Niennas Skrevet 29. desember 2011 #1481 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg har nå fått melding fra Frøken AM :)Hun har ligget på sykehuset siden ti-tiden idag med rier, og vannet hennes gikk rett etter at legen strippet henne. Hun gikk fra 4 cm til 10 cm på et par timer, og har nå fått epidural (Og jeg tror ingen av oss ser ned på deg av den grunn, frøken AM, selv om du hadde tenkt å føde uten smertestillende ) Hun startet av seg selv, men de satte henne på drypp fordi hun er på sitt ellevte døgn på overtid Gleder meg til å få melding senere, og bl.a. høre kjønn, da de ikke vet det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 29. desember 2011 #1482 Del Skrevet 29. desember 2011 Så spennende! Jeg synes ikke det er noen skam i det hele tatt å ty til smertestillende. For det første har noen tyngre fødsler enn andre, i tillegg har folk ulik smerteterskel. Jeg blir mer irritert at de som sier de fødte naturlig, da jeg mener en fødsel med smertestillende er like naturilg. :gjeiper: Alle som føder er superkvinner! Men ingenting galt i å ønske å prøve uten først. Det tror jeg de fleste tenker. I alle fall gjorde jeg det, men for min del hadde det ikke gått, rett og slett. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 29. desember 2011 #1483 Del Skrevet 29. desember 2011 Spennande med frøken am! Og smertestillande eller ikkje, hallo, vi føder eit barn! Og det er det vondaste vi nokon gong kjem til å gjere (med mindre vi må sage av oss arma med ei sløv sag utan bedøvelse..), så at nokon må ha smertestillande er ikkje så rart, syns eg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 29. desember 2011 #1484 Del Skrevet 29. desember 2011 Hei guruene! Er det noen som kan svare meg på følgende: Gjelder samme "regler" for koking av flasker og utstyr som bare brukes til morsmelk - som det som er brukt til erstatning? Vet at det kan oppstå noen skumle bakterier i mme. Kan disse også komme i mm? Og; må man koke hele pumpeutstyret for hver eneste gang man pumper? Ofte pumper man jo mange ganger gjennom dagen for å spare opp litt og litt.... Til nå har jeg ikke turt annet enn å koke etter hver gang. Hvor nødvendig er dette? (har også oppvaskmaskin...?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 29. desember 2011 #1485 Del Skrevet 29. desember 2011 Spennende frøken am! Endelig er det din tur også, godt du slipper å vente lengre OG: Smertestillende er ingen nedtur! Herremin..jeg hadde ikke klart meg hele veien uten epidural og lystgass. Jeg vet bare hvor innerst inni granskævven vond den siste cemtimeteren var, da epiduralen var borte. Og det tok ikke så lang tid, var vel derfor jeg holdt ut. Men skulle jeg ligget uten epidural fra 4-9 cm...ja da hadde jeg nok elegant svima av før jeg hadde nådd 5 cm! Definisjonen på "naturlig fødsel" for meg er at ungen kommer vaginalt - med eller uten bedøvelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 30. desember 2011 #1486 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Helt enig når det gjelder smertestillende - jeg fødte uten epidural, men det var IKKE frivillig. Jeg gråt og tigget etter epidural når de fortalte at jeg bare hadde en cm igjen - og vurderte å true med å "stoppe fødslen helt hvis jeg ikke fikk viljen min" (Jeg er forresten enebarn ). Jeg skal IKKE føde uten smertestillende igjen, jeg vurderer nesten å søke om keisersnitt neste gang, da fødslen min gikk så fort denne gangen her... Frøken am har forresten fått en veldig fin jente ( ser det ut fra facebook! ). Forhåpentligvis kommer hun med oppdatering i løpet av dagen edit: Trulte: Jeg pumper meg mange ganger om dagen, her får Fie pupp kanskje 1-2 ganger i døgnet bare, og jeg vasker alt av pumpeutstyr og flasker for hånd, også steriliserer jeg det hver gang ( før koket jeg det, men fordi jeg bruker så mye av dagen min på dette så jeg kjøpte en mikrosterilisator ). Det tar litt tid, men lille jenta vår har sliti litt med magevondt, og jeg er så redd for at renholdet ikke er godt nok. Endret 30. desember 2011 av Niennas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 30. desember 2011 #1487 Del Skrevet 30. desember 2011 Gratulerer med jente til frøken am! Hurra hurra! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 30. desember 2011 #1488 Del Skrevet 30. desember 2011 edit: Trulte: Jeg pumper meg mange ganger om dagen, her får Fie pupp kanskje 1-2 ganger i døgnet bare, og jeg vasker alt av pumpeutstyr og flasker for hånd, også steriliserer jeg det hver gang ( før koket jeg det, men fordi jeg bruker så mye av dagen min på dette så jeg kjøpte en mikrosterilisator ). Det tar litt tid, men lille jenta vår har sliti litt med magevondt, og jeg er så redd for at renholdet ikke er godt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 30. desember 2011 #1489 Del Skrevet 30. desember 2011 edit: Trulte: Jeg pumper meg mange ganger om dagen, her får Fie pupp kanskje 1-2 ganger i døgnet bare, og jeg vasker alt av pumpeutstyr og flasker for hånd, også steriliserer jeg det hver gang ( før koket jeg det, men fordi jeg bruker så mye av dagen min på dette så jeg kjøpte en mikrosterilisator ). Det tar litt tid, men lille jenta vår har sliti litt med magevondt, og jeg er så redd for at renholdet ikke er godt nok. ja jeg skjønner! jeg pumper ikke så ofte, men ser for meg at det blir oftere og oftere, for jeg synes det er veldig deilig å slippe frem med puppen hele tiden:) (gutten min er sånn "småspiser" som spiser ofte og lite, så det blir mye pupp hehe) Hvor lenge må man holde på å koke flasker? Er det alltid? Eller er det helst når de er så små? Merker at jeg vet lite om dette... Forresten; har du fått beskjed om tran/D-vitaminer på helsestasjonen? Det var det ingen som sa noe om til meg, så jeg har ikke startet med det ennå.. kom over en artikkel om dette ved en tilfeldighet, så må komme meg på apoteket over nyttår! ER det ikke rart at helsesøster ikke sa noe om dette?! Har enda ikke vært på helsestasjonen med Fie, skulle hatt hjemmebesøk, men julaften kom i veien. Skal møte helsesøster for første gang 2 januar Men etter hva jeg har fanget opp her på KG er tran/D-vitaminer ikke nødvendig før barnet er 1 måned gammel, kanskje derfor du ikke har hørt om det før av helsesøster? Tror kanskje denne artikkelen kan være lur å lese: http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk Det står ikke noe om renhold av pumpa, men det står: Til små babyer bør en aldri gi melk som er varmet opp to ganger, fordi sjansen for en mageinfeksjon er tilstede. For litt større barn, som kryper rundt på gulvet og putter det meste i munnen, er det kanskje ikke nødvendig å være like nøye på dette, siden barnet da allerede er vant til en del bakterier og har et bedre immunforsvar. Vil da tro at det ikke er såååå viktig med å koke hver gang når babyen blir litt større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 30. desember 2011 #1490 Del Skrevet 30. desember 2011 Tusen takk dere!! Her er alt bra med mamma, pappa og Hedda Sophie. Lille frøkna! Kom halv ni i går, 3760 svær! Og så perfekt...tenk at de er så perfekte! Herregud... Det var GODT med epidural! Hadde jeg levd på den gassmaska hadde jeg vel krepert før dagen var omme. Anestesilegen var drømmemannen i et lite øyeblikk Kunne godt født igjen i morgen! En helt utrolig opplevelse å få presse ut H. Også lå hun og vred på hodet mens hun var på tur ut merkelig følelse. Jm og barnepleier stod og lo litt av det Må jo dele historien om litt når kroppen fungerer igjen! Mistet nesten en liter blod gitt! Så ser passelig blek ut... Det er ganske utrolig å være mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 31. desember 2011 #1491 Del Skrevet 31. desember 2011 Gratulerer så mye Skjønner ikke de som sier de kjente barnet komme lenger og lener ned og at det beveger seg der inne For meg var alt en eneste stor smerte fra a til å Kos deg masse dagene framover Nyt tiden på sykehuset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 31. desember 2011 #1492 Del Skrevet 31. desember 2011 Tusen takk! Vi dro hjem i går faktisk, og det har gått så bra! Var der nettopp og sjekket hørsel og gulsott. Alt i skjønneste orden Synes det er helt enormt av de som ikke får smertestillende, enten de ikke vil eller rekker. Sterkt gjort! Epi. var min beste venn H er verdens fineste! Så fiiiiin fin fin! Bollekinn og supersuger! Alt er egentlig bare kos og stas skjønner hva dere prater om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 31. desember 2011 #1493 Del Skrevet 31. desember 2011 Tusen takk! Vi dro hjem i går faktisk, og det har gått så bra! Var der nettopp og sjekket hørsel og gulsott. Alt i skjønneste orden Synes det er helt enormt av de som ikke får smertestillende, enten de ikke vil eller rekker. Sterkt gjort! Epi. var min beste venn H er verdens fineste! Så fiiiiin fin fin! Bollekinn og supersuger! Alt er egentlig bare kos og stas skjønner hva dere prater om! Så deilig! Alt bra med deg også? Et lite spørsmål til dere som mistet mye blod under fødsel: Hva gjorde at dere miste blod? Er det revning eller hva er det? ____ Jeg er så glad, for jeg tror vi har begynt å løsne ammefloka litt. Jeg klarer å koble Fie på det ene brystet uten problem nå, ammet henne fra brystet mitt uten ammeskjold 4 ganger i går, og allerede gjort det tre ganger i dag . Det trodde jeg virkelig ikke kom til å skje, holdt på å gi opp hele amminga. Har fortsatt et bryst igjen som jeg kun pumper, men et delmål er nå nådd! . Hvordan er planene deres for ikveld? Vi skal feire hjemme hos mine foreldre, pappa kom nemlig hjem fra nordsjøen for tre dager siden, og har nesten ikke sett barnebarnet sitt. Der blir vi en liten gjeng på 8 stykker, inkludert farmoren til Fie (Jeg er så glad at besteforeldrene hennes kommer godt overens, og har et forhold utenom oss også!) Vi tar også med katten vår, som skal dopes ned på Vival. han er livredd for raketter stakkars.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 31. desember 2011 #1494 Del Skrevet 31. desember 2011 Hadde ikke med revning å gjøre..Hadde vel med løsning av morkaken, tror jeg. At blødningen blir større hos noen enn andre. I tillegg fkk jeg en sprøyte for å få livmor til å trekke seg raskere sammen, eller så ble jeg satt på drypp, husker ikke, som var for å hindre større blødning. Vi skal til et vennepar av oss som også har baby, så blir rolig kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 31. desember 2011 #1495 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg revnet kort, men kraftig innvendig ned mot mellomkjøttet. Sambo sa i ettertid at det bare fosset blod, mens jeg lå og koste og lo med H var visst ikke noe pent syn, bra han holdt kjeft om det DA! Og selvfølgelig da morkaken kom. Formen min er bra! Fikk et tips i dag om å knipe mens jeg setter og reiser meg. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før så nå er jeg mer mobil! Men Gud...går nå som ei kjerring likevel. Her går det supert med ammingen! Melken er litt snau, nok pga blodtapet, men hun suger godt og svelger mer og mer! Godt å se. Bæsjet to ganger og Flott at du får til, N!! Selv om H suger bra synes jeg det er veldig vanskelig å få lagt henne godt til..hun er vel den av oss som er flinkest. Nå er det opp til mormor og morfar. H lukter besteforeldre etter vi har vært der Deilig å slippe å lage middag og frokost nå! Vi er ganske heldige som har så god familie rundt oss. Veldig deilig med litt avlastning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 1. januar 2012 #1496 Del Skrevet 1. januar 2012 Gratulerer med jenten, frk am! Et lite spørsmål til dere som mistet mye blod under fødsel: Hva gjorde at dere miste blod? Er det revning eller hva er det? Jeg mistet mye blod etter fødselen første gang (1,2 l). Morkaken satt fast, og tror de var litt hardhendt når de skulle forsøke å hjelpe den ut... Hadde to personer som stod over meg med strake armer ned i magen på meg og lente seg nedover med all sin tyngde. Ikke noe særlig behagelig etter at lillegutt da hadde lagt og sparket magen min bra mør i noen måneder. Fikk sprøyte i låret for at livmoren skulle trekke seg sammen. Og hver gang det kom inn en jordmor til meg på rommet de neste dagene skulle hun kjenne etter om livmoren min hadde trekt seg sammen, og det var ikke godt. Det gjorde også til at jeg nå andre gang ikke fikk ligge i badekar... Jeg fikk heldigvis lov å være på Storken, grensen er 1,5 l og vi hadde måtte vært på føden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #1497 Del Skrevet 1. januar 2012 Gratulerer så mye frk Am:-) Godt å høre at du koser deg og at fødsel fikk bra:-) Godt nyttår alle sammen. Vi feirer med mange venner og 4 andre barn hvor alderen var fra min på 5 uker til eldste på 3 år. Det var kjempe hyggelig. Lille gutt sov mye ute i vognen sin, og litt inne. Ellers lå han i fanget vårt. Sover deres barn ute i vognen nå og hva har dere på dem? Her hat det vært fra +4 til -7 grader om dagen og hvor seint lar dere dem sove ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 1. januar 2012 #1498 Del Skrevet 1. januar 2012 Godt nyttår alle saman! Vi feira heime saman med familien min + ein del venner av familien, veldig kjekt Godt å høyre at alt står bra til, frøken am Eg mista forresten 1,8 liter blod, og det var pga morkaka ikkje løsna. Måtte få ein pose blod under operasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 2. januar 2012 #1499 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg tror jeg mista bare 1,5 dl blod, så det var jo sikkert veldig lite! Men så kom morkaka rett etter gutten hadde kommet ut. Så vidt de klemte på magen bare og når de dro i navlestrengen ploppa den ut. Etter alt var overstått kom det ei og skulle kjenne på livmora mi, hun klemte ganske hardt og det var IKKE særlig behagelig nei... En ting at det var vondt når hun klemte på magen, men når hun presset kjentes det ut som om hele underlivet mitt ble trykket ut et øyeblikk Sikkert pga at det ble et press nedover når hun gjorde det og et allerede mørbanka underliv etter å nettopp hadde skvisa ut gutten. Men er det noen som vet hvor lenge stingene sitter i? Jeg fikk det fortalt, men jeg var ikke helt fokusert på akkurat det da jeg ble sydd Jeg kjenner meg faktisk helt normal igjen nedentil, men kjenner at tråden sitter igjen. Blir spennende å rulle seg i sengehalmen igjen... det virker jo lovende når alt kjennes som før der, men har jo ikke akkurat hatt noe inni der enda da, så vet jo ikke hvordan det går! Blør litt enda, men veldig lite nå.. trodde det hadde stoppet opp for noen dager siden, men da kom vel den forventede friske blødningen fra den der morkake-skorpa i livmora sikkert. Ikke store mengder det heller, men litt friskt blod. Lengter etter litt sengekos med gubben nå, for å si det mildt - men vet ikke om jeg tør å hoppe på han før sikker prevansjon er i box :gjeiper: (og jeg vet enda ikke hvilken prevansjon det blir..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. januar 2012 #1500 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg gleder meg også til litt nå. Hadde vært veldig fint. Men blør fortsatt litt og er ikke interessert i at han skal "kjøre brannbil"... Selv om jeg tror kanskje det er vel så mye min frykt for at han skal bli skremt av å få blod på utstyret. Og det er ikke så lett å bruke kondom i dusjen liksom. Føler meg fin nedentil, men jeg ble ikke sydd denne gangen. Men det er bare noen dager siden jeg virket til å være helt opphovnet, hadde gått tur ute med begge to, og da er vognen litt tung. Kanskje det var litt for mye? Men jeg gikk enda lengre bare to dager senere og det gikk helt fint, men da var det mannen som hadde vognen. I morgen skal jeg på trening igjen. Gleder meg til å komme i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå