Gå til innhold

Min sønn har skrivetrøbbel

Fremhevede innlegg

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Huff, jeg får helt vondt av gutten, jeg :( Det første både du og læreren bør gjøre, er å endre syn på gutten. Et barn som sitter i 2 timer med lekser er IKKE lat :overrasket: Har selv gjort samme tabben med mitt eget barn. Han satt også i flere timer med leksene, han leste godt, men hadde problemer med skrivemotorikken og matematikken. Stadig fikk han høre hvor stygt han skrev. Tenk om noen skulle si sånt til et funksjonshemmet barn: fy, hvor stygt du går! Se nå til å gå i flere timer slik at gangen din blir finere!

Som noen over her påpekte; la ham få skrive på pc mest mulig, spesielt lekser. Fokuset bør ikke være på skrift, men innhold - har han fått med seg det dere har lest? Har han forstått spørsmålet? o.l. Lær ham å søke informasjon på nettet, litt artigere enn å lese i skolebøker - dette kan motivere ham til å lese mer og å se nytteverdien av å lese. Ikke gjør leksesituasjonen til en pinefull affære for både mor og barn - dette vil påvirke skolearbeidet negativt på generell basis. Snakk med læreren og gjør en avtale om at gutten din skal få en leksemengde som er oppnåelig for ham. Øk motivasjonen og selvbildet hans ved å fokusere på mestring - hva kan han? Hva får han til? Hva er han god på? Ingenting er så demotiverende som å føle at man mislykkes. La ikke leksene komme mellom deres mor/barn - forhold!

Fortsatt er han liten, så skriften kan forbedre seg av seg selv - det skjedde med meg da jeg var liten, ca i 4. klasse ble skriften min leselig for de fleste. Dette skjedde ikke med mitt barn- men han skriver som en racer på pc - bortimot feilfritt! Nå blir jo det meste skrevet på pc i dagens samfunn - så finskrift er ikke lenger like viktig som før. Men selvsagt bør de kunne skrive noenlunde forståelig etterhvert som de vokser til :)

Vil anbefale deg til selv å ta kontakt med PPT om ikke skolen er bekymret for hans faglige utvikling. Klart at dette kan være dysleksi - det kan man ikke vite uten at han blir utredet. Kanskje har han andre skjulte vansker? Eller ikke. Kan hende han bare har mistet motet.. Det er etter min mening bedre å få det undersøkt jo før, jo heller - kanskje kan han få hjelp om det er noe han sliter med?

Beklager om jeg virker krass, men jeg brenner for barn med ulike vansker og har opplevd mang en gang barn bli definert som vanskelige, stae, late og det som verre er - når sannheten faktisk er at barnet ikke kan hjelpe for det. Blir så lei meg på barnas vegne.

Lykke til :)

Takk for svar!

Grunnen til at jeg heller ikke tror at han har dysleksi er at han leser rimelig godt. Det er bare litt mer øving som skal til, og deter vi igang med. Han har et relativt positivt bilde av bøker, så lenge han får lese noe han synes er spennende. gloser i engelsk klarer han også fint, og har han øvd, så klarer han dem feilfritt.

Grunnen til at jeg er litt enig med lærer at han er litt "lat" er at også er min opplevelse av han på andre områder. Gutten har liksom alltid vært litt "bedagelig", både når det gjelder fysisk aktivitet og å gjøre ting han synes er kjedelig. Når noe interesserer han, derimot, så er han ikke lat. Norskleksene er ikke morsomme, og da får han litt "vondt i viljen".

Som regel så klarer vi å gjennomføre leksene uten for mye negativ fokus, men er han sliten kan det fort bli litt mas, ja. Takk for innspill om å ikke la dette ødelegge forholdet vårt, jeg skal ha det mer i bakhodet.

Jo, til noe kan han bruke pc. Han er veldig glad i å bruke pc, og elsker datatimene på skolen. Jeg mener likevl det er viktig at han kan skrive bokstavene riktig. Selv om mye arbeid foregår på pc, er det fortsatt veldig mye i årene som kommer som skal leveres på papir og med blyant.

Jeg roser og sier at han er flink når han er det (og det er han absolutt), og læreren var veldig flink til å rose han på møtet i går (gutten var med på møtet). Han fikk masse skryt for at han er smart, snill og morsom - og han vet ofte svaret på ting de andre ikke vet noe om - kanskje fordi han har litt andre interesser enn mange barn - og fordi vi er flinke hjemme til å snakke om ting. Han er bla veldig interessert i å se nyheter på tv, og dette gir han litt voksne kunnskaper.

Siden han er såpass smart, synes jeg det er viktig å stille litt krav til at han øver på det han absolutt har forutsetninger til å forbedre dersom han øver litt mer.

Det blir spennende å se om jeg klarer å motivere han med de oppgavebøkene han fikk i går, og om han da klarer å forbedre skriften sin. Han skal selvsagt få masse postive tilbakemeldinger når han gjør dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest (ts)
Skrevet

Kanskje drømmende som du sier kan være konsentrasjonsvansker? De slår ikke ut i alle felt av alle fag og områder men i områder en kanskje finner litt kjedligere enn andre?

Ja, selvsagt kan ha konsentrasjonsvansker. Han klarer imidlertid å konsentrere seg bra når han er interessert. Han liker veldig godt samfunnsfag og naturfag, og har ofte mye smart å komme med i disse fagene (i følge lærer).

Tror ikke han er noe bakstavbarn, men at han er litt nerdete på sine felt :-) Han er en super gutt, og ikke helt "main-stream" - noe jeg synes er spennende og positivt.

Han har problemer med å følge opp beskjeder, så der kan det nok ligge litt konsentrasjonsproblemer. Roter med sakene sine også. Med adhd har han nok ikke. er ikke urolig eller noe sånt.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Hei,

det finns mange typer dysleksi - den vanligste er den jeg hadde/ har, som er visuell dysleksi der bokstavene stokker seg sånn at man ikke klarer å lese skikkelig. Men det er mange andre typer, som innen matematikk eller vansker med å takle bokstaver.

Lærere skal du ikke stole på når det kommer til skrivevansker. Hvis ikke mine foreldre hadde mast som et helvete hadde ikke jeg kunnet lese og skrive skikkelig. Jeg var på alder med din sønn når jeg fikk hjelp (da mente hejlpeapparatet jeg aldri ville lære å lese skikkelig og ikke ville kunne lære meg fremmedsspråk) og nå er jeg snart ferdig med en mastergrad og skal bli lærer i tysk snart. IKKE GI DEG! Dere har krav på hjelp av logoped, ekstraundervisning og hjelp av skolepsykologen. Om læreren til sønnen din ikke tar dette alvorlig må du gå til rektor og til PP-tjenesten. Det er bedre med for mye hjelp enn for lite. Dette er ikke noe du må lære ham selv, han har krav på hjelp av skolevesenet!

Lykke til - og ikke gi deg!

Og så ønsker jeg sønnen din lykke til, jeg håper det ordner seg for dere begge.

Tja, jeg kan jo ikke utelukke dysleksi sånn uten videre, til det har jeg for få kunnskaper. Mulig læreren heller ikke har de rette kunnskapene, men jeg skulle tror han hadde litt erfaring med det i hvert fall.

Han leser helt greit, og med litt øving tror jeg at han vil komme opp på det nivået han skal være i løpet av våren. Han har ikke problemer med at bokstavene hopper rundt omkring etc., avkodingen går helt fint og han uttaler ordene riktig når han leser dem. Det er altså først og fremst skrivingen som er problemet, og da helst formingen av bokstavene. Lærer sa at han kunne få noen til å se på finmotorikken hans.

Nå skal vi øve mer, og så se om det forbedrer seg, med masse ros! - og så får jeg heller ta det opp med lærer igjen om det ikke blir noen forbedring.

Skrevet

Ja, selvsagt kan ha konsentrasjonsvansker. Han klarer imidlertid å konsentrere seg bra når han er interessert. Han liker veldig godt samfunnsfag og naturfag, og har ofte mye smart å komme med i disse fagene (i følge lærer).

Tror ikke han er noe bakstavbarn, men at han er litt nerdete på sine felt :-) Han er en super gutt, og ikke helt "main-stream" - noe jeg synes er spennende og positivt.

Han har problemer med å følge opp beskjeder, så der kan det nok ligge litt konsentrasjonsproblemer. Roter med sakene sine også. Med adhd har han nok ikke. er ikke urolig eller noe sånt.

Det er mange typer konsentrasjonsvansker, alt er ikke ADHD ;) Det kan være greit å gjøre en kartlegging av han, ppt kan hjelpe deg i første omgang, deretter er det eventuelt BUP.

Skrevet

Jeg må si at jeg synes du virker som en fornuftig mor. Det må ikke være slik at med én gang en elev presterer under gjennomsnittet så må det være "noe galt" og PPT må tilkalles. Alle har sine sterke og svake sider, og du er vet tydeligvis godt hva som er hans sider.

Jeg tror at dersom dere setter fokus på dette nå, og jobber godt med det fremover - ikke bare de neste månedene, men det neste året - så vil dere nok se resultater. Skulle det derimot ikke ha skjedd noen endring om et års tid vil det nok være naturlig å sende en henvisning til PPT.

Det at han er lat i forhold til kjedelige lekser er helt normalt. Noe annet ville vel nesten vært rart? Dersom dere klarer å forbedre skriveferdighetene hans vil kanskje leksene bli mer lysbetonte også.

PC er et godt hjelpemiddel, men som du sier, han vil alltid ha bruk for å kunne skrive for hånd i framtida. Derfor blir det feil å ta fra ham muligheten til å forbedre evnene sine nå. Det kan kanskje kombineres?

Det er noen som nevner BUP (barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk), men de har ikke noe med skrivevansker å gjøre. Det er det PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) som tar seg av. Skulle det derimot ligge psykiske årsaker bak skrivevanskene (lite sannsynlig) ville nok enten foreldrene, skolen eller PPT kunne se det og henvise videre.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest gjest (ts)
Skrevet

Hei

Her kommer en oppdatering:

Jeg har vært med min sønn til optiker i dag. Det viser seg at han har store samsynsproblemer. Hvilket har resultert i skriveproblemene, sannsynligvis. Øynene han klarer ikke å fokusere på nært hold. Han må ha lesebriller med dyre spesialglass. Dessuten må vi trene øyemusklene daglig. Og han må til kontroll igjen om 4 uker...

Optikeren sa at det var et komplisert problem, og krever oppfølging hjemme (dvs meg), det må vi jo bare ta. Håper ikke gutten blir lei og får enda mer "vondt i viljen". Må øve hver dag - men heldigvis ikke så lenge av gangen, men tre ganger pr dag....

Greit å få briller, da. Håper det hjelpe han!

Skrevet

Så bra at dere har fått sjekket det ut! Håper brillene hjelper din sønn :)

Skrevet

Så bra at dere har funnet ut av det! Håper briller vil hjelpe gutten din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...