AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #21 Skrevet 26. mars 2011 Tror dere folk som kjøper golden retriever eller schäferhund kan bære hundene sine opp og ned trapper særlig lenge???? Kan være enig i at molosserhunder kan skjermes mot trapper, men hos de fleste raser er ikke trapper noe problem. En hund er valp i minst 9 måneder, så hvis man ikke skal gå tur med valpen, så er det mishandling! Selvsagt kan man ikke forvente at valpen holder ut på lange turer. Men hvis man bærer valpen eller lærer den å sitte i en ryggsekk, så kan man godt ta med valpen på tur. Å tusle løs rundt i en skog er flott trening for valper! 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #22 Skrevet 26. mars 2011 Tror dere folk som kjøper golden retriever eller schäferhund kan bære hundene sine opp og ned trapper særlig lenge???? Kan være enig i at molosserhunder kan skjermes mot trapper, men hos de fleste raser er ikke trapper noe problem. En hund er valp i minst 9 måneder, så hvis man ikke skal gå tur med valpen, så er det mishandling! Selvsagt kan man ikke forvente at valpen holder ut på lange turer. Men hvis man bærer valpen eller lærer den å sitte i en ryggsekk, så kan man godt ta med valpen på tur. Å tusle løs rundt i en skog er flott trening for valper!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #23 Skrevet 26. mars 2011 Dyreklinikk.no ang valp i trapp Det å gå / ikke gå i trapper er det mange diskusjoner om... Noen grunner til å gå i trapper fra man innehar en hvis kroppskontroll - man lærer over tid å håndtere trappen, dyret blir ikke redd trapper, de får trent opp musklene over tid til å håndtere trappen. Musklene vil igjen beskytte skjelettet, noe som gir mindre risiko for skader. 1
Skywalker Skrevet 26. mars 2011 #24 Skrevet 26. mars 2011 Selvsagt kan en valp gå i trapper, bare man er der og ser til at den ikke ramler eller hopper. De kan også være med på tur. Det er bare å tilpasse turen til valpen, og ikke omvendt. La oss ett øyeblikk sammenligne en hund med en ulv som føder og oppfostrer valpene sine ute i naturen. Hvem passer på at valpene ikke går i "trapper" (trappelignende terreng), eller hindrer valpen i å utforske omgivelsene når den er stor nok til å bli såpass nyskjerrig? Naturlig nok tar ikke ulvevalper avgårde på lange turer, men de utvider søkeområdet (og dermed turene) etter hvert som de vokser. En helt annen sak er at dersom du er usikker på hvordan behandle en valp er det lurere å spørre en veterinær eller oppdretter enn å bli enda mer forvirret her inne. Lykke til med valpen! 1
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mars 2011 #25 Skrevet 26. mars 2011 Om den får en sjokoladebit er det ikke sikkert at den husker noenting noensinne! Det er giftig På canis.no er det mange som kan veldig mye om hund, og det står endel om valper der. Mente selvsagt ikke at man skulle gi bikkja sjokolade! :gjeiper: Det jeg mente med det er at man skal fokusere veldig på å rose positiv adferd i starten. En unge kan få en sjokolade, en bikkje skal som nevnt nøye seg med en pølsebit.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #26 Skrevet 26. mars 2011 Selvsagt kan en valp gå i trapper, bare man er der og ser til at den ikke ramler eller hopper. De kan også være med på tur. Det er bare å tilpasse turen til valpen, og ikke omvendt. La oss ett øyeblikk sammenligne en hund med en ulv som føder og oppfostrer valpene sine ute i naturen. Hvem passer på at valpene ikke går i "trapper" (trappelignende terreng), eller hindrer valpen i å utforske omgivelsene når den er stor nok til å bli såpass nyskjerrig? Naturlig nok tar ikke ulvevalper avgårde på lange turer, men de utvider søkeområdet (og dermed turene) etter hvert som de vokser. En helt annen sak er at dersom du er usikker på hvordan behandle en valp er det lurere å spørre en veterinær eller oppdretter enn å bli enda mer forvirret her inne. Lykke til med valpen! lov meg at du ikke får hund, for peiling har du ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #27 Skrevet 26. mars 2011 Tror dere folk som kjøper golden retriever eller schäferhund kan bære hundene sine opp og ned trapper særlig lenge???? Kan være enig i at molosserhunder kan skjermes mot trapper, men hos de fleste raser er ikke trapper noe problem. En hund er valp i minst 9 måneder, så hvis man ikke skal gå tur med valpen, så er det mishandling! Selvsagt kan man ikke forvente at valpen holder ut på lange turer. Men hvis man bærer valpen eller lærer den å sitte i en ryggsekk, så kan man godt ta med valpen på tur. Å tusle løs rundt i en skog er flott trening for valper! Det tipset skal jeg jammen meg ha i bakhodet når jeg får meg en valp. Da får jo den sosialisert seg litt og oppleve frisk natur uten å slite ut kroppen. Ja, jeg er ikke noe Hilton dame som skal ha chihuahua i veske, derfor slo tanken om ryggsekk meg aldri.
Skywalker Skrevet 26. mars 2011 #28 Skrevet 26. mars 2011 (endret) lov meg at du ikke får hund, for peiling har du ikke. Jeg har hatt polarhunder i 25 år, og har nå en stor blandingshund og en akita. Blandingshunden min var med på en sykkeltur Norge på langs og et godt stykke sørover igjen i fjor. Som den første hunden som har vært med på en sykkeltur på rundt 3500 kilometer over fem måneder. Hunden er over 11 år gammel og taklet turen med glans. Hvor lenge har du hatt hunder? Endret 26. mars 2011 av Skywalker 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #29 Skrevet 26. mars 2011 "Den første tiden skal det meste være lek. Små turer på 5-10 minutter noen ganger om dagen" NKK
Gjest finpåvin Skrevet 27. mars 2011 #30 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Huff, her var det mye rart. Klart hunder kan gå trapper. Om en hund får HD osv, kommer det nok ikke fra trappen:P Renslighet..ut med valpen HVER gang den har sovet,spist/drukket eller etter lek. Forsterke poitiv atferd hele tiden Du og valpen blir trygg på hverande etterhvert, kos dere og ha det gøy. Rutiner går seg til etterhvert. Og om du vil ha hunden i segna, såklart skal du det Og etterhvert er sosialisering ekstremt viktig, sjekk ut om det er en hundeklubb nær deg. Og valpekurs er en fin måte å bli kjent med hunden sin på, uansett hvor lydig den måtte være Jeg går valpekurs hver gang jeg får en valp i huset, uansett hor mye jeg kan fra før Endret 27. mars 2011 av finpåvin
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #31 Skrevet 27. mars 2011 Huff, her var det mye rart. Klart hunder kan gå trapper. Om en hund får HD osv, kommer det nok ikke fra trappen:P Er vel ingen som har sagt at ingen hunder kan gå trapper. Valper av små raser skal ikke gå nedover trapper, fordi hodet er i overvekt når de er bittesmå. Det er noe annet når de blir voksne. Min lille løper trapper som en supermann:D Og veldig tunge molosser skal heller ikke gå nedover bratte trapper fordi de er så tunge at det blir vanvittig vekt på fremparten. Men de som sier at det kan forårsake sykdommer tar feil. Det er kun for sikkerhet.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #32 Skrevet 27. mars 2011 Er vel ingen som har sagt at ingen hunder kan gå trapper. Valper av små raser skal ikke gå nedover trapper, fordi hodet er i overvekt når de er bittesmå. Det er noe annet når de blir voksne. Min lille løper trapper som en supermann:D Og veldig tunge molosser skal heller ikke gå nedover bratte trapper fordi de er så tunge at det blir vanvittig vekt på fremparten. Men de som sier at det kan forårsake sykdommer tar feil. Det er kun for sikkerhet. Tja, hvor små er de små hundene du snakker om tro? Jeg kjenner mange som har raser +/- 10 kilo og ingen av dem har hatt spes store hoder som valper, heller omvendt... Kjenner også noen mopser, og de ser jo helt crazy ut som valper fordi hodene er så små.... Men man skal aldri presse en valp i trappen.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #33 Skrevet 27. mars 2011 Det tipset skal jeg jammen meg ha i bakhodet når jeg får meg en valp. Da får jo den sosialisert seg litt og oppleve frisk natur uten å slite ut kroppen. Ja, jeg er ikke noe Hilton dame som skal ha chihuahua i veske, derfor slo tanken om ryggsekk meg aldri. Har flere valpekjøpere av store hunder som har brukt ryggsekk-trikset mens valpene har vært små. Dette er erfarne fjellfolk som vil ha fjellvante hunder og som ikke utsetter fjellivet pga valpen. Kjenner en valp som var med på fjellet i julen som ca 3 måneder. Da var den vel 12-13 kilo, men den var vant til å bli båret i ryggsekk fra den var 8 uker. Valpen byttet på å gå litt selv og å ligge i ryggsekken. Ved ferieslutt hadde den også lært at det var fint å ligge i pulken. Så hele vinteren var valpen med på fjellet, den gikk selv eller lå i pulken. Da hunden var gammel nok var det heller ingen problemer med å lære den å trekke pulken selv. Dette er en av de best trente hundene jeg vet. Den har hele livet gått i ulendt terreng og har fantastiske muskler og balanse.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #34 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Tja, hvor små er de små hundene du snakker om tro? Jeg kjenner mange som har raser +/- 10 kilo og ingen av dem har hatt spes store hoder som valper, heller omvendt... Kjenner også noen mopser, og de ser jo helt crazy ut som valper fordi hodene er så små.... Men man skal aldri presse en valp i trappen. Valpevekten på min ene var litt under 2 kg, han er 6 kg nå som voksen, hodet er ikke nødvendigvis et kembohode, men de veier mere i forhold til kroppen. Har du aldri sett en valp tippe over og faceplante i matskåla si? Samme greie, bare i en bratt trapp. edit: Det er det samme med menneskebabyer også, deres hode er også tyngre i forhold til kroppen. eksempel: Endret 27. mars 2011 av uAnonymBruker
Frk muffin Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #35 Skrevet 27. mars 2011 Heisann. Tusen takk for mange hete tips. Jeg har kjøpt affenpincher, en liten hunderase Heldigvis har vi ingen trapper hjemme, slik at det med trapper skal ikke bli noe problem i begynnelsen. Har lest endel bøker om valper, så jeg er forberedt, men alltid kjekt med litt ekstra tips. Dere sier at valpen skal sove i samme rom som oss, vi har soverom på hems over stuen, kan valpen da ligge i stuen, for da er vi jo teknisk i samme rom? syns det er litt skummelt å ta den med opp på hemsen, ettersom man aldri vet hva valper kan finne på Muffin
Ninjo Skrevet 27. mars 2011 #36 Skrevet 27. mars 2011 Hei alle sammen! Jeg har en Chihuahua på rundt 10 mndr. Den er en liten tøffing..utrolig snill og kjærlig,og tar nye utfordringer på strak arm : )Dette er ingen veskehund(han nekter selv),og siden jeg jobber fulltid med hest -er han som alle andre stallhunder,dvs fra dag 1 har han vært med i stallen,går løs hele dagen sammen med andre store hunder og hester og møter på alle slags mennesker,både nye og kjente ansikter.Dette er en rideskole,så mange mennesker der hele tiden: ) Sjelden han bjeffer osv.Elsker barn!Og siden det var snakk om valper og trapper,vil jeg si at han alltid har vært en liten sprettball,og trapper har aldri vært noen hindring for ham..(jeg har alltid vært der når han skal i trappene).Nå når han er blitt eldre har han masse kondisjon og forserer de fleste hindringer! Jeg tror at dess mer en tar valpen med på fra den er liten,og lar den få utfordre og utforske selv,spesielt med andre hunder(store også),dess bedre fungerer valpen senere i livet,både mentalt,fysisk og psykisk : )Ikke vær så redd for de små hundene-de må som store hunder lære å takle ting i livet-og ofte ser jeg eiere med små hunder prøve å skjerme dem for alt som kan være farlig-spesielt møte med store hunder..aldri har det skjedd at hunden min som er 1,7kg...har blitt skadet eller bitt,og han er ikke den typen at han gjør seg underlegen-han er der med hele seg og vil bare leke,og bruker ofte de store hundene til klatrestativ:P La hunden få være en hund,enten den er stor eller bitteliten: )De er smartere enn vi tror! 1
Skywalker Skrevet 27. mars 2011 #37 Skrevet 27. mars 2011 @Ninjo: Flott innlegg! En liten hund kan på mange måter være veldig stor!
Aurora M. Skrevet 27. mars 2011 #38 Skrevet 27. mars 2011 Jeg har hatt polarhunder i 25 år, og har nå en stor blandingshund og en akita. Blandingshunden min var med på en sykkeltur Norge på langs og et godt stykke sørover igjen i fjor. Som den første hunden som har vært med på en sykkeltur på rundt 3500 kilometer over fem måneder. Hunden er over 11 år gammel og taklet turen med glans. Hvor lenge har du hatt hunder? Tusen takk for at du delte den linken med oss Skywalker! Det var kjempefint å lese om. For en opplevelse det må ha vært for dere begge! 1
Skywalker Skrevet 27. mars 2011 #39 Skrevet 27. mars 2011 Tusen takk for at du delte den linken med oss Skywalker! Det var kjempefint å lese om. For en opplevelse det må ha vært for dere begge! Takk skal du ha! Ja, det ble en flott tur tross en del ufyselig vær. Best å unngå å spore av fra temaet i denne tråden, så jeg hopper av her med dette. For dere som har lyst til å lese om selve turen finner dere den her. Og igjen, TS, lykke til med valpen!
S@va Skrevet 29. mars 2011 #40 Skrevet 29. mars 2011 jeg signerer de som signerer her hehehhe.. det som irriterer meg veldig er når folk kommer med sine personlige erfaringer ( som i denne tråden synes jeg er kjempemange bra råd), så mååååå det komme en eller annen bedreviter og rakke ned på ALLE andres meninger på en gang! sånn, dere har feil alle sammen, dette som jeg sier, det er det som gjelder! ...det skjer i hver eneste tråd hvor folk ber om hjelp og råd! ..tilåmed hun Silje som har fast spalte i vg-helg ( damen til grøtta grav) sier at valper IKKE skal gå i trapper. Signerer deg, igjen jeg Jeg ser at det jeg sa om at hunden ikke skal gå noe særlig tur det første året ble tolket som at den IKKE skulle gå tur. I det hele tatt. Og det har jeg aldri sagt. Jeg er enig med deg. Alle burde kunne gi råd fra egen erfaring, så kan TS selv vurdere hva som er riktig for hunden! Det er faktisk ingen som sitter med den absolutte fastien her - bare erfaringer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå