Gå til innhold

Kjøpe manualer eller vekstang?


LilleMyMcLean

Anbefalte innlegg

Nuh må det trenes - og styrketreninga må bli hjemme. Ønsker å trene hele kroppen (er ikke fokus på noen spesielle områder), og mange steder fremheves øvelser med manualer og vektstang som spesielt effektive. Lommeboka er kun interessert i å legge ut for EN av delene - hva er "best"?

Noen erfaringer, anyone? Og i tilfelle - hvor tunge skal de være? Undertegnede er skammelig svak, 160 høy og ca 53kg, dersom det er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektstang, med nok skiver. Og aller helst et knebøystativ og en benk (men så lenge du kan trene markløft og en eller annen form for press-øvelse kan du ha god nytte av stanga).

Det er aller best med 50mm stang og skiver, men i din vektklasse kan du komme et godt stykke med et billigere 25mm-opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh må det trenes - og styrketreninga må bli hjemme. Ønsker å trene hele kroppen (er ikke fokus på noen spesielle områder), og mange steder fremheves øvelser med manualer og vektstang som spesielt effektive. Lommeboka er kun interessert i å legge ut for EN av delene - hva er "best"?

Noen erfaringer, anyone? Og i tilfelle - hvor tunge skal de være? Undertegnede er skammelig svak, 160 høy og ca 53kg, dersom det er relevant.

Vektstangen må nødvendigvis også ha tilhørende vektskiver og evt lås. Manualene bør du ha i ulike størrelser. Begge deler fungerer utmerket til de fleste øvelser. Du får regne på det hvis økonomien teller mest.

Selv om du er svak nå, så kommer du raskt til å bli sterkere hvis du trener jevnlig. Etterhvert kan du nok fint ta 20-30-40 kg på utfall og knebøy. Da er ikke manualer et praktisk hjelpemiddel, vektstang med skiver vil være bedre.

Til en utrent person som vil trene allround vil jeg si at vektstang med skiver er å anbefale. Det er mest fleksibelt, man kan bruke skivene som manualer hvis det er ønskelig, og det er lettere å variere belastningen alt etter øvelse.

Husk å få noen til å sjekke teknikken din når du går i gang slik at du ikke få skader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar begge to! =)

Vektstang er kjøpt inn, og jeg er støl. Sikkert bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to! =)

Vektstang er kjøpt inn, og jeg er støl. Sikkert bra! :D

Hvilken vektstang og vekter ble det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vektstang? Ehm, uhm.. Fra XXL! Og tilsammen 30 kg i vekter (2x10kg, 2x5kg). SKulle så skje at jeg blir i bedre form satser vi på at lommeboka lar meg kjøpe flere vekter når det skjer! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil tilnærming. For å komme i bedre form må du nødvendigvis ha flere vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vektstang? Ehm, uhm.. Fra XXL! Og tilsammen 30 kg i vekter (2x10kg, 2x5kg). SKulle så skje at jeg blir i bedre form satser vi på at lommeboka lar meg kjøpe flere vekter når det skjer! =)

Kjempeflott! Nå er det bare å sette i gang og glede seg til hver gang du klarer å legge på ekstra belastning og blir sterkere :) Bare pass på teknikken og varm godt opp! (og ikke hør på den sure ABen like ovenfor her, h*n demonstrerer sin uvitenhet ganske tydelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tilnærming. For å komme i bedre form må du nødvendigvis ha flere vekter.

Jeg er faktisk litt enig. Har selv startet med styrketrening, og man blir fort sterkere altså! Fint mulig å løfte de samme vektene et år, men da har man jo ingen fremgang. Så mitt tips- følg et program! Da får du progresjon på kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt enig. Har selv startet med styrketrening, og man blir fort sterkere altså! Fint mulig å løfte de samme vektene et år, men da har man jo ingen fremgang. Så mitt tips- følg et program! Da får du progresjon på kjøpet!

Når man som nybegynner har investert i vekter som veier opp mot 30kg så har man litt å gå på i starten. Etterhvert som man nærmer seg 30kg kan man ta seg råd til å kjøpe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig kunne du begynt med 40kg i bøy, og økt med 5kg per økt i en uke ller to, deretter 2.5kg, deretter deload, 2.5kg i en uke eller to til, så 1,25kg, så 1kg, 0,5kg.. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fordrer selvsagt et matinntak jeg tviler på at du vil etterstrebe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig kunne du begynt med 40kg i bøy, og økt med 5kg per økt i en uke ller to, deretter 2.5kg, deretter deload, 2.5kg i en uke eller to til, så 1,25kg, så 1kg, 0,5kg.. osv

For noe tull. Hvis du her snakker om knebøy, så skal selvsagt stanga ligge over nakken/ryggen. De færreste utrente jenter klarer å løfte 40 over hodet uten hjelp. Dermed blir det ikke mulig å starte med 40kg i knebøy hvis man ikke har noen til å hjelpe seg. I tillegg skal man etterstrebe god teknikk før man starter tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jenter kan begynne med 40kg i knebøy jo. Det er stanga og 2x10kg, ikke spesielt mye.

