Gå til innhold

Aktiv dødshjelp


Felicia Femina

Anbefalte innlegg

Er jeg tilhenger av, så lenge dette foregår som en offentlig tilbudt tjeneste og pasienten er evaluert på forhånd etter kriterier vedrørende livskvalitet; herunder områder som evetuelt smertepress, bevegelsesmuligheter, utviklingsmuligheter og sykdomsprognose. Pasienten har et eget, klart uttrykt ønske om å dø. I den grad et slikt dødsønske kan ansees, etter kriterier satt av og vurderinger foretatt av fagpersoner, som å være klart og bevisst for et menneske som eventuelt har nedsatt kommunikasjonsevne i noen form eller grad, eller har perioder hvor personen ikke kan ansees for å være adekvat.

Hva mener du? Er det feil å sette seg som "dommer" over andres liv, eller rettere: død, slik? Vil det være uriktig å hjelpe et menneske til å drepe seg selv? Selv om det skjer under "verdige" forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sympati med dem som ønsker det, dette er en veldig delikat sak med mange sider. Men personlig så er jeg i mot dette.

Hadde en diskusjon med faren min om dette, han var helt for aktiv dødshjelp. Så spurte jeg ham hvordan han hadde følt det dersom moren hans ville ha aktiv dødshjelp (hun var dårlig og var på sykehjem). Hvordan hadde det fått ham til å føle da? Vi må ikke glemme at våre liv og vår død er noe som angår flere enn bare oss selv. Jeg tror at dersom min farmor hadde fått aktiv dødshjelp så hadde nok dette fått ekstremt negative konsekvenser for min far. Dessuten tror jeg det er en fare at f.eks. gamle og syke gjør dette for at de nærmeste skal "slippe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ingen grenser for de problemstillinger man kan se for seg ved å innføre aktiv døshjelp.

-Hva når pasienten er ute av stand til å gi klart uttrykk for at hn ønsker å dø, men tydelig har smerter og en meget dårlig livskvalitet?

-Hva om et menneske som har ønsket aktiv dødshjelp i visse situasjoner havner i koma og de pårørende IKKE ønsker aktiv dødshjelp?

- Hva med de økonomiske konsekvensene? Man blir en belastning for samfunnet og de pårørende både økonomisk og på andre måter, vil noen velge å dø fremfor å være en belastning?

Jeg er egentlig ikke i mot aktiv døshjelp, men det er ekstremt vanskelig å finne regler for hvordan det skal foregå. Noen ganger er det vil det helt klart være fordelaktig å dø.

Eks.

Jeg kjenner en dame som fikk en uhelbredelig sykdom. Sykdommen medførte at hun ble mer og mer stiv og forkrøplet. Hjernen ville etter en tid slutte å fungere, hun ville miste taleevnen osv.

Da de første symptomene viste seg prøvde hun å ta sitt eget liv, men ble funnet og gjennopplivet. TRE GANGER!!!!

Leger og sykepleiere var orientert om hennes sykdom og visste hva slags liv hun hadde foran seg. Hun har nå tilbrakt over 20 år i fosterstilling uten å kunne gjøre rede for seg på noen måte.

Dette er mishandling mener jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Da de første symptomene viste seg prøvde hun å ta sitt eget liv, men ble funnet og gjennopplivet. TRE GANGER!!!!

Leger og sykepleiere var orientert om hennes sykdom og visste hva slags liv hun hadde foran seg. Hun har nå tilbrakt over 20 år i fosterstilling uten å kunne gjøre rede for seg på noen måte.

Dette er mishandling mener jeg......

Jeg har uthevet siste linje - og jeg er så enig!

Aktiv dødshjelp slik det praktiseres i Nederland bør også innføres i Norge.

Å bruker et argument som at "gamle vil bruke dette som en utvei for å ikke belaste de nærmeste" MOT aktiv dødshjelp holder ikke for meg.

Jeg mener at vi har en viss bestemmelsesrett over eget liv, og vi bør kanskje få lov til å bestemme hvor mye lidelse vi orker å bære?

FOR aktiv dødshjelp er mitt standpunkt i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heregud, for en forferdelig historie, Gundel!

Jeg er for aktiv dødshjelp, men som tidligere nevnt er det vanskelig å sette de riktige kriteriene og å gjøre de riktige vurderingene.

Jeg syns ikke helsepersonell har rett til å nekte folk å dø dersom de ønsker det. Jeg vet at mange vil reagere på dette, men jeg mener det likevel; dersom en person ønsker å ta sitt eget liv på den måten det ble nevnt i eksempelet til Gundel, syns jeg ikke noen har rett til å intervenere.

Et av de største problemene med aktiv dødshjelp slik jeg ser det, er belastningen på helsepersonellet. Kan man pålegge noen å ta andres liv? Dette er en høyst aktuell problemstilling innen diskusjonen rundt aktiv dødshjelp, og jeg fatter ikke hvorfor det ikke er mer fremtredende i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man pålegge noen å ta andres liv? Dette er en høyst aktuell problemstilling innen diskusjonen rundt aktiv dødshjelp, og jeg fatter ikke hvorfor det ikke er mer fremtredende i debatten.

Nei, de vil ikke bli pålagt dette, akkurat som at man ikke kan pålegge helsepersonell å bistå ved abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene med aktiv dødshjelp slik jeg ser det' date=' er belastningen på helsepersonellet. Kan man pålegge noen å ta andres liv? Dette er en høyst aktuell problemstilling innen diskusjonen rundt aktiv dødshjelp, og jeg fatter ikke hvorfor det ikke er mer fremtredende i debatten.[/quote']

Slik jeg ser det, blir dette en sak for helsepersonell å ta stilling til, og deres uttalelse vil bli gjeldende. Og det bør helt klart være en mulighet for personell å si ifra seg plikten til å utføre visse prosedyrer, som aktiv dødshjelp, mener jeg.

At leger og sykepleiere pr idag er pålagt å utføre provoserte aborter er stadig oppe til debatt. Det er merkelig å tenke på at for noen tiår siden var det straffbart for medisinsk personell å utføre eller medvirke til en abort, selv om man tar i betraktning medisinen og kirurgiens utvikling siste 50 år. Jeg synes pålegget er uholdbart, men det fungerer jo i praksis med at pasienter blir henvist til andre. Men i prinsippet er man altså lovpålagt. Jeg synes dette er vanvittig, selv om jeg er tilhenger av selvbestemt abort, og totalt i strid med mange leger og sykepleieres samvittighet og oppfattelse av yrkesetikk. Dette burde det vært større respekt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan tvinge helsepersoenll til å utføre abort:

Abortloven:

§ 14. Regionale helseforetak skal organisere sykehustjenesten slik at kvinnen innen helseregionen til enhver tid kan få utført svangerskapsavbrudd, jf. lov om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a. Ved organiseringen skal det tas hensyn til helsepersonell som av samvittighetsgrunner ikke ønsker å utføre eller assistere ved slike inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder forresten "at det skal taes hensyn til hvem som vil slippe" om man er underbemannet og aborten ikke vil bli gjennomført fordi noen ikke ønsker delta under inngrepet grunnet samvittighetskvaler?

Gjelder hensynet for dem som ikke vil skrive ut angrepiller på resept? Pr i dag er tablettene reseptfrie, men de har ikke alltid vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for' date=' forutsatt at der foreligger et strengt regelverk.[/quote']

:enig:

Etter min mening er ikke regelverket i Nedeland strengt nok.

Aktiv dødshjelp skal kun benyttes i ekstreme tilfeller, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det vil være vanskeligere å finne helsepersonell som er villig til å utføre aktiv dødshjelp enn å finne noen som vil utføre abort.

Hvis en person etter alle andre regler får "rett" til aktiv dødshjelp, men så finner man ingen som er villig til å utføre det? Hva gjør man da? Med å innføre aktiv dødshjelp - er det da å innføre en rett til aktiv dødshjelp, eller gjelder det bare om omstendighetene ligger til rette for dette? Mao - skal man pålegge helsepersonell å ta livet av noen om kriteriene er oppfylt, eller skal man akseptere at man ikke kan oppfylle retten for alle det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være vanskeligere å finne helsepersonell som er villig til å utføre aktiv dødshjelp enn å finne noen som vil utføre abort.

Hvis en person etter alle andre regler får "rett" til aktiv dødshjelp, men så finner man ingen som er villig til å utføre det? Hva gjør man da? Med å innføre aktiv dødshjelp - er det da å innføre en rett til aktiv dødshjelp, eller gjelder det bare om omstendighetene ligger til rette for dette? Mao - skal man pålegge helsepersonell å ta livet av noen om kriteriene er oppfylt, eller skal man akseptere at man ikke kan oppfylle retten for alle det gjelder?

Poenget er i å bli kvitt straffbarheten ved å yte aktiv dødshjelp pr i dag, samt at det som faktisk foregår ulovlig i dag blir ordnet i rammer som sikrer både pasient, familie og lege riktigst mulig behandling.

Hvor mange som vil ønske aktiv dødshjelp og hvor mange som vil si seg villig til å utføre det om omstendighetene tilsier at det kan bli aktuelt, bør være gjenstand for utredning før man gir mennesker rett, eller pålegger noen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange som vil ønske aktiv dødshjelp og hvor mange som vil si seg villig til å utføre det om omstendighetene tilsier at det kan bli aktuelt, bør være gjenstand for utredning før man gir mennesker rett, eller pålegger noen noe.

Jeg er uenig. Dette er et så viktig prinsipp at man FØRST må avgjøre OM man skal gi noen rett til det, og SÅ finne ut hvordan man skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Greit at prinsippet er viktig, det er jeg enig i. Men om det ikke er praktisk gjennomførbart, hva da? Som det tenkte tilfellet ved abort hvor man er underbemannet - da vil leger og sykepleiere være pliktet til å bistå ved inngrepet. Kvinner har lovfestet rett til å få utført abortinngrepet - og da er ikke et lovfestet hensyn ved organisering nok for leger og sykepleiere å holde seg borte av samvittighetsgrunner.

Man kan ikke gi noen rett til noe som helst uten å pålegge noen å utføre oppgaven. Der ligger problemet.

Man kan gi noen muligheten, så lenge noen sier seg villig, ikke sant - Så lenge det er nok helsepersonell som sier seg villig, så kan man gi pasientene muligheten. Rett kan man først gi pasienten hvis flertallet av leger og sykepleiere er enige i at dette er noe de skal gjøre; og dermed lar seg bli pålagt å utføre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for aktiv dødshjelp.

Vi avliver kjæledyrene våre når de er gamle og syke, mens mennesker som sakte blir ødelagt av sykdom tvinges til å leve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som mener vi trenger et strengt regelverk om dette skal iverksettes: Hva mener dere dette strenge regelverket skal legge vekt på? Hvilke etiske hensyn skal ligge til grunn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...