ForumStine Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Hei. Jeg bor i kollektiv sammen med to gutter (jeg er eneste jenta). Han ene jeg bor med spiller dataspill hele tiden og gjør ikke mye ut av seg. Han andre ser ALLTID på tv og det med høy lyd. Det er ikke en kveld jeg får lagt meg før hans tv serier er ferdig. Han sitter gjerne oppe til 2 -3 på natten. Flere kvelder er jeg tvunget til å sove med fingre/papir i ørene så jeg i det hele tatt kan få litt søvn. Jeg går på høyskole på fulltid og er avhengig av å kunne lese. Jeg har ikke en eneste gang kunne lese i min egen stue da tven står på HELE tiden. I kveld hadde jeg planlagt å lese på rommet mitt (et stykke fra skolen og meg.. blir langt å gå for bare et par timers lesing), han sitter nå å ser på serier på dataen sin. Har spurt flere ganger om han kan skru ned og han svarte med å storme inn på rommet mitt og påsto at han absolutt ingenting han. Selv har jeg sittet med papir i ørene for å klare å lese, men kan fortsatt høre lyden såpass godt at jeg kan gjengi hva de sier. Han nekter å skru ned. Jeg begynner å bli mektig sliten og lei. Jeg avhengig av å lese for å stå (!), men kan da ikke gå 1 time til skolen hver gang jeg skal lese litt? Er det jeg som er sær?
Gjest Eugene Onegin Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 jeg vil si at dere alle 3 er sære 1
Gjest Applecore Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Du er ikke sær, det er han som er vanskelig og lite hensynsfull. 3
Gjest odisi73 Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Detsyns jeg og. dere må kunne finne en samording når dere bor så tett.
Gjest Applecore Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Kjøp øreplugger. Da synes jeg også han kunne ha investert i et headset... 1
ForumStine Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2011 Det er det jeg har prøvd på, men han forstår ikke hvorfor ikke tven kan stå på hele tiden. Han forstår heller ikke hvorfor han må skru ned lyden på tven når jeg skal legge meg rundt 12. Han skal jo se på tv til han er ferdig, jeg kan ikke kreve at han skrur ned lyden (i følge han selv). Øreplugger har jeg kjøpt og bruker det i tillegg.. Funker ikke. Er bare så ufattelig lei av å ikke kunne lese i mitt eget hjem og dagen må planlegges i forhold til når han står opp, da blir det bråk her om jeg spør om jeg kan få lese ferdig før tven blir skrudd på.
Lucky Lips Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Ja be han kjøpe et headset! Det bruker kjæresten min når han spiller dataspill (type 2. verdenskrig.. midt på natta!!) Det funker her i gården! Lykke til:)
ForumStine Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2011 Ja be han kjøpe et headset! Det bruker kjæresten min når han spiller dataspill (type 2. verdenskrig.. midt på natta!!) Det funker her i gården! Lykke til:) Man hører visst ikke like bra da (?) i følge han selv. Godt vi ikke skal bo sammen neste år. Da hadde jeg verdt på randen av et "breakdown".
Julebrus Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 Du er absolutt ikke sær. Jeg har selv bodd med mennesker som bråkte både dag og natt, og det er ikke til å holde ut. Skolearbeidet var vanskelig å konsentrere seg om, og ikke fikk jeg sove. Før eksamener måtte jeg sitte ute på trappa å lese for å få med meg noe. Du kan ikke finne deg i dette. Du må ta en skikkelig prat med de så de forstår hvordan dette er for deg. Og hvis de fortsatt ikke skjønner det, så ville jeg ha flyttet. 1
Eidi_81 Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Det er lov å være sær i sånn situasjon. Jeg tror jeg hadde vurdert å flytte før. Ellers er det kanskje et bibliotek eller en kafé i nærheten av der du bor, slik at du kan gå ut av huset for å lese men slipper å dra helt til skolen?
Gjest Applecore Skrevet 22. mars 2011 #12 Skrevet 22. mars 2011 Hmmm, kanskje denne siden kan være til inspirasjon...? http://www.collegehumor.com/articles/column/roommate-confessions
Gjest strykebrett Skrevet 22. mars 2011 #13 Skrevet 22. mars 2011 Det kommer litt an på. Jeg har bodd sammen med folk som mener man ikke skal få liv til å prate sammen, se tv eller trekke opp i do etter kl 22. Det mener jeg er sært, og at man ikke kan være så ømtålelig på lyd om man skal dele bolig. Samtidig så ser jeg ingen grunn til å insistere på at tven skal stå på høyt. Det burde gå helt fint å skru ned. Så om du er sær eller ikke syns jeg egentlig kommer litt an på hvor høyt han har det. Hvis du er en av de som trenger at det er 100% stille for å kunne sove/lese så syns jeg du er sær. Hvis han har på TVen høyere enn det som er nødvendig for å høre så syns jeg han er teit og hensynsløs.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #14 Skrevet 22. mars 2011 Det kommer litt an på. Jeg har bodd sammen med folk som mener man ikke skal få liv til å prate sammen, se tv eller trekke opp i do etter kl 22. Det mener jeg er sært, og at man ikke kan være så ømtålelig på lyd om man skal dele bolig. Samtidig så ser jeg ingen grunn til å insistere på at tven skal stå på høyt. Det burde gå helt fint å skru ned. Så om du er sær eller ikke syns jeg egentlig kommer litt an på hvor høyt han har det. Hvis du er en av de som trenger at det er 100% stille for å kunne sove/lese så syns jeg du er sær. Hvis han har på TVen høyere enn det som er nødvendig for å høre så syns jeg han er teit og hensynsløs. Med tanke på at hun kan gjengi hva som blir sagt på TV når hun har papir i ørene og sitter i et annet rom, kan vi vel gå ut fra at han har høyere lyd på enn det som er normalt. TS: Er det en felles TV? Kan ikke du begynne å "okkupere" den, f.eks. ta fjernkontrollen og si at du skal se på TV også slår du lyden ned slik at det går an å jobbe med TVen på. Også leser du "mens du ser på TV". Eventuelt hadde jeg nok vurdert å si ifra til hvem enn dere bor hos, det kan hende de gidder å snakke med ham. Dessverre er det nok ikke sikkert at du får gjort så mye med dette, men heldigvis skal du flytte hvis jeg forstår deg rett. Du er overhodet ikke sær, han du bor med er det.
chui Skrevet 22. mars 2011 #15 Skrevet 22. mars 2011 Jeg syns begge to kan strekke seg her. Når man bor i et kollektiv må man regne med at fellesarealene blir brukt, og jeg tenker at tven må kunne stå på i stuen. Jeg tenker også at det ikke trenger å stå så høyt på hele tiden, men sånn at man hører hva som blir sagt. Hvis han ser på serier på pcen sin, syns jeg godt han kan bruke headset. Syns han virker veldig hensynsløs utifra det du sier nå. Når det begynner å bli sent, sånn etter klokken 11-12, da burde han skru ned lyden på tven kraftig, det er ren folkeskikk syns nå jeg. Ville sett etter et annet sted å bo hvis jeg var det, er vel ikke noe problem å finne et ledig rom i et annet kollektiv:)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #16 Skrevet 22. mars 2011 Er han tunghørt? Kanskje du kan foreslå at han tar en hørselssjekk? Jeg synes at du godt kan okkupere TV-en, hva med å sette på nyhetskanalen på lavt nivå? (Med mindre han da overdøver deg med PC-en.) Jeg ville faktisk vurdert å stikke av med batteriene til fjernkontrollen. Fyren høres ut som om han enten er nesten døv eller mangler sosiale antenner!
Jill Skrevet 22. mars 2011 #17 Skrevet 22. mars 2011 Stikk av med kabelen til tven når han ikke er der. Lat som ingenting om han spør deg om du har sett den 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #18 Skrevet 22. mars 2011 Jeg har vært i omtrent samme situasjon som deg. Det endte med krangel og at jeg flyttet ut. Du er ikke sær, det må da være rimelig å forlange at det skal være noenlunde still så man kan lese.
Personlig12 Skrevet 22. mars 2011 #19 Skrevet 22. mars 2011 Be om et "husmøte" og (kanskje ikke så alvorlig da) sett opp husregler. HELT normalt å ha i et kollektiv. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #20 Skrevet 23. mars 2011 Jeg ville også bedt om et husmøte. Bodde i et kollektiv med venner, og alle hadde ulik døgnrytme. Det var et ikke tema, men vi ble enige, dvs at det skulle være stille på natta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå