Gå til innhold

Hva er du ?


Gjest Eugene Onegin

fa  

105 stemmer

  1. 1. fa

    • Troende
      32
    • Agnostiker
      31
    • Ateist
      42


Anbefalte innlegg

Paganist.

Paganisme er et begrep som ikke gir noen forklaring på om du er troende eller ikke, det er brukt i så mange sammenhenger at begrepet alene ikke gir mening. Vanligvis refererer det til monoteistisk naturreligion, og tilhører man en religion er man troende. Det brukes også av folk som tar avstand fra religion.

Denne tråden spør ikke hvilken religion man bekjenner seg til, men om man tror på "noe" eller om man ikke gjør det. Siden paganisme kan brukes både av nye naturreligioner og av folk som ikke tror på noe, gir det ikke mening alene. Det er et tomt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Caylee

Veldig fine og de varierer fra gang til gang. Vi sitter i ring, gjerne med et stearinlys i midten, og mediterer i 45 min. Om man har noe å dele underveis er det lov til det. Eksempel kan være at man oppfordrer til å sende gode tanker til Japan eller noe. Etterpå er det en times samtale hvor vi venter litt mellom hver gang vi tar ordet. Når noen har sagt noe så venter jeg litt og kjenner på det som er sagt før jeg gir respons. Det blir mange gode og oppløftende samtaler :) Les på www.kveker.no ;)

Så det er ingen som leder gudstjenesten? men dere leder den sammen på en måte? Prater dere om hva dere opplevde i meditasjonen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paganisme er et begrep som ikke gir noen forklaring på om du er troende eller ikke, det er brukt i så mange sammenhenger at begrepet alene ikke gir mening. Vanligvis refererer det til monoteistisk naturreligion, og tilhører man en religion er man troende. Det brukes også av folk som tar avstand fra religion.

Denne tråden spør ikke hvilken religion man bekjenner seg til, men om man tror på "noe" eller om man ikke gjør det. Siden paganisme kan brukes både av nye naturreligioner og av folk som ikke tror på noe, gir det ikke mening alene. Det er et tomt begrep.

Så la meg oppklare det hele for deg. Begrepet paganist omfatter nær sagt alle som ikke har en monoteistisk tro, ikke omvendt. Og begrepet hedning er blitt brukt om mennesker som tar avstand fra religion, ettersom blant annet de kristne har gitt det ordet et innhold som er entydig med ateisme.

Jeg tilhører en naturreligion, men omtalte meg selv som paganist fordi jeg har null interesse av å utlevere hvilken av de jeg tilhører. Og om jeg kun hadde skrevet at jeg var troende, kunne det blitt oppfattet som om jeg tilhørte kristendommen, en religion jeg tar kraftig avstand fra.

Men jeg tror, og tilhører en ikke-monoteistisk naturreligion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen som leder gudstjenesten? men dere leder den sammen på en måte? Prater dere om hva dere opplevde i meditasjonen etterpå?

Stemmer, vi leder den sammen. Vi snakker om det som evt noen har kommet med under meditasjonen eller noe annet som opptar oss i åndelig forstand eller kanskje bare om gode el negative tanker som man vil lufte.

Det eneste vi har felles er troen på at det finnes en gud og at vi er inkluderende ovenfor alle uavhengig av tro. Feks er det noen av oss (her i in by) som tror fullt og fast på Jesus som frelser men det gjør ikke jeg og det er akseptert. Hva slags tro/syn på gud du har betyr heller ikke noe. Det holder at du tror han finnes, på din måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troende, men langt ifra kristen. Jeg har snekret sammen min egen lille tro av forskjellige ting som virker sant for meg :sjenert: Og jeg sender en stor takk til min far for den velfylte seksjonen i bokhyllen om forskjellige religioner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la meg oppklare det hele for deg. Begrepet paganist omfatter nær sagt alle som ikke har en monoteistisk tro, ikke omvendt. Og begrepet hedning er blitt brukt om mennesker som tar avstand fra religion, ettersom blant annet de kristne har gitt det ordet et innhold som er entydig med ateisme.

Jeg tilhører en naturreligion, men omtalte meg selv som paganist fordi jeg har null interesse av å utlevere hvilken av de jeg tilhører. Og om jeg kun hadde skrevet at jeg var troende, kunne det blitt oppfattet som om jeg tilhørte kristendommen, en religion jeg tar kraftig avstand fra.

Men jeg tror, og tilhører en ikke-monoteistisk naturreligion.

Absolutt på plass med en oppklaring, men selvfølgelig var det slurv fra min side - jeg mente å skrive ikke-monoteistisk! Begrepet i seg selv er såpass utvannet at det er vanskelig å vite hva de som bruker det egentlig legger i det. Jeg ser jo at du har brukernavnet Gaea (Gaia?), så jeg antok jo at du brukte begrepet om det som det vanligvis brukes om - men siden denne tråden tar for seg å tro vs. å ikke tro, ble jeg usikker på hva du egentlig ville formidle ved å skrive at du var paganist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

***

Tror på meg selv.

Om du tror på deg selv har ingenting med denne tråden og gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caylee

Stemmer, vi leder den sammen. Vi snakker om det som evt noen har kommet med under meditasjonen eller noe annet som opptar oss i åndelig forstand eller kanskje bare om gode el negative tanker som man vil lufte.

Det eneste vi har felles er troen på at det finnes en gud og at vi er inkluderende ovenfor alle uavhengig av tro. Feks er det noen av oss (her i in by) som tror fullt og fast på Jesus som frelser men det gjør ikke jeg og det er akseptert. Hva slags tro/syn på gud du har betyr heller ikke noe. Det holder at du tror han finnes, på din måte.

Så dere trenger ikke være kristne med bare tro på gud? Er det noen der som ikke tror på gud også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere trenger ikke være kristne med bare tro på gud? Er det noen der som ikke tror på gud også?

Felles for oss alle er at vi tror på en gud, hvilket "bilde" du har av gud bestemmer du selv. Jeg har møtt vanlige kristne, en eks buddhist og stort sett det meste på møtene. Du trenger heller ikke melde deg inn, de aksepterer at man er registrert i et annet trossamfunn. Om man ikke er registrert som Kveker så kaller man seg kveker-venn. Jeg er kveker-venn og står i statskirken. Når barna har konfirmert seg skal jeg bytte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Hva er du for noe er du troende, agnostiker eller ateist ?

jeg er agnostiker

Troende (åsatruer/naturtro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...