Gå til innhold

Hvor lang tid bruker en vaskemaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Det finnes maskiner som veier tøyet og tilpasser vannmengden utfra dette. Disse er gjerne programert til å bruke lenger tid når det er mye klær i maskinen. Mielemaskinene som var på fellesvaskeriet der jeg bodde på studenthybel for mange år siden hadde en slik funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker vaskemaskinen lengre tid når den er stappfull, enn når den er halvfull? Hva er det som evt tar lengre tid i vaskeprosessen?

Har en liten diskusjon med samboer.. :sjenert:

Maskinen bruker samme tiden, selv om den er tom.

Min bruker alt fra 20 min til 3 timer. Det er programmet som avgjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Maskinen bruker samme tiden, selv om den er tom.

Min bruker alt fra 20 min til 3 timer. Det er programmet som avgjør det

Som andre allerede har sagt: det stemmer kanskje for din maskin, men for andre maskiner teller faktisk tøymengden (og hvor skittent tøyet er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen her i huset bruker nøyaktig samme tid helt uavhengig av om den er stapp full eller kun ett håndkle. Det eneste som betyr noe er temperaturen og om jeg setter på forvask eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å finne ut om ts eller samboeren har rett er ved et eksperiment. Bruk samme program og samme temperatur. Vask en maskin som er så full som den takler, og en maskin med bare bittelitt klær i. Ta tida nøyaktig underveis. Vinneren slipper å vaske klær på en måned. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har sagt: det stemmer kanskje for din maskin, men for andre maskiner teller faktisk tøymengden (og hvor skittent tøyet er).

Min er slik. Displayet sier fast tid i begynnelsen uansett, så bruker den fem minutter på å måle vekt og antageligvis også hvor skittent det er (uten at jeg har satt meg inn i detaljene der) før den justerer tiden. En vanlig 40-graders vask kan ta alt fra en time og 47 minutter som er makstiden og ned til 30-og-noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste måten å finne ut om ts eller samboeren har rett er ved et eksperiment. Bruk samme program og samme temperatur. Vask en maskin som er så full som den takler, og en maskin med bare bittelitt klær i. Ta tida nøyaktig underveis. Vinneren slipper å vaske klær på en måned. :gjeiper:

Det er det vi skal ja. Må jo komme helt til bunns i denne saken :) Har iallefall forstått det slik at alle maskiner er forskjellig, og at det faktisk er mulig at maskinen kan bruke lenger tid ut i fra mengde klær (noe jeg ikke trodde).

Jaja! Man lærer så lenge man lever :P takk til alle som har hjulpet oss med å oppklare saken :fnise:

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trøbbel med min maskin, og pratet litt med en reparatør. Han nevnte at maskinen bruker ulik tid på oppvarming av vannet, avhengig av hvor varmt vannet er i utgangspunktet. Så min maskin bruker faktisk lenger tid om vinteren enn om sommeren...

I tillegg varierer tiden med tøymengden, og da spesielt sentrifugetiden. En gang satt jeg faktisk på vaskerommet og studerete vaskemaskinen mens den gikk (dette var mens jeg hadde trøbbel med maskinen), og så selv at resttiden på displayet plutselig skiftet fra 1:38 til 0:38. Den hoppet altså galant over en hel time i programmet.... Reparatøren mente dette ikke var en feil, fordi maskinen justerte tiden etter tøymengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...