AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har veldig lyst til å gå over på lavkarbo kosthold. Både fordi at jeg føler at jeg trenger å gå ned noen kilo og fordi at jeg trenger å kutte ut mel, sukker og lignende. Jeg er 163 kg og veier 67 kilo. Det høres kanskje ikke så ille ut, men føler jeg ser liten og lubben ut. Det er bare et problem - jeg klarer ikke kutte ut ris, pasta, pizza, is, brus, kaker, sjokolade og ting som har masse karbohydrat i seg. Hvordan klarer dere som går på lavkarbo dette? Jeg syns også at det virker veldig vanskelig å lage sånn type mat fordi at det er så mye man må passe på. Og hva gjør dere når dere er ute å reiser og går på cafe og lignende? Jeg reiser endel og er mye borte hos andre, så føler at det blir så dumt hvis de må lage noe ekstra til meg. Råd og tips tas i mot med stor takk!!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Hei.. 163cm og 67 kg er for mye. Jeg er er 174 og veier 64 og stresser som bare det med å gå ned det er døds tøfft å slanke seg.. men, ikke hiv deg på lavkarbo da du mest sannsynlig ikke vil klare å leve på dette i "flere år". Vendt deg heller til å ikke spise sukker, brød, pasta etc.. Og lær deg heller å spise frukt, grønnsaker, nøtter og youghurt. Vet det er vanskelig, da jeg selv var en ekte KARBOJUNKIE Men etter litt over ett år uten pasta,brød etc så savner jeg det ikke lenger. man må bare bite i seg den første tiden... Kutter du ut disse "største" karbo-bombene vil du se du går ned, og trening må også selvfølgelig til.. Det er tøfft, men det finnes verre ting;)
Personlig12 Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Du bør lese tråden "Kan noen forklare meg forskjellen på raske og langsomme karbohydrater?" Du finner nok fort ut at denne dietten virkelig ikke er noe bra for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Hei.. 163cm og 67 kg er for mye. Jeg er er 174 og veier 64 og stresser som bare det med å gå ned :P det er døds tøfft å slanke seg.. men, ikke hiv deg på lavkarbo da du mest sannsynlig ikke vil klare å leve på dette i "flere år". Vendt deg heller til å ikke spise sukker, brød, pasta etc.. Og lær deg heller å spise frukt, grønnsaker, nøtter og youghurt. Vet det er vanskelig, da jeg selv var en ekte KARBOJUNKIE Men etter litt over ett år uten pasta,brød etc så savner jeg det ikke lenger. man må bare bite i seg den første tiden... Kutter du ut disse "største" karbo-bombene vil du se du går ned, og trening må også selvfølgelig til.. Det er tøfft, men det finnes verre ting;) Mener du at det er mye??? GULP Da har du ikke mye muskler på kroppen jaffal om du syns det er mye. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Du bør lese tråden "Kan noen forklare meg forskjellen på raske og langsomme karbohydrater?" Du finner nok fort ut at denne dietten virkelig ikke er noe bra for deg. Var vel i og for seg ikke dette jeg ville høre noe om. Kjenner flere som går på lavkarbo og som er kjempe fornøyd med det. Derfor vil jeg prøve det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å holde meg til det.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Nei folk er forskjellige. Ingen kan fortelle deg hvordan du skal la være å spise omtrent den største matvaregruppen vi har. Eller du kan bare spise normalt, ikke kutte det ut, men bare spise mindre mengder og gå tur, så funker det også.
Eske Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Men det er jo ingen magisk trylleformel vi kan gi deg for at du skal kunne gå over til lavkarbo... Du sier jo at du vil gå lavkarbo, men ikke kan tenke deg å kutte karborik mat, og da går det liksom ikke. (Har aldri gått lavkarbo selv, men tror at det ikke er noe problem når man kommer inn i det. Selvfølgelig er det litt uvant å ikke skulle spise av en av de største (eller kanskje den aller største..) matvaregruppen vi har, men det går jo an. Når det gjelder besøk og slikt kan du jo bare ha med deg litt nøtter eller noe annet egnet om du føler at du også "må" spise noe på besøk.) Og jeg vet det ikke er det du vil høre, men om karbohydrater virkelig er såpass viktige for deg som det virker, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil gå lavkarbo. Nei, kutt heller på mengdene og øk aktivitetsnivået så går det nok rette veien. (Og jeg vet det er "lett å si", men jeg har lenge gått og ikke trodd jeg kunne, helt til jeg begynte. Det har gått overraskende fint ) 2
kvinnerkvinner Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 Du må finne ut hva du skal spise i steden for, finne oppskrifter og lage deg en plan. Det finnes lavkarbobrød som kan bakes og når man først er inne i det så går det glatt. Jeg har levd lavkarbo siden 2006 og kjenner folk som har levd lavkarbo i 20 år så å påstå at det ikke går å spise slik over mange år er bare tull. Kjøp deg en bok, søk kunnskap og finn oppskrifter og støtte på lavkarbo.no. 3
pandabear Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Hei.. 163cm og 67 kg er for mye. Jeg er er 174 og veier 64 og stresser som bare det med å gå ned det er døds tøfft å slanke seg.. men, ikke hiv deg på lavkarbo da du mest sannsynlig ikke vil klare å leve på dette i "flere år". Vendt deg heller til å ikke spise sukker, brød, pasta etc.. Og lær deg heller å spise frukt, grønnsaker, nøtter og youghurt. Vet det er vanskelig, da jeg selv var en ekte KARBOJUNKIE Men etter litt over ett år uten pasta,brød etc så savner jeg det ikke lenger. man må bare bite i seg den første tiden... Kutter du ut disse "største" karbo-bombene vil du se du går ned, og trening må også selvfølgelig til.. Det er tøfft, men det finnes verre ting;) Det spørrs jo helt på kroppsbygning, muskel masse, og hva slags preferanser man har! Man skal vel forresten ikke spise frukt når man går på lavkarbo vel? 1
Gjest Harriet Skrevet 19. mars 2011 #10 Skrevet 19. mars 2011 Mitt råd er å begynne å trene, gå masse event sykle overalt du skal. Gjør det å gå og sykle til en livsstil. Dersom du klarer å være aktiv, samt som du spier lite og ofte så går du ned i vekt. Kjenner flere personer som alltid har vært slanke og "formelen" er rett og slett å ikke spise så mye til hver måltid. Ikke si til deg selv at det er forbudt med snop, is og pizza. Ha heller en dag i uken hvor du unner deg noe godt ... men hold deg til denne dagen og ikke fortsett dagen etter og dagen etter der igjen. Andre råd er å kutte ut all brus-drikking - da er du langt på vei. Samtidig som du lar fint brød tilhøre rekekvelden og ikke dagliglivet. Kjøp grovere pasta og natur-ris .. det er ikke noe galt å spise dette. Vi vet alle hvordan det ideelle livet skal leves - men søren hvor vanskelig det er å leve sånn. Jeg vet det - er akkurat lik selv, og veldig mange andre er likedan. Jeg er kjempeglad i mat og må trene masse for å kompensere for dette. Det er min løsning - du må rett og slett finne din egen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #11 Skrevet 19. mars 2011 Jeg skulle gjerne ha trent og gjort alt sånn, men jeg får ikke lov av legen min. Jeg kan gå tur, men jeg får ikke lov å anstrenge meg så veldig mye mer enn det. Jeg har prøvd å holde alt av usunne greier til hver lørdag, men det sklei fullstendig ut etter en lang periode med sykdom. Derfor tenkte jeg at lavkarbo var lurt å prøve, både fordi at jeg må kutte ut mel, sukker osv og fordi at jeg trenger å gå ned i vekt!
MarilynM Skrevet 19. mars 2011 #12 Skrevet 19. mars 2011 (endret) Synes det er fascinerende hvor mange som insisterer på å ignorere TS faktiske spørsmål, og heller synse i vei om andre kostholdsretninger hun heller burde prøve.. Start deres egen tråd! >=( http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article659441.ece Her er en fin artikkel jeg nettopp fant. Det høres ut som at du er skikkelig sukkerjunkie, og lavkarbo er genialt mot denslags. Boka det refereres til er full av oppskrifter på gode kaker og desserter som ikke fucker opp blodsukkeret ditt. Hva med å lage en del av de tingene som står i artikkelen? Pluss et godt lavkarbobrød/knekkebrød, så kan du spise disse når suget kommer? Her er en lettvinn knekkebrødoppskrift, gir ca 20 knekkebrød med 1g karbo pr stk (sånn ca) 3 dl Solsikkefrø 1 dl Gresskarkjerner 1,5 dl Sesamfrø med skall 0,5 dl Linfrø 2 egg 2 ss Cocosa (kaldpresset kokosolje, av typen som brukes til steking) 1/2 ts salt (kan også bruke div krydder hvis man vil) Evt litt vann hvis deigen blir veldig tørr.. Kjør frø + salt i en foodprosessor/bruk stavmikser, til de største bitene er på str med sesamfrøene. Ha oppi egg og cocosa. Bland godt. Finn fram en bakeplate med papir på, og trykk deigen utover (med f.eks. en slikkepott) til den blir en noenlunde flat rektangulær sak. Legg et bakepapir over, og bruk kjevle for å få det jevnt og tynt. Rut opp 20 knekkebrød med slikkepotten. Stekes i 40 min på 160 grader. Del opp med en pizzaskjærer før det blir kaldt, og avkjøl før du spiser. Hvis du følger en skikkelig lavkarbodiett, vil søtsuget forsvinne etter en/to uker. Les bøker om tema ("Frisk med Lavkarbo" av Dr Hexeberg anbefales!), slik at du vet hva du driver med og hvorfor. Da slipper du å stå stressa og sulten i butikken og lure på om det var karbohydrater i majones eller ikke. (eksempel) Så er det bare å kose seg med gode og karbofrie/sukkerfrie alternativer mens du venter. Krom-tilskudd stabiliserer også blodsukkeret, og 4-6 kapsler av typen Solaray (en av de beste, ikke la deg lure til å kjøpe butikkens eget merke, de suger), kan gjøre det lettere i en overgangsperiode. Men du må ta såpass mye, hjelper ikke med en, heller trappe ned etter et par uker. Lykke til med omleggingen, dette går fint! :D Endret 19. mars 2011 av MarilynM 3
wahaj Skrevet 19. mars 2011 #13 Skrevet 19. mars 2011 Det spørrs jo helt på kroppsbygning, muskel masse, og hva slags preferanser man har! Man skal vel forresten ikke spise frukt når man går på lavkarbo vel? På ketolyse, så nei. Men lavkarbo strekker seg veldig godt utover. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #14 Skrevet 19. mars 2011 Synes det er fascinerende hvor mange som insisterer på å ignorere TS faktiske spørsmål, og heller synse i vei om andre kostholdsretninger hun heller burde prøve.. Start deres egen tråd! >=( http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article659441.ece Her er en fin artikkel jeg nettopp fant. Det høres ut som at du er skikkelig sukkerjunkie, og lavkarbo er genialt mot denslags. Boka det refereres til er full av oppskrifter på gode kaker og desserter som ikke fucker opp blodsukkeret ditt. Hva med å lage en del av de tingene som står i artikkelen? Pluss et godt lavkarbobrød/knekkebrød, så kan du spise disse når suget kommer? Her er en lettvinn knekkebrødoppskrift, gir ca 20 knekkebrød med 1g karbo pr stk (sånn ca) 3 dl Solsikkefrø 1 dl Gresskarkjerner 1,5 dl Sesamfrø med skall 0,5 dl Linfrø 2 egg 2 ss Cocosa (kaldpresset kokosolje, av typen som brukes til steking) 1/2 ts salt (kan også bruke div krydder hvis man vil) Evt litt vann hvis deigen blir veldig tørr.. Kjør frø + salt i en foodprosessor/bruk stavmikser, til de største bitene er på str med sesamfrøene. Ha oppi egg og cocosa. Bland godt. Finn fram en bakeplate med papir på, og trykk deigen utover (med f.eks. en slikkepott) til den blir en noenlunde flat rektangulær sak. Legg et bakepapir over, og bruk kjevle for å få det jevnt og tynt. Rut opp 20 knekkebrød med slikkepotten. Stekes i 40 min på 160 grader. Del opp med en pizzaskjærer før det blir kaldt, og avkjøl før du spiser. Hvis du følger en skikkelig lavkarbodiett, vil søtsuget forsvinne etter en/to uker. Les bøker om tema ("Frisk med Lavkarbo" av Dr Hexeberg anbefales!), slik at du vet hva du driver med og hvorfor. Da slipper du å stå stressa og sulten i butikken og lure på om det var karbohydrater i majones eller ikke. (eksempel) Så er det bare å kose seg med gode og karbofrie/sukkerfrie alternativer mens du venter. Krom-tilskudd stabiliserer også blodsukkeret, og 4-6 kapsler av typen Solaray (en av de beste, ikke la deg lure til å kjøpe butikkens eget merke, de suger), kan gjøre det lettere i en overgangsperiode. Men du må ta såpass mye, hjelper ikke med en, heller trappe ned etter et par uker. Lykke til med omleggingen, dette går fint! :D Tusen takk for et ordentlig svar! Dette skal jeg virkelig prøve ut! Nok en gang - tusen takk! :D
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Dere som spiser lavkarbo, hender det at dere gir blaffen og spiser akkurat hva dere vil i blandt? Og hva skjer med kroppen når dere gjør det?
Mindy80 Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 Dere som spiser lavkarbo, hender det at dere gir blaffen og spiser akkurat hva dere vil i blandt? Og hva skjer med kroppen når dere gjør det? Vel - preferansene mine har endret seg siden jeg begynte følge et lavkarbokosthold. Så "hva jeg har lyst på" innebærer ikke masse karbohydratholdig mat lenger. Men jeg antar at det er denne maten du sikter til når du spør, og selvsagt har jeg vært i situasjoner der jeg har vært "nødt" til å spise mat som ikke følger lavkarbofilosofien. Etter inntak av denne maten blir jeg gjerne veldig veldig oppblåst i magen, og plages av en generell følelse av å være ute av form - nesten litt som en mild grad av fyllesyke. Ikke godt - så da velger jeg (når jeg kan) å holde meg unna 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Hei.. 163cm og 67 kg er for mye. Jeg er er 174 og veier 64 og stresser som bare det med å gå ned Når jeg gikk på ungdomsskolen (og vi faktisk ble målt og veid hos helsesøster) var jeg 1.75 og veide 75 kilo. Jeg var faktisk slank og fast i fisken og fikk også høre fra helsesøster at jeg hadde fin vekt i forhold til høyden. Så nei, du kan ikke slenge skråsikkert ut av deg om andres idealvekt og hva som er for mye.
juliane Skrevet 21. mars 2011 #18 Skrevet 21. mars 2011 TS: Hvis du ikke klarer å kutte karbohydratene, da er nok ikke lavkarbo noe for deg. Grunnen til at så mange lykkes med lavkarbo er jo rett og slett fordi de kutter ut matvarer som ikke betyr så mye for dem, og heller kan meske seg med det de syns er godt. Hvis du er veldig glad i karbo ville jeg heller forsøkt å telle kalorier og kutte ned på fettmengden.
Gjest Shelob Skrevet 21. mars 2011 #19 Skrevet 21. mars 2011 Hei.. 163cm og 67 kg er for mye. Jeg er er 174 og veier 64 og stresser som bare det med å gå ned det er døds tøfft å slanke seg.. men, ikke hiv deg på lavkarbo da du mest sannsynlig ikke vil klare å leve på dette i "flere år". Vendt deg heller til å ikke spise sukker, brød, pasta etc.. Og lær deg heller å spise frukt, grønnsaker, nøtter og youghurt. Vet det er vanskelig, da jeg selv var en ekte KARBOJUNKIE Men etter litt over ett år uten pasta,brød etc så savner jeg det ikke lenger. man må bare bite i seg den første tiden... Kutter du ut disse "største" karbo-bombene vil du se du går ned, og trening må også selvfølgelig til.. Det er tøfft, men det finnes verre ting;) Vel, jeg veier 64 og er 171 høy og ABSOLUTT ikke tjukk. Du må være såkalt "skinny-fat" med ingen muskler og masse daukjøtt! Og TS - synes det kommer noen veldig gode råd lenger ned i tråden.
Gjest Shelob Skrevet 21. mars 2011 #20 Skrevet 21. mars 2011 En annen sak er at dersom du også skal trene MÅ du ha en del karbohydrater. Det går skeis med trening og treningsmotivasjon hvis du skal kjøre type Atkins eller South Beach.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå