Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:skratte: hæææ, kommer du ikke til å legge det ut her på KG altså?? Haha :fnise: Nei det skjønner jeg du lagrer i ei hemmelig mappe med hengelås innest i pc'n ja :gjeiper: jammen minner er jo viktige å ta vare på uansett de, sære eller ei :ler:

Hahaha, eg trur at om eg hadde lagt det ut her, så hadde babyane dykkar krypt langt opp i livmora og blitt der :ler: Det er IKKJE eit fint bilete, for å seie det slik :skratte: Men ja, no har vi jo dét minnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke alle forsvinner over til facebook-gruppa og skravler der istedet for her da...? :sjenert:

Har forresten en ting jeg lurer litt på..til dere som allerede har født. Det har ikke vært noen stor bekymring sånn egentlig, men nå som det nærmer seg fødsel med stormskritt er det ikke til å unngå at jeg har begynt å tenke mere og mere på dette med revning under fødsel. Får jeg lov til å spørre hvordan det egentlig liksom...står til "der nede" etter en fødsel? :sjenert: Føler man seg helt annerledes, er det skikkelig ødelagt før det begynner å gro sammen igjen, føler man seg som før etter en stund eller forblir bare alt annerledes..er det akkurat rundt åpningen(e) det er verst eller er det lengre oppi hønemor/rattata "ting skjer"..? :sjenert:

Ja alt man lurer på og får seg til å spørre om altså :fnise: men nå har jeg tenkt såppas på dette siste dagene at nå spør jeg rett og slett, så får det være valgfritt å svare :gjeiper:

Jeg begynner å føle meg mer og mer "normal" der nede. Det er noe som så veldig ut som en hemoride, bare at den var rett utenfor sjedeåpningen, men den har blitt mindre. Den er der enda, men det er vist normalt å få en sånn "klump", og den blir i de fleste tilfeller nesten helt borte. Ellers så klarer jeg ikke å se hvor jeg har revnet, ikke ser jeg stingene heller. Jeg revnet grad to, men det er vel mest inni sjeden at jeg revnet siden jeg ikke ser noe. Nå når det har gått to uker, og jeg har gjort daglige knipeøvelser (riktignok ikke tre ganger per dag som er det anbefalte, blir som regel bare en "økt"), så ser det ikke like vidt ut lenger heller. Men har så klart enda en vei å gå før det er som før. Så stort sett så ser underlivet mitt ganske så normalt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en ting jeg lurer litt på..til dere som allerede har født. Det har ikke vært noen stor bekymring sånn egentlig, men nå som det nærmer seg fødsel med stormskritt er det ikke til å unngå at jeg har begynt å tenke mere og mere på dette med revning under fødsel. Får jeg lov til å spørre hvordan det egentlig liksom...står til "der nede" etter en fødsel? :sjenert: Føler man seg helt annerledes, er det skikkelig ødelagt før det begynner å gro sammen igjen, føler man seg som før etter en stund eller forblir bare alt annerledes..er det akkurat rundt åpningen(e) det er verst eller er det lengre oppi hønemor/rattata "ting skjer"..? :sjenert:

Jeg kan svare for min del hvordan jeg opplevde det sist... Jeg revnet 1 grad, som er vel den letteste av 4 grader. På 4. grad er det også snakk om at riften går helt bak til anus og skaper litt hodebry i forhold til avføring senere. Måten en nå unngår det på, er å høre på jordmor og faktisk ikke presse når en får beskjed om å ikke presse. Det er en del vev som skal tøyes og tøyes det for fort blir det rifter. Klarer en å holde litt igjen er også sjansen mindre for rifter.

En kjenner ikke at det kommer rifter, i hvert fall gjorde ikke jeg det. Kroppen er så oppgira på adrenalin og alt annet som skjer.

De første dagene etter fødsel, kan det være litt smertefullt å gå på toalettet, både for å tisse, det kan svi litt og for å bæsje. Det er litt vanskelig å trykke ut noe, særlig om en blir hard i magen og obstipert når ting er litt sårt.

- Spis svisker om du ikke klarer å bevege deg skikkelig, eventuelt laktulose.

- Må du på do, så gå på do, selv om ungen skriker!!! Den dør ikke av å skrive i 5 minutter, men du får det ikke veldig bra om du skal bare , skal bare og så tar det bare 1 time, og så går du på do og ingenting kommer ut...

- Sitt på to håndklær, et under hver skinke for å avlaste litt.

- Hell lunkent grønnsåpevann i underlivet når du er på do for å tisse (utrolig behagelig), hjelper som smertelindring og minker fare for ulumskheter i stingene.

- Be om gynekologisk undersøkelse når du er på 6 ukers kontroll etter fødsel. Greit å vite at ting er ok. (Min fastlege da mente at det ikke var nødvendig. Men da jeg fortsatt opplevde smerter i stingene 6-7 måneder senere, hadde det vært greit å vite at alt faktisk var i orden. Skal sies at for min del var jeg gravid på nytt, og litt ekstra blodsirkulasjon i området og litt hevelse i den forbindelse sannsynligvis har vært årsaken til ubehaget. Har fått det undersøkt av min nye fastlege og alt ok. Har ikke dette ubehaget nå.)

Vi hadde sex omtrent 6 uker etter fødsel. Det var litt rart og litt ømt i begynnelse, så vi tok det rolig. Men veldig fint etter hvert. Er du flink med knipeøvelsene, kan det til og med bli bedre enn før... :lur:

Dette var mine erfaringer. Andre har sikkert andre opplevelser, men jeg håper du finner noe nytte i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sliter skikkelig med å finne navn til gutten vår vi :( så kjenner jeg blir så lei av at folk spør hva han skal hete :kjefte:

hvorfor kan ikke folk vente med å spørre til han er født da?

dette er en skikkelig drittdag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjorde det ikke vondt å gjøre nummer to. Selv om jeg revnet grad to så var det ikke spesielt langt bak. :) Klarte derimot ikke å presse for det var så ømt der nede, så jeg ventet til jeg måtte så mye på do at jeg ikke trengte å presse. :gjeiper:

Noe annet kan man si nå..Går på jerntilskudd pga. blodtap under fødselen, og det blir man obstipert av...

__

I går og i dag har lillegutt smilt til meg! :jepp: Var ikke disse prompesmilene som han har hatt siden fødselen, dette var smil som kom da jeg pratet til han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter skikkelig med å finne navn til gutten vår vi :( så kjenner jeg blir så lei av at folk spør hva han skal hete :kjefte:

hvorfor kan ikke folk vente med å spørre til han er født da?

dette er en skikkelig drittdag :(

Si at dere ikke vet det før dere har hilst på ham. Det gjorde vi. Men så bestemte vi oss ikke før ca 1 uke før han endelig kom heller. Men det var ingen andre enn oss som visste det, for vi ville se at navnet faktisk passet.

Håper dagen din blir bedre etter hvert!

Noen spørsmål som kanskje kan hjelpe på vei i navnevalget:

- Ønsker dere et internasjonalt navn, eller kanskje et godt gammelt norrønt navn?

- Har betydningen av navnet noe å si? Forsøk Navneleksikon

- Er det noen bokstaver i deres eget navn dere har felles som kan brukes videre? Første bokstav hos far, kan være samme som første hos sønn?

- Vil dere ha et populært navn, eller et navn som ikke "alle" i klassen heter?

I går og i dag har lillegutt smilt til meg! :jepp: Var ikke disse prompesmilene som han har hatt siden fødselen, dette var smil som kom da jeg pratet til han. :)

Så herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er bra kjekk når han smiler, om jeg får si det selv. :jepp:

tipper han er til å smelte av! Jeg er også litt sånn... jeg kan stå og bysse og rugge i timesvis (iallefal føles det sånn!) og bli så frustrert over skrikinga at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg...

.... og så sovner lillemann med smokken i øret og suttekluten på hodet...

.... og daaaaa smelter mor og alt er glemt! hehe...

Snakk om å bli tussete! Det er jo som å bli forelska på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det værste er jo at det er familien min som maser, særlig mormor og jeg sier gang på gang at de får ikke vite noe før han er født, men de gir seg ikke.

dagen ble litt bedre når jeg hadde vært å handlet inn brød og pålegg og tittet i postkassa og fikk se en håndskrevet konvolutt med et nydelig julekort i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

Her er det mye skravling og det er jo kjempe bra. Beklager jeg har vært fraværende, men har ikke brukt dataen enda. Er jo så mye annet å styre med nå:-) Men følger med i kulissene.

Vi har kommet hjem og koser oss masse. Rart å tenke på at i dag er det en uke siden vannet gikk.... tiden flyr.

Er mange her jeg skulle kommentert innleggene til, men fant ut at det ble litt mye. Men kommenterer det jeg husker. Men godt å se at alle som har født har det bra og dere som venter holder ut. Plutselig skjer det og da savner man faktisk gravid magen litt;-)

Vi brukte lang tid på navnet til gutten vår så ikke stress med det.. kommer når det kommer.

Jeg kommer ikke på Facebook så håper vi fortsetter på kg også.

Angående revning og underlivet har jeg ikke noe å komme med. Selv.med.keisersnitt er det litt vanskelig å gå på do i starten, men det er også fordi de flytter jo på Lfa innvending når de skal ha han ut. Siden jeg kom så langt i fødselen så tar jeg også knipeøvelser.

Ellers så er gutten vår helt herlig og naturligvis verden fineste. Spiser bra og sover .godt i sin egen seng om natten. Vi koser oss masse. Slapper av hjemme og det er godt. Heldigvis er mannen hjemme nå, men gruer meg til uka når han må på jobb igjen. Jeg har ikke lov å bære mer enn barnets vekt så kan jo ikke bære barnesete en gang.. men vi finner nok enn løsning.

Amming går greit, men vi knoter litt så har såre brystvorter nå. Men går seg nok til håper jeg.

Nå skal jeg amme og så skrive min fødsels historie..

Ha en fortsatt fin fredag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken am

Jeg blir helt stressa av dere - vokser babyene så fort?! :bond:

Om noen mnd er den plutselig voksen! Hjælp!

Vi har funnet jentenavn og guttenavn (trenger mellomnamn til gutten tho :sukk:), så det er klart her i gården.

Fint at alt står bra til, Smørblomst! :)

Blir spennende å høre om hvordan fødselen gikk! :jepp:

Koselig med smil, Teryiaki! Tviler ikke på at man smelter :fnise:

Man BLIR tussete av de små...i går så samboer og jeg avtrykk av foten til mini rett under ribbena :overrasket:

Det var faktisk litt ekkelt...jeg skrek og han lo godt :sjenert:

Håper h*n kommer snart! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene ang revning, og supert med masse nyttige råd Redlady :)

Det er vel nesten ikke til å komme fra dette å revne, så det er veldig nyttig (for meg iallefall) å få en liten pekepinn på hvordan det er med revning, og påfølgende tissing og bæsjing og sex etter fødsel. Men skal virkelig prøve å ta meg sammen og høre på jordmor når det skal presses og ikke.. :sjenert:

Når det gjelder navn har vi det sånn halvveis klart, men bestemmer oss ikke før vi har sett han. Folk spør og graver om vi har navn klart og da sier jeg bare "nei" - enkelt og greit :) Om vi så hadde bestemt oss 100% hadde jeg heller ikke kommet til å sagt navnet på forhånd tror jeg. Mest fordi det er litt "kos" og ha noe hemmelig, bare pappan og jeg også :rodmer: Det er jo faktisk mange som holder kjønnet hemmelig også, men der ble vi enige om at skulle vi vite det selv kunne vi like godt være åpne om hvilket kjønn det var. Det skal godt gjøres og ikke si "han" eller "hun" om ungen iløpet av et svangerskap, og da hadde det fort røpt seg uansett :gjeiper:

Koselig å høre fra seg Smørblomst, gleder meg til fødselshistorien :)

Edit: må hoppe litt (les: hinke :fnise: ) for å ha runda 39 uker i dag :strix: NÅ MÅ DU VÆRE SNILL MOT MAMMAN DIN Å KOMME UT SNART LILLE GOMPEN! :opplyser::gravid: (hun begynner å bli framtung.. :sjenert: )

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også redd for revning, så skjønner godt at du lurer. :) Forresten så gikk pressingen så sakte hos meg at de ba meg aldri om å holde igjen, for det ble tøyd som mye det kunne tøyes av seg selv i og med at han ikke akkurat kom i rakettfart :fnise:

Men for noen (mange?) går jo pressingen litt fortere, så da kan det nok være kjempelurt å høre på hva jordmor sier, ja! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk beskjed ein gong om ikkje å presse, ellers pressa eg alt eg hadde :gjeiper: Men grad 2 var akseptabelt for min del, det var 3 og 4 eg ville unngå.. :sjenert:

Vi holdt forresten namnet hemmeleg fram til guten var fødd. No bestemte vi oss ikkje før eit par veker før fødselen heller da, men då sa vi ifrå at vi ikkje ville seie det før han var ute. Trur dei fleste aksepterer det :jepp:

Edit: Mannen min fekk forresten kike på underlivet i går kveld, og han syns det såg heilt normalt ut :jepp: Så eg trur det går seg ganske bra til, ganske fort :)

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ser også relativt normalt ut..Foruten om to "klumper" rett utenfor sjedeåpningen..Men har forstått det sånn at de vil forsvinne etter hvert..Håper i alle fall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er ein klump rett utanfor opninga mi også. Kjenner den godt foreløpig, men mannen min såg den ikkje før eg påpeika den..men eg håper den forsvinn! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...