Gå til innhold

Lat mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med mannen min, og det er at han sover bort halve dagen. Vi har baby og jeg er i permisjon fra jobben, han er student. Så han skal liksom gå til skolen og studere om dagene. Istedenfor ligger han og sover til klokka 12 hver dag, og leser et par timer kanskje på kvelden. I begynnelsen ble jeg skikkelig irritert og sint, og kjefta på han og skrudde på lyset og sånt. Men han lå der like i koma. Ofte unnskylder han seg når han står opp og sier at I MORGEN SKAL HAN GÅ!! Men det skjer jo ikke. Nå har jeg gitt opp, jeg står opp med baby og lar han ligge der. Han har enda ikke stått opp i dag. Det at han bruker dagene på å sove gjør at han ikke vil kunne levere masteroppgaven sin i tide, som igjen gjør at familien taper flere hundre tusen kroner i tapt inntekt og mer studielån. Jeg syns det er helt TÅPELIG, hva skal jeg gjøre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å studere godt uten nok søvn. Sover han om natta, eller henger han på pc/tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover mer enn nok timer om natta. Så enten har han et ekstremt søvnbehov, altså han er ikke helt normal/frisk, eller så er han lat! Jeg syns uansett ikke at det er noe som kan fortsette.. Hvis han står opp og gir ungen flaske en morgen (i 6-8 tiden) så syns han så synd på seg selv at da må han sove videre til 12 etterpå.. Å gi flaske tar bare en halvtime! GRR.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover mer enn nok timer om natta. Så enten har han et ekstremt søvnbehov, altså han er ikke helt normal/frisk, eller så er han lat! Jeg syns uansett ikke at det er noe som kan fortsette.. Hvis han står opp og gir ungen flaske en morgen (i 6-8 tiden) så syns han så synd på seg selv at da må han sove videre til 12 etterpå.. Å gi flaske tar bare en halvtime! GRR.

TS

Jeg synes han skal diskutere søvnbehovet sitt med fastlegen sin. Finne ut om alt er ok med blodet og mye rart.

Å stå opp for tidlig for å gi ungen flaske, kan faktisk ødelegge opplagtheten dagen etterpå. Han tuller ikke. Hvis han må opp klokka 6 for å gi den flaska, så tror jeg det er mest effektivt å legge seg klokka 2030-slik at han sovner klokka 21. Da er det 9 timer til klokka 6, og det bør være helt greit å stå opp å gi flaske da, og deretter dusje, spise frokost og studere med en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han skal diskutere søvnbehovet sitt med fastlegen sin.

Allergi er noe som kan gi ett trøtt press i hodet. Det presser i hodet, og det gjør godt å sove. Husstøv og parfyme kan være det som utløser det. Eller noe annet.

Støvsuger som filtrerer gjennom vann kan være til god hjelp. Hvis han blir trøtt eller får vondt i hodet av støvsuging (vanlige støvsugere blåser ut mye finpulverisert støv bakveien), så forsterker det allergimistanke.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du oppfører deg ts hjelper neppe på kjæresten din. Vis nå litt hensyn til at ting kanskje kan være galt og ta han med til legen for en sjekk. Er jo fullt mulig han er litt deprimert også? Livet som student og med en baby så surrer mange økonomiske tanker i hodet på folk og ødelegger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere hva, jeg syns ikke svarene deres er så veldig fornuftige. Jeg har da ikke oppført meg urimelig mot han. Vi har det helt fint økonomisk, og han er ikke deprimert. Han er stort sett glad og sier ofte at han liker livet sitt. Det fins ingen allergi i familien hans, og jeg tror ikke han har det heller. Vi har det ikke spesielt støvete, og han har ikke vondt i hodet.

Det eneste som kunne vært verdt et forsøk er en blodprøve. For lege har han sikkert ikke vært hos siden han var barn (typisk mannfolk å nekte å gå til lege :snurt: ).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva, jeg syns ikke svarene deres er så veldig fornuftige.

TS

Hva er galt med dette svaret da?

"Å stå opp for tidlig for å gi ungen flaske, kan faktisk ødelegge opplagtheten dagen etterpå. Han tuller ikke. Hvis han må opp klokka 6 for å gi den flaska, så tror jeg det er mest effektivt å legge seg klokka 2030-slik at han sovner klokka 21. Da er det 9 timer til klokka 6, og det bør være helt greit å stå opp å gi flaske da, og deretter dusje, spise frokost og studere med en gang."

Jeg har selv opplevd utallige ganger at forstyrrelse av nattesøvn på tidlig morgen har gitt en trøtthet som jeg faktisk ikke har kommet over før klokka 14, 15 eller 16.

Han har tydeligvis mer søvnbehov enn deg. Er det så rart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hiver deg rett på defensiven av noen innspill. Det sitter ikke en synsk gjeng her på KG såvidt jeg vet. Er det noen spesielle svar du vil høre? At ja han er lat, bare gå fra han?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns det er litt rart at en voksen mann må sove 12 timer i døgnet. Men det virker som dere syns det er ganske normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på hva jeg kan si til han for å få han til å slutte med det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å få for lave blodverdier, og når jeg får det så kan jeg helt fint sove omtrent døgnet rundt. Blir deppa og giddaløs i tillegg..

Heldigvis er både det, allergier og vitaminmangler lett å sjekke, og lett å fikse.

Er du sikker på at intet er galt så må du snakke med han, få han til å tvinge seg inn i en døgnrytme, ut å trene litt hver dag og spise jevnlig. Noen ganger må man skape sitt eget overskudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Om du ikke finner svarene fornuftig, så sier det mer om hvilket bilde du har av situasjonen, enn andre får av den.

Avhengig av studiet, er det ikke alltid avhengig å være til stedet på skolen - så istedet for å kreve at han går på skolen, kan du få ham til å hjelpe til med barnet.

Kjefting hjelper overhodet ikke, prøv en mer diplomatisk tilnærmelse. Med litt forståelse for egen ordbruk, kan man oppnå betraktelig mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger egentlig ikke hjelp med barnet. Jeg trenger at han jobber med oppgaven sin og kommer seg ut i jobb når han skal istedenfor å sove bort dagene. Og jeg kjefter ikke, det har jeg slutta med. Jeg lar han holde på som han vil jeg, men det blir ikke noen bedring av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns det er litt rart at en voksen mann må sove 12 timer i døgnet. Men det virker som dere syns det er ganske normalt.

Jeg klarer meg normalt med 7-7,5 timer, men hvis jeg blir vekket på slutten av natta, så kan jeg faktisk trenge en ekstrablund på 0,5-5timer.

Så jeg synes det er normalt at han må sove noen timer på dagen dersom han har fått avbrutt nattesøvn.

Derfor mitt forslag om å gå tidlig til sengs. Sett telefonene på lydløs. Jeg mener at det er verdt å prøve tidlig køying, og se om han vil klare dagen bedre da.

Selvfølgelig kan man også tenke på slikt som trening, kosthold og psykolog. Det kan tenkes at han er lykkeligere når han sover , enn han er studerende i våken tilstand. Det er noen som gjemmer seg i drømmeland.

Hva gjemmer han seg for? Et liv der han underpresterer?

For hvem føler han i så fall underprestasjon? Sannsynligvis i forhold til både seg selv og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å få for lave blodverdier, og når jeg får det så kan jeg helt fint sove omtrent døgnet rundt. Blir deppa og giddaløs i tillegg..

Heldigvis er både det, allergier og vitaminmangler lett å sjekke, og lett å fikse.

Er du sikker på at intet er galt så må du snakke med han, få han til å tvinge seg inn i en døgnrytme, ut å trene litt hver dag og spise jevnlig. Noen ganger må man skape sitt eget overskudd.

Godt innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er som sagt glad og fornøyd med livet. Vi har det kjempebra sammen, og han elsker og er kjempeflink med babyen sin. Så noe psykolog tror jeg ikke han trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hatt lyst til å sove om samboeren vekket meg tidlig med kjeftsmelling. Hvis hun er våken, hvorfor kan ikke hun gi melk da? Er ikke trådstarter hjemme da? Hvorfor kan ikke hun studere slik at familien ikke taper flere hundretusener da? Jeg skjønner ærlig talt ikke dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student? Skal jeg liksom overta hans masteroppgave for å få den ferdig? Ja, for det er jo mulig. Og jeg vekker han aldri TIDLIG og kjefter, jeg har kjefta noen ganger når han har sagt han skal på skolen, og jeg finner han i senga kl 12.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover mye når det forventes mye av meg. Kan godt være han har godt av litt hjelp selv om han virker normal ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...