chikako Skrevet 16. mars 2011 #61 Del Skrevet 16. mars 2011 Tja, uten at jeg sitter på referansen her og nå har jeg lest statistikker som tilsier at europeiske menn (spesielt i nord-europa) bruker mer tid på jobb og husarbeid samlet sett enn hva kvinner gjør. Kanskje er det heller kvinnene som bør vite hvordan de skal behandle en mann, ved å gi ham små oppmerksomheter dann og vann? Det siste jeg leste om den saken var at norske kvinner bruker fire timer mer tid på husarbeid enn menn hver uke. Husker ikke i hvilken forbindelse det var, så jeg kan ikke vise til kilder, men synet på dette er i så fall ganske ulikt. Det er mulig at det veies opp av arbeidsmengden ellers hos mannen, da menn (har anledning til å) jobber fulltid, og jobber mer overtid enn kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #62 Del Skrevet 16. mars 2011 Det siste jeg leste om den saken var at norske kvinner bruker fire timer mer tid på husarbeid enn menn hver uke. Husker ikke i hvilken forbindelse det var, så jeg kan ikke vise til kilder, men synet på dette er i så fall ganske ulikt. Det er mulig at det veies opp av arbeidsmengden ellers hos mannen, da menn (har anledning til å) jobber fulltid, og jobber mer overtid enn kvinner. Ja, det er selvsagt derfor man lager et samlet regnskap over innsatsen som legges ned som hele husholdningen nyter godt av. Det er misvisende å bare innberegne tiden som brukes på husarbeid, da husholdningen også profitter på at menn jobber så mye som de gjør. Utrolig at man faktisk skal være nødt til å presisere dette. Ellers gjør du deg skyldig i en aldri så liten tilsnikelse med uttrykket "har anledning til jobbe fulltid". Såklart, at kvinner velger å jobbe deltid eller ikke i det hele tatt kan selvsagt skyldes at de ikke har anledning til å jobbe fulltid, men det kan like gjerne skyldes at de ønsker å jobbe redusert eller være hjemmeværende, selv om de har rikelig anledning til å jobbe fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 16. mars 2011 #63 Del Skrevet 16. mars 2011 Ja, det er selvsagt derfor man lager et samlet regnskap over innsatsen som legges ned som hele husholdningen nyter godt av. Det er misvisende å bare innberegne tiden som brukes på husarbeid, da husholdningen også profitter på at menn jobber så mye som de gjør. Utrolig at man faktisk skal være nødt til å presisere dette. Ellers gjør du deg skyldig i en aldri så liten tilsnikelse med uttrykket "har anledning til jobbe fulltid". Såklart, at kvinner velger å jobbe deltid eller ikke i det hele tatt kan selvsagt skyldes at de ikke har anledning til å jobbe fulltid, men det kan like gjerne skyldes at de ønsker å jobbe redusert eller være hjemmeværende, selv om de har rikelig anledning til å jobbe fullt. Det er gjort spørreundersøkelser som klart viser at en stor andel av de som jobber deltid innen helsesektoren ønsker en større stilling, men det legges ikke tilrette for dette. Fulltidsstillinger er vanskelige å få innen helse- og omsorgssektoren, og siden det er her store andeler av kvinnelige jobbtakere ender opp, er det nærmest gitt at kvinner må jobbe deltid. Men det er fullestendig på siden av temaet, og av den grunn ikke noe jeg skal gå i gang med å argumentere for her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2011 #64 Del Skrevet 16. mars 2011 Ja, det er selvsagt derfor man lager et samlet regnskap over innsatsen som legges ned som hele husholdningen nyter godt av. Det er misvisende å bare innberegne tiden som brukes på husarbeid, da husholdningen også profitter på at menn jobber så mye som de gjør. Utrolig at man faktisk skal være nødt til å presisere dette. Ellers gjør du deg skyldig i en aldri så liten tilsnikelse med uttrykket "har anledning til jobbe fulltid". Såklart, at kvinner velger å jobbe deltid eller ikke i det hele tatt kan selvsagt skyldes at de ikke har anledning til å jobbe fulltid, men det kan like gjerne skyldes at de ønsker å jobbe redusert eller være hjemmeværende, selv om de har rikelig anledning til å jobbe fullt. Tror også det er slik at det er flere kvinner i offentlig sektor hvor arbeidstiden er mere fastsatt mens det er flere menn i privat sektor der det er mere flytende og det forventes at en skal ta i et ekstra tak i innspurten av prosjekter for eksempel. Nå kan en jo da mene at dette er en ukultur i private sektor.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #65 Del Skrevet 16. mars 2011 Tror også det er slik at det er flere kvinner i offentlig sektor hvor arbeidstiden er mere fastsatt mens det er flere menn i privat sektor der det er mere flytende og det forventes at en skal ta i et ekstra tak i innspurten av prosjekter for eksempel. Nå kan en jo da mene at dette er en ukultur i private sektor.. Ikke umulig at det forholdet seg slik. Men jeg tror nok det er mer komplisert enn som så. Man bør også ta hensyn til krav og forventninger kvinner stiller til sine menn om utdannelse, arbeidsinnsats, ambisjoner, inntekt og lønnsutvikling, avansement og lederskap i jobben, foruten menns krav til seg selv om det samme. De kravene er VESENTLIG hardere enn menns krav til kvinner. Både blant kvinner og menn regnes mannen fremdeles som hovedforsørgeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #66 Del Skrevet 16. mars 2011 Det er gjort spørreundersøkelser som klart viser at en stor andel av de som jobber deltid innen helsesektoren ønsker en større stilling, men det legges ikke tilrette for dette. Fulltidsstillinger er vanskelige å få innen helse- og omsorgssektoren, og siden det er her store andeler av kvinnelige jobbtakere ender opp, er det nærmest gitt at kvinner må jobbe deltid. Men det er fullestendig på siden av temaet, og av den grunn ikke noe jeg skal gå i gang med å argumentere for her. Ja, det er et godt poeng. Men det er også verdt å ta hensyn til at sykepleiere og hjelpepleiere er klar over denne situasjonen allerede under utdanning, så man kan spørre seg hvorfor de fremdeles velger denne karriereveien når utsiktene for fulltidsarbeid er mindre enn de ellers ville ha vært om de hadde valgt et annet yrke? Jeg vil gjette på at kvinner velger deltidsstillinger - og utdannelser som gjerne fører til slike stillinger - bl.a. fordi de ønsker å jobbe redusert, og fordi kvinner - i motsetning til menn - kan unne seg den luksus det er å gå ned i stillingsprosenten. Kvinner stiller hardere krav til menns inntjeningsevne enn til sin egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 16. mars 2011 #67 Del Skrevet 16. mars 2011 Ja, det er et godt poeng. Men det er også verdt å ta hensyn til at sykepleiere og hjelpepleiere er klar over denne situasjonen allerede under utdanning, så man kan spørre seg hvorfor de fremdeles velger denne karriereveien når utsiktene for fulltidsarbeid er mindre enn de ellers ville ha vært om de hadde valgt et annet yrke? Jeg vil gjette på at kvinner velger deltidsstillinger - og utdannelser som gjerne fører til slike stillinger - bl.a. fordi de ønsker å jobbe redusert, og fordi kvinner - i motsetning til menn - kan unne seg den luksus det er å gå ned i stillingsprosenten. Kvinner stiller hardere krav til menns inntjeningsevne enn til sin egen. Det blir utrolig mye synsing. Man kan spørre seg hvorfor vi har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden, men det skal vanskelig gjøres å finne noe godt svar på det. Det at kvinner har et ønske om å gå ned i stillingsprosent og derfor går etter yrker hvor dette er mulig har i alle fall ikke jeg noe inntrykk av gjennom de jeg kjenner som har valgt disse yrkene. Jeg har ikke anledning til å se det store bildet, men det stemmer i alle fall ikke med min erfaring. Men dette er uansett et helt annet tema enn sexnekt :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
supravect Skrevet 16. mars 2011 #68 Del Skrevet 16. mars 2011 Enig med så mange over her! Har ikke det minste lyst til å drive med sexnekt, for jeg liker så godt å ha sex med kjæresten min, og jeg vil heller ikke ligge med han kun for å oppnå noe materielt. Jeg har sex av to grunner; 1 Fordi jeg elsker kjæresten min, og han er en helt fenomenal elsker! 2 Jeg elsker sex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #69 Del Skrevet 16. mars 2011 Prostitusjon ble nevnt som et eksempel på at kvinnelig sexualitet er etterspurt og det gir kvinner (generelt) makt.. Poenget er at mannlig sexualitet IKKE er det på samme måte. (Holder Brat Pitt og Clooney utenfor) Vi ser ikke på sex som et bytte- eller betalingsmiddel. Hvem er vi? 20 åringene som deler seng med Hugh heffner er opptatt av respekt og følelser. Menn jakter på rikdom, berømmelse, posisjoner og makt fordi det gir dem damer (og sex). Kvinner jakter på rike menn fordi de vil ha (økonomisk)trygghet. Eller kanskje det er sex de er etter også? Det er mulig mitt syn "er forvrengt". Men om du påstår at kvinner ikke er klar over sin "makt" og i enkelte tilfeller bruker den. Da tror jeg ditt syn er naivt. NB: Jeg er normalt ikke så kynisk som jeg gir uttrykk for her. Er en godt gift (og fornøyd), voksen 3 barnsfar. Men syntes endel her inne er herlig politisk korrekte. bare måtte røske litt liv. Det er mye snakk om mannens (økonomisk) makt i forhold og kvinner utsatt for psykopater. Vel, kvinner har makt de også. Prostutisjon er ikke kvinnelig seksualitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #70 Del Skrevet 16. mars 2011 Det blir utrolig mye synsing. Man kan spørre seg hvorfor vi har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden, men det skal vanskelig gjøres å finne noe godt svar på det. Det at kvinner har et ønske om å gå ned i stillingsprosent og derfor går etter yrker hvor dette er mulig har i alle fall ikke jeg noe inntrykk av gjennom de jeg kjenner som har valgt disse yrkene. Jeg har ikke anledning til å se det store bildet, men det stemmer i alle fall ikke med min erfaring. Men dette er uansett et helt annet tema enn sexnekt :gjeiper: Det blir nødvendigvis synsing all den stund vi ikke med sikkerhet vet hvorfor folk velger som de gjør. Men det ER påfallende at vi som du sier har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden tross flere tiår med offentlig systematisk likestilling. Så mens offentlig politikk er progressiv er valgene folk tar fremdeles svært tradisjonelle. Årsakene til dette er helt sikkert komplekse, men det er ikke til å komme forbi at kvinner fremdeles anser menn som hovedforsøgeren, og det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at dette synet vil kunne innvirke på karrierevalgene kvinnene foretar. Men vi får evt. ta diskusjonen i en annen tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen mann Skrevet 16. mars 2011 #71 Del Skrevet 16. mars 2011 Men det skader fremdeles ikke å gi en kvinne en hyggelig oppmerksomhet iblant , eks en parfyme o.l . Syns små oppmerksomheter er en SELVFØLGELIGHET fra en mann . Forde damer er f.eks de som gjør aller mest husarbeid hjemme.... f.eks . Det burde mannen vise at han setter pris på og på henne samtidig - og bør derfor åpne opp lommeboka litt og gi små oppmerksomheter innimellom . Eh... Så da skal han kjøpe seg husarbeidet hennes i stedet for sex?? Vet du at husarbeid gjør jeg for å ha det reint og hygiensik hjemme så jeg kan bo der. Og betaler ikke dama med parfymer for å gjøre sin del...Hun bor nemlig også der, så hvi shun vil ha det reint og ikke bli sjuk er det i hun sin egen interesse å bidra. Jeg belønner ikke dama mi for å være seg selv, med å åpne lommeboka.. Penger tjenes til felles husholdning. Så har man hver sin konto i tillegg som man burker på sien egene ting. Det kalles likestilling. Det ville vært like naturlig da, at det var hun som åpna lommeboka og spanderte på MEG. ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen mann Skrevet 16. mars 2011 #72 Del Skrevet 16. mars 2011 Eh... Så da skal han kjøpe seg husarbeidet hennes i stedet for sex?? Vet du at husarbeid gjør jeg for å ha det reint og hygiensik hjemme så jeg kan bo der. Og betaler ikke dama med parfymer for å gjøre sin del...Hun bor nemlig også der, så hvi shun vil ha det reint og ikke bli sjuk er det i hun sin egen interesse å bidra. Jeg belønner ikke dama mi for å være seg selv, med å åpne lommeboka.. Penger tjenes til felles husholdning. Så har man hver sin konto i tillegg som man burker på sien egene ting. Det kalles likestilling. Det ville vært like naturlig da, at det var hun som åpna lommeboka og spanderte på MEG. ... Jeg er ikke service-provider, og det er ikke hun heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 17. mars 2011 #73 Del Skrevet 17. mars 2011 Det blir nødvendigvis synsing all den stund vi ikke med sikkerhet vet hvorfor folk velger som de gjør. Men det ER påfallende at vi som du sier har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden tross flere tiår med offentlig systematisk likestilling. Så mens offentlig politikk er progressiv er valgene folk tar fremdeles svært tradisjonelle. Årsakene til dette er helt sikkert komplekse, men det er ikke til å komme forbi at kvinner fremdeles anser menn som hovedforsøgeren, og det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at dette synet vil kunne innvirke på karrierevalgene kvinnene foretar. Dette er det enkelt å svare på. Menn vokser opp og ser på seg selv som forsørgere. Ingen menn leter etter noen som kan forsørge seg. 95% av kvinner velger likestillt partner eller opp. I prakis vi det si at jo mer mannen tjener. Jo flere partnere vil han tiltrekke. Ser bort fra ungdomskjærester selv om det ofte skjærer seg hvis dama begynner på høyskole og mannen er bilmekaniker. Da heter det at man "vokser" fra hverandre. Selv om faktum er at kvinnen har fått en høyere status og justerer siktet oppover. Har noen hørt om en kvinnelig lege som er gift med en mannlig hjelpepleier, Kvinnelig advokat gift med en lastebilsjåfør, kvinnelig pilot gift med en bagasjestuer??? Om så skulle skje vil hennes venninner spørre seg om hvorfor hun valgt HAN, hun kan jo få MYE bedre. DET skjer sjelden/aldri blant menn. En godt betalt advokat kan godt gifte seg med dama på Rimi og ingen kompiser vil stille kritiske spørsmål rundt det. Derfor vil menn som kan sky lavtlønnsyrker i off. sektor. Deres verdi på kjøttmarkedet reduseres. Hvorfor er Siv Jensen og var Celina Middelfart single såpass lenge?? Menn veit hvordan det fungerer. Hvis en elektriker traff 2 damer i en bar. Hvor den ene var lege og den andre hjelpepleier. Hvem tror dere han ville lagt inn aksjene hos. Legen er "out of leauge" og det veit han. Det morsomme er at mange single kvinner med høy utdannelse innbiller seg at menn er "redd" dem. De er ikke redde, de kaster bare ikke bort tiden på noe de veit ikke kommer til å føre til noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 17. mars 2011 #74 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Har noen hørt om en kvinnelig lege som er gift med en mannlig hjelpepleier, Kvinnelig advokat gift med en lastebilsjåfør, kvinnelig pilot gift med en bagasjestuer??? Ja, i tillegg har jeg hørt om velstående kvinner som forelsker seg i bassengrensegutten At menn ikke bryr seg om hvilken jobb dama har er en myte, svært mange menn ville syntes det var litt småflaut om konas høyeste ambisjon i livet var kassa på Rema 1000. Endret 17. mars 2011 av MikeWaters 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 17. mars 2011 #75 Del Skrevet 17. mars 2011 Ja, i tillegg har jeg hørt om velstående kvinner som forelsker seg i bassengrensegutten At menn ikke bryr seg om hvilken jobb dama har er en myte, svært mange menn ville syntes det var litt småflaut om konas høyeste ambisjon i livet var kassa på Rema 1000. Det er svært få av de parene som nevnes. Man gifter seg med de som tilhører samme sosiale gruppe som seg selv. Det har fint lite med kravstore kvinnfolk å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 17. mars 2011 #76 Del Skrevet 17. mars 2011 Ja, i tillegg har jeg hørt om velstående kvinner som forelsker seg i bassengrensegutten At menn ikke bryr seg om hvilken jobb dama har er en myte, svært mange menn ville syntes det var litt småflaut om konas høyeste ambisjon i livet var kassa på Rema 1000. En svale gjør ingen sommer Vi er nok mer likestillt i Norge og kvinner i Norge realiserer seg selv mer en i andre kulturer hvor mange selvrealiserer seg selv gjennom mannen. Jeg kjenner noen få par hvor kvinnen soper inn mest penger. Det er også de parene hvor man har delt økonomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 17. mars 2011 #77 Del Skrevet 17. mars 2011 Samme her, og det farger selvfølgelig mitt syn. Jupp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Undreren Skrevet 17. mars 2011 #78 Del Skrevet 17. mars 2011 Ble en diskusjon om litt av hvert dette Og selvfølgelig så må nesten innleggene farges av et subjektivt syn på dette fra enhver som skriver inn. Litt morsomt er det jo at det kun skrives inn av kvinner som "straffer seg selv" om de ikke har sex med typen sin. Men de som ikke er fullt så interesserte/villige/kåte (kall det hva du vil) er vel ikke så veldig interessert i å si at de kanskje har en hang til å kontrollere ting ved sex-makt. Tilbake til oppstarten: Om en kvinne hinter om sex for å oppnå/få/osv.. Reagerer mannen negativt? Om en mann sier rett ut : Du får den om vi knuller i kveld! Reagerer kvinnen negativt? For egen del: jeg har opplevd begge scenarioer. Jeg reagerte ikke negativt, hun gjorde. Men hva er egentlig forskjellen? (legg som forutsetning at dere har vært sammen lenge og kjenner hverandres lyter, når man er kjærester/nyforelskede så knuller man jo uansett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirabella Skrevet 17. mars 2011 #79 Del Skrevet 17. mars 2011 Det siste jeg leste om den saken var at norske kvinner bruker fire timer mer tid på husarbeid enn menn hver uke. Husker ikke i hvilken forbindelse det var, så jeg kan ikke vise til kilder, men synet på dette er i så fall ganske ulikt. Det er mulig at det veies opp av arbeidsmengden ellers hos mannen, da menn (har anledning til å) jobber fulltid, og jobber mer overtid enn kvinner. Ja partneren min bruker 1/2 t og jeg bruker 4 1/2 t sånn ca. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 17. mars 2011 #80 Del Skrevet 17. mars 2011 Har aldri nektet kjæresten min/samboeren min sex. Er altfor glad i sex selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå