva vi sier.

Jeg har slappet mye mer av de siste dagene og vi prater til hverandre på en annen måte. Det er ikke lenger anklagelser i hytt og pine.

Vi driver og ser på hus, og noen vil kanskje kalle det galskap, men det er drømmehuset!!!

Og vi er begge to ganske sikre på at vi flytter sammen igjen.

Det har kjentes veldig merkelig, jeg så for meg livet mitt med han fra dag en, og vi har sjeldent vært fra hverandre. Så det stikker. Og er veldig sårt.

Men han er bedre på å stille opp nå enn da vi gikk oppå hverandre hele tiden.

Han kom hjem og ryddet opp møkka mi her om dagen før han dro :fnise: det var deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir Liam vann fra springen til grøten om kvelden

Ahh ok! Så det kalde vannet kan man ta rett fra springen? Fine greier! :-)

Gir du det på flaske eller har han begynt med tutekopp? Her går det helst i flaske. Den tutekoppen har vi ikke helt fått dreisen på ennå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vann så skal det vel helst kokes, men når guttungen din er så stor som det han er, så får han vel i seg bakterier i hytt og pine, siden han sikkert putter alt mulig rart i munnen og ligger mye på gulvet? Da er det ikke like viktig. :)

Trulte: Det nye huset - er det i tbg? Lyst til å sende meg PM om hvor i tbg? :) Jeg er bare nysjerrig! :)

Jeg synes dere er flinke, frøken am, og dere virka som et veldig bra par sammen sist gang vi møttes :klemmer:

Idag har Fie vært en superbaby! Hun sovnet kvart over åtte igår, og jeg våknet opp halv syv til morgenen idag i full angst - hvorfor begynte jeg å føle meg uthvilt? Hva er dette for en følelse jeg ikke har følt på en god stund? :fnise: Jeg snek meg bort til rommet til Fie, der hører jeg at hun bare ligger og pludrer. Så hun sov i 10 timer! Hun fikk mat, og sov videre. Helt til kvart over ti. Etter litt kos, mat og stell så la jeg henne under babygymmen. Hun er sikkert litt sent ute, men har enda ikke fått noe stor interesse for å leke alene, og vil helst se på at mammaen hennes leker med henne. Men idag så knakk hun koden, og lo under babygymmen mens hun slo og dro i lekene. OG PLUTSELIG RULLET HUN OVER PÅ MAGEN for første gang! Mammahjertet mitt holdt på å briste av stolthet :rodmer: Hun er fortsatt ikke noe glad i å ligge på magen da.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hadde ALDRI ALDRI ALDRI tatt varmt eller lunkent vann fra springen.

Kall meg hysterisk, men det gjør jeg ikke selv engang...det er snakk om metaller og annen dritt, ikke vanlig bakterier.

Du er søt, N :)

Gleder meg til å se Fie rulle!! Så bra at hun begynner å ligge alene!

Små økter, og ta henne opp før hun blir for irritert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg hysterisk, men det gjør jeg ikke selv engang...det er snakk om metaller og annen dritt, ikke vanlig bakterier.

Dette forsto jeg ikke helt? Mener du at du koker alt drikkevann? :klo: Eller at du kun drikke kjøpt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er søt, N :)

Gleder meg til å se Fie rulle!! Så bra at hun begynner å ligge alene!

Små økter, og ta henne opp før hun blir for irritert :jepp:

Jeg har heller aldri brukjt vann rett fra springen til baby, selv ikke det kalde.. men det går altså an?

Og ja - han putter alt mulig i munnen, så det skal nok ikke stå på bakterieflora, hehe :-D

N; gøy med første rulling!! De er så søte når de endelig får det til, og får et sånt "oi jøss hva skjedde nå"-utrykk i ansiktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Nei, lunkent eller varmt! Haha kaldt vann drikker jeg.

Men til baby ville jeg faktisk kokt først også avkjølt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lunkent eller varmt! Haha kaldt vann drikker jeg.

Men til baby ville jeg faktisk kokt først også avkjølt..

Ja, det er det som er anbefalt, men man skal være ekstra påpasselig med det når babyen er så liten at den ikke får bakterier andre steder, som ved leker og hybelkaniner på gulvet :fnise:

Så for meg at hver mandag var "koke vann dag" hjemme hos dere, og du sto fra morgen til kveld og kokte litervis med vann som dere kunne drikke resten av uka :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg at hver mandag var "koke vann dag" hjemme hos dere, og du sto fra morgen til kveld og kokte litervis med vann som dere kunne drikke resten av uka :skratte:

Haha... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Ååhh du er dum! :gjeiper:

Neei koker ikke vann hele tiden! Men nå drikker ikke H kaldt vann enda ;) det er lunkent de gangene hun smaker, og da vil gjerne a mor ha det kokt!

Haha dust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guuuud så teit jeg var nå! Baby hadde endelig sovnet for en liten dupp, midt i dobbeltsenga. Fordi han ikke hadde sovnet helt tungt ennå, måtte jeg liste meg ut. Men dørstokken til soverommet knirker veldig. For at ikke knirken skulle vekke baby, så tok jeg litt sats og hoppet over. Men så glemte jeg at jeg gikk i glatte ullsokker, og gikk på trynet på vei ut! Så da våknet baby likevel, av kombimert pang i gulvet og høylydt "wæææ" fra meg! Haha dette skulle vært filmet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guuuud så teit jeg var nå! Baby hadde endelig sovnet for en liten dupp, midt i dobbeltsenga. Fordi han ikke hadde sovnet helt tungt ennå, måtte jeg liste meg ut. Men dørstokken til soverommet knirker veldig. For at ikke knirken skulle vekke baby, så tok jeg litt sats og hoppet over. Men så glemte jeg at jeg gikk i glatte ullsokker, og gikk på trynet på vei ut! Så da våknet baby likevel, av kombimert pang i gulvet og høylydt "wæææ" fra meg! Haha dette skulle vært filmet!!

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er anbefalt å koke vannet til de er seks måneder.

Så flinke dere er, frøken am. Er viktig å ikke gi opp før man er helt sikker på at det ikke går mer. Jeg og kjæresten har klart å komme oss gjennom en skikkelig krise, rett og slett fordi vi var sta og ikke villig til å gi opp. Selv om det der og da kanskje ville vært enklest.

I morgen skal vi til legen med o. Misstenker barneastma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :klemmer: håper de finner ut at alt er i skjønneste orden med lille O'en din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :klemmer: håper de finner ut at alt er i skjønneste orden med lille O'en din...

Håper jeg også. Vi vil virkelig ikke kvitte oss med hunden.. :( vi er så glad i han, og ønsker jo at O skal vokse opp med dyr.

Takk for klemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh forresten en ting til; (hva skulle jeg gjort uten alle dere å spørre??) :-D

Jeg lurer på dette med vann til baby. Lillegutt her får grøt to ganger om dagen, pluss kanskje litt fruktmos til dessert. Han drikker litt MME etter måltidene.

Men, kanskje jeg kan bytte ut MME i forbindelse med måltider med vann? Er det noen av dere som gir vann til barna?

Hvis ja; må dette vannet kokes først? (jeg blir aldri helt klok på hvordan det er med varmt og kaldt vann fra springen og alle reglene som er rundt dette hehe)

Som flere har nevn så er det anbefalt å koke kaldt vann.Det samme er med flasker. Det er anbefalt å koke til 6 mnd. Men i Norge har vi veldig godt og rent vann og disse anbefalingene er kanskje enda viktigere i andre land, men jeg koker ihvertfall :) Min lille har fått vann fra skje og fra vanlig kopp. Det gikk veldig fint :)

Barn bør ha mm eller mme i hverfall til de er 1 år og så kan de få kumelk. Men vis de får vann til maten så må du bare passe på at de også får flaske med mme som egne måltid og at de ikke blir mette på vann. dette kommer jo naturligvis an på hvor mange måltider med fastføde man har i løpet av en dag.

Joda - jeg er jo fornøyd med det. Men samtidig litt irritert, siden jeg hadde sett for meg at jeg skulle amme i de anbefalte 6 mnd, pluss alle månedene etterpå som "alle" ammer...

På en annen side, så har jeg en veldig sulten baby, så jeg synes det er viktigere at han skal få i seg den maten han vil ha, enn at jeg på død og liv må kave med puppen halve dagen! :-)

PS; dere som lurer litt ang dette med fast føde, så har jeg holdt på med dette en stund, så bare å spørre om dere trøbler med noe :)

Jeg lurer jo litt på dette. Kan ikke du si hvordan du gjorde det?

Hvor lenge gav du en smak?

Hva gav du?

Hvor mye og når økte du?

Hvor lenge hadde du introduksjon av grøt før det var et fult måltid?

Jeg gir Liam vann fra springen til grøten om kvelden

Vi har veldig bra vann i Norge, så går nok helt fint selv om de anbefaler koking.

Idag har Fie vært en superbaby! Hun sovnet kvart over åtte igår, og jeg våknet opp halv syv til morgenen idag i full angst - hvorfor begynte jeg å føle meg uthvilt? Hva er dette for en følelse jeg ikke har følt på en god stund? :fnise: Jeg snek meg bort til rommet til Fie, der hører jeg at hun bare ligger og pludrer. Så hun sov i 10 timer! Hun fikk mat, og sov videre. Helt til kvart over ti. Etter litt kos, mat og stell så la jeg henne under babygymmen. Hun er sikkert litt sent ute, men har enda ikke fått noe stor interesse for å leke alene, og vil helst se på at mammaen hennes leker med henne. Men idag så knakk hun koden, og lo under babygymmen mens hun slo og dro i lekene. OG PLUTSELIG RULLET HUN OVER PÅ MAGEN for første gang! Mammahjertet mitt holdt på å briste av stolthet :rodmer: Hun er fortsatt ikke noe glad i å ligge på magen da.... :sjenert:

Så deilig med å føle seg litt uthvilt da :) Sover Fie på eget rom?

Hva er symptomer på barneasma?

Håper han ikke har fått det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer jo litt på dette. Kan ikke du si hvordan du gjorde det?

Hvor lenge gav du en smak?

Hva gav du?

Hvor mye og når økte du?

Hvor lenge hadde du introduksjon av grøt før det var et fult måltid?

Hei! Ja - sånn her gjorde vi det:

Vi begynte med smaker da babygutt var 4 mnd, altså for en drøy måned siden. En smaksprøve var et par t-skjeer de første gangene. (husk stor smekke! mye søl i starten - og spesielt gulerotpure setter umulige flekker!)

De første gangene så ga jeg fruktpure fra beger. Forsøkte meg også på gulerotpure, pastinakkpure, og rotfruktmos. Tok en ny smak hver dag, slik at det var lett å se hva han evt reagerte på. (Alt jeg ga var fra beger, gadd ikke lage noe selv før jeg visste hva han tålte). Han spiste alt, og det eneste han grein på nesa for var gulerotpure. Tror smaken er litt spiss.

Når han hadde spist seg gjennom et par smaker, gikk jeg over til grøt. Jeg lagde den veldig tynn de første dagene, og ga bare et par t-skjeer. Når jeg så at magen tålte det, så ga jeg mer og mer. Etter en liten uke var han oppe i to fulle grøtmåltider, og jeg lagde grøten normal tjukkelse. Jeg gir også litt vann/mme til grøten. Da får han svelget skikkelig ned, i tillegg til at han ofte er tørst etter å ha spist grøt.

Vi har ikke merket noe magevondt som følge av fast føde. Han har fått orden på bæsjinga, (nå bæsjer han endelig regelmessig!) og den ser nå ut som "normal menneskebæsj". (haha æsj) Jeg putter alltid litt maltekstrakt eller sviskemos i grøten. Det holder magen i orden, og så setter det en god og søt smak på grøten :-)

Jeg gir ofte bare halve fruktbegeret av gangen. Hvis jeg tar det ut av kjøleskapet, så hender det ofte at han får begeret kaldt. Det er ingen problem! Har ikke fått noe magevondt, og jeg tenker at han kanskje kan lære forskjell på kald/varm også...? (Noen som har synspunkter på det??)

Lillegutt bare elsker grøt og fruktmos! Når jeg setter han i stolen, så er jeg nødt til å ha maten klar med en gang, ellers blir det hyl og skrik helt til skjea er i munnen!

Og; jeg har hørt at babyer liker best å spise av plastikkskjeer. At metallet fra våre t-skjeer ikke er noe behagelig i munnen. Så de som sliter med å få baby til å skjønne prinsippet med skje, kan jo iallefall sørge for å bruke skje av plastikk :-) (de har noen fine på meny blant annet, med litt ekstra lange skaft så de er enkle å mate med).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ommentere det at for noen babyer så er det lurt med litt roligere tilvenning. :) Det må man nesten se an. :)

Jeg fullammer enda, så jeg driver enda med smaksprøver, selv om vi begynte for en mnd siden. :)

__

Legen kunne ikke si så mye enda ang astma, men veldig plaget er han i alle fall ikke. Så vi ser ting an. ;)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ommentere det at for noen babyer så er det lurt med litt roligere tilvenning. :) Det må man nesten se an. :)

Jeg fullammer enda, så jeg driver enda med smaksprøver, selv om vi begynte for en mnd siden. :)

__

Legen kunne ikke si så mye enda ang astma, men veldig plaget er han i alle fall ikke. Så vi ser ting an. ;)

Jaja det er selvfølgelig sant:-) vi gikk ganske fort frem, og det gikk bra. Men noen babyer trenger selvfølgelig mer tid. Det må du nesten prøve deg frem med!

Håper dere slipper astma da! At han bare er litt forkjølet eller noe... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...