Gå til innhold

Støy fra naboen under


Linenor

Anbefalte innlegg

Jeg eier aksjeleilighet, og han som eier leiligheten under meg spiller gigantisk mye musikk, HØYT. Dette er fryktelig sjenerende, og fryktelig irriterende. Han spiller musikk på alle tider av døgnet, og gidder ikke å reagere når vi banker i gulvet eller banker/ringer på døra hans.

Jeg har ringt politiet, men de kom aldri grunnet for mye annet de måtte prioritere. Jeg har sagt i fra til styret, men de gidder tydeligvis ikke å gjøre noe med det. Så derfor lurer jeg på hva slags muligheter jeg har, eller hva slags muligheter styret har?

Hadde det vært opp til meg hadde denne mannen blitt kastet ut for lenge siden!

Som tidligere styremedlem så ble aldri muntlige klager behandlet.

Du må sende skriftlig klage.Da skal styret behandle dette.

Når du bor sånn, så må du også beregne lyder,men ike til alle døgnets tider.

Eks. på klage: nabo klagde på barn som øvde (gikk i musikkkorps)dette var en tid før 17 mai, og da er det mye øving. En på trompet,og en på trommer.

De øvde aldri etter kl 20 på kvelden. Styret kune ikke gi klage medhold.

Det er noe som heter at man skal ikke begrense livet til folk.

De fleste lag har en regel at det skal være stille etter kl 22-23, det betr ikke at det er forbudt med normalaktivitet. eks tv,radio osv.

Det er jo lett å si:skulle vert kastet ut,men du vet det skal mye til for å kaste ut en person.

Toleransen til folk er forskjellig,og man har forskjellige naboer. Noen har barn som skriker natt eller natt, noen hoster hele natten,noen ler høyt,noen har diare og trekker i snoren hele natten.

Noen liker å sove i stillhet uten en lyd,noen irriterer seg for at naboen dusjer,går på do osv.

Man velger boform selv. Passer det ikke så flytter man.

Flytter du i murbygning, så forplanter lyden seg,men man kan ikke være sikker på om det er naboen under,over eller ved siden av.

Flytter man i eldre trehus, så kan man påberegne seg at man hører lyder.

Jeg selv bor i et eldre trehus nå. Naboen har banket i veggen da vaskemaskinen min går.Hos de høres det veldig godt,men jeg kan da ikke ta hensyn til at de sover middag på forskjellige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere styremedlem så ble aldri muntlige klager behandlet.

Du må sende skriftlig klage.Da skal styret behandle dette.

Når du bor sånn, så må du også beregne lyder,men ike til alle døgnets tider.

Eks. på klage: nabo klagde på barn som øvde (gikk i musikkkorps)dette var en tid før 17 mai, og da er det mye øving. En på trompet,og en på trommer.

De øvde aldri etter kl 20 på kvelden. Styret kune ikke gi klage medhold.

Det er noe som heter at man skal ikke begrense livet til folk.

De fleste lag har en regel at det skal være stille etter kl 22-23, det betr ikke at det er forbudt med normalaktivitet. eks tv,radio osv.

Det er jo lett å si:skulle vert kastet ut,men du vet det skal mye til for å kaste ut en person.

Toleransen til folk er forskjellig,og man har forskjellige naboer. Noen har barn som skriker natt eller natt, noen hoster hele natten,noen ler høyt,noen har diare og trekker i snoren hele natten.

Noen liker å sove i stillhet uten en lyd,noen irriterer seg for at naboen dusjer,går på do osv.

Man velger boform selv. Passer det ikke så flytter man.

Flytter du i murbygning, så forplanter lyden seg,men man kan ikke være sikker på om det er naboen under,over eller ved siden av.

Flytter man i eldre trehus, så kan man påberegne seg at man hører lyder.

Jeg selv bor i et eldre trehus nå. Naboen har banket i veggen da vaskemaskinen min går.Hos de høres det veldig godt,men jeg kan da ikke ta hensyn til at de sover middag på forskjellige tider.

Jeg anbefaler deg å lese hele innlegget før du skriver svar her. Som nevnt tidligere, er alle henvendeler gjort pr e-post til styret.

Man skal ikke akseptere høyt musikkavspilling til 02:00 om nettene, og noen ganger starter de opp kl 03 og fortsetter noen timer. Samtidig står det i reglene at uansett om musikk spilles før kl 23 om kvelden, skal det ikke være sjenerende for noen andre. Og nei, jeg er ikke hårsår når det gjelder bråk - men dette er ikke akseptabelt.

Endret av Linenor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å lese hele innlegget før du skriver svar her. Som nevnt tidligere, er alle henvendeler gjort pr e-post til styret.

Man skal ikke akseptere høyt musikkavspilling til 02:00 om nettene, og noen ganger starter de opp kl 03 og fortsetter noen timer. Samtidig står det i reglene at uansett om musikk spilles før kl 23 om kvelden, skal det ikke være sjenerende for noen andre. Og nei, jeg er ikke hårsår når det gjelder bråk - men dette er ikke akseptabelt.

Det som forundrer meg er at når folk kjøper seg leilighet,er hvor dårlig de sjekker.

Når man vet årstallet det er bygd,så vet man raskt hvordan og hvilke isolasjon som er brukt.<hvor mange cm isolasjon mellom naboer osv. Det gjelder både tak og vegger.

Er det mur, så bærer lyden gjerne over i flere leiligheter, er det tre så lever treet, det krymper,og mer og mer lyd vil de høre.

Jeg satt også som styreformann en tid, og jeg opplevde aldri å få tlf om fakta.

Folk flytter inn, så blir de overrasket over barnegråt, folk som går over gulvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives kjempegodt i leiligheten jeg eier, og naboene mine (på hver sin side av meg) er kjempehyggelige og rolige.

Den bråkete naboen bor under meg, ved siden av...Så det vil si at han ikke bor direkte under meg, men skrått under. Det er det som gjør det til at det er sjokkerende hvor godt jeg hører musikken. Jeg har god kontakt med naboene mine ved siden av meg, og det ene paret har sagt at de hører han kjempegodt, og de har banket i gulvet, samt klaget tidligere til styret. Så alle naboene rundt han hører han, og liker han ikke. Jeg har også pratet med en som er i styret, hvorav det er en leilighet i mellom han som er i styret og han som bråker, og t.o.m han som er i styret hørte musikken og bråket. Det sier litt!

Det var ikke et dumt forslag å skrive et klagebrev skriftlig, samt få naboene til å signere på det brevet og gi det til styreleder :jepp:

Ser den siste setningen din..."det var ike dumt forslag å skrive et klagebrev skriftlig,samt få naboene til å signere på det brevet og gi det til styreleder.....

Bor du slik, så bør du iallefall sette deg inn i hvordan det er å bo slik.

Et styre er ikke en klagemur for alle som har reelle klager eller de som liker å lufte alt.

Hvordan vil de få det,de som sitter i styret om alle skal ringe til de,komme på døren?

Et styre skal ta seg av skriftlige klager, de har ikke lov å behandle muntlige klager.

Når folk skal skrive klage, så har du undertegnet med navnet ditt. Da klager ikke folk på alt mulig tullball. Da er det reelle klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør jeg når naboen som bråker er en gammal mann som har bodd i blokka siden den ble bygd, er styreleder og er kjempegod venn med alle de andre i styret (mye gamlinger, og han er den sprekeste, som vil si han handler for mange av dem, blant annet).

Kan lissom ikke klage til styret og be dem behandle "bråk fra styrelder" på neste møte..

jmf innlegg #3 i denne tråden, mitt forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør jeg når naboen som bråker er en gammal mann som har bodd i blokka siden den ble bygd, er styreleder og er kjempegod venn med alle de andre i styret (mye gamlinger, og han er den sprekeste, som vil si han handler for mange av dem, blant annet).

Kan lissom ikke klage til styret og be dem behandle "bråk fra styrelder" på neste møte..

jmf innlegg #3 i denne tråden, mitt forrige.

Man har ikke flere rettigheter pga man har bodd der siden den var ny.

Siden hele styret er venner, så får du sende klage skriftlig og gjør et poeng av at de er venner og er innhabile,så varamedlem får ta plassen den kvelden.

Du har krav på skriftlig svar. Muntlig er ikke nok.

Hjelper det ikke, så får du ta det opp på generalforsamlingen.

Tiden er snart inne nå for Generalforsamlinger rundt om i alle lag.

Du er vel den som er flink til å møte opp på fellesmøter? generalforsamling?

Viktig. På fellesmøtene løses mye saker så man slipper å bry styret med senere. Husk det er dere som beboere som betaler styret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...