Gå til innhold

Drittjobber-gode jobber. Unnskyld meg...


Em@lie

Anbefalte innlegg

Jeg har en såkalt "drittjobb" i butikk, samtidig som jeg prøver å få tatt meg en utdannelse ved siden av. Men jeg må si jeg har ikke noe hastverk med det for jeg trives kjempegodt slik jeg har det. Lønna mi er faktisk veldig god for å være butikkjobb, jeg har 0,- i studielån, og mannen min tjener godt i sin "drittjobb" (han har heller ikke studielån). Vi har faktisk mer penger enn broren min og kona hans som er høyt universitetsutdannet og har "fine" jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja, bli til noe! Hva ble de til?

Mange har vært innom i studietiden i en eller annen drittjobb, men hva med de som har de såkalte drittjobbene hele livet.

De som valgte annerledes?

De som legger ære i å gjøre en skikkelig jobb.

Om det er en universitetsutdannelse som avgjør om du er noe, ble til noe så er det forferdelig mange drittjobber. De fleste?

Er det mer "fint" å kjøre buss enn hva med en som vasker?

Tror det er en vesentlig mangel hos folk som kan kalle visse yrker for en drittjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hmmm.

Jeg synes det er flott at folk er stolte av jobben de gjør, enten de vasker gulv, sitter på laboratoriet, jobber som portør, er sykepleier eller lege (siden Amanda, Anonym og jeg nå er inne på dette med medisinere).

Om noen av dem skulle utvikle sin yrkesstolthet til det arrogante; med å ikke respektere jobben noen av kollegaene gjør, da finnes det ikke noe forsvar.

Å sluke "kremen av norsk ungdom"-tesen rått, uten litt tankegods som innebærer verdsetting av sine medmennesker, blir naivt. Naive, tankeløse mennesker finner man nok like ofte blant medisinere som andre yrkesgrupper.

Samtidg synes jeg det er flott av man blir gitt litt sunn selvtillit under sine studier. Arroganse har imidlertid aldri vært sunt. Tenkende, oppegående mennesker ser dette, og siler nok ut det de trenger av "krem-mentalitet" for å styrke sitt selvbilde på en positiv måte.

Forøvrig studerer jeg selv utenlands, og her er det ikke noen som underbygger holdninger som "typisk norsk å være god", "kremen av norsk ungdom" osv. Mulig vi er en gjeng med blærer, vi nordmenn, eh? Eller så er vi kanskje flinke til å gi (hver)andre følelsen "du skal ikke tro du er noe", og tolke alle oppfordringer til å tro at du kan og er noe som gjødsling av arrogansen. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har jeg hatt også butikkjobb som sommerjobb, og jeg må jo si at det er enkelte KUNDER som gjør det til en drittjobb... Alle som har hatt en sånn jobb har erfart kunder som syter, klager, kjefter, maser og generelt tar ut sin dårlige dag på deg i kassen. Og man kjenner at man blir så sint at man kan sprekke, men man skal jo være høflig og serviceminded. I slike stunder tenker man at det er en drittjobb, fordi man mottar ren drittslenging fra sure, fremmede mennesker. Selve jobben er det jo ikke noe galt med!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til deg som lurte på om vasking hadde noe med evner å gjøre. Hva mente du?

Jeg skrev at andre folk ikke trodde at man hadde andre evner enn å vaske...det krever tross alt ikke all verdens utdannelse.

Og du mener altså at vaskejobb ikke er en enkel jobb? Jeg vet at det finnes både enkle/lette og mere krevende vaskejobber!

Men jeg skjønner egentlig ikke hva du vil fram til..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på rimi, og det er en drittjobb. nå sitter ikke jeg i kassa hele dagen, som ass. butikksjef er det jo så sabla mye annet å gjøre, men drittjobb er det likevel. hvorfor? fordi det ødelegger ryggen min! ALLE som jobber fulltid i butikken min har fått ryggskade av jobben. ikke så rart. en kassadame løfter ca et tonn i timen - ja, du får fine biceps, men det er et helvete for ryggen, og betalinga står overhodet ikke i forhold til den belastninga som følger med jobben. i tillegg er arbeidstida ikke det helt store. annenhver dag går det 9 timer mellom skiftene ( rekker knapt å sove, jeg skal jo rekke hjem og tilbake, spise middag, frokost osv også i løpet av de timene), og annenhver lørdag jobber jeg 12 timer uten pause. og det syns jeg er noe dritt, igjen særlig fordi jeg ikke får ekstra betalt for overtidsarbeid, merarbeid, og ubekvem arbeidstid (til 22.00 annenher kveld), faktisk er det sånn at hvis du regner overtid og ub-tillegg inn i lønna mi sitter jeg igjen med dårligere timelønn enn da jeg var kassadame.

så nå er det nok. har hatt tunge, underbetalte jobber siden jeg sluttet på vgs. for 8 år siden - sånn det har blitt siden jeg ikke har funnet motivasjonen til å begynne på høyere utdannelse før. men etter å ha vært helt og delvis sykmeldt pga ryggskade + utbrenthet siden januar har jeg måttet innse at nå klarer ikke kroppen min å slite på denne måten mer, så fra høsten av blir det studier på full tid og forhåpentligvis en litt mindre bedriten jobb om noen år.

men en ting skal jeg ha sagt: det er den fysiske siden av jobben som er ille. ellers er det faktisk ganske trivelig og samtidig utfordrende. jeg er på hils med 'alle' som bor her ute, og det er utrolig mye hyggelige folk. jeg liker å sjefe og styre, og det får jeg jo sjansen til, og kollegene mine er stort sett til å spise opp. men jeg er ikke så veldig fornøyd med at stein erik hagen sitter igjen med profitten av slitet mitt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Til deg som mente at vaskejobb er en lett og enkel jobb. du kan da ikke jobbet med det lenge.

Pga. slitasjen er det stor sykemelding og utskifting.

Jobben er så tung at det er svært få som klarer det i lengden.

Kom tilbake da du har hatt den jobben noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ang. vaskejobb.

Jeg VET at det er stor forskjell på vaskejobber, det kommer an på hvor du jobber.

Jeg har hatt jobber der jeg virkelig har stått på i min korte tilmålte arbeidstid, og nærmest har jobbet som en bryggesjauer - lempet store søppelsekker bl.a.

I en annen "vaskejobb" jeg hadde hadde jeg kanskje ca. 10 kontorer(vanskelig å si akkurat arealet) å vaske på 4 timer, det sier seg selv at jobben her var mye "enklere" enn andre vaskejobber. Og det ble mye sitting/røyking på bøttekott, kafeteria m.m. En jobb hvor man også fikk med seg en masse annet positivt..

Selvfølgelig er det slitsomt å bruke kroppen, men det kommer jo også an på hvilken livsstil man fører da, og hvordan man holder seg i form. Dette gjelder selvsagt for alle "dritjobber". En frisør som jo står mye i sitt arbeid sa akkurat det samme til meg...det kommer litt an på hvordan man gjør det til selv også!

Mvh "lita jente som snart er ferdig utdannet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig dritt jobb.Ialle fulle fald når jeg bytter bleier på barna jeg passer.

"Var ment som en spøk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utdannet til hva? Du har f... meg lært veldig lite om yrkeslivet, kroppen og belastninger.

Sitte på bøttekott og kafeteria og røyke, ja unnskyld meg du virker jo helt utafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beklager, det var en liten skrivefeil, jeg mente selvfølgelig restauranten!

Og utdanning; jo jeg holder på med den mest "krevende" utdannelse noen med min bakgrunn kan ta!

Mvh "lita jente med livserfaring" icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...