silverdoe Skrevet 12. desember 2011 #1361 Del Skrevet 12. desember 2011 Så spennande med Knøtteliten! Gler meg til oppdatering derifrå Og lykke til Niennas, håper det ikkje er svangerskapsforgiftning! Til dere som har født: Kan dere ikke fortelle hvordan det har gått de første 1-4 ukene? - mye/lite skrik - amming - søvn og hvordan dere gjør det på dag og natt - hva gjør dere på dagtid med småen - hva tærer på deg - har noe forandret seg fra se første 2 ukene og til nå - Vår gut er veldig snill, og grin mindre enn eg forventa. Han grin for å seie ifrå at han er svolten, og ellers når han treng ny bleie eller vil ha kos. Og så kjem det nokre småklynk viss han jobbar med noko i magen, men han har veldig lite vondt i magen - Amminga har gått seg bra til. Sleit litt i starten pga blodtapet mitt, men no er der nok mjølk, og han er eit matvrak til tider Får mme på flaske viss vi er nokon plass, for eg er ikkje komfortabel med å amme foran andre enn mannen min.. eg hater puppane mine og vil ikkje at nokon skal sjå dei Syns eg var veldig modig og flink som lot jordmødrene både ta på dei og sjå dei - Eg syns han er veldig flink å søve om natta, 3-4 timar mellom kvar amming, f.eks kl 24, 4 og 7. Søv og et med jamne mellomrom om dagen også. Foreløpig søv han mellom oss om natta, det er veeeldig koseleg. Om dagen søv han overalt.. i fanget, på sofaen, i vippestol.. - Eg koser med han, held han, pratar med han, let han ligge i vippestolen (den er stilt inn flatt, ikkje skrå).. - Det er ei heilt anna verd, det å ikkje kunne gjere alle desse dagligdagse tinga fordi der er ein liten ein som krev nesten all fokus. Berre det å gå på do, eller dusje..kan ikkje gjere det når som helst. Og eg er jo ekstra stressa sidan vi har katt. Og dei får ikkje vere i same rom åleine. Skal eg på do, må enten babyen eller katten vere med Og så kan eg bli litt sliten av nattevåk og amming heile døgnet, det er nok mange andre som kjenner seg igjen i. Og så kan det gå maaaaange timar før eg får i meg frukost, ein dag var kl 16 før eg åt noko.. - Merker godt at han veks og utviklar seg. Han ser meir våken ut når han er våken (dvs følger med og fester blikket) og lagar meir lydar, akkurat som om han prøver å prate litt Beklager evt skrivefeil, eg skriv med berre ei hand, for i den andre arma ligg det ein godgut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 12. desember 2011 #1362 Del Skrevet 12. desember 2011 Må bare spørre hvorfor du ikke pumper ut litt og heller gir han litt nedfryst mm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #1363 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Lykke til Knøtteliten - Amming går bra her også egentlig. Trodde jeg ikke hadde så mye melk siden han ikke la på seg i starten, men nå har han lagt på seg og melkeproduksjonen har økt. Jeg er litt sår da, for han har nok sugd litt feil innimellom. - Han er også veldig snill og skriker ingen ting bortsett fra hvis jeg er litt treg med å finne frem puppen Gir også litt lyd i fra seg hvis han har gjort i bleia. - Sover masse om dagen og om natten sover han 3-4 timer mellom ammingen. Men han er ikke like lett å få til å sove om natten. I går la vi oss kl 23 og han sov ikke før 02. Da måtte jeg ta han i senga med meg. Tror han var litt overtrøtt egentlig. - Han har sovet i vår seng i starten, men i egen seng i helgen. - Har ikke hatt noe magevodt som jeg vet om.. Hvordan merker dere det? Skriking? - På dagen sover han på meg stort sett fordi han sovner ved puppen. Da må jeg legge han over på soffaen, brystet til far eller i vogga. Må etterhvert la han sovne i vogga uten pupp, men stresser ikke med det nå - Han er mye mer våken nå og da snakker jeg til han og koser.. Han er jo bare 2 uker og 2 dager så er ikke så mye han klarer å fokusere på enda, men ser at han prøver mer. - Har ikke vært mye utenfor huset enda, men har trilla en kort tur, vært på besøk hos besteforendre en gang og på en liten handletur.. - Ellers så legger han seg for kvelden når jeg skal legge meg og han spiser når han ønsker. Håper dette er noe som regulerer seg selv etter hvert. - Litt slitsomt når man bruker så mange timer på å legge seg på kvelden, mens på dagen sovner han så fort han er mett... Merker jo at man ikke har sammenhengene søvn, men foreløpig går det greit. Når begynner de foresten å ligge på leketeppe o.l.? Endret 12. desember 2011 av Smørblomst82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 12. desember 2011 #1364 Del Skrevet 12. desember 2011 Da er vi i gang her, tror jeg. Har gått rundt med smårier i hele dag, men nå blir de bare sterkere og sterkere og kommer tettere og tettere her. Men har nok en god del timer igjen fortsatt, forhåpentligvis. Nå har de kommet med ca 15-20 minutters mellomrom. Er fortsatt hjemme og kommer til å være hjemme noen timer enda. Blir dårlig med luciafrokost i barnhagen til storebror i morgen på meg, om dette fortsetter. Visste det var lurt å kjøpe inn pålegg og levere det på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 12. desember 2011 #1365 Del Skrevet 12. desember 2011 Spennande, Redlady! Håper det skjer noko! Må bare spørre hvorfor du ikke pumper ut litt og heller gir han litt nedfryst mm? Eg kjøpte manuell pumpe då eg var i London, Phillips Avent..har prøvd den eit par gongar, men det er jammen ikkje lett å finne eit godt "grep" om puppen med den. Seriøst, puppen er jo nesten like stor som babyen.. Eg må i alle fall finne eit tidspunkt der eg har goood tid, og mannen kan ta seg av ungen. Har jo aller mest lyst til å gi han kun morsmjølk.. Så eg burde nok gjere ein større innsats der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 12. desember 2011 #1366 Del Skrevet 12. desember 2011 Ingen av blodprøvene var "røde", sa legen, og det er bra! DVS: blodprøvene er jo ikke bra, for det er jo en grunn til at jeg ble sendt dit, men det er ikke noe farlig. Nå er det bare for riene å komme, jeg har ingen planer om å møte opp hos jordmor neste tirsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 12. desember 2011 #1367 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Spennande, Redlady! Håper det skjer noko! Eg kjøpte manuell pumpe då eg var i London, Phillips Avent..har prøvd den eit par gongar, men det er jammen ikkje lett å finne eit godt "grep" om puppen med den. Seriøst, puppen er jo nesten like stor som babyen.. Eg må i alle fall finne eit tidspunkt der eg har goood tid, og mannen kan ta seg av ungen. Har jo aller mest lyst til å gi han kun morsmjølk.. Så eg burde nok gjere ein større innsats der Hahahahaha! Jeg har tenkt å kanskje trykke ut litt for hånd, etter hver gang om det er noe igjen Det er jo bare å legge ny melk oppå fryst! Mamma gjorde det, funket veldig bra. Har sett for meg at det kan være mye pumpestyr, så jeg skjønner GODT at det er enkelt å legge det litt på hyllen ----- Lykke til, Red! spennende! Edit: bra at det var fine tilstander, Niennas! Endret 12. desember 2011 av frøken am Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 13. desember 2011 #1368 Del Skrevet 13. desember 2011 tror kanskje vannet mitt er i ferd med å gå :O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 13. desember 2011 #1369 Del Skrevet 13. desember 2011 Her hagler det jo inn med startende fødsler! Lykke til alle sammen! - Har ikke hatt noe magevodt som jeg vet om.. Hvordan merker dere det? Skriking? Når begynner de foresten å ligge på leketeppe o.l.? De gråter da ja. Her har vi hatt gråting to timer hver kveld fra han var født. Har vært et par ganger det kun har vart en times tid. Du hører at det er smertegråt og babyen er veldig urolig. Veldig slitsomt.. Men nå har vi begynt med miniform, og hadde i går den første kvelden noen sinne uten masse gråt! Helt utrolig!! Har også kontaktet fysio, så håper å få time der snart i fall det er pga. låsninger. Vår gutt ligger allerede på leketeppet sitt. Men det er ikke så mange leker der enda. Han har mer enn nok med å ligge og kikke rundt seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 13. desember 2011 #1370 Del Skrevet 13. desember 2011 tror kanskje vannet mitt er i ferd med å gå :O Du er faktisk bakerst i køen, lolita90! Hold deg der du hører hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 13. desember 2011 #1371 Del Skrevet 13. desember 2011 til debatten om brystpumper over her; jeg er motsatt! Jeg klarer ikke å få ut noe for hånd, men med pumpa går det så det griner! Så jeg anbefaler alle å prøve det :-) (men jeg er enig i at den er litt liten. For meg er det ikke noe problem, jeg er ikke så velutstyrt selv om jeg er full av melk hehe.. men jeg kan egentlig se for meg at de med store pupper sliter litt, for selv lille meg fyller jo hele greia! hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 13. desember 2011 #1372 Del Skrevet 13. desember 2011 til debatten om brystpumper over her; jeg er motsatt! Jeg klarer ikke å få ut noe for hånd, men med pumpa går det så det griner! Så jeg anbefaler alle å prøve det :-) (men jeg er enig i at den er litt liten. For meg er det ikke noe problem, jeg er ikke så velutstyrt selv om jeg er full av melk hehe.. men jeg kan egentlig se for meg at de med store pupper sliter litt, for selv lille meg fyller jo hele greia! hehe) Jeg har jo 75H-I... Kanskje ikke det lureste å kjøpe elektrisk brystpumpe uten å prøve å dytte den på puppen først..? Har ikke prøvd min elektriske brystpumpe, den er fortsatt i esken, men jeg har ei venninne, Teita her inne på KG, og hun sier at hun synes foretrekker elektrisk brystpumpe framfor manuell og håndmelking. Jeg er livredd for at morkaka mi skal løsne hvis jeg stimulerer brystene mine for mye, så jeg vet egentlig ikke noe før lille Fie kommer. Jeg har bestemt meg for at det er det samme når hun kommer, SÅ LENGE hun kommer før neste onsdag, sånn at jeg er hjemme til julaften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 13. desember 2011 #1373 Del Skrevet 13. desember 2011 til debatten om brystpumper over her; jeg er motsatt! Jeg klarer ikke å få ut noe for hånd, men med pumpa går det så det griner! Så jeg anbefaler alle å prøve det :-) (men jeg er enig i at den er litt liten. For meg er det ikke noe problem, jeg er ikke så velutstyrt selv om jeg er full av melk hehe.. men jeg kan egentlig se for meg at de med store pupper sliter litt, for selv lille meg fyller jo hele greia! hehe) Klarer heller ikke å håndmelke. Er dermed veldig fornøyd med den elektriske pumpen min (avent). Nå vet ikke jeg hva folk legger i store pupper da..Men jeg har større enn gjennomsnittet i alle fall (E-cup), og det går helt fint med pumpen for min del. Det er jo bare brystvorten som skal inn i vakuumet, og den silikondelen trenger ikke å dekke mer enn litt av det brune området. Men kan se for meg at det blir vanskelig når man har mye større enn hva jeg har.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 13. desember 2011 #1374 Del Skrevet 13. desember 2011 Forresten, dere som har født: Merket dere at nå var det like før det skjedde noe? Har hatt mensmurringer som kom igår kveld, og varte hele natta, og litt til morgenen idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 13. desember 2011 #1375 Del Skrevet 13. desember 2011 Synd det for nå ligger jeg på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #1376 Del Skrevet 13. desember 2011 Forresten, dere som har født: Merket dere at nå var det like før det skjedde noe? Har hatt mensmurringer som kom igår kveld, og varte hele natta, og litt til morgenen idag. Jeg merket ingen ting før vannet gikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #1377 Del Skrevet 13. desember 2011 Jeg har også store pupper og advent manuell brystpumpe funker bra på meg. Tenke å introdusere han for et leke teppe om ikke så lenge. Nå sover han så mye... og vil helst ligge oppå meg. Må bli flinkere til å legge han for seg selv. Når vi skal legge oss for kvelden så sliter vi. Han skriker ikke, men vil ikke legge seg i senga si. Kaver og styrer med smokken, må holde i handa o.l. i flere timer. Vi samsover også, men har så bløt og liten seng så har mest lyst til at han skal ligge i sin egen seng for at det er tryggest. Er vel litt liten til å styre så mye med det enda. Går seg nok til...eller har dere noen råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 13. desember 2011 #1378 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Mamma hadde ikke så VELDIG overproduksjon av melk og ikke så store bryster, jeg slekter vel på der Derfor kan det være kurant å håndmelke. Hvis ikke blir det nok et innkjøp av håndpumpe! Det hender om nettene det kommer starten på en ri, men den kommer seg liksom aldri i gang! Litt slitsomt. Men nå håper jeg bare vannet går når det går også går resten av seg selv Ang det med soving vet jeg bare at det skal MYE til før de blir 'avhengig' av samsovingen og ikke vil ligge alene. Mamma lå inntil meg nærmest hver natt til jeg var 4, det er LENGE, men jeg var visst en utrygg jente og trengte en del nærhet. I dag har jeg det jo helt flott! Men det kan selvfølgelig bli veldig slitsomt, og alle netter er jo ikke like. Poenget mitt er vel at JEG perosnlig er veldig trygg og bestemt på at det skal mye til før det blir for mye nærhet. Noen babyer er ok alene, andre bruker flere mnd før de godtar å sove alene Uansett utgangspunktet der tror jeg absolutt babyen vil være akkurat som alle andre i utviklingen og ellers i hverdagen, og at det overhodet ikke automatisk betyr eller fører til at det er vanskelig og tungt å 'avvenne' Endret 13. desember 2011 av frøken am Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 13. desember 2011 #1379 Del Skrevet 13. desember 2011 Eg har KK-cup (som etter fødselen har blitt litt lite..men Bravissimo hadde ikkje større ), og det er myyyykje pupp å halde styr på! Må i alle fall finne ei god stilling både til amming og pumping. Når eg ammer bruker eg tvillingmetoden, han ligg bakover under armhola mi. Det funker bra Men eg er redd for å kvele han, stakkaren.. Skal ta brystreduksjon når eg er ferdig med alle ungane, fristande å ta det før, men det kan hemme ammemulighetane, og det vil eg i alle fall ikkje! Så spennande det er her inne for tida! Lykke til Lolita90! :strix: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 13. desember 2011 #1380 Del Skrevet 13. desember 2011 Og der var vi hjemme igjen Lillesøster var født kl 23.33 i går. Fin dato 12.12. Nå skal vi kose! Skriver mer senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå