Gå til innhold

Trekker du for gardinene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trepersienner i stua som vi lukker når det er mørkt, da blir det så veldig innsyn her. Og så trekker vi for gardinene på soverommet om natten selvfølgelig. Sånn ellers - jeg hadde ikke greid å leve livet mitt i "mørket" med gjentrukne gardiner, jeg får hodepine bare ved tanken. Gi meg stoooore vinduer, med masse dagslys. Gardiner er først og fremst dekorasjon for meg, og her hjemme går det i hvite, lyse gardiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eugene Onegin

jeg bor i en blokk i den øverste etasjen så nei jeg trekker ikke for gardinene. Tross alt ingen som kan se inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater tanken på at folk kan se inn i leiligheten, så vi pleide alltid å ha gardinene for. Jeg er ekstrem på privatsonen min, selv om jeg ikke gjør noe spesielt. Nå bor jeg øverst i en bygård med kun takvinduer og ingen høyere bygg rundt, så nå har vi ikke gardiner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater tanken på at folk kan se inn i leiligheten, så vi pleide alltid å ha gardinene for. Jeg er ekstrem på privatsonen min, selv om jeg ikke gjør noe spesielt. Nå bor jeg øverst i en bygård med kun takvinduer og ingen høyere bygg rundt, så nå har vi ikke gardiner i det hele tatt.

Blir ikke det veldig lyst? Jeg er helt avhengig av å ha det mørkt om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om natta er det jo helt mørkt uansett. Vi bor i tredje etasje, så vi blir ikke plaget med gatelys. Nå skal jeg ikke si noe om hvordan det er om sommeren, da, vi har bare bodd her halvannen måned. Men det er helt nye vinduer, som er klare til å sette inn spesialpersienner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stuen er gardinene for det meste oppe, men ikke når vi skal se tv på dagtid og sola stikker inn. Soverommene er nesten alltid nede. Blir for varmt der inne om sommeren når sola står på eller for kaldt om vinteren. Vi har rullegardiner. Hender jeg letter litt på dem for å åpne vinduene om våren og sommeren. Må ha litt frisk luft inn :D

Når jeg tar meg noen øl og setter på musikk på kvelden, går rullegardinen ned. For jeg liker å danse :rodmer: Eller når vi spiller Xbox kinect. Ser dumt ut å hoppe og sprette forran tv'n for de som går forbi :sjenert: Mang turgåere i området her ute på Nøtterøy :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Vi har nesten ikke gardiner i huset, bortsett fra på soverommet og det ene stuevinduet.

De største vinduene i stuen vender ut mot hagen, der er det mye busker, og det er bare den ene naboen som har noe særlig utsikt (om vinteren når det ikke er så mye buskas i veien).

På kjøkkenet er det et gigantisk vindu vi ikke har skaffet gardiner til ennå, det vender ut mot veien (det er et tre rett utenfor, men det er jo ingen blader på det nå), og det føles litt som om jeg står og lager mat for et stort publikum :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adera

Har persienner på alle vinduene som er heilt nede og lukket på de fleste vinduene, unntak er eine på kjøkken og eine på soverom der den er nesten heilt nede. Har gardiner i tillegg på stua, men det er mest for "pynt". Hadde eg bare hatt gardiner ville eg nok trukket for på de aller fleste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Såpass vant til å ha påslåtte skjermer rundt meg at gardinene vanligvis er trukket for for å unngå gjenskinn i skjermene. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen gardiner og dermed ingen gardiner å trekke for.

Nå bor vi i enebolig da, i en blindvei, og med minimalt med innsyn fra naboer og forbipasserende pga. husets beliggenhet. Ganske så befriende må jeg si, så slipper jeg å styre med å finne gardiner som passer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i en blokk i den øverste etasjen så nei jeg trekker ikke for gardinene. Tross alt ingen som kan se inn

Jeg hadde vært paranoid hvis jeg hadde trukket for gardinene, for at andre ikke skulle få innsyn. Jeg bor også i øverste etasje i blokk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd så mange forskjellige steder at dette spørsmålet kan jeg ikke svare på uten å tenke på akkurat det.

Når jeg har bodd slik at ingen kan se rett inn så bryr det meg mindre, og det gjør ingenting om noen ser at jeg er hjemme eller om jeg står på kjøkkenet og lager mat. Men her jeg bor nå så kan jeg se rett inn til alle naboene i bygården over gata -og de kan se inn hos oss. Så på soverommet er gardinene alltid trukket for, på stua er de trukket fra på dagtid og stort sett trukket igjen om vi er på stua på kveldstid.

Poenget er vel at jeg synes det er helt greit om folk ser hodet mitt eller meg fra livet og opp, eller i daglige gjøremål -men om noen står å stirrer på meg mens jeg spiser og faktisk kan se HVA jeg spiser så synes jeg faktisk det er litt ubehagelig.

Hehe, har hendt da at jeg har stått ute på balkongen å tatt meg en sigg -og hilst med et vink på en nabo over gata som henger ut av sitt vindu for det samme. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fantastisk utsikt mot hav, skog og høye tinder - på PC-skjermene. Utenfor vinduet er det bare en skog av andre vinduer. Gardinene er for, i alle fall om vinteren. Det skjermer meg mot innsyn, og det sparer en bråte med kilowattimer.

Her i nord er gardiner en fin ting. Om sommeren er det eneste måten å feike natt på. Om vinteren er innsynet totalt og døgnkontinuerlig uten. Da er det fint å slippe å tenke på det, hvis jeg skulle finne på å vandre i nettoen mellom soverommet og dusjen, uten å få en skokk desperate kvinnfolk klorende på døra. Eller, dersom dette var sørpå - havnet i retten for blotting.

Så, kort og greit fyller gardinene en servicefunksjon for tissefanten min. De holder den lun og utenfor fare. :ler:

:kaffekopp:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg bodde før og var skult transe var gardinene alltid foran. Nå som jeg er mer open transe og bor slik til at der nesten ikke kan vere innsyn så blir det open løsning. Likte ikke den tiden med gardiner hele tiden.

Har mørke gardiner på soverommet om sommeren, når det er mørkt hele tiden så sover jeg uten gardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi bodde før så hadde vi gardinene trukket for store deler av dagen, pga sola som stod rett på og det ble rimelig varmt i leiligheten, og om kvelden/natta siden det var åpen trapp ned til soverommet, så det ikke var så lyst.

Her vi bor nå er det kun soverommene som har lukkede gardiner :)

Er i tillegg mer skjermet her. I den forrige leiligheten kunne man se rett inn stuevinduet fra veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige leiligheten jeg bodde, trakk jeg ofte for gardinene. Bodde litt mer åpent der. selvom jeg bodde høyt opp.

Der jeg bor nå, ser jeg rett inn i en skog. Så har aldri trukket for gardinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har stuevinduer ut mot hagen som er omkranset av et høyt gjerde, folk skal kikke nøye for å se inn. Har lette gardiner for å myke opp en stor vindusflate, men de er aldri trukket for. Jeg er helt avhengig av dagslys - og om kvelden liker jeg å se ut på mørket.

På kjøkkenet som vender mot veien, trekker jeg for når kvelden kommer.

Har rullegardin på soverommet, og det første jeg gjør når jeg står opp er å trekke det opp for å få inn lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første etasje og store vinduer gjør at jeg gjerne trekker for gardinene. Liker ikke at alle lett kan se inn, selv om jeg ikke gjør noe spesielt. Dette er en evig diskusjon med min samboer som er totalt motsatt. Hun har fått for seg at gjenntrukne gardinder sender signal om at vi er lite sosiale og driver med alle slags mistenkelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid gardiner i alle vinduer, og jeg driver ikke på med spesielt mye snuskeaktiviteter av den grunn. Jeg syns det er trivelig å kunne trekke dem for når det blir mørkt, selv om jeg ikke bor sånn til at noen kan se inn. Store sorte blanke "hull i veggen" ut mot nattemørket er ikke koselig. Jeg bruker gardiner for lunhetens skyld.

...og for privatlivets skyld, da jeg bodde i tettbygd strøk. Når en sitter i et nesten flombelyst rom når det er mørkt ute, blir det som å sitte på en opplyst scene, hvor en ikke kan se publikummet som måtte se inn. Det er det ikke noe trivelig ved. Jeg liker ikke å bli beglodd. "Hjemme" skal være min trygge og gode privatsone - uten innsyn. :)

Ja til gardiner! :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...