Gå til innhold

Oljing eller lakking av trapp?


tigerpus

Anbefalte innlegg

Jeg var ute igår for å kjøpe lakk til en trapp. Jeg driver og pusser den ren for all gammel lakk. Den var en skikkelig gulnet furutrapp, men nå kommer hvitt fint tre tilsyne.

Jeg hadde tenkt å lakke den på ny, men fyren i butikken klarte å overtale meg til å kjøpe olje med noe hvitt i. Det blir sikkert kjempefint, men egner det seg i en trapp? Jeg tenker på vedlikehold og sånn, en trapp er jo utsatt for ganske hardt bruk og jeg vil gjerne ha det så vedlikeholdsfritt som mulig.

Er det noen som har erfaring med oljede trapper eller gulv?

Tiger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olja trapp held seg akkurat like fin som ei lakka ei - minst! Det er iallefall mi erfaring. Dessutan viser slitasje ofte betre på lakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja trapp held seg akkurat like fin som ei lakka ei - minst! Det er iallefall mi erfaring. Dessutan viser slitasje ofte betre på lakk...

Er ikke halt enig med deg!!

Vi har oljet gulv, og synes det er veldig tungvint.

Det blir fort stygger merker av sko o.l, og med et gulv som nesten ikke tåler vann, kan det være et sant halvete å få av.

Det skal ingenting til før det blir hakk i det, furu er utrolig mykt.

Jeg innbiller med at lakk e noe mer solid, og tåler litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oljer kan hakk heves igjen hvis du bruker vann, evt. vann, trekkpapir og strykejern.

Lakker du "låser" du overflaten, og hakk kommer for å bli. Skal du ha hakkene vekk da, må du først pusse vekk lakken - få vekk hakket og så lakke igjen.

Siden furu er mykt og hakk gjerne er det problem, ville jeg valgt olje evt. beis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at olje er vanskelig å vaske og holde ved like.

Selvsagt kan det oljes på nytt, noe som er litt enklere enn å lakkere på nytt når det kommer hakk og riper.

Vi har oljet parkett (eik) og har fått stygge flekker etter hundens uhell som valp. Oljen reagerer også når enkelte metaller settes på overflaten (særlig når det tilsettes litt vann). Flekkene blir mørke og stygge. Nesten umulig å slipe vekk.

Jeg ville derfor valgt lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har vært ute og kjøpt lakk også nå, så nå står de der ved siden av hverandre på kjøkkenbenken. Olje blir sikkert fint, lakk er jo litt kjedelig...... Men innbiller med at det blir vanskelig å vaske bort flekker på olje, lakk er lettere å renholde. Og med småbarn i huset, syltetøy og sausbefengte fingre som leker i trappa.......

Æsj. Det blir vel å lakke etter at barna har lagt seg i kveld....

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du gjør lurt i å velge lakk. Vi skal legge nytt gulv nå, og ble anbefalt å lakke det - mer holdbart på mange områder!

Så du får lakke i vei, du! :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du vel sikkert bestemt deg allerede, men et tips er at man beiser treverket med antikk-hvit.

Vi gjorde det med furugulvet vårt og deretter lakket det. Ble kjempelekkert, får mye skryt av gulvet. Med antikk-hvit beis vil tre-strukturen synes igjennom selv om det blir ganske lyst.

Anbefaler vannbasert lakk, den tørker på 30 min og treverket gulner ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du vel sikkert bestemt deg allerede, men et tips er at man beiser treverket med antikk-hvit.  

Vi gjorde det med furugulvet vårt og deretter lakket det.

Hehe, pussig at du sier det, det er faktisk den løsningen jeg har landet på, skal innom imorgen og bytte oljen jeg kjøpte i hvit panellakk. Har hørt at den kombinasjonen kan "koke", så jeg gjorde en test igår og det fungerte helt fint. Ingen koking altså.

Tiger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...