Dessuten, god teknikk kommer som regel ikke før man har en del vekt på stanga. Teknikken du har med bare stanga på ryggen sier egentlig ingenting.

Den skal heller ikke ligge over nakken (eller, jo, i en high-bar squat kan den det), men legges i gropa som formes når man kniper skulderbladene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jenter kan begynne med 40kg i knebøy jo. Det er stanga og 2x10kg, ikke spesielt mye.

Dessuten, god teknikk kommer som regel ikke før man har en del vekt på stanga. Teknikken du har med bare stanga på ryggen sier egentlig ingenting.

Den skal heller ikke ligge over nakken (eller, jo, i en high-bar squat kan den det), men legges i gropa som formes når man kniper skulderbladene sammen.

Det er "bare" 2x10kg pluss stang, sier du... Det er ikke "bare" for ei utrent jente å løfte dette over hodet. Derimot stiller det seg annerledes om man har tilgang til beinpressapparat, da kan jenter fint starte 10kg over egen kroppsvekt. Hadde du hatt gode kunnskaper om styrketrening (særlig for jenter) ville du selvsagt visst dette.

Hadde du faktisk klart å lese innleggene mine i stedet for å komme med tendensiøse svar, ville du sett at jeg ikke angir at stanga skal ligge over nakken. Slike som deg bruker jeg ikke mye tid på, annet enn å advare ts mot å ukritisk ta i mot råd fra deg.

Endret av Tullepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinpress kan overhodet ikke sammenlignes med knebøy. Der tar utrente gutter gjerne 150kg uten problemer.

Hva mener du med "løfte dette over hodet"? Knebøy har ingenting med stang over hodet å gjøre (antar du mener militærpress, som er noe helt annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener du med "løfte dette over hodet"? Knebøy har ingenting med stang over hodet å gjøre (antar du mener militærpress, som er noe helt annet).

Det hun mener er nok at skal en få stanga på plass må den løftes over hodet, hvis en ikke har stativ.

Jeg er nok litt sent ute, men vil anbefale deg TS å kjøpe en kettlebell. Da klarer du deg lenge med en på 8 kg. Kanskje kan du kjøpe en i tillegg til vektstanga, koster ikke allverden på XXL og du kan gjøre mange øvelser med en den og du klarer deg med den ene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinpress kan overhodet ikke sammenlignes med knebøy. Der tar utrente gutter gjerne 150kg uten problemer.

Klart det ikke er det samme, det var da også poenget mitt. Ei utrent jente som skal trene knebøy hjemme med stang har visse utfordringer. Med andre apparater får man andre muligheter - og andre begrensninger.

Hva mener du med "løfte dette over hodet"? Knebøy har ingenting med stang over hodet å gjøre (antar du mener militærpress, som er noe helt annet).

Som en annen bruker så tålmodig forklarte ovenfor her: trener man hjemme har man neppe et stativ. Dermed med stanga løftes over hodet for å legges på plass over ryggen. Få utrente jenter har mulighet til å løfte 20-30kg over hodet. Dermed er det uaktuelt å starte med 30kg knebøy for ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tanken på å fikse et hjemmegym, så jeg har muligheter til å trene også i ferier og når jeg ikke har tilgang til senteret osv. Og tenker at jeg da egentlig trenger et knebøystativ. For jeg tar jo svært mye mer i knebøy enn hva jeg klarer å løfte fra bakken og legge klart på skuldrene.

For en helt utrent jente blir saken mulig litt annerledes. Men ikke alle jenter er pingler, og man får rask progresjon! 30 kg kan være mer enn nok for noen, for en liten stund. For meg, vet jeg at det hadde vært litt frustrerende å skulle øke vekter, siden jeg blir sterkere, men har ikke mer vekter liggende klar å øke med.

Men det finner jo TS ut av selv! Vi er alle forskjellige. Lær deg riktig teknikk, og kjør på vekter etterhvert. Våg å trene så du blir sliten og sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp av powerrack er jo nesten obligatorisk i vektstangtreningsøyemed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...