Gå til innhold

Blir ikke inkludert av venner

Gjest Utlogget nå

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå

Hei!

Jeg trenger deres råd og gode ord.. For over et år siden ble det slutt med meg og eksen, et ganske hardt brudd, og vi vanket i helt samme vennekrets. Etter bruddet følte jeg at eksen gjorde alt i sin makt for å få vennene på sin side, mens jeg trakk meg tilbake, jeg følte vel at hvis de var ekte venner så ville de komme til meg før eller senere, og forstå at jeg ikke hadde gjort noe jeg måtte forsvare. Jeg ble også kjent med noen nye folk, da jeg halvveis byttet miljø.

I begynnelsen ble jeg ikke invitert til fester osv av de gamle vennene, men fikk høre at eksen alltid var tilstede. Jeg trodde dette ville gå seg til, men fortsatt - nå, over ett år senere, blir jeg ikke invitert til fester osv, enda jeg prøver å slenge ut kommentarer om at jeg har fri i helgen, det hadde vært moro å sees osv. Det virker som om disse vennene godt kan drikke kaffe med meg innimellom, men ikke invitere meg til fester. Jeg aner ikke om det er fordi eksen min er der og de vil "skåne" ham fra meg, eller fordi de bare ikke tenker på meg. Uansett er det like vondt. Denne vennekretsen har nå også utvidet seg, og en del av mine perifere venner har blitt med i gjengen. Fortsatt blir jeg ikke invitert, enten festen skal være hos den ene eller andre vennen.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Jeg savner selvfølgelig vennene mine (det er jo en grunn til at man blir venner, man liker de menneskene). Jeg vet ikke helt om JEG burde tatt mer initiativ for lenge siden, og "invitert meg selv", eller om jeg bør legge all skyld på de og tenke at de har glemt meg. Jeg vil jo så gjerne være med disse folkene igjen, men skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem. Liker ikke å invitere meg selv til ting, og vil selvfølgelig være en de tenker på at de burde invitere...

Må vel også nevne at her jeg bor er det av div. årsaker ikke mulig å ha selskap, så det er ikke mulig at jeg inviterer dem på fest. Har invitert på kaffe, og på kaffebesøkene har vi på begge sider sagt at det var hyggelig og at vi burde gjøre det snart igjen.

Tar gladelig imot tips og gode ord fra alle og enhver, for dette er ikke en god situasjon å være i! I tillegg vil jeg ikke ta denne praten med dem igjen (har gjort det før - og det er jo nå lenge siden bruddet..).

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forventet nok et svar som det ja. Og jeg tenker at ja, det er nok det riktige. Men det er bare så trist når jeg har kanskje tre venner jeg kan finne på ting med, mens de er en gjeng på tjue stykker som henger sammen på kryss og tvers og stadig vekk gjør noe gøy. Trist å se på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin373

Kan du ikke snakke med dem da? Vet ikke hvor nære venner dere var, men om det er mulig så kan du spørre hvorfor du blir fryst ut, om det er grunn til det eller om dere bare har glidd fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve.. Syns vi var nære nok venner til at jeg kan spørre egentlig. Skal møte en av de denne uka, så jeg må bare samle opp mot til å spørre! Jeg kan jo bare si noe ala - jeg føler at jeg kanskje ikke blir så mye invitert lenger.. Hvorfor tror du det har blitt sånn?

Så blir det en ikke-klandrende måte å spørre på, føler jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg kan prøve.. Syns vi var nære nok venner til at jeg kan spørre egentlig. Skal møte en av de denne uka, så jeg må bare samle opp mot til å spørre! Jeg kan jo bare si noe ala - jeg føler at jeg kanskje ikke blir så mye invitert lenger.. Hvorfor tror du det har blitt sånn?

Så blir det en ikke-klandrende måte å spørre på, føler jeg?

Du kan jo si at du savner kontakten med dem sånn den var, og at du håper ikke bruddet ditt med en kjæreste skal ødelegge for vennskapet med andre folk. Det er jo ikke dem du har slått opp med, og bruddet er vel mellom han og deg.Vennskapet til dem er vel ikke forandret. Det burde de greie å forstå.Du kan spørre hvorfor dere ikke kan henge sammen på fester selv om du ikke er kjæreste med han lenger.

Kanskje litt konfronterende å legge fram dette, så være diskret med hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt konfronterende ja, men kanskje akkurat det blir det endelige beviset på om de virkelig er mine venner eller ei? Om jeg sier at jeg tenker mye på dem og føler meg trist pga at vi har mistet kontakten, så bør de jo synes det er fint at jeg sier fra.. Om de syns det er teit sagt av meg så tror jeg at jeg kutter kontakten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er nok litt konfronterende ja, men kanskje akkurat det blir det endelige beviset på om de virkelig er mine venner eller ei? Om jeg sier at jeg tenker mye på dem og føler meg trist pga at vi har mistet kontakten, så bør de jo synes det er fint at jeg sier fra.. Om de syns det er teit sagt av meg så tror jeg at jeg kutter kontakten..

Jeg ville i hvertfall følt de slik som du sier her. Det ville blitt riktig for meg.

Har selv vært igjennom prosessen, og mistet mange venner pga at kjæresten var ute og "informerte dem" om hvilken hurpe jeg var mot ham. De tok hans side uten å høre på min versjon. Siden de gjorde det ville jeg ikke likt å omgås dem heller.

Men de som var mine ekte venner beholdt jeg kontakt med, siden de var voksen nok til å skjønne at det går an at jeg har problem med en de er venner med, uten å kutte meg ut.

Kan være en vanskelig balansegang å snakke med venner om slike ting og ofte kan man føle seg som en elefant i et glassmagasin. Noen blir såret av at du ikke liker deres venn og da er det vanskelig å finne ut av disse tingene.

Men jeg syns ikke man er programforpliktet til å like alle andres venner selv om man er i samme gjeng.

Det handler om at vennene må respektere at du er din egen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjedelig når man har felles venner og det blir litt splittet stemning med venner etter bruddet. Prøv å snakk med en eller alle om det. Det er nok det beste. Men det kan hende de ikke er de beste vennene å ha hvis de ikke har inkludert deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du kan jo si at du savner kontakten med dem sånn den var, og at du håper ikke bruddet ditt med en kjæreste skal ødelegge for vennskapet med andre folk. Det er jo ikke dem du har slått opp med, og bruddet er vel mellom han og deg.Vennskapet til dem er vel ikke forandret. Det burde de greie å forstå.Du kan spørre hvorfor dere ikke kan henge sammen på fester selv om du ikke er kjæreste med han lenger.

Kanskje litt konfronterende å legge fram dette, så være diskret med hvordan du gjør det.

Kanskje du kan prøve å fått forklart dem din side av saken, også. Det er faktisk to personer i et brudd.

Hvis de ikke kan akseptere din side av saken og fortsatt være din venn, så er de kanskje ikke noe tap? Jeg ville i hvertfall blitt irritert på folk som ikke kunne akseptere at jeg slo opp med en fyr.

Du kan spørre dem hva galt du har gjort, som gjør at du ikke blir invitert på fester. Hvis de kan forklare det så kanskje du finner ut at de ikke er noe å samle på. Ellers så kommer du jo i en samtale som gjør at du kan forklare din side.

Men jeg ville passet på å spørre i en situasjon der det ikke er mange sammen, men tatt det opp med en og en venn.

Bruk sosiale antenner og føl på stemningen når dere snakker sammen så bør det gå greit.

De som ikke kan se din side av saken er jo ikke din venn.

Etterhvert bør du kunne bli invitert igjen av de som liker å henge med deg. Hvis ikke er eksen din en stor psykopat som terroriserer hele vennegjengen til å gjøre som han vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Utrolig kjedelig når man har felles venner og det blir litt splittet stemning med venner etter bruddet. Prøv å snakk med en eller alle om det. Det er nok det beste. Men det kan hende de ikke er de beste vennene å ha hvis de ikke har inkludert deg.

Han har tydeligvis ødelagt hennes rykte. Så nå er de andre redd får å invitere henne og komme sammen med henne, siden de ikke vil bli sett rart på av de andre i gjengen...

Det er vanskelig å gjøre noe med sånt, men man kan bare greie det med å overbevise andre med måten man er på mot dem, og ved å forklare sin side av saken.

Ellers bør man vel satse på å finne venner i et nytt miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventet nok et svar som det ja. Og jeg tenker at ja, det er nok det riktige. Men det er bare så trist når jeg har kanskje tre venner jeg kan finne på ting med, mens de er en gjeng på tjue stykker som henger sammen på kryss og tvers og stadig vekk gjør noe gøy. Trist å se på :(

Det er ikke antall venner som er viktig, men kvaliteten på vennskapet. Hva skal du med tjue stykker som ignorerer deg når du har tre som tar i mot deg med åpne armer?

Bruk tiden på de tre vennene dine og kjenn at du er verdt noe i deg selv uavhengig av antall venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Han har tydeligvis ødelagt hennes rykte. Så nå er de andre redd får å invitere henne og komme sammen med henne, siden de ikke vil bli sett rart på av de andre i gjengen...

Konspirasjonsteoretiker?

Etter brudd i min vennekrets holder jeg kontakt med den av partene som det er mest naturlig for meg å holde kontakt med, og ferdig med det. Er hyggelig og høflig mot den andre parten, selvsagt, men gjør ingenting for å inkludere vedkommende. Hvorfor skulle jeg?

Er det ikke slik at bekjentskaper kommer og går, og at man ikke kan være venn med alle?

Ville vært svært kunstig å tviholde på kontakten med begge bare for å være demokratisk..

TS, jeg tror du gjorde en feil da du trakk deg tilbake etter bruddet. Ofte er det den som er mest frempå som sanker inn gevinsten, og det har nok ingenting med ødelagt rykte å gjøre.

Drit i dem, ikke sammenlign deg med eksen, finn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gjøre noe med sånt, men man kan bare greie det med å overbevise andre med måten man er på mot dem, og ved å forklare sin side av saken.

Ellers bør man vel satse på å finne venner i et nytt miljø.

Det kan nok hende. Sikkert vanskelig for de vennene. Å velge side. Eller hvem de vil være sammen med.

Selvfølgelig er det alltid litt rart etter et brudd. Og invitere begge to på en fest. Hvis det blir krangling eller noe annet. Det vet man aldri.

Enten snakke med de vennene eller prøve å finne seg en ny vennekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange fine tilbakemeldinger :) Godt å høre ulike sider av saken også. Jeg er egentlig helt enig i at tre gode venner er bedre enn tjue ikke gode! Men det handler litt om at jeg ikke nødvendigvis vil være bestevenn med alle tjue, men at jeg synes folkene er trivelige å henge med av og til, så jeg kunne ønske de viste meg det samme ved å invitere meg.

De som sier at eksen min har "ødelagt mitt rykte" har også rett, jeg tror han har fortalt "sannheten" om hva jeg gjorde mot ham, og "sannheten" om hva jeg egentlig syntes om vennene mine. Pluss at jeg føler han fikk et framskritt da han var så frampå etter bruddet.

Så til deg som sier at jeg gjorde en tabbe da jeg trakk meg tilbake etter bruddet - tja, kanskje.. Jeg hadde et par ekte venner som skjønte at jeg lå nede for telling, ringte meg, ga meg gode ord og lot meg forstå at de var glade i meg. Mens de andre så jeg ikke så mye til, da jeg ikke orka å være med på fester osv etter bruddet - i motsetning til eksen som ble en festløve uten like...

Det varmer å få så mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

De som sier at eksen min har "ødelagt mitt rykte" har også rett, jeg tror han har fortalt "sannheten" om hva jeg gjorde mot ham, og "sannheten" om hva jeg egentlig syntes om vennene mine. Pluss at jeg føler han fikk et framskritt da han var så frampå etter bruddet.

Så til deg som sier at jeg gjorde en tabbe da jeg trakk meg tilbake etter bruddet - tja, kanskje.. Jeg hadde et par ekte venner som skjønte at jeg lå nede for telling, ringte meg, ga meg gode ord og lot meg forstå at de var glade i meg. Mens de andre så jeg ikke så mye til, da jeg ikke orka å være med på fester osv etter bruddet - i motsetning til eksen som ble en festløve uten like...

"Sannheten"? Gjorde du noe mot ham eller gjorde du det ikke?

Er hans "sannhet" konstruert, eller er den hans oppriktige opplevelse av situasjonen? Om det siste er tilfelle, har han ikke gjort noe for å sverte deg, sånn egentlig. Alle har rett på sin sannhet.

Jeg mener forøvrig ikke egentlig du begikk en tabbe, siden du har fått skilt de gode vennene fra de mindre gode - men hvis utgangspunktet ditt er at du ønsker mer kontakt med de fleste dere hadde i felles omgangskrets, tror jeg du burde ha vært mer frampå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan ikke skjønne at det skal være så farlig å spørre et direkte spørsmål om hvorfor du ikke blir invitert på fester. Synes du har vært altfor snill og sittet og drukket kaffe med disse som ikke inviterer deg på fester, selv om de vet at du er interessert. De har vist en drittoppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Hva er det med kvinner og må snakke om ting osv. Bare bryt det rett av det er det beste

glem alle følelser du måtte ha og knekk vennskapet som du knekker en kvist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er det med kvinner og må snakke om ting osv. Bare bryt det rett av det er det beste

glem alle følelser du måtte ha og knekk vennskapet som du knekker en kvist

Og bli ensom tilbake? Ikke den beste strategien hvis man vil ha et sosialt liv...

Og nøyaktig hvorfor skal en kjip ex få lov å bestemme hvilket sosialt liv du skal ha og hvem du kan reperere vennskapet med.

Kunne ikke falt meg inn å gi ex'en sånn makt at han kunne presse meg bort fra folk jeg hadde kjent i alle år...

Det bør i tilfelle være deg selv som bestemmer om du vil fortsette å være venner med folk som tok hans side...

Man legger seg ikke passivt ned og bryter alle bånd fordi en ussel ex prøver å fryse deg ut.Da har han jo vunnet, noe han ikke fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...