Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Hei Min 9 år gamle sønn sliter med å skrive. Han leser heller ikke så godt, men det er selve formingen av bokstavene han sliter mest med. Når han skriver, så starter han i feil "ende" av bokstaven, og han blander enkelte bokstaver med hverandre, speielt b og d. Rettskrivingen er ikke så verst, men han slurver litt (dvs han vet hvordan det skrives, men gidder ikke å skrive det riktige likevel). Han har dessverre fått litt psykiske sperrer ang dette også, siden lærrern hele tiden maser om at han skriver så stygt. Og det er jo riktig, oftest er det umulig å forstå hva han skriver, og da må han viske ut og skrive alt på nytt. Leksene tar derfor veldig lang tid. I dag har jeg samtale med lærren hans, og jeg vil gjerne være godt forberedet. Derfor spør jeg om dere har noen innspill? Jeg har vurdert to tiltak: jeg skal ta han med til en optiker for å sjekke synet hans, siden storesaøsteren har en samsynsfeil (men hun har ikke tilsvarende problemer) og bruker lese/skrivebriller. Det andre er at jeg skal kjøpe en bok med tre linjer og lage egne oppgave til han, med en "gulrot" der han blir belønnnet for jobben han gjør. Tror nesten han må jobbe på samme måte som 1 og 2 klassingene en periode, rett ogs lett lære å skrive bokstavene på nytt. Tok det opp med læreren på forrige foreldresamtale, og ønsket meg en slik bok av skolen, men der har det skjedd fint lite. Så jeg må vel orden det selv, og lage oppgavene selv. Finnes det noen tips på nettet, så tar jeg gjerne imot info om det. Vil jo gjerne hjelpe gutten min!
Jinta Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Du kan prøve diktat, lese opp ord så skal han skrive det. Da må han virkelig lytte til lyden på ordet. Å fokusere på det positive og overse/ikke gi så mye negativ feedback på det han gjør feil kan hjelpe.
KatteLatte Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Det er veldig gode tiltak du har planlagt. I bokhandlene kan du kjøpe hefter som heter "Lek og lær" eller noe sånt, det finnes for både lesing, skriving og regning, på forskjellige nivåer. Jeg ville også fått han til å lese mer. En god leser blir en bedre skriver. Gjennom å lese får han kunnskap om hvordan ord skrives og hvordan bokstavene skal se ut. Det finnes bøker som heter "Leseløve" i forskjellige utgaver. I de som heter "Min første leseløve" er det bare store bokstaver og masse bilder. Her kan du lese om disse bøkene. Han burde lese høyt fra disse bøkene hver eneste dag. Det kan holde med ti minutter om dagen. Vanlig leselekse må komme i tillegg. Den er det viktig at du følger opp. Øv på leseleksa hver dag. Du burde også lese for ham. Gjør lesing til noe positivt og koselig. Har dere gjort mye av dette i oppveksten? Når det gjelder forming av bokstavene så synes jeg du burde være streng på dette med å starte i riktig ende. Det finnes ark som viser bokstavene i stor størrelse, og med piler som viser hvilken vei de skal tegnes. Slike ark ble nok brukt da han gikk i 1. og 2. klasse. Spør læreren om å få kopiere disse eller lag dine egne. La han føre fingeren over bokstavene som om han skulle tegne dem, vær nøye med å følge pilene. Gjenta, gjenta, gjenta. Minst ti ganger pr. bokstav. Etterpå kan han øve på å tegne dem. Vær flink til å rose ham under dette arbeidet. Etter hvert blir det en vane å tegne bokstavene på denne måten. Det er veldig viktig at du tar tak i dette nå. Kommer han på etterskudd med lesing og skriving vil problemene bare bli større etter hvert som han kommer på høyere klassetrinn. Lesing er nøkkelen til det meste av kunnskap i skolen. Uten gode leseferdigheter vil han ha problemer med andre fag også, som å lese naturfag og samfunnsfag, lese til prøver (det blir bare tungt og et slit og blir ikke prioritert) og når mattefaget begynner med tekststykker kan han få problemer med forståelsen der også. Lesing er grunnleggende for så mye, og for å bli en god leser så må man, som alt annet her i livet, øve, øve og øve. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går!
Gjest gjest (ts) Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Det er veldig gode tiltak du har planlagt. I bokhandlene kan du kjøpe hefter som heter "Lek og lær" eller noe sånt, det finnes for både lesing, skriving og regning, på forskjellige nivåer. Jeg ville også fått han til å lese mer. En god leser blir en bedre skriver. Gjennom å lese får han kunnskap om hvordan ord skrives og hvordan bokstavene skal se ut. Det finnes bøker som heter "Leseløve" i forskjellige utgaver. I de som heter "Min første leseløve" er det bare store bokstaver og masse bilder. Her kan du lese om disse bøkene. Han burde lese høyt fra disse bøkene hver eneste dag. Det kan holde med ti minutter om dagen. Vanlig leselekse må komme i tillegg. Den er det viktig at du følger opp. Øv på leseleksa hver dag. Du burde også lese for ham. Gjør lesing til noe positivt og koselig. Har dere gjort mye av dette i oppveksten? Når det gjelder forming av bokstavene så synes jeg du burde være streng på dette med å starte i riktig ende. Det finnes ark som viser bokstavene i stor størrelse, og med piler som viser hvilken vei de skal tegnes. Slike ark ble nok brukt da han gikk i 1. og 2. klasse. Spør læreren om å få kopiere disse eller lag dine egne. La han føre fingeren over bokstavene som om han skulle tegne dem, vær nøye med å følge pilene. Gjenta, gjenta, gjenta. Minst ti ganger pr. bokstav. Etterpå kan han øve på å tegne dem. Vær flink til å rose ham under dette arbeidet. Etter hvert blir det en vane å tegne bokstavene på denne måten. Det er veldig viktig at du tar tak i dette nå. Kommer han på etterskudd med lesing og skriving vil problemene bare bli større etter hvert som han kommer på høyere klassetrinn. Lesing er nøkkelen til det meste av kunnskap i skolen. Uten gode leseferdigheter vil han ha problemer med andre fag også, som å lese naturfag og samfunnsfag, lese til prøver (det blir bare tungt og et slit og blir ikke prioritert) og når mattefaget begynner med tekststykker kan han få problemer med forståelsen der også. Lesing er grunnleggende for så mye, og for å bli en god leser så må man, som alt annet her i livet, øve, øve og øve. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går! Tusen takk for svar! Jeg har alltid lest veldig mye for barna mine, og siden jeg er bibliotekar, er det ingen mangel på hverken kunnskap om litteratur for barn eller tilgangen på spennende litteratur. Datteren min har et veldig positivt bilde av bøker, hun leser endel, men har også slitt med lesingen. Nå går det imidlertid mye lettere for henne, og hun leser av egen fri vilje. Det gjør ikke sønnen min. Jeg har jobbet MYE for å finne litteratur som fenger, både fagbøker og skjønnlitteratur. Bruker også endel lydbøker. Han er veldig trøtt på kveldstid, så han sovner som regel når jeg setter på en lydbok om kvelden for han (selv om han liker lydbøker). Lydbøker bruker vi mye i bilen, men han sovner ofte da også... De må lese 20 minutter hver dag, dette har jeg klart å følge opp i perioder, men det har gått dårlig de siste ukene. Jeg er alenemor, så det er ikke alltid tiden strekker til - spesielt siden han er så trøtt om kvelden og bare MÅ sove. Han har mange andre lekser også. Takk for tipset om kopier av ark, dette skal jeg jammen foreslå for læreren! Og han må bare ta tak i dette nå, jeg vil jo ikke at han skal sakke akterut! Så da får jeg heller belønne han på ulike vis når han har gjort det jeg sier han skal. Det tar så fryktelig lang tid for han å gjøre norsklekser, siden han må viske ut og gjøre om igjen! Synes nesten synd på han når han har sittet med lekser i to timer.... Vel, optikertime er i hvert fall bestilt, må jo prøve å sjekke ut alt.
Mixelite Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes forslagene som har kommet frem for å trene opp håndskriften er gode, men som et strakstiltak synes jeg at han skulle få gjøre skolearbeidet sitt på pc parallelt med at man arbeider med å bedre håndskriften! Å sitte timesvis med norskleksen og bruke viskelæret mer enn blyanten høres ut som noe som kan ta knekken på selv den sterkeste. Det må da gå ut over både leseglede, skoleglede og faglig kvalitet på det arbeidet som blir gjort når man må legge så mye energi i det estetiske?
Gjest Gjest(ts) Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Ja, jeg har også vurdert pc bruk. Skal diskutere det med lærer i dag. Det går selvsagt ut over motivasjon. Sønnen min sa i går at lærer hadde sagt til han at han "skriver som en hest"! Hvis det stemmer, har jeg en jobb å gjøre med lærers innstilling!
