Gå til innhold

Hvordan bli kvitt nabokatten?


Sunchild

Anbefalte innlegg

Begynner å bli rimelig desperat her... Vi har selv en liten sterilisert (selvfølgelig!) hunnkatt, som pga nabokatten ikke våger seg ut av huset. Nabokatten har nemlig beleiret huset vårt. Det har snart vart i et halvt år, og så lenge det var vinter og lite behov for lufting, så overlevde vi... men nå er det snart sommer og katten må BORT.

Hva han gjør;

- hopper inn så fort det er en åpen dør eller vindu. Spiser maten til katten vår, jager henne rundt, bruker kattedoen. Dersom han har sneket seg inn i et rom uten kattedo (dvs kontoret vårt), gjør han fra seg i plantene eller midt på gulvet.

- dersom han IKKE finner åpne dører eller vinduer, sitter han utenfor og mjauer høylydt i timesvis. Tror han glatt tilbringer 10-12 timer om dagen på verandaen vår, med mindre det er iskaldt ute. Verandaen har halvtak, og det er veldig tydelig at katten "bor" der, fordi verandaen er stappfull av kattemøkk. Tror ikke han kan ha gjort fra seg noe annet sted på månedsvis, så mye er det der.

Vi har tatt det opp med naboen (selvfølgelig) ved flere anledninger, han hevder dyret har "løpetid" og vil gi seg snart. (Det er forøvrig en hannkatt.)

Vi har prøvd å jage dyret, sprute vann, spraye området med sitrus / dekke det med appelsinskall, men neimen om det hjelper et øyeblikk...

Noen som har noen idé?

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok en ukastrert hannkatt som markerer gevir, som er stresset, frustrert og ikke har det bra. Det vil nok bedre seg om naboen kastrerer katten. Om naboen nekter, og du virkelig er desperat, er du villig til å tilby deg å betale kastreringen selv?

Endret av Toxic
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit, tok vekk kommetar som moderator har slettet.

Endret av La Papesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en ukastrert hannkatt som markerer gevir, som er stresset, frustrert og ikke har det bra. Det vil nok bedre seg om naboen kastrerer katten. Om naben nekter, og du virkelig er desperat, er du villig til å tilby deg å betale kastreringen selv?

"Markerer gevir" :rolleyes: Katter flest har ikke gevir å markere med, så vidt jeg vet. Det helst hjortedyr o.l. som driver med slikt :roll:

Men jeg hadde aldri i verden orket å høre på kattejammer utenfor min egen dør hele tiden.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møllkuler eller Get Off? Dyrebutikker har gjerne et lite utvalg av sprayer/geléklumper og lignende som kan virke frastøtende på katter. Det som hjalp her i gården var vannpistol, men klart.. er katta bombesikker på at DETTE er hans revir blir det litt annerledes. Dårlig av katteeier å ikke kastrere da (såfremt den ikke er kastrert såklart!), altfor mange lauskattunger rundtom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du VIRKELIG hoijet, freset, trampet og løpt etter den når den hopper inn? Jeg legger hele sjela i å skremme vettet av ubudne gjester at de går i sirkler rundt meg og kommer sjeldent tilbake :fnise:

Gå ut på verandaen og skrem den med en gang du ser den. Ser han bare dumt på deg får du trampe hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du VIRKELIG hoijet, freset, trampet og løpt etter den når den hopper inn? Jeg legger hele sjela i å skremme vettet av ubudne gjester at de går i sirkler rundt meg og kommer sjeldent tilbake :fnise:

Gå ut på verandaen og skrem den med en gang du ser den. Ser han bare dumt på deg får du trampe hardere.

En av nabokattene her har flytta inn til tross for at den ene hunden vår virkelig ikke tåler trynet på den, og legger sjela si i å holde henne unna. Likevel blir jeg møtt av kattkreket oppi dyna mi annenhver kveld nå. "mmm? Bor ikke jeg her sa du?" *blunk blunk".

Jeg vurderer å kjøpe kattedør til naboen og be dem installere det. Mistenker at katta vil bo her fordi hun kan komme og gå som hun vil. :/

Følger spent med i tråden, for jeg har ikke kommet på noe enda som kan holde andre katter unna.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje fungere å installere kattedør som krever chip for å komme inn, slik at det bare er din katt som kan bruke den. Men da må dere i tillegg holde vinduer o.l lukket, så det er jo ikke noen fullkommen løsning. Når det gjelder verandaen, hadde det gått an å stenge av/dekke til på noen måte? Om vinteren hadde det kanskje gått an å legge netting e.l over slik at katten ikke kan grave der, men det er vel verre om dere bruker verandaen i sommerhalvåret. Skjønner godt det er frustrerende. Hvis katten ikke er kastrert bør dere prøve å overtale naboen til å gjøre det. Men kastrerte katter kan også utgjøre et problem, hos foreldrene mine er det 4-5 kastrerte nabopuser som går og gjør fra seg overalt, og av og til går inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis jeg hadde hatt ei ukastrert katt og fått klager på katten min av den typen, hadde jeg skammet meg noe enormt! Du kan jo fortelle naboen at hannkatter ikke har løpetid, det er nemlig hunnkattene som har løpetid. Hannkattene er stort sett klar for parring hele tiden, og bruker mye tid på å snuse opp hunnkatter med løpetid. Du kan jo også forklare naboen at ukastrerte hannkatter slåss mer (og blir dermed oftere skadet og sprer sykdommer lettere, bl.a. dødelige kattesykdommer), roper mer, urinmarkerer vilt rundt seg, markerer revir ved å bæsje overalt uten å grave over og er generelt mer stresset fordi de hele tiden er på damejakt og må forsvare reviret sitt. I tillegg bidrar naboen til dårlig naboskap og at det kommer flere kattunger til verden, og det trengs absolutt ikke med alle de hjemløse kattene vi har her i landet.

Jeg ville ha tilbudt meg å kastrere katta for egen regning. I tillegg ville jeg ha investert i chip på katta mi og kattedør med chipleser så kun min katt kom inn i huset. Og også prøvd å fikse så nabokatta ikke kom seg på verandaen min.

Jeg kjenner jeg blir så eitrende irritert på folk som ikke bryr seg om at katta deres er til plage for naboene! :kjefte: Selv katteelskere blir lynforbanna av så dårlig kattehold!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....kjenner du noen som har hund? Hva med å låne den en liten periode? Da forsvinner nok nabokatten! :) (jeg mener ikke at den skal SPISE nabokatten, bare skremme den bort, hehe)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange katter eier ikke respekt for hunder på lik måte som med mennesker. Min egen katt f.eks slår tilbake om en hund prøver å jage eller bjeffe etter henne, men kommer det et menneske i full firsprang så løper hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er verdt å prøve en hund da..TS virker rimelig desperat og det kan jo hende at katten blir redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, hvis det bare hadde vært at han markerte territorie hadde det vært levelig tror jeg, men han bæsjer overalt. Inkludert på kontorpulten vår. har nettopp vært og plukket opp kattedritt på verandaen nå, og endte med en ull bærepose.

Jage, trampe med beina, skrike, løpe, sprute vann på, sprute sitronsaft på (ikke snilt, men noe må man jo prøve) samt å fullstendig blokkere all adgang til huset vårt i 2 måneder har vi prøvd, uten hell. Katten har bjelle, så vi hører ham jo så fort han kommer gående (dersom vi er våkne og hjemme, men om vi løper ut og jager ham er han tilbake etter 5-10 minutter. Kan jo ikke bruke hele dagen på å jage utysket heller.

Vi har veldig dårlig råd for tiden, kan prøve å spare opp til å betale kastrering, selvfølgelig... men synes det er naboens ansvar egentlig. Vi har klagd til ham et par ganger men ingenting skjedde.

Akkurat nå er jeg veldig fristet til å snike meg over til naboens veranda og tømme hele søppelposen full av møkk utover der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til at vi gjerder inn hele verandaen med hønsenetting og setter tilsvarende nett for alle vinduer i første etasje, men det er nå litt trist også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke akkurat tømme dritten utover verandaen til naboen, men du kan jo troppe opp på døra med posen og forklare (igjen) at den er et resultat av markering som følge av at katten er ukastrert.

Også kan du ha med deg 586 skriv fra forskjellige gode kilder (forskjellige avdelinger av dyrebeskyttelsen, dyrevernalliansen, mattilsynet, veterinærkontor) om hvorfor kastrering er lurt (og nødvendig).

Her er et par eksempler på et slikt skriv:

http://www.ddoo.no/kastrering.html (her kan du jo markere de siste tre punktene ekstra godt)

http://www.hindoy.no/index.php/katt/kastrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lacus

Akkurat nå er jeg veldig fristet til å snike meg over til naboens veranda og tømme hele søppelposen full av møkk utover der...

Dette tengte jeg også rett før jeg leste at du skrev det :fnise:

Jeg hadde blitt skikkelig sur om en av naboens katter hadde oppført seg slik hos meg. Jeg elsker katter, men hvis jeg måtte ha plukket opp kattebæsj inne i min egen leiliget av en katt som ikke en gang var min hadde jeg ikke vert mye fornøyd.

Har du hørt om noen av de andre naboene dine har samme problemet med katten? Om de har så kan dere jo eventuellt gå sammen til katteeigeren og ta det opp. Kanskje det hjelper hvis dere er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en nabo som satte maten ut til sine katter, og da "bodde" jo plutselig alle katter i nabolaget hos naboen. Og så gikk de inn på vår tomt å gjorde fra seg.

Naboen hadde ukastrerte hunkatter, så det ble jo stadig flere.

Jeg prøvde å være saklig og høflig en stund, men det ble bare verre og verre.

Så da tok jeg bare saken helt i egne hender. Når jeg plukket opp etter hunden, puttet jeg hundebæsj i en pose og all kattebæsj kastet jeg over til naboen..... Etter et par måneders tid, begynte han med inneforing og ga bort alle unntatt sine 2 opprinnelige katter. Tror disse ble kastrert også, for det ble betraktelig færre katter i nabolaget.

Kanskje usmakelig, men det var eneste måten å få naboen til å forstå hvor mye kattene dreit på vår plen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er frustrerende. Naboen kan jo ikke styre hvor katten går, men du må nesten si ifra til dem (igjen). Kanskje naboen må holde katten sin inne en god stund? Eller du kan ringe til naboen hver gang katten kommer slik at eieren kan komme og hente den. Det er ikke brukbart at dere skal ha det på denne måten. Du KAN jo, som du selv foreslår ha opp netting rundt alle steder...bare en stund for å markere hvor lei dere er av dette. Men tror du at nabo'n tar hintet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemer vi også hadde mye når vi bodde i sentrum. Kattepiss og dritt hver dag.

Noen i nabolaget satte opp strømgjerde og det fungerte veldig bra..

Til katteieren her tror jeg det er best om du forteller ting som er til fordel for katteier for eksempel ferre slosskamer ek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...