Gå til innhold

har kjøpt meg valp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tips dere vil dele med meg? Hva bør jeg huske på? hvordan forholder vi oss til valpen første dagene. Skal den få ligge i senga den første natta?

Håper på hete tips fra dere, ettersom dette er min første hund.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt seint nå, men bedre seint enn aldri. Kjøp deg følgende bøker: 100 % positiv hverdagslydighet og klikkertrening for din hund. Jeg ville lagt meg på en madrass på gulvet, med valpen trenger ikke å ligge på madrassen.

La hunden få slappe av og finne seg til rette de første dagene, etter det kan du jobbe mer med sosialisering.

Skrevet

hva slags hund har du kjøpt?

Skrevet

La valpen få være litt ifred de første dagene, for den har tross alt nettopp "mistet" mammaen sin, og skal finne seg til rette og finne sin egne plass i den nye familien:)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ta det rolig i starten og fokuser mest på å bli kjent med dyret, og husk: Ros positiv adferd, og ha mindre fokus på negativ adferd. De er litt som unger: Hvis du kun kjefter på det de gjør galt, blir de vrange. Men gir du de en sjokoladebit etter tømming av oppvaskmaskinen, husker de det til neste gang :gjeiper:

Skrevet (endret)

Om den får en sjokoladebit er det ikke sikkert at den husker noenting noensinne! Det er giftig :P

På canis.no er det mange som kan veldig mye om hund, og det står endel om valper der.

Endret av MissMas
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi heller en pølsebit eller noe.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ikke styr med den mye i starten, og ikke vekk den når den sover. Valper sove masse masse og det skal de ha lov til.

Ut på do etter hver gang den har lekt, sovet og spist, og ikke la den være alene hjemme lenge av gangen. Venn den til å bli tatt på poter og i ansiktet siden du må klippe klør og pusse tenner på den fra tid til annen. Følg med så den ikke tygger på inventar og ledninger, det er farlig. Ikke gi den menneskemat ennå for magen er for sart til å tåle allverden, bløt opp tørrforet og ikke ha det stående fremme 24/7.

Har du planer om at hunden skal sove i bur så begynn med det med en gang og sov ved siden av buret på en madrass. Ta ham ut på do en eller to ganger på natten om du vet han ikke kan holde seg natten igjennom.... tja da kommer jeg ikke på mere i farta:D

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke slik at valper ikke skal gå i trapper også? Særlig ikke nedover?

Bl.a alle former for løk (inkl hvitløk), sukker, sjokolade og ben kan være livstruende for hunden å få i seg. Veterinærhøyskolen har publisert en komplett liste over hva hunden ikke tåler å spise.

Vær snill, myk, kosete, oppdragende og 100% konsekvent mot hunden. For eksempel, gir du den mat fra spisebordet én gang kan det være gjort, og da kan du ikke bli irritert på hunden hvis den tigger ved bordet senere.

Få info gjennom bøker, internett, eventuelt valpekurs, veterinærer og dyktige/snille/erfarne hundeeiere.

Selv har jeg aldri hatt valp, ettersom jeg valgte å adoptere hund gjennom omplassering.

Lykke til med valpen!

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er riktig, de skal ikke gå i trapper fordi hodet veier mer enn kroppen og beina er for svake ennå. Veldig store tunge hunderaser skal aldri gå i bratte lange trapper.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Er det ikke slik at valper ikke skal gå i trapper også? Særlig ikke nedover?

Bl.a alle former for løk (inkl hvitløk), sukker, sjokolade og ben kan være livstruende for hunden å få i seg. Veterinærhøyskolen har publisert en komplett liste over hva hunden ikke tåler å spise.

Vær snill, myk, kosete, oppdragende og 100% konsekvent mot hunden. For eksempel, gir du den mat fra spisebordet én gang kan det være gjort, og da kan du ikke bli irritert på hunden hvis den tigger ved bordet senere.

Få info gjennom bøker, internett, eventuelt valpekurs, veterinærer og dyktige/snille/erfarne hundeeiere.

Selv har jeg aldri hatt valp, ettersom jeg valgte å adoptere hund gjennom omplassering.

Lykke til med valpen!

Korrekt! ingen trapper!

det er lurt å ikke lære den "alt" på en gang, sånn som sitt, dekk, gi labb, ta pent, gå pent i bånd o.s.v. velg ut et par tre ting som den lære det før du lærer den noe nytt. at man ikke tisser inne og sitte først kanskje? det kan være litt forvirrende med alt på en gang, men de fleste hunder er glade i å lære, så det går jo relativt fort. kan være lurt å ha bæsjeposer i jakkelommen, og sko og bånd klart i gangen når du legger deg. vet aldri når den lille tassen må ut å gjøre sitt ;)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Og å venne den til halsbånd først som sist.

Skrevet

De skal heller ikke gå noe særlig tur det første året fordi leddene ikke er ferdig utvokst enda og det kan gi belastningsskader...

La valpen kose seg og finne ut av det meste selv. Ikke vær for hysterisk, men la den prøve forskjellige ting. Så lenge det ikke kan være farlig for den da. Den første tiden hadde jeg valpe min i bur om natta for at den skulle lære å si fra når den måtte på do. Funket kjempefint. I buret fikk den en varmeflaske og en tikkende klokke (minner morens hjerteslag) i tillegg til et teppe jeg fikk fra oppdretter med god og hjemmekoselig lukt.

Du går en travel, men veldig fin tid i møte :)

• Liker 1
Skrevet

og lær den innkalling! Ekstremt viktig :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle rådene her gjelder alle typer hunder..... Noen av rådene er også bare tull, slik jeg ser det og har erfart...

Jeg har aldri sagt til mine valpekjøpere at valpene ikke skal gå i trapper! Jeg har kjennskap til raser på ca 10 kilo, ca 20 kilo og ca 35 kilo. De minste freser i trappene fra de er 5-6 uker, de store er forsiktige i trapper til de er 3-4 måneder. Dette handler mest om koordinasjon. Ingen av "våre" valper har fått HD, AD eller andre skader, selv om valpekjøpere har latt dem gå i trapper. Men selvsagt skal valpen få bestemme tempo i trappen. Man skal ikke trekke valpen verken opp eller ned.

Og å si at tur er forbudt, er også tull. Valper skal røre på seg!!!Men selvsagt fester man ikke en valp til en springer og durer av gårde.... Gå gjerne tur med valpen, men pass på å ta pauser og kanskje bær den innimellom. Kan du ta den med i skogen og la den være løs der, vil den selv begrense aktiviteten/farten/intensiteten.

Kos deg med valpen, og ta den med deg rundt så mye som mulig. Jo flere miljøer den møter og føler seg trygg i som valp, jo bedre rustet blir den videre i livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle rådene her gjelder alle typer hunder..... Noen av rådene er også bare tull, slik jeg ser det og har erfart...

Jeg har aldri sagt til mine valpekjøpere at valpene ikke skal gå i trapper! Jeg har kjennskap til raser på ca 10 kilo, ca 20 kilo og ca 35 kilo. De minste freser i trappene fra de er 5-6 uker, de store er forsiktige i trapper til de er 3-4 måneder. Dette handler mest om koordinasjon. Ingen av "våre" valper har fått HD, AD eller andre skader, selv om valpekjøpere har latt dem gå i trapper. Men selvsagt skal valpen få bestemme tempo i trappen. Man skal ikke trekke valpen verken opp eller ned.

Og å si at tur er forbudt, er også tull. Valper skal røre på seg!!!Men selvsagt fester man ikke en valp til en springer og durer av gårde.... Gå gjerne tur med valpen, men pass på å ta pauser og kanskje bær den innimellom. Kan du ta den med i skogen og la den være løs der, vil den selv begrense aktiviteten/farten/intensiteten.

Kos deg med valpen, og ta den med deg rundt så mye som mulig. Jo flere miljøer den møter og føler seg trygg i som valp, jo bedre rustet blir den videre i livet.

Må si at ditt innlegg er tull jeg. Bare pga dine hunder ikke har fått skade betyr ikke det at den har godt av det. VALPER SKAL IKKE GÅ I TRAPPER. Den skal heller ikke gå lange turer. Dette er grunnleggende regler med å ha hund.

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Må si at ditt innlegg er tull jeg. Bare pga dine hunder ikke har fått skade betyr ikke det at den har godt av det. VALPER SKAL IKKE GÅ I TRAPPER. Den skal heller ikke gå lange turer. Dette er grunnleggende regler med å ha hund.

Signerer!!

På veldig små valper er hodet i overvekt i forhold til kroppen, derfor hender det at de nesten står på hendene når de spiser fordi hodet trekker vekten fremover, sier seg selv da at du ikke skal plassere den i en trapp.

Og veldig store tunge molosser har ingenting nedover en trapp å gjøre fordi kroppen er så tung at det blir vanvittig med belastning på frembeina. Det er farlig!

Valper har heller ingenting på tur å gjøre. Ta den ut i bånd og la den tøfle rundt på egne premisser, la den utforske verden og løpe løs på trygge steder, ikke ha den med på asfalttur. Det er ikke dermed sagt at den ikke skal sosialiseres, det skal den.

• Liker 2
Skrevet

Ser mange over her skriver at du ikke skal gå tur med valpen det første året, men da kan jeg love deg en ting; det eneste du blir sittende igjen med da er en oppkavet og fristrert hund som begynner å tygge istykker ting osv, pga at den ikke får utløp for energien.

Men det som er viktig her, er at man ikke går på "laaaaangtur" med en gang. Start med type 5 min, i hundens egne tempo, og etterhvert som den blir eldre og orker mer, så kan du gå lengre også:)

Men alle slike råd er som noen over her sa, avhengig av rase. Selv har jeg en gjeterhund, og den er jo utrolig liten og spinkel, dvs ikke så mye tyngde på ledd osv når han var liten, så han hoppa og spratt, løp på tur osv. Mens en berner sennen f.eks, ikke tåler samme belastning.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med valp :)

Det bekymrer meg litt hvis du ikke har tenkt over disse tingene FØR du fikk valpen? Men kanskje du bare er ute etter litt ekstra info? ;)

Mine tips er de tipsene jeg anser som viktige når man har valp, men som regel er det forskjellige måter å gjøre ting på. Den generelle regelen er å være tålmodig, forsiktig, og være glad i valpen.

Sove i senga?: Nei. Venner du valpen til å sove i senga om natten blir det vanskeligere å venne den av med det. Ha valpen enten i bur om natten (om den er sånn høvelig vant med bur), eller løs på soverommet. Ha den uansett i samme rom som dere!

Gå i trapper?: Nei helst ikke. Valper har sjøre ben som fortsetter vokser og skal helst unngå å gå i trapper. Nå er det snakk om valper som er 10-11-12 uker, men når valpen blir 6-7 måneder er det klart at små trapper ikke er så farlig lenger.

Gå tur?: KORTE turer er helt fint. En runde rundt huset for eksempel. La valpen vise tempo, og følg med på valpen om den legger seg ned - det betyr at den ikke orker mer. En valp kan også vise få eller ingen tegn på at den er sliten, husk det, at noen valper ikke har begrensninger på seg selv og kan holde på i all evighet å leke og gå tur, men det er ikke bra.

De første dagene: La valpen være sammen med dere hele tiden omtrent og la den utforske hjemmet. La den gå å snuse rundt og bli kjent med både dere og hjemmet. Når den legger seg for å sove, la den ligg i ro! Ikke ha masse besøk over for å hilse på valpen de første dagene, den trenger hvile og tid på seg til å venne seg til den nye tilværelsen. Vær forsiktig med den. Ikke stryk og kose og holde på med den hele tiden, la den komme til dere sånn at den blir trygg. Begynn do treningen med en gang - ta den ut mye på do, og legg en avis foran døren f.eks eller noe sånt. Ikke la den være alene hjemme før etter den er blitt helt trygg på huset og dere, og den skal venne seg til alt GRADVIS.

Gjest NozMonster
Skrevet

Signerer!!

På veldig små valper er hodet i overvekt i forhold til kroppen, derfor hender det at de nesten står på hendene når de spiser fordi hodet trekker vekten fremover, sier seg selv da at du ikke skal plassere den i en trapp.

Og veldig store tunge molosser har ingenting nedover en trapp å gjøre fordi kroppen er så tung at det blir vanvittig med belastning på frembeina. Det er farlig!

Valper har heller ingenting på tur å gjøre. Ta den ut i bånd og la den tøfle rundt på egne premisser, la den utforske verden og løpe løs på trygge steder, ikke ha den med på asfalttur. Det er ikke dermed sagt at den ikke skal sosialiseres, det skal den.

jeg signerer de som signerer her :) hehehhe..

det som irriterer meg veldig er når folk kommer med sine personlige erfaringer ( som i denne tråden synes jeg er kjempemange bra råd), så mååååå det komme en eller annen bedreviter og rakke ned på ALLE andres meninger på en gang! sånn, dere har feil alle sammen, dette som jeg sier, det er det som gjelder! ...det skjer i hver eneste tråd hvor folk ber om hjelp og råd! ..tilåmed hun Silje som har fast spalte i vg-helg ( damen til grøtta grav) sier at valper IKKE skal gå i trapper.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...