Gå til innhold

skrive søknad til psykologer selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan man skrive søknad til psykologer selv, når legen ikke gjør det? har en lege som er veldig opptatt og som ofte glemmer å sende henvisninger ol, ved et par anledninger har jeg oppdaget at han har glemt å sende henvisning, oppdaget dette 4 måneder etter at henvisningen skulle vært sendt, så da har jeg gått i 4 måneder og ventet forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du oppsøker privat psykolog selv tror jeg du trenger henvisning fra fastlege for i det hele tatt å bli satt i kø. Jeg ville vurdert å bytte fastlege om jeg var deg, evt. bestille en legetime og passe på at henvisningen blir sendt mens du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har tenkt på bytte, siden det er vanskelig helt konkret å passe på at legen sender henvisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, leit å høre at legen ikke har et system på ting, det er alvorlig når en henvisning som er lovet sendt, ikke blir det, og at du har ventet 4 måneder i god tro om at den var sendt. Jeg tror at man må ha henvisning fra lege for å i det hele tatt bli vurdert, det er sikkert så mange søknader som kommer, at jeg vet ikke hva de gjør med andre søknader, om de i det hele tatt blir lest? Når det er sagt, synes jeg å huske at det var en i en tråd her inne som sa at hun hadde slått opp psykologer på Gule sider og skrevet mail til de med oppgitt mailadresse og kommet på liste på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikke en generell henvisning til psykolog og så søkte jeg selv. Da hadde jeg kontroll på hvem jeg søkte hos (søkte sikkert på minst 10 stk i nærheten av der jeg bor), og i tileg skrev jeg et brev for å forklare hvorfor jeg ønsket behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, har aldri hørt om generell henvisning, er det noe man ber om? Høres lurt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått "generell henvisning" til både psykolog, hudlege og fysioterapaut. Helt vanlig henvisning bare at det ikke er skrevet til en spesiell lege/behandler, men at man selv kontater en og leverer henvisningen der. Når det gjaldt psykolg skerve jeg bare i søknaden at jeg hadde henvisning og så leverte jeg den på første time.

Lykke til. Håper du finner en bra psyolog :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

kan man skrive søknad til psykologer selv, når legen ikke gjør det? har en lege som er veldig opptatt og som ofte glemmer å sende henvisninger ol, ved et par anledninger har jeg oppdaget at han har glemt å sende henvisning, oppdaget dette 4 måneder etter at henvisningen skulle vært sendt, så da har jeg gått i 4 måneder og ventet forgjeves.

Dette må da gi grunn til å klage på legen til fylkeslegen! Legen må få en advarsel eller fratas autorisasjonen som lege når slikt skjer.

Generelt burde alle kunne søke en hvilken som helst spesialist uten krav om henvisning fra lege. Spesialisten burde ha plikt til å ta imot pasienten innen 3 uker, raskere ved alvorlige symptomer. Dersom fullstendig og korrekt diagnose ikke er stilt innen 1-2 uker, bør pasienten slippe å betale for konsultasjonene hos legen, og legen bør fratas retten til refusjon for pasienten. Det er på tide at pasientene begynner å fremme krav overfor en overbeskyttet og overbetalt legestand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

vil ikke tro det er noen vits å skrive til psykologer uten henvisning, de får jo så utrolig mange henvendelser at de uten henvisninger sikkert bare legges vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse Norge er fantastisk dårlige til å følge opp psykisksyke som trenger hjelp. Det er bare noen måneder siden jeg sto frem til fastlegen med at jeg vurderte å ta livet mitt, da ble jeg ble sendt til sykehuset hvor jeg snakket med noen psykriatere, hvor de gav meg en liste med noen psykologer, som jeg kunne sende forespørsler om behandling til, men de sa jeg kunne forvente meg ventetid opptil 1 ÅR! At det er mulig sier jeg bare, vet ikke om jeg engang overlever et år til. Nesten som jeg vurderer et selvmordsforsøk bare for å få hjelp, ser ut som det er nøkkelen for hjelp. Heia Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...