Gå til innhold

Er det vanlig å ringe om døde folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tjohei,

det var noe som var så rart. Jeg har jo noen såkalte venner, og det er en som er ganske grei, men å skule han altså prøve å gjøre noe smart. Men mange har kommentert at han er ganske dum. Jeg tenker på en måte at denne personen ikke er typisk dum, men veldig jordnær og ganske kort i tankene, og lever i en ganske liten verden sånn omtrent.

Han ringte meg og sa at faren til kameraten min hadde tatt selvmord. Det var veldig merkelig, og han syntes kanskje det var nyttig eller en nødvendighet. Jeg tenkte litt på denne faren og yrke og livsstil, og tenker at det er en sammenheng. Og prøvde og ikke bry meg. Men likevel ble det en snikende følelse av ubehag, av at noe ekkelt hadde skjedd.

Jeg tenkte å drasse med han kameraten til faren som hadde tatt selvmord ut på byen for å ta noen pils, men han hadde på en måte distansert seg fra utelivet, og holdt på og fikse begravelse. Jeg spurte om han hadde snakka med politiet, men nei. Kan vel hende det var for mye røyking og game over på sykehuset.

Jeg syntes ikke noe særlig om opplegget, og spurte hva som hadde skjedd, men han ville ikke si det. Jeg syntes egentlig det var frekt gjort og komme med slike opplysninger på telefon, men å ikke videre si hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Bare send en melding til han, og si at du er der for han hvis han ønsker det. Ikke press deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som TS jeg er. Ja, men det virker som at sønnen til faren har skyvd det unna seg, da det egentlig ikke er det beste å bruke tid på, hvis dere skjønner. Og det virker som at det ikke var noe overraskelse. Men jeg syntes egentlig det var frekt å trekke inn meg i det, da han selv ikke bryr seg. Han dumme kameraten min, hvis dere skjønner. Hele greia ble veldig kvalmt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hard Ride

Er det google translate på g eller?

Det er forresten vanlig å gi dødsbeskjeder over telefon, og det er vel opp til deg hvor involvert du har lyst til å bli?

Endret av Hard Ride
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg vet ikke om jeg skjønte det, jeg bare tolket det dit hen at du hadde fått en melding, og lurte på hvor involvert du ville være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke vant til å få slike dødsbeskjeder, og synes vel ikke det er bra å involvere seg for mye hvis det ikke er nødvendig. Det at det står killer phone er bare for at det skal være mulig å lese innlegget, som noe mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske lenge siden det skjedde, men jeg syntes det var ubehagelig å få en slik kort telefon, og at om man velger å ringe og fortelle slikt, så bør man kasnkje få vite hele eller noe mer om hva som skjedde. For meg er det bare noe som har skjedd.

Jeg bare foreslo en bytur som oppmuntring, da det er noe mer vanlig, og at det kan være bra og møte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg starta tråden. Jeg føler meg nesten lurt til å være trist, da det kan gå endel energi til slikt, jeg skulle egentlig skyvd det unna meg. Slike telefoner er jeg ikke vant til å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har fått beskjed er det ikke sikkert han er klar for å snakke om det ennå og du må ikke forveksle det med at han ikke bryr seg. Selv om han styrer med å ordne begravelse og slikt så er det ikke sikkert han har klart å ta det innover seg. Helt normal reaksjon. Derimot synes jeg at den som ringte deg godt kunne ha opplyst litt mere, men det betinger jo at han har fakta da.

Ta det med ro og ta imot kameraten din når han er klar for det. At han ikke vil ut på byen for å ta ei øl er også ganske vanlig og sees ofte på som veldig ufølsomt i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg forstår deg rett var det selvmord. Det kan være vanskelig å prate detaljert om, ofte er det mange tanker i hodet på de etterlatte. Men det er vanlig å ringe når det er et dødsfall. Hvis du ikke kjente faren, er det jo ikke noe du trenger tenke på, men kanskje ta hensyn til at kameraten din er i sorg selv om han ikke viser det. Hvis du er en nær venninne er det ikke å trekke deg inn i noe, det er trist når noen dør og normalt å fortelle venner om det. Alle reagerer ulikt på sorg, det betyr ikke at de ikke sørger hvis de virker oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Det beste er nok å sende en melding, om at du er der hvis han vil snakke - og at du er der hvis han ikke vil snakke om akuratt det også..

Har en veninne der faren døde av kreft for ikke så lenge siden, og jeg tror det var veldig godt for henne å være med meg og en annen venninne, og ikke snakke så mye om akuratt faren. Kanskje få tankene over på noe annent!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, vet jeg ikke helt hvem jeg synes virker "kortest"; deg, eller kameraten som ringte og fortalte deg hva som har skjedd.

I min verden er det ikke uvanlig at om noen hadde fått vite at en venn/venninne av meg hadde mistet noen i nær relasjon, så hadde de sagt fra til meg/andre felles venner. Det er nemlig ikke alltid sånn at de som er i sorg, vil søke mot andre for trøst, av forskjellige grunner. Og ved å informere deg, har denne såkalte "korte" kameraten din, sørget for at du iallefall kan tilby deres felles venn din støtte. Så kan han jo ellers ta imot den støtten når han føler han trenger den, istedetfor å måtte "lete opp" noen som gidder å bry seg, i en periode av livet der han nok har mer enn nok å tenke på.

Og du virker uansett ikke som om du bryr deg så mye, siden det er viktigere for deg å få vite detaljene omkring hva som har skjedd, enn å sette deg inn i hvordan kompisen din har det. Du fikk neppe beskjed for at du nødvendigvis skulle sørge, men for at du skulle få vite at kompisen din var i sorg, og hvorfor, slik at du evt. kunne velge å være der for ham...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
:hakeslepp: Men man tar vel ikke en sørgende kompis med på fylla hvis faren hans enda ikke er i jorda?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...