Gå til innhold

barnet sove borte...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest barnløs

Hei.

Lurer på hvordan dere erfarne mødre og fedre har gjort det med legge-rutiner.

min søster har en sønn på sju måneder, og de har den rutinen at de bader ham i sju tida, gir ham mat og så legger ham i åtte-tida. Dette fungerer bra. Men det er bare slik at de mener at slik må det være HVER ENESTE kveld. De kan ikke dra på besøk på kveldene, og la ungen legge seg der, for så å ta ham med hjem, fordi de mener at dettte vil forstyrre rutinene hans for mye. Hva mener dere om dette?

Jeg syns det virker litt stusselig å tenke på at de praktisk talt ikke kan gjøre noe utenfor sitt eget hjem etter kl. sju om kvelden de neste årene.... Og hva skjer hvis de for eksempel skal på hyttetur og telttur, vil ungen da greie å sovne, hvis den aldri har sovnet noen annen plass enn i sitt eget hus og egen seng...?

Hilsen barnløs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, selvfølgelig bør man kunne gjøre dette!!

Men jeg må innrømme jeg gjorde det lite selv. Ble litt stresset... Tenk om han/de ikke vil sovne igjen osv.... Selvfølgelig bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er forskjellige, noen har mer behov for urokkelige rutiner enn andre. Men selvsagt skulle det være mulig for de fleste å vike fra dette en gang i blant.

Med min sønn gikk det veldig greit å sovne borte, for så å komme hjem og sove videre. Vi var heldige sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg også! Vel sies det at barn skal ha faste rutiner, men......Da jenta vår var liten hadde vi henne m overalt el overlot henne til alskens slekt og venner som enten kunne ha henne el være barnevakt hos oss! Rutinene ble det så som så med......ingen av oss er rutinemennesker, så da var det vanskelig å overføre det på henne.....Ga egentlig blaffen i det som ble sagt om rutiner og kjørte vårt eget løp! Resultatet ble en harmonisk og trygg jente som omgås andre, både barn og voksne m letthet....om det er på grunn av eller på tross av skal være usagt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting er i allefall sikkert, at bading hver kveld er absolutt ikke bra!!

Bading bør begrensens til max 2 ganger i uken. Ta heller å vaske barnet med vaskeklut hver kveld.

Vi har aldri vært så standheftig på leggetid, men er vi hjemme er det godt å få de i seng til normal tid. Spesielt når man har tre barn.

Da vi fikk førstamann var mye mye ute å fartet. Og barnet tar ikke skade av å ligge i bagen borte hos folk.

Når de blir litt større reguleres dette litt selv, ettersom barna kanskje blir litt sur og grinete hvis sengetiden dryges ut. Da er det greit å legge de, skaffe en barnevakt og dra seg en tur.

Men jeg merker at når man har tre barn, så trives en veldig godt hjemme. :wink:

Men dette med at barn MÅ i seng til kl 19.00 uansett, har jeg aldri sjønt at noen gidder å stresse med.

Vær deg selv og gjør det du føler for. Barn tilpasser seg og blir dermed roligere.

Og når det er barnehage og arbeid dagen etter vil dere automatisk legge barna til normal tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ting er at hvis barn blir vant til tidlig å ligge borte, vil det blir tryggere borte og en kan lettere venne på barna å sove andre plasser enn sin faste seng.

Kjedelig den dagen dere blir bedt med på tur, men må takke nei fordi barnet nekter å roe seg andre plasser enn sin egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn lærer seg utrolig fort forskjellen på hjemme og borte. Så jeg tror nok at noen foreldre "overdriver" litt når det gjelder dette........

Men når man er førstegangsforeldre så er det vel helt naturlig at det er mye man er usikker på - og prøver å "følge boka".

Jeg har ingen barn sjøl - men jeg har masse småbarn i familien - og foreldrene sier at det ikke er noe problem å være fleksible....... barna skjønner som sagt fort hva som er regelen hjemme...... og at det er "slakkere tøyler" borte!

Hilsen Tante :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstebarnet vårt kunne vi ha med oss overalt til alle døgnets tider. Uansett om han var våken eller sov. Aldri noen problemer.

Minstejenten har vi alltid hatt rutiner på. Nå når hun er blitt fire år går det litt bedre. Hun MÅ legge seg et visst klokkeslett, overskrides det er hundreogett ute. Den kvelden og natten er ødelagt, og vi sliter å få henne til å sove i en ukes tid etter. Ikke fungerte hun på dagtid heller i de årene.

Vi prøvde til og med psykolog og sovemedisin til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt med mine unger rundt om kring uten noen problemer. Minstejenta på 3 mnd. legger jeg ikke før jeg legger meg uansett, for da sover hun godt hele natten, og alle er uthvilte og opplagte neste dag. Dette fungerer for oss.

Jeg ville nok ha prøvd å ta med ungen noen ganger. Unger er jo stort sett veldig tilpasningsdyktige. I og med at det ikke akkurat er noe som skjer hver kveld, tror jeg ikke de tar noe skade av det. Det er sikkert tryggere for et barn å få være med foreldrene i stedet for å ha barnevakt. I hvertfall når de er så små som her. Men om de absolutt ikke vil, kan jo de bytte på å passe ungen, slik at en av de i det minste kommer seg litt ut.

Ferier og hytteturer og slik har jeg aldri stusset i selv om jeg har hatt små barn. I alle feirer sklir alle våre rutiner ut uansett, men det tar vi fint inn igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte pris på faste rutiner i hverdagen. Jeg hadde ikke reist på hyttetur m en baby.

Nå skal det sies at jeg er en stuegris.

Men jeg tror at en baby i rutiner har det bedre enn en baby uten rutiner.

Folk får gjøre som dem vil.

Er man fleksibel går det nok. Men jeg ville ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? At de har faste rutiner? Kanskje litt rigid, javel - men kan hende har de funnet ut at det er best slik - for akkurat dem? Vi har faste rutiner - men de kan bøyes og tøyes hit og litt dit. Men de er relativt faste. 7 måneder er veldig ungt - i alle fall til å skulle finne på noen sprell, hvis en ikke er klar for det. Kan hende vil de ofre den friheten, for å være trygge på at søvnen blir bra? De fleste av oss forandrer behov drastisk det første året med barn - men det retter seg som oftest til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Spiller det noen rolle hva vi mener?

Hva foreldrene velger å gjøre angående leggetid må få lov til å være opp til dem uten at folk skal legge seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk barn pratet jeg i vei om hvor fleksibel jeg skulle være med barn, ta med ungen på kafe, lære ungen til å tåle støy og dra bort til venner på kveldstid osv.

Når jenta vår ble født fikk vi erfare at det i virkeligheten er helt annerledes. Etter 2 1/2 mnd med skriking fikk vi endelig rutine på henne, og pusterom etter at hun la seg kl 19 på kvelden. Tror det er lettere å ha liten forståelse for at foreldre setter pris på sine rutiner hvis man ikke har barn selv (og her igjen er det stor forskjell fra unge til unge- noen sover samme hvor de er, andre gjør ikke det).

Jenta vår er nå 15 mnd, og vi kan ta henne med å sove borte, men vi begrenser det til ting vi virkelig har lyst til å være med på. Hun trenger sine rutiner, da hun ikke sover igjen det tapte neste morgen f.eks.

Foreldrene legger selv opp til hvordan de ønsker det, men det er selvfølgelig betinget av barnet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...