Gjest Monica Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Har dere vurdert om dette er dyseleksi? Jeg har det nemlig og det du skriver høres veldig likt ut. Jeg blander bokstaver i hytt og vær til tider. Er ikke så hardt ramma som andre. Men det baller på seg når jeg blir stressa. Har probler med b og d o og p. Hvis gutten din føler andre maser så kan det være derfor han ikke får det til. Han får nok prestasjonsangst og da går alt i surr. Så små unger har problem og fortelle om problemer da de selv ikke skjønner hva de gjør galt. Jeg hadde store problemer på barne og ungdomsskolen. Læreren maste hvor lat jeg var. saken var den at jeg skjønte ikke noen ting. Når jeg skulle lese høgt dansa bokstavene rundt omkring. Jeg har veldig stygg skrift i tillegg. Er rart ikke skolen har vurdert dette. Hos meg fant de ikke ut dette før jeg var i voksen alder. Var letta da jeg fantut at det ikke var jeg som var dum i hodet :-) Har lært meg teknikker for og lese og skrive. Dessuten bruker vi jo data så mye nå at det gjør jobben lettere. Ingen på min jobb som merker dette.
Gjest gjest (ts) Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Har dere vurdert om dette er dyseleksi? Jeg har det nemlig og det du skriver høres veldig likt ut. Jeg blander bokstaver i hytt og vær til tider. Er ikke så hardt ramma som andre. Men det baller på seg når jeg blir stressa. Har probler med b og d o og p. Hvis gutten din føler andre maser så kan det være derfor han ikke får det til. Han får nok prestasjonsangst og da går alt i surr. Så små unger har problem og fortelle om problemer da de selv ikke skjønner hva de gjør galt. Jeg hadde store problemer på barne og ungdomsskolen. Læreren maste hvor lat jeg var. saken var den at jeg skjønte ikke noen ting. Når jeg skulle lese høgt dansa bokstavene rundt omkring. Jeg har veldig stygg skrift i tillegg. Er rart ikke skolen har vurdert dette. Hos meg fant de ikke ut dette før jeg var i voksen alder. Var letta da jeg fantut at det ikke var jeg som var dum i hodet :-) Har lært meg teknikker for og lese og skrive. Dessuten bruker vi jo data så mye nå at det gjør jobben lettere. Ingen på min jobb som merker dette. Hei Har selvsagt vurdert dette. Skal høre hva læreren sier. Har ingen erfaring med dette, da jeg selv alltid har elsket å lese og skrive. Norsk har alltid vært mitt yndlingsfag. Så godt å høre at det går bra med deg i dag! Dysleksi har jo mye med skriving å gjøre. Det virker som om han vet hvordan ordene skrives, men at han likevel ikke skriver dem riktig. F. eks skriver han "ike", men når jeg spør han hvordan "ikke" skrives, så sier han det riktige til meg... Hvis læreren mistenker noe slikt, må han jo bli utredet på en eller annen måte...
liv Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Hvordan er blyantgrepet? og hvordan er finmotorikken ellers?
Gjest gjest (ts) Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Hvordan er blyantgrepet? og hvordan er finmotorikken ellers? Tja, si det. Jeg har ikke egentlig tenkt på det. Han bygger mye med lego, der er i hvert fall finmotorikken ok. Tegning liker han ikke. Skal jammen ta en titt på blyantgrepet hans. Kanskje det er noen på skolen som kan sjekke finmotorikken hans...? Noen som har peiling på slikt?
liv Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Min fireåring bygger greit med smålego og legger småperler (sånne som strykes) men sliter likevel med finmotorikken. Det kan helsestasjon (de har ofte fysioterapaut)hjelpe deg med å kartlegge. Kanskje han trenger en annen type blyant? Bruker han ekstrakrep uten på blyanten? Tykke blyanter er lettere enn tynne.
Mixelite Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Ja, jeg har også vurdert pc bruk. Skal diskutere det med lærer i dag. Det går selvsagt ut over motivasjon. Sønnen min sa i går at lærer hadde sagt til han at han "skriver som en hest"! Hvis det stemmer, har jeg en jobb å gjøre med lærers innstilling! Nettopp!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Hei Min 9 år gamle sønn sliter med å skrive. Han leser heller ikke så godt, men det er selve formingen av bokstavene han sliter mest med. Når han skriver, så starter han i feil "ende" av bokstaven, og han blander enkelte bokstaver med hverandre, speielt b og d. Rettskrivingen er ikke så verst, men han slurver litt (dvs han vet hvordan det skrives, men gidder ikke å skrive det riktige likevel). Han har dessverre fått litt psykiske sperrer ang dette også, siden lærrern hele tiden maser om at han skriver så stygt. Og det er jo riktig, oftest er det umulig å forstå hva han skriver, og da må han viske ut og skrive alt på nytt. Leksene tar derfor veldig lang tid. I dag har jeg samtale med lærren hans, og jeg vil gjerne være godt forberedet. Derfor spør jeg om dere har noen innspill? Jeg har vurdert to tiltak: jeg skal ta han med til en optiker for å sjekke synet hans, siden storesaøsteren har en samsynsfeil (men hun har ikke tilsvarende problemer) og bruker lese/skrivebriller. Det andre er at jeg skal kjøpe en bok med tre linjer og lage egne oppgave til han, med en "gulrot" der han blir belønnnet for jobben han gjør. Tror nesten han må jobbe på samme måte som 1 og 2 klassingene en periode, rett ogs lett lære å skrive bokstavene på nytt. Tok det opp med læreren på forrige foreldresamtale, og ønsket meg en slik bok av skolen, men der har det skjedd fint lite. Så jeg må vel orden det selv, og lage oppgavene selv. Finnes det noen tips på nettet, så tar jeg gjerne imot info om det. Vil jo gjerne hjelpe gutten min! Hei! Er gutten oppmeldt hos PPT?? Dersom han ikke er det så må det gjøres STRAKS, høres ut som om han har Dysleksi. Han slurver ikke med vilje. Han vet hvordan bokstaven ser ut men kan alikavel skrive en b som d og bytte på andre bokstaver. Jeg har 3 barn med lese og skrive vanske og den yngste sliter mest kunne ikke skrive hele alfabetet eller alle tall opp til 20 da hun gikk ut av 1 klasse. Slurv fra læreren som ikke gidder å gjøre det papir arbeidet som kommer som følge av utredningen. Slike lærere har jeg vært bort i som trenerer oppmelding til PPT. Stå på krava det er det eneste som hjelper.
Gjest Gjest (ts) Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 Hei Nå har jeg snakket med læreren, og han bekreftet egentlig mye av det jeg visste fra før. Han har ikke dysleksi, og han er en smart unge med godt ordforråd, godt språk og har ellers alle muligheter til å klare seg bra på skolen. Men: han er et surrehue. Drømmer seg bort og følget dårlig med på det som ikke umiddelbart interesserer han. Når noe interesserer han, derimot, er han helt med. Kanskje ikke så rart. Han roter også mye med tingene sine. Han er rett og slett distré og litt bedagelig anlagt. Han må følge bedre med i timene og ikke slurve. Fra nå skal læreren ha en ukentlig samtale med han, vi skal prioritere lesing enda mer hjemme, og jeg har kjøpt oppgavebøker med bokstaver til han, og bestilt optikertime. Så får vi se..... Hvorfor han er så drømmende er ikke godt å si, men han er vel kanskje litt lat...?
Gjest tjo Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Hei Nå har jeg snakket med læreren, og han bekreftet egentlig mye av det jeg visste fra før. Han har ikke dysleksi, og han er en smart unge med godt ordforråd, godt språk og har ellers alle muligheter til å klare seg bra på skolen. Men: han er et surrehue. Drømmer seg bort og følget dårlig med på det som ikke umiddelbart interesserer han. Når noe interesserer han, derimot, er han helt med. Kanskje ikke så rart. Han roter også mye med tingene sine. Han er rett og slett distré og litt bedagelig anlagt. Han må følge bedre med i timene og ikke slurve. Fra nå skal læreren ha en ukentlig samtale med han, vi skal prioritere lesing enda mer hjemme, og jeg har kjøpt oppgavebøker med bokstaver til han, og bestilt optikertime. Så får vi se..... Hvorfor han er så drømmende er ikke godt å si, men han er vel kanskje litt lat...? Det at han starter i feil ende når han skal skrive bokstavene er helt vanlig. De fleste vokser imidlertid dette av seg når de lærer sammenhengende skrift på 2 og 3 trinn. Det går nemlig raskere å starte i riktig ende når man skriver sammenhengende enn om man starter i feil ende. Kanskje du kan prøve å fortelle dette til gutten din? Høres ut som gutten din sliter med motivasjonen. Kanskje du hjemme (i samråd med læreren) kan lage et belønningssystem? F.eks. et skjema der oppgaver han skal gjøre i løpet av dagen på skolen står oppført. Hvis han gjør 3 sider i matteheftet så får han 5 poeng. To sider i engelsk = 2 poeng. I siste time så regnes poengene sammen, og har han gjort alt han skal så kan han velge å bruke de poengene på data eller noe annet som er spennende de siste 20 min av skoledagen. F.eks. har gutten klart å få 12 poeng i løpet av dagen. Grensa for å få sitte på pc'en er 10 poeng. Da kan han ta med seg 2 poeng hjem, der "restpoengene" samles opp til en stor bonus. Det kan være tur i badeland, lekeland, bowling o.l (viktig at han får bestemme bonusen selv, slik at motivasjonen for å nå den er stor). Han kan å velge å ta med seg alle 12 poengene han har opparbeidet seg hjem. Her er det viktig med GOD oppfølgning både fra lærer og hjem. Eneste konsekvensen det skal være på at han ikke gjør arbeidet er at det tar lengre tid før han får den store bonusen som du der hjemme styrer. Ble litt kronglete skrevet, spør læreren om mer hjelp ang. dette. Er viktig at han kan ha en umiddelbar belønning for godt arbeid om dere velger dette. Er vanskelig å holde motivasjonen oppe på en tirsdag når belønningen er en time playstation på lørdag.... skulle gjerne skrevet mer, men har ikke tid akkurat nå
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Huff, jeg får helt vondt av gutten, jeg Det første både du og læreren bør gjøre, er å endre syn på gutten. Et barn som sitter i 2 timer med lekser er IKKE lat Har selv gjort samme tabben med mitt eget barn. Han satt også i flere timer med leksene, han leste godt, men hadde problemer med skrivemotorikken og matematikken. Stadig fikk han høre hvor stygt han skrev. Tenk om noen skulle si sånt til et funksjonshemmet barn: fy, hvor stygt du går! Se nå til å gå i flere timer slik at gangen din blir finere! Som noen over her påpekte; la ham få skrive på pc mest mulig, spesielt lekser. Fokuset bør ikke være på skrift, men innhold - har han fått med seg det dere har lest? Har han forstått spørsmålet? o.l. Lær ham å søke informasjon på nettet, litt artigere enn å lese i skolebøker - dette kan motivere ham til å lese mer og å se nytteverdien av å lese. Ikke gjør leksesituasjonen til en pinefull affære for både mor og barn - dette vil påvirke skolearbeidet negativt på generell basis. Snakk med læreren og gjør en avtale om at gutten din skal få en leksemengde som er oppnåelig for ham. Øk motivasjonen og selvbildet hans ved å fokusere på mestring - hva kan han? Hva får han til? Hva er han god på? Ingenting er så demotiverende som å føle at man mislykkes. La ikke leksene komme mellom deres mor/barn - forhold! Fortsatt er han liten, så skriften kan forbedre seg av seg selv - det skjedde med meg da jeg var liten, ca i 4. klasse ble skriften min leselig for de fleste. Dette skjedde ikke med mitt barn- men han skriver som en racer på pc - bortimot feilfritt! Nå blir jo det meste skrevet på pc i dagens samfunn - så finskrift er ikke lenger like viktig som før. Men selvsagt bør de kunne skrive noenlunde forståelig etterhvert som de vokser til Vil anbefale deg til selv å ta kontakt med PPT om ikke skolen er bekymret for hans faglige utvikling. Klart at dette kan være dysleksi - det kan man ikke vite uten at han blir utredet. Kanskje har han andre skjulte vansker? Eller ikke. Kan hende han bare har mistet motet.. Det er etter min mening bedre å få det undersøkt jo før, jo heller - kanskje kan han få hjelp om det er noe han sliter med? Beklager om jeg virker krass, men jeg brenner for barn med ulike vansker og har opplevd mang en gang barn bli definert som vanskelige, stae, late og det som verre er - når sannheten faktisk er at barnet ikke kan hjelpe for det. Blir så lei meg på barnas vegne. Lykke til
liv Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Kanskje drømmende som du sier kan være konsentrasjonsvansker? De slår ikke ut i alle felt av alle fag og områder men i områder en kanskje finner litt kjedligere enn andre? 1
Mixelite Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Hei Nå har jeg snakket med læreren, og han bekreftet egentlig mye av det jeg visste fra før. Han har ikke dysleksi, og han er en smart unge med godt ordforråd, godt språk og har ellers alle muligheter til å klare seg bra på skolen. Men: han er et surrehue. Drømmer seg bort og følget dårlig med på det som ikke umiddelbart interesserer han. Når noe interesserer han, derimot, er han helt med. Kanskje ikke så rart. Han roter også mye med tingene sine. Han er rett og slett distré og litt bedagelig anlagt. Han må følge bedre med i timene og ikke slurve. Fra nå skal læreren ha en ukentlig samtale med han, vi skal prioritere lesing enda mer hjemme, og jeg har kjøpt oppgavebøker med bokstaver til han, og bestilt optikertime. Så får vi se..... Hvorfor han er så drømmende er ikke godt å si, men han er vel kanskje litt lat...? Unnskyld at jeg er litt småspydig, men hvorfor har vi egentlig PPT og BUP når lærerne er fagpersoner som kan vurdere om barn har dysleksi, er late eller om det ligger andre problemer bak? Ikke slå deg til ro med lærerens anbefalinger, men ta det videre til ppt eller andre fagpersoner som måtte være tilgjengelig der dere bor! Som før meg nevnt; Et barn som sitter 2 timer med norskleksa, visker og skriver, visker og skriver kan umulig være lat! Hvordan ble det med pc? Fikk du gjennomslag for å bruke det til skolearbeid og lekser? 2
Gjest Monica Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 Hei Nå har jeg snakket med læreren, og han bekreftet egentlig mye av det jeg visste fra før. Han har ikke dysleksi, og han er en smart unge med godt ordforråd, godt språk og har ellers alle muligheter til å klare seg bra på skolen. Men: han er et surrehue. Drømmer seg bort og følget dårlig med på det som ikke umiddelbart interesserer han. Når noe interesserer han, derimot, er han helt med. Kanskje ikke så rart. Han roter også mye med tingene sine. Han er rett og slett distré og litt bedagelig anlagt. Han må følge bedre med i timene og ikke slurve. Fra nå skal læreren ha en ukentlig samtale med han, vi skal prioritere lesing enda mer hjemme, og jeg har kjøpt oppgavebøker med bokstaver til han, og bestilt optikertime. Så får vi se..... Hvorfor han er så drømmende er ikke godt å si, men han er vel kanskje litt lat...? Jeg er veldig overraska at læreren kan si slik uten videre. Han har vel ikke erfaring til og teste slik. Hvis man har dyseleksi så er det og normalt og være ukonsentrert, jeg er det. Selv i voksen alder kan jeg ikke sitte og lese en bok uten at jeg detter vekk etter kort tid. Jeg tror ikke sønnen din er lat. Men når man ikke får til ting så drømmer man seg vekk eller distanserer seg. Jeg hadde selv et helvete på skolen pga problemet mitt. Mine foreldre fikk stadig beskjed om at jeg måtte ta meg sammen i lesing og skriving og at jeg dagdrømte. Det var faktisk min flukt i stedet for å få kjeft at jeg måtte følge med mer. Jeg ville men fikk det ikke til så jeg ga på en måte opp. Uff jeg får faktisk vondt av gutten, for slik du beskriver at han har det på skolen er som og høre om meg selv. Håper dere finner ut av det for sønnen din sin skyld.
Marila Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 Hei, det finns mange typer dysleksi - den vanligste er den jeg hadde/ har, som er visuell dysleksi der bokstavene stokker seg sånn at man ikke klarer å lese skikkelig. Men det er mange andre typer, som innen matematikk eller vansker med å takle bokstaver. Lærere skal du ikke stole på når det kommer til skrivevansker. Hvis ikke mine foreldre hadde mast som et helvete hadde ikke jeg kunnet lese og skrive skikkelig. Jeg var på alder med din sønn når jeg fikk hjelp (da mente hejlpeapparatet jeg aldri ville lære å lese skikkelig og ikke ville kunne lære meg fremmedsspråk) og nå er jeg snart ferdig med en mastergrad og skal bli lærer i tysk snart. IKKE GI DEG! Dere har krav på hjelp av logoped, ekstraundervisning og hjelp av skolepsykologen. Om læreren til sønnen din ikke tar dette alvorlig må du gå til rektor og til PP-tjenesten. Det er bedre med for mye hjelp enn for lite. Dette er ikke noe du må lære ham selv, han har krav på hjelp av skolevesenet! Lykke til - og ikke gi deg! Og så ønsker jeg sønnen din lykke til, jeg håper det ordner seg for dere begge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå