Gå til innhold

"Vanlig" pålegg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har faktisk aldri smakt leverpostei, kaviar eller makrell i tomat.

Men jeg er faktisk ikke fra en annen planet! Født og oppvokst i en vanlig norsk familie :jepp:

Greit at man ikke liker ting, men synes foreldre ødelegger barna på denne måten. Mye mat må man lære å like og da må man ihvertfall smake på det... Blir flau av voksne mennesker som ikke liker ditt og ikke liker datt...

Lever postei

Jeg trodde han var død for mange år siden :klo:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Greit at man ikke liker ting, men synes foreldre ødelegger barna på denne måten. Mye mat må man lære å like og da må man ihvertfall smake på det... Blir flau av voksne mennesker som ikke liker ditt og ikke liker datt...

Hva er det å bli flau av?

Greit at man kan lære seg å like en god del ting, men jeg har ingen tro på at alle kan like alt, om de bare prøver det mange nok ganger. Jeg gidder iallefall ikke å sitte å tvinge i meg ting som gir meg brekninger, bare for å være "voksen" (snakker ikke om makrell i tomat nå).

Skrevet (endret)

Kaviar er kjempegodt alene, på en skive under bløtkokt egg og under ost nammanam :)

Leverpostei er nammanam det og :)

Makrell i tomat er nammanam mmmm :)

Endret av BippeStankelbein
Skrevet

Jeg synes makrell i tomat lukter så ekkelt, så det har ikke jeg heller smakt :ler: Smaker det bedre enn det lukter?

Ja :)

Makrell i tomat med litt majones og agurkskiver er helt sykt digg! Så jo dere går glipp av store smaksopplevelser ... :fnise:

:jepp:

Eg er glad i makrell i tomat, men leverpostei og kaviar likar eg ikkje.

AnonymBruker
Skrevet

Leverpostei med agurk, kaviar med egg, makrell i tomat som den er eller med majones. FANTASTISK mat. Et knekkebrød er aldri mer kjedelig med makrell i tomat på.

Må si jeg synes det å ikke ville smake på noe fordi det høres ekkelt ut er uendelig barnslig, spesielt når du ikke ser hodet eller beina på det du spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Makrell i tomat må spises rett etter at den er åpnet. Hvis den blir stående til neste dag blir det for mye transmak.

Jeg trodde i mange år at jeg ikke likte melk. Men så innså jeg at melk som har stått romtemperert får en annen smak enn melk som har fått stå kaldt. Kanskje derfor jeg syntes skolemelken smaket pyton, den kunne tross alt stå framme i flere timer før noen satt den kaldt. Vi var i grunnen heldige om den var kald da den ble servert.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg likte kaviar når jeg var liten, men så plutselig en dag (da jeg fortsatt var liten, men litt eldre) syntes jeg det smakte kjempevondt, så jeg har ikke spist det siden.

Makrell i tomat har jeg ikke smakt pga lukta, men jeg prøvde det laksepålegget som var nytt i år og det var godt. Men jeg tror jeg syntes det var litt dyrt og boksen var litt for liten til at det ble kjøleskapsinnventar.

Leverpostei er godt :D. Når jeg var liten husker jeg det var fantastisk med en halv skive prim og en halv skive leverpostei, også tok man først en bit av den ene og så en bit av den andre, også fikk man en kjempegod smak.

Jeg liker heller ikke gulost som ikke er smeltet. Så jeg klarer ikke vanlig ost på brødskiva. (Ostesmørbrød er greit).

Skrevet

Uff, den varme skolemelken husker jeg også :tristbla:

Vel, noen ganger var den faktisk iskald med isbiter oppi. Tror de må ha puttet den i fryseren og glemt den der..

Liker forresten både makrell i tomat, leverpostei og kaviar og synes det er merkelig at folk kan vokse opp uten å ha smakt det! Hva spiser dere da? Ost og kjøttpålegg? Sjokoladepålegg og syltetøy?

Skrevet

Jeg synes makrell i tomat og leverpostei (gjerne "barnevarianten") er kjempegodt! Kaviar derimot blir jeg kvalm av å lukte på og har ikke smakt ordentlig siden barnehagen, sluttet plutselig å like det.

Melk sluttet jeg også å like i barnehagen, blir kvalm av å drikke det.

Ellers har jeg siden jeg var liten likt noen litt "voksne smaker" som blant annet oliven, tonic, parmesanost og blåmuggost :fnise:

Skrevet

Makrell i tomat er kjempegodt! Kjøper de små boksene siden jeg er aleine om å spise det (kjæresten kaller det for flybæsj :fnise: ), så da blir den ikke dårlig heller. Fersk hver gang! Nybakt brød med makrell i tomat, majones og agurk med et stort glass med kald melk er jo bare himmelen!

Kaviar er også godt, både til ost og egg. Sist kjøpte jeg Kavli sin, og den har litt ekkel konsistens, men smaker jo kaviar!

Leverpostei med sylteagurk kommer som en god nummer to bak makrellen. Spesielt de grove juleposteien er kjempegode! Det er også en "ny" type som er på markedet (er det Mills tro? Den hvor den ene er med sort pepper, tror jeg) som smaker ganske ålreit.

Gjest Mynona83
Skrevet (endret)

Jeg liker alle 3, men må ha majones på alle sammen også!

Kaviar er så sterkt, så jeg må blande med litt majo, makrell i tomat er digg med majo og leverpostei med enten majo, rødbeter, sylteagurk eller vanlig agurk. Namnam!! Ble sulten jeg!! Vet hva jeg skal ha på skiva i morgen :)

Edit: eller paprika (på leverposteien altså)

Endret av Mynona83
Gjest Applecore
Skrevet

Jeg likte makrell i tomat da jeg var liten, men en dag fant jeg et fiskebein (ragg å tygge på det og brakk meg), og da spiste jeg det ikke på mange år.

Nå liker jeg det igjen.

Kaviar synes jeg er helt motbydelig, muligens fordi en jente i klassen på barneskolen hadde det på matpakken hver dag og hadde for vane å stå alt for nære folk og puste oss i ansiktet :sprettoy:

Leverpostei er supergodt!

Det som derimot er kjempeekkelt er jordbærsyltetøy med store klumper - de er slimete og ekle, og blir grå i fargen etterhvert.

Ufattelig kvalmt!! :spy::kvalm:

Skrevet

Makrell i tomat og kaviar har jeg stort sett alltid i kjøleskapet mitt. God, billig og sunn mat som holder lenge. Ja takk når man er student! Godt er det også, både på knekkebrød og brødskive.

Dere som ikke tør å smake på vanlig makrell i tomat burde prøve den finhakkede. Den ser ikke så ekkel ut, og jeg syns den smaker litt bedre også.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke smakt makrell i tomat, kaviar, majones, skinkeost, rekeost, reker og prim. Makrell i tomat pga det lukter helt forjævlig. Kaviar, majones, rekeost, reker og prim fordi jeg synes lukter, ser eller høres godt ut. Jeg rakk aldri å smake skinkeost før jeg ble pescetarianer... Og ja, jeg er kresen... ;)

Endret av Knøttet
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i alle disse tre jeg! Makrell i tomat er mitt absolutte favorittpålegg - sunt, godt og relativt rimelig! I motsetning til mange her vil jeg aller helst ha fileten da, jeg synes det er for mye tomat i den finhakkede. Makrell i tomat spiser jeg "naturell", på grovt brød eller knekkebrød, gjerne med iskald melk til!

Favoritt to er leverpostei - alt fra Stabburets gule boks til pepperpaté som jeg kjøper i delikatessedisken. Best med agurk, evt sylteagurk/bostonagurk eller majones.

Kaviar er også et pålegg jeg alltid har i kjøleskapet, liker det best sammen med hardkokt egg eller med litt majones - gjerne på knekkebrød :)

Skrevet

Jeg har heller ikke smakt makrell i tomat enda, men jeg hørte på P3-morgen da Carsten Skjelbreid tvang Ronny til å smake på det, og greit nok at Ronny ikke liker NOE, men det hørtes HELT forferdelig ut :D

Jøss, mener du altså at denne go'kjakan

ronny_vekkemester.jpg

er kresen på maten? Søtt..

• Liker 1
Skrevet

Makrell i tomat, kaviar og jordbærsyltetøy med klumper er de eneste påleggene (av vanlig type) som jeg ikke takler! Det er så hinsides kvalmt at jeg får brekninger om typen spiser det mens jeg er tilstedet. :spy:

Jeg har smakt på masse rare ting, så det er ikke det at jeg er kresen heller, men fysj altså. Spiser kokt sauehjerne (ja, jeg har spist det!) framfor kaviar eller makrell i tomat any day!

Skrevet

Eg likar best makrell i tomat som filet (dei vanlege boksane), men dei porsjonsboksane og på tube smakar heilt greit det og. Brukar som regel på tube til ungane, så blir det ikkje så grisete. Fordelen med tube er at den held seg i opptil 2 veker i kjøleskapet etter åpning, medan boks berre held seg i 3 dagar (personleg tykkjer eg den er ueteleg etter berre nokre timar. Åpna til frokost kan til nød etas til lunsj, men ikkje seinare ;) ).

Her i huset går det i alle fall i makrell i tomat, leverpostei (til ungane), gul og brun ost, kokt skinke, salami, div smøreostar og prim (også til ungane) på påleggsfronten til kvardags. Hender me slår til med nugatti og syltetøy og :) Nugatti med peanøttsmør oppå er forresten kjempegodt - det brukar eg ofte som "frokostdessert" i helgene :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...