Gå til innhold

Hvor lang tid bruker en vaskemaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker vaskemaskinen lengre tid når den er stappfull, enn når den er halvfull? Hva er det som evt tar lengre tid i vaskeprosessen?

Har en liten diskusjon med samboer.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor intelligent din vaskemaskin er, men min maskin fungerer sånn:

Det er programmet som avgjør hvor lang tid maskinen bruker på en vask. Om maskinen er stappfull eller om jeg vasker bare en sokk (pleier ikke det altså ;)) spiller ingen rolle. Noen programmer bruker lengre tid, f.eks. hvis det er med forvask osv. Det tar også lengre tid jo høyere temperatur man vasker på, for vannet må jo varmes opp i maskinen. Det er kaldt vann som går rett i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde/vekt på klær har ikke noe å si. Det er programmet og evt. gradene du stiller den inn på som bestemmer hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tenker! Men samboer mener at motoren bruker lenger tid på å komme seg opp i fart når det er mer klær inni. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :skratte: Da er samboeren din dødskul ;) Nei den bruker nok like lang tid uansett hvor masse klær du har inni, det er programmet som bestemmer tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Din samboer bør bevise sin påstand.

Her hvor jeg bor er det industrimaskiner. De har en ganske stor trommel slik at de tar langt mer tøy enn andre maskiner. De er også svært mye raskere når det gjelder både inntak og avløp av vann.

Jeg må bestille tid for vasking på forhånd og angi hvor lang tid jeg skal bruke. Det eneste som påvirker vasketiden er programmet jeg velger. Om jeg vasker 1/3 maskin, 1/2 maskin eller en "proppet" full maskin tar det nøyaktig like lang tid gitt at man vasker på samme program. Hvordan vet jeg dette? Jo for det første er det flere enn en maskin her som jeg bruker samtidig og det hender at jeg setter på to 60 graders maskiner samtidig hvor den ene er mindre full enn den andre. De er likevel samtidig ferdig.

Det er kun ved sentrifugering at trommelen skal være noe fart på. Motoren står såvidt meg bekjent stille under alle vaskeoperasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vaskekjelleren her jeg bor, bruker maskinen lengre tid jo fullere den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vaskekjelleren her jeg bor, bruker maskinen lengre tid jo fullere den er.

Kanskje litt dumt spørsmål, men vet du hva den bruker lenger tid på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt dumt spørsmål, men vet du hva den bruker lenger tid på?

Nei, det vet jeg ikke. Men det kommer opp på et display hvor lang tid den bruker og det varierer mellom 45 og 55 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din samboer bør bevise sin påstand.

Her hvor jeg bor er det industrimaskiner. De har en ganske stor trommel slik at de tar langt mer tøy enn andre maskiner. De er også svært mye raskere når det gjelder både inntak og avløp av vann.

Akkurat sånn har vi det her også. Jeg viste samboeren innlegget ditt. Han mente at det ikke var noe vits i å fokusere på vaskemaskinene, og hvordan de fungerer når fakta er at han har opplevd at 60-grader har vært senere ferdig når den har vært fullere. Dette har riktig nok aldri jeg opplevd selv, så jeg mente at han kanskje har tatt feil av tiden når han skulle hente vasken.

Jeg prøvde å forklare han at oppgavene en vaskemaskin skal utføre er akkurat de samme uansett klesmengde. Haha. Egentlig en ganske komisk diskusjon, noe vi begge synes, men vi blir likevel fryktelig engasjert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn har vi det her også. Jeg viste samboeren innlegget ditt. Han mente at det ikke var noe vits i å fokusere på vaskemaskinene, og hvordan de fungerer når fakta er at han har opplevd at 60-grader har vært senere ferdig når den har vært fullere. Dette har riktig nok aldri jeg opplevd selv, så jeg mente at han kanskje har tatt feil av tiden når han skulle hente vasken.

Jeg prøvde å forklare han at oppgavene en vaskemaskin skal utføre er akkurat de samme uansett klesmengde. Haha. Egentlig en ganske komisk diskusjon, noe vi begge synes, men vi blir likevel fryktelig engasjert. :P

Men maskinene hos meg (Wascator) bruker lengre tid når de er fulle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg nå tatt til etteretning, og det er godt mulig jeg tar feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bruker ca 2 timer, men vi har ikke et sånt kortprogram. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en med et kortprogram. Tror uansett ikke det har noe å si hvor full maskinen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han har bommet på tiden mellom en 40 og 60 graders vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min maskin har en fast tid på hvert program, som vises i displayet før vask, og den viser/bruker like lang tid på valgt program uansett mengde klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker å fylle maskinen veldig godt opp :P Vasker jeg klær på 40 grader, så står det at det er en time og 20 min på diplayet. Men jeg har merket meg at den kan bruke veldig lang av og til. Står det at der er 10 min igjen, stemmer det sjeldent. Kan stå å snurre på 1 min i 5 minutter. Samme med vaskemaskinen jeg hadde i fjor i min gamle leilighet. Så godt mulig den bruker lengre tid jo fullere den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg bruker å fylle maskinen veldig godt opp :P Vasker jeg klær på 40 grader, så står det at det er en time og 20 min på diplayet. Men jeg har merket meg at den kan bruke veldig lang av og til. Står det at der er 10 min igjen, stemmer det sjeldent. Kan stå å snurre på 1 min i 5 minutter. Samme med vaskemaskinen jeg hadde i fjor i min gamle leilighet. Så godt mulig den bruker lengre tid jo fullere den er.

Når du vasker finvask, skal maskinen være 1/3 full. Du har vel bruksanvisning til maskinen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vasker finvask, skal maskinen være 1/3 full. Du har vel bruksanvisning til maskinen din?

Det er ikke det som er spørsmålet her. Bry deg om din egen vask, du! Klærne deres blir jo tydeligvis rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vaskemaskiner som har en sensor som måler hvor møkkete vannet blir, så da vil den naturlig nok bruke lengre tid, mer vann og flere skyllinger om det er mye og/eller veldig møkkete tøy. Min er sånn, og jeg merker godt forskjell om jeg vasker barnehagetøy eller mitt eget ;) Den sensoren er ikke på alle programmene, så hvis jeg velger f.eks finvask så bruker den fastsatt tid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...