AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Litt usikker på hva organic heter på norsk, man sier vel ikke organisk? Kanskje økologisk er riktig å bruke. Uansett, vil bytte til organic sjampo, balsam og dusj såpe. Føler at de putter så mye rart i de vanlige. Noen som kan anbefale noen gode produkter? Eller et sted man kan kjøpe det? Trenger ikke være det mest fancy, nylig importert fra USA akuratt, bare det virkelig er organic
Honesty Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Det heter økologisk ja. Selv om det er mange som går i oversettelsesfella der ute. Jeg har prøvd John Masters Organics, som er veldig bra, men som lukter litt pussig. Hva du velger, er i grunnen avhengig av håret ditt. Dersom du har litt tørt hår, kan Zinc&Sage shampoo og Neroli conditioner funke greit. Akkurat nå bruker jeg Giovanni 50/50, som funker bra for typisk skandinavisk hår med tynne hårstrå i stor mengde. Denne har jeg kjøpt hos iherb.com, men du får dem også på ymse andre steder på nettet. MOP er også en serie som er verdt å sjekke ut, og denne får du hos nettbutikker (Feelunique.com) eller hos enkelte frisører.
ondebanan Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er veldig fornøyd med MOP sine produkter. Har prøvd John Masters Organics også, men kan ikke fordra lukten av dem. Føler meg spysjuk hver gang jeg bruker dem i dusjen, for de lukter så jævlig. Spesielt dusjsåpa som heter Vanilla & Blood Orange.
Honesty Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Vanilla&Blood Orange luktet godt de første gangene, men lukta forsvinner aldri, og du kjenner den hele dagen. Jeg ble også utrolig lei av Zinc&Sage-lukta (lukter sjokoladekaramell), så nå brukes den til å vaske sminkekoster. Giovanni 50/50 lukter veldig diskret, litt søtaktig appelsinduft som ikke henger igjen, takk og pris. Weleda og Lavera har gode dusjsåper som er økologiske.
gladidag Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Er veldig glad i Avalon og Giovanni sine produkter, bestiller på Iherb. Alba botanica har og deilige produkter, feks kukuinut bodyoil. også fra Iherb 1
^^Belle^^ Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Burt's Bees soy & pomegranate volumserie er jeg kjempefornøyd med. Det samme med Green People rosemary shampoo. Det er også greit å huske på at økologisk ikke alltid = uten SLS. Jeg gjorde den feilen da jeg bestilte en MOP-shampoo, som da altså inneholder SLS. Jeg kjøper dette på feelunique.com. (Ta deg også en titt innom lovelula.com. Der er ALT økologisk, og du kan få tips til mange gode merker der inne. Men sjekk feelunique ang. pris først - de er som oftest billigere pga. den gratis frakten.) Endret 21. mars 2011 av ^^Belle^^
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Skal sjekke ut litt, og prøve ut litt forskjellige Hva er SLS? ts
Honesty Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 SLS=sodium lauryl sulphate, ikke til å forveksles med SLES=sodium laureth sulphate. Begge er skumdannende ingredienser, men den førstnevnte er mer aggressiv, og kan tørke ut hud og hodebunn dersom man er sensitiv, selv om ikke alle reagerer.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 SLS=sodium lauryl sulphate, ikke til å forveksles med SLES=sodium laureth sulphate. Begge er skumdannende ingredienser, men den førstnevnte er mer aggressiv, og kan tørke ut hud og hodebunn dersom man er sensitiv, selv om ikke alle reagerer. Da var det sikkert dette hudpleieren min snakket om da hun nevnte at vanlig dusj krem osv inneholder div ting som gjør at det skal skumme, som ikke er bra. Uff, skal helt sikkert gå over til økologisk.
^^Belle^^ Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Da var det sikkert dette hudpleieren min snakket om da hun nevnte at vanlig dusj krem osv inneholder div ting som gjør at det skal skumme, som ikke er bra. Uff, skal helt sikkert gå over til økologisk. Jeg reagerer veldig på SLS i shampoo og balsam, men i såper til resten av kroppen går det helt fint.
Rosenrød Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 Jeg liker Trilogy sine produkter generelt, men ble ikke overbegeistret for shampoen og balsamen deres. Likte heller ikke shampo/balsam fra JMO. Tester nå ut Giovanni sine produkter, men det er for tidlig å si noe om dem ennå.
Pingting Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Husk at det finnes ting som kan irriter i økologisk sjampo og. Det er mindre - men noen er jo f.eks. allergiske mot ting som aloe vera og lavendel. Bare sånn at du er obs på ev. reaksjoner og tegn du kan få OG: mange merker kaller seg økologiske fordi de har en god del økologiske ingredienser. Men siden det ikke er noe sertifiseringsordning på dette, så er det omtrent fritt frem for å tilsette gud vet hva av all mulg annen faenskap, slik som Belle nevner! Er man sensitiv for noe er det nok best å sjekke innholdet uansett hva flasken påstår at den er.
^^Belle^^ Skrevet 22. mars 2011 #13 Skrevet 22. mars 2011 Pingting: er det ikke noe sertifiseringsordning på dette? For på alle økologiske produkter jeg har, står det for eksempel 93,7% sertifisert økologisk. Og Trilogy har jo sertifisert økologisk nypekjerneolje. Eller? Ellers støtter jeg det å uansett sjekke hva produktet inneholder altså.
Pingting Skrevet 22. mars 2011 #14 Skrevet 22. mars 2011 Ah, det kan selvfølgelig hende det har kommet noe nytt som jeg ikke har fått med meg. Er en stund siden jeg så på dette sist. Kanskje noen vet?
Honesty Skrevet 22. mars 2011 #15 Skrevet 22. mars 2011 Det finnes masse forskjellige sertifiseringsordninger, så det hjelper egentlig lite siden jeg mistenker at de legger vekt på ulike ting. Jeg kommer bare på SOIL og Ecocert i øyeblikket (eller hvordan det nå staves). Som alltid gjelder det å ta alle påstander med en solid klype salt, og som amerikanerne sier: YMVV (your mileage may vary), dvs. at du ikke er garantert å elske noe fordi noen andre hyper det opp i skyene.
Ethereal Skrevet 22. mars 2011 #16 Skrevet 22. mars 2011 Body Shop fører vel en serie med kun økologiske og organiske produkter. Husk forresten at det er forskjell på økologisk og organisk Har ikke prøvd den serien, men alt jeg tidligere har prøvd fra Body Shop er jeg veldig fornøyd med. Lush lager også en del produkter som er veldig vennlige for hud, hår og miljø. De har butikk i Oslo og Trondheim, men om du ikke bor noen av de stedene kan du bestille fra nettsiden deres.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Body Shop fører vel en serie med kun økologiske og organiske produkter. Husk forresten at det er forskjell på økologisk og organisk Har ikke prøvd den serien, men alt jeg tidligere har prøvd fra Body Shop er jeg veldig fornøyd med. Lush lager også en del produkter som er veldig vennlige for hud, hår og miljø. De har butikk i Oslo og Trondheim, men om du ikke bor noen av de stedene kan du bestille fra nettsiden deres. Hva er forskjellen? 1
Yasi Skrevet 24. mars 2011 #18 Skrevet 24. mars 2011 Jeg tester for tiden ut Giovanni, og er veldig spent Etter å ha gitt John Masters Organics flere forsøk uten hell, forlot jeg til slutt merket. Håret ble som stålull, og det var helt umulig å gre. Jeg synes forøvrig at de fleste luktet godt, men jeg var alene om det i heimen
HenrietteH Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 Jeg skrev litt om økologiske merker på bloggen min nå. Green People har hudpleie og hårprodukter. Hårmerket "Pureology" består av økologiske planteekstrakter. Besøk gjerne min blogg og les mer: http://henriettehodne.blogg.no/1300961428_go_organic.html
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 Jeg skrev litt om økologiske merker på bloggen min nå. Green People har hudpleie og hårprodukter. Hårmerket "Pureology" består av økologiske planteekstrakter. Besøk gjerne min blogg og les mer: http://henriettehodne.blogg.no/1300961428_go_organic.html Så du mener at økologiske produkter ikke består av kjemikalier?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå