Gå til innhold

Trekker du for gardinene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så nettopp et innslag på NRK om gardiner. Nei, ikke om interiør, men om hvorfor folk velger å ha gardinene trukket for eller det motsatte. Ganske interessant. Det ble sagt at folk kan tro man har noe å skjule om man har gardinene trukket for. Slik har jeg aldri tenkt på det. Jeg har alltid mine gardiner trukket for, med unntak av akkurat når jeg kikker ut for å se hvordan været er e.l. Men jeg går aldri rundt i leiligheten med gardinene åpne. Inne vil jeg ha privatliv. Jeg har aldri skjønt meg på folk som sitter i stua og ser på tv osv for åpen scene, så alle kan se dem. For ikke å snakke om de som ikke har gardiner i det hele tatt, selv ikke på soverommet?! Jeg går ikke rundt uten klær, og jeg driver ikke med lyssky virksomhet, men jeg vil likevel ikke bli sett av hvilken som helst passerende når jeg er hjemme hos meg selv. Og jeg absolutt hater det når jeg sjekker inn på et hotellrom og ser at det ikke er skikkelige gardiner. Dette er noe det merkelig nok ser ut til at hotellene vil spare penger på, selv på baderommene har jeg opplevd at det ikke har vært gardiner som dekker ordentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrsTux

Jeg trekker for gardinene kun dersom jeg skal kle av meg eller gjøre noe spennende :lur:

Om fremmede mennesker ser meg gå rundt i stua eller se på tv, gjør meg ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde på varme om vinteren og å holde varmen ute om sommeren - Og utenfor stuevinduene og soveromsvinduene her omkring rusler det av og til bare ville dyr forbi... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har de sort sett lukket, og har aldri sett noe rart i det. Hvis folk tror jeg gjør ulovelig ting, eller er innvandrer av den grunn, så får de bre tro det.

Sannheten er at jeg liker å gå rundt omkring halvnaken, jeg liker å danse vilt når jeg er alene, og jeg er ekstremt paranoid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som liker å "leve i offentlighet" med åpne gardiner hele døgnet: Tror dere folk med gardinene igjen har noe å skjule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra tanken på at folk kan se meg, mens jeg ikke kan se dem. Derfor trekker jeg for når det blir mørkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lacus

Jeg har ikke gardiner en gang. Bor i kjellerleilighet hvor ingen har innsyn, så sant de ikke står med ytterdøra mi så jeg har ikke noe behov for å ha det. Så stortsett kan jeg sprade runt naken og gjøre akkurat det jeg vil uten gardiner :fnise:

Hadde ikke trodd at noen drev med noe spesielt om gardinene var igjen. Jeg hadde bare tengt at de ville ha litt privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Vi har de nesten alltid lukket. Jeg prøver å dra de for på soverommet når det er fint vær, men regner det og er trist kan de være igjen. I stua er det umulig å kunne se på TV'n med gardinene trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å slippe inn dagslys, så jeg trekker ikke for gardinene før det er mørkt. Da syns jeg det er koseligere med gardinene trukket for.

Og jeg har aldri tenkt over om folk har gardinene igjen eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsTux

Dere som liker å "leve i offentlighet" med åpne gardiner hele døgnet: Tror dere folk med gardinene igjen har noe å skjule?

:ler: Nei, absolutt ikke. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva naboene gjør i sine egne hjem. Kanskje det er derfor jeg ikke trekker for, fordi jeg tror andre heller ikke bryr seg om å kikke inn hos meg? Det har iallfall ingenting å gjøre med at jeg "liker å leve i offentlighet", det er fordi jeg liker å kunne se ut!

Jeg trekker forøvrig for gardinene for å skjerme mot lys, når jeg finner det nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en leilighet som er ved inngangen til leilighetskomplekset, i førsteetasje (altså på bakkenivå). Hundrevis av folk går inn og ut her (inngangen er under en meter fra det ene stuevinduet vårt). Vi har hatt gardinene åpne et par ganger, men folk som går forbi/folk som står utenfor og røyker står bare å stirrer inn på oss mens vi sitter i sofaen, noe som er ubehagelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er gardinene alltid, dvs på dagtid, "åpne" om jeg kan kalle de det. Hvorfor skulle jeg trekke de for? Vi har innsyn fra gaten når vi sitter i stua, men soverommene, badet og kjøkkenet må man stå i hagen var for å se inn til oss. Soveromsgardinene er jo trukket for når vi sover og når gutten vår sover, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det innslaget var det både folk som så det som rart å ha gardinene igjen, og en gammel dame som følte de ukomfortabelt når folk ikke hadde gardiner, for da følte hun at folk så på henne som nysgjerrig hvis hun tilfeldigvis kikket inn der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter mye med migrene, og får ikke ta migrenemedisiner nå når jeg er gravid, så jeg har gardinene trukket for, for å unngå lys. Liker ikke lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg liker dagslys, ingenting som får meg til å føle meg bra enn luftige, lyse rom. Kan trekke for om vinteren til tider, når det er mørkt ute, så blir koselig i stua.

Ellers må jeg si at der det alltid er trukket for, så synes jeg det ser "sosialpenger-mottaker" ut. Litt halvsjabby liksom når det alltid er trukket for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid gardinene trukket for. Liker generelt å ha det forholdsvis mørkt inne, og blir stresset om jeg må se ut på finvær - føler da ekstremt press for å 'finne på noe'. Hadde jeg bodd i ei leilighet med mer utsikt, så ville jeg nok trukket fra gardinene i regn- og snøvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igjen gardinene mesteparten av tiden. Kan se rett over til naboen, og motsatt, noe jeg ikke er så stor fan av. Spesielt ikke etter jeg så at naboen lusket bak sin egen gardin da jeg i et ubeteksomt øyeblikk lå på sofen og skrevde i morgenkåpe.. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gardinene stort sett trukket for på soverommet. Dog er de tynne og lette, så lyset skinner godt inn. På kjøkken og stue er gardinene alltid trukket fra, selv om jeg har gjenboere.

Jeg liker rett og slett dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som sola står lavt, kan jeg trekke for gardinene på dagtid, for å slippe å få sola midt i fleisen hvis jeg sitter i sofan, har gjester bl.a. Ellers er de aldri trukket for. Bor i 2.etg, så ingen ser inn hos meg uansett, og jeg liker å ha muligheten til å se ut og ha det åpent. Når jeg er skikkelig lei av nysgjerrige folk som kjører/går forbi for å se om jeg er hjemme(type beundrere,ja faktisk), så trekker jeg for på kveldene, for da ser det ut som at det er helt mørkt inn her, ergo ingen hjemme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...