Gå til innhold

Drittjobber-gode jobber. Unnskyld meg...


Em@lie

Anbefalte innlegg

Jeg leste i en annen tråd hva en mente hva som er drittjobb. Javel, hvilke respekt har en da overfor det menneske som sitter eks. i kassa på supern? Og hvordan føler de folka seg som har den jobben?

Sitte i kassa på supern er en drittjobb...

Mc. Donalds er en drittjobb..

Vaskejobb er en drittjobb..

Drittjobb er en jobb der du jobber r### av deg for dårlig betalt...

Ja, hvem er det ikke som jobber r### av seg?

Vaskejobb? Vi er helt avhengi av at noen gjør den jobben også. Noen har faktisk fagbrev.

Kassa på supern eller hvor det måtte være, det er plasser vi er helt avhengi av.

Jeg vet ikke om noen drittjobb. Vet du?

For meg blir det verste å havne i en jobb hvor jeg slett ikke trives og at det er folk der med nettopp slike holdninger som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er så hjertens enig. Jeg prøver og være hyggelig mot alle, særlig renholdspersonalet som jobber på kontoret hvor jeg jobber og mot de som sitter i kassa på Meny.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jobber sjøl i kassa på Super'n (studerer ved siden av) og har lovt meg selv at jeg aldri skal ha en nedlatende holdning til noen pga yrket deres...merker en del folk "ser ned" på meg pga jobben, forleden en dag kom en kjenning og sa til meg "Si meg, skal du bare sitte i kassa her resten av livet, eller skal du studere?" Steike, jeg ble forbanna!!!!

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Fy, da hadde hvertfall jeg blitt sinna. Utrolig hvor frekke enkelte kan være og det gjelder både unge og eldre.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på "karriere og utdanning"

Jeg vil tro at det kansje er helt unge mennesker som har denne holdingen?

Hva som gjør at noen har den holdningen vet jeg ikke.

En kan jo ikke bedømme hva som er god/dårlig jobb utifra lønnen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "god jobb" for meg er ein jobb eg trivst i. Lønn som står i samsvar til ansvar og oppgaver, passe utfordrande og passe lærerikt. Godt arbeidsmiljø og kollegaer eg likar og jobbar godt saman med. Meiningsfylte oppgaver, passe ros og passe konstruktiv kritikk.

Så må kvar og ein avgjere kva som er "passe" og kva som er meiningsfyllt. Ein jobb eg mistrivst i er ein dårleg jobb uansett kor mykje betalt ein får.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er alt ærlig arbeid bra arbeid!

Jeg har like stor respekt for alle mennesker og yrkeskategorier, uansett hvilken type jobb eller utdanning de har.

Det er ikke dermed sagt at det er alle jobber jeg kunne ha tenkt meg selv, men det handler mer om at det ikke er alle typer jobber jeg personlig enten vil kunne trives i, eller kanskje ikke engang ha evner og forutsetninger for å kunne utføre på en skikkelig måte.

Heldigvis har jeg venner med temmelig forskjellige yrker, utdanning og bakgrunn.

Dermed får jeg et lite innblikk i andre typer arbeid enn det jeg selv driver med til daglig, noe jeg tror er med på å utvide min horisont og gi meg et mer nyansert syn på livet og på de problemstillinger andre sliter med på sine respektive arbeidsplasser.

Det viktigste må være at man trives i den jobben man har, og at man har en anstendig lønn.

Prøver vi å se for oss en hverdag uten alle som jobber i kassen på REMA, som assistent i barnehage eller i renovasjonsvesenet, så ser vi snart hvor viktige alle er for fellesskapet.

Samfunnet hadde ganske kjapt gått i stå om noen av disse viktige funksjonene som mange ville ha karakterisert som "lite attraktive" ikke lengre ble ivaretatt.

Det ene forutsetter det andre for at samfunnet skal fungere, så at noen typer arbeid blir karakterisert som "drittjobber" har jeg vanskelig for å forstå.

At enkelte yrkesgrupper derimot er så underbetalt at en arbeidstaker kan ha store vansker med å holde liv i en familie på sin inntekt, det er en helt annen sak. Det er uverdig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er spesielt mange unge mennesker, som studerer f.eks. medisin og "skal bli noe", som har en nedlatende holdning til slike jobber.

Det viser jo bare store mangler på empati og forståelse generelt, men det kan sikkert være ganske irriterende likevel.

Det man også kan huske på, er jo dessuten at mange av de som sitter f.eks. i kassa på Rimi også studerer ved siden av, selv om vi bare møter dem på jobb.

Jeg er alltid hyggelig mot vaskepersonalet der jeg studerer, og jeg tror de setter pris på at noen gidder å si hei og gi dem et smil.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal man ha mere forståelse for vaskepersonale eller direktøren?

Aldri i verden. Vi er avhengi av direktøren, men totalt avhengi av vaskedamen. Dessuten heter det renholdsoperatør eller servicearbeider.

Det er mange år siden tittelen var vaskedamen eller skuregjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg jobbet som renholder under studietiden opplevde jeg at de ansatte, spesielt de nederst på rangstigen i bedriften, var de som hadde det mest nedlatende synet på meg. Direktøren derimot var alltid blid og hyggelig mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor har man en nedlatende holdning til de som gjør rent? Hvordan vil det bli om de ikke var?

Så på tv at det var en proffesor som sto i oppvasken på danskeferjen. Aldri hatt det så trivelig i arbeidslivet før var ordet han brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel kort og godt fordi man tror de ikke har bedre evner, ikke har kommet seg lenger. Selv hadde jeg høyere utdanning enn de som jobbet der..men vaskingen var enkel og grei jobb, mens jeg studerte. Og det passet bra i forhold til timeplanen. Jeg verdsetter nå ihvertfall alltid renholdspersonalet på arbeidplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Jeg har jobbet med fryktelig mye rart ved siden av mine studier. Uten fagutdanning har det blitt mye assistent og ekspeditørjobber.

Sjokkerende mange har en nedlatende holdning til folk bak en disk/kassa-apparat. Men det som er enda mer trist, er at flere av de som har slike jobber, har liten yrkesstolhet og respekt for sin egen jobb. De vet ikke å verdsette sitt eget arbeid. De ser på seg selv som "bare" ekspeditører og assistenter. Men; gjerne ikke så lett å kvitte seg med janteloven når kunder og andre kollegaer, (samt lønningsslippen) "setter dem på plass" med jevne mellomrom.

Uten disse folkene hadde ikke bedriften gått rundt!

Og Amanda; de fleste medisin-studenter har nok fått med seg at de som gjør en av de viktigste jobbene på et sykehus er f.eks. rengjøringspersonalet. Uten dem hadde sykehuset vært en saga blott - et bakterie- og infeksjonsreir uten like, uansett hvor dyktige legene er. Om de ikke har fått med seg dette før de begynner studiet, får de pelt av seg sine nedlatende holdninger med litt undervisning i mikrobiologi, hygiene, indremedisin, kirurgi og epidemiologi (om de er smarte nok til å være mottakelig for realitetene).

Jeg synes det blir urettferdig å stemple en gruppe studenter på den måten som respektløse. Selv om du bare dro det fram som et eksempel på folk som "skal bli noe" (som forsåvidt er gal holdning, etter min mening, å starte et medisinstudie med). Folk uten respekt for andres (og forsåvidt sitt eget) yrke finner man over alt, i alle arbeidsgrupper og studieretninger.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kun det har med selvfølelse å gjøre, jeg.

Er man forholdsvis trygg på seg selv, og egne evner, er det ikke nødvendig å rakke ned på andre for å føle seg bedre.

Det at det for det meste er relativt unge, eller "ferske" mennesker dette gjelder, understreker jo bare påstanden.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vibeke, vi postet nesten på likt, så jeg fikk ikke med meg svaret ditt. icon_smile.gif

Jeg er veldig klar over at dette ikke gjelder alle legestudenter!

Grunnen til at jeg trakk frem akkurat disse som et eksempel, er at det ofte er unge mennesker med store ambisjoner selv, som ikke har forståelse for andres ståsted.

Jeg kan jo heller bruke mitt eget eksempel istedet for å snakke generelt:

har en kamerat som studerer hovedfag i biologi. Han har ekstrajobb ved siden av, en av disse "mindre verdsatte".

Han opplever veldig ofte akkurat legestudenter, som spør "hva i alle dager han skal gjøre med livet sitt".

Sorry resten av medisin-gjengen - men jeg regner med dere skjønte poenget mitt. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hallais igjen, Amanda!

Du nevner selvfølelse, dette med nedlatenhet hos "ferskiser" og unge, og enkelte legestudenter som spør hva kameraten din "skal gjøre med livet sitt".

Hvem er det som skaper dårlig selvfølelse og slike holdninger? Kommer ikke det ofte fra den voksne, modne foreldregenerasjonen? Om voksne folk har lært seg ydmykhet og respekt, er det flere av dem som ikke har klart å videreføre dette til sine barn. Da er vi jo like langt, eller hva?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vibeke

Naaah, delvis kanskje, men det er jo ofte slik at vi (jada, jeg har sikkert ofte tendensene selv) som er unge og "på hugget" (tror vi!) og virkelig skal bli "noe stort" - at det blir litt vel mye selvtillit og litt lite ydmykhet.

Jeg tror ikke dette er noe foreldre kan gjøre noe med akkurat i denne perioden, siden mange da faktisk har skjønt mye mer enn forrige generasjon (igjen - TROR vi!).

Det er jo ofte slik at den som virkelig vet noe - han vet også at han vet svært lite.

Det er dette nivået mange mangler, etter min teori, da.

...som jeg da igjen tror er en "ung og forholdsvis dum"-tilstand, som mange vil kvitte seg med etter litt mer erfaring og reality.

Synse, synse... icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-05-09 23:22, Vibeke wrote:

Og Amanda; de fleste medisin-studenter har nok fått med seg at de som gjør en av de viktigste jobbene på et sykehus er f.eks. rengjøringspersonalet. Uten dem hadde sykehuset vært en saga blott - et bakterie- og infeksjonsreir uten like, uansett hvor dyktige legene er. Om de ikke har fått med seg dette før de begynner studiet, får de pelt av seg sine nedlatende holdninger med litt undervisning i mikrobiologi, hygiene, indremedisin, kirurgi og epidemiologi (om de er smarte nok til å være mottakelig for realitetene).  

Sorry, sånn er det ikke i det virkelige liv. Medisinstudentene får høre fra første dag at de er kremen av norsk ungdom og at det er de som "er" noe. Og jeg skal love deg at mange av dem har nedlatende holdninger til dem som ikke er på samme "nivå" som dem, f eks laboratoriepersonell, renholdere, portører osv. Dette gjelder selvsagt ikke alle med. studenter, men det er en generell holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...