Gjest NozMonster Skrevet 16. mars 2011 #21 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Champinon, britange, brokoli, sjokolademosse? Så du anbefaler å lage smakløsd halvfabrikata toppen med gulost? Hva med å la de som kan lage mat svare? det der var en skikkelig tragisk unødvendig kommentar ...må si at denne oppskriften med kyllingen var det som fristet meg mest her jaffal !... men ikke nok med at du tråkker på andres forslag her, men du tørr ikke å fremstå med nick engang!!! Endret 16. mars 2011 av NozMonster 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #22 Skrevet 17. mars 2011 Forett: kremet grønnertesuppe med litt serranoskinke eller noen biter stekt bacon. Lett å lage og billig.En pakke frosne erter, 1-2 dl fløte, grønnsaksbuljong pluss skinke hvis du serverer skinke til. Denne oppskriften, du kan variere tilbehøret: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Gr%C3%B8nn+ertesuppe+med+p%C3%B8lsebiter/12088170 Hovedrett: Finnbiff med hjemmelaget potetmos, brokkoli og tyttebær. En pakke på 500 gram holder til fire pers. Du kan også steke champignon og ha i gryta. bruk resten av fløten i sausen. Dessert: Is med varme skogsbær 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #23 Skrevet 17. mars 2011 Her! TS: med parmaskinke til forrett og hvis du vil lage pannacotta til dessert (det er faktisk ganske praktisk, da de kan lages ferdig allerede kvelden før, så slipper du stresset) så har du jo allerede et italiensk tema? Hva med lasagne laget helt fra bunnen av til hovedrett? Gordon Ramsay har en god oppskrift. Vil du imponere litt mer, kan du jo lage pastaen selv også, det er morsomt (men et lite tips fra en som har tabbet seg ut på det fra før: pass på at du kjevler den tynn nok! Det er IKKE godt med flere alt for tjukke pastalag midt i lasagnen! :gjeiper:) TS her, igjen Hvor lang tid i forveien kan jeg lage pastaen til lasagnen uten at den blir dårlig? Kan jeg lage pastaplatene dagen før? Og, jeg har aldri laget pasta før så jeg vet ikke, men blir hjemmelaga pasta helt hard når man tørker den, eller blir den som fersk pasta?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #24 Skrevet 17. mars 2011 TS her, igjen Hvor lang tid i forveien kan jeg lage pastaen til lasagnen uten at den blir dårlig? Kan jeg lage pastaplatene dagen før? Og, jeg har aldri laget pasta før så jeg vet ikke, men blir hjemmelaga pasta helt hard når man tørker den, eller blir den som fersk pasta? Hvorfor å alle dager vil du lage pasta fra grunnen av når du åpenbart ikke er særlig rutinert på kjøkkenet. Fersk pasta skal ikke tørkes men tilbredes fersk. Du røper jo at du egentlig ikke kan dette i det hele tatt. Når man skal invitere folk på middag er det en klassisk tabbe å prøve seg på ting man ikke er trygg på. Å lage pasta er ikke vanskelig men det krever trening. Trening du åpenbart ikke har. Dette er ment godt altså. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #25 Skrevet 17. mars 2011 Hvorfor å alle dager vil du lage pasta fra grunnen av når du åpenbart ikke er særlig rutinert på kjøkkenet. Fersk pasta skal ikke tørkes men tilbredes fersk. Du røper jo at du egentlig ikke kan dette i det hele tatt. Når man skal invitere folk på middag er det en klassisk tabbe å prøve seg på ting man ikke er trygg på. Å lage pasta er ikke vanskelig men det krever trening. Trening du åpenbart ikke har. Dette er ment godt altså. Jeg har vel aldri heller påstått at jeg er flink på kjøkkenet, har jeg vel? Jeg las bare i en oppskrift på pasta at den skulle tørkes på et kjøkken håndkle og da prøvde jeg å tenke logisk ut i fra det. Det er sikkert godt ment, men du trenger jo ikke å knuse alt mitt håp om å klare å stelle i stand noe god mat. 1
Pingting Skrevet 17. mars 2011 #26 Skrevet 17. mars 2011 Jeg er usikker på hvor lenge du kan lage den før - jeg har alltid tilberedt den fersk. Vil nok anbefale at du gjør det og, altså. Eller kjøper ferdige plater, det er mange av dem some r veldig gode også
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #27 Skrevet 17. mars 2011 Tagliatelle er enklest for nybegynnere. Du kan lage pastaen ferdig, avkjøle og oppbevare den i kjøleskapet par dager , ta pastaen av varmen litt før den er al dente. http://www.aperitif.no/index.db2?id=114423
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #28 Skrevet 17. mars 2011 Jeg er usikker på hvor lenge du kan lage den før - jeg har alltid tilberedt den fersk. Vil nok anbefale at du gjør det og, altså. Eller kjøper ferdige plater, det er mange av dem some r veldig gode også TS her! Ok Men hvor lenge tror du lasagnen trenger å stå i ovnen med ferske pastaplater? Det tar vel ikke så lang tid før den er ferdig da?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #29 Skrevet 17. mars 2011 Du merker ikke på konsistensen at panna cottaen er laget dagen før anbefaler denne jeg da: http://trinesmatblogg.no/2011/03/panna-cotta-med-limemarinerte-blab%C3%A6r/ Åh, den der oppskriften vurderer jeg å prøve! Men jeg har så lyst til å lage bringebærcoulis til også... Kan jeg ha til begge deler? At jeg f.eks har de limemarinerte blåbærene oppå desserten, og så har jeg litt bringebærcoulis i en sånn mini-skål til hver... Hmm, det er så mye godt! Men, kan jeg lage blåbærcoulis dagen i forveien sammen med pannacottaen?
Zzyzx Skrevet 18. mars 2011 #30 Skrevet 18. mars 2011 TS her! Ok Men hvor lenge tror du lasagnen trenger å stå i ovnen med ferske pastaplater? Det tar vel ikke så lang tid før den er ferdig da? Den står til osten ser fin ut. Hjemmelaget fersk pasta har en annen konsistens enn den tørkede og vil tåle så mye varmebehandling helt fint. Pastadeigen kan lages dagen i forveien og oppbevares i plastfolie i kjøleskapet. Hvis du ruller ut platene dagen i forveien så kan du fort oppleve at de ikke er spesielt håndterlige dagen etterpå for de klistrer seg overraskende fort sammen. Hvis du ikke har pastamaskin så blir det enda mer jobb og griseri på kjøkkenet, bare så du er klar over det. Min personlige mening er at å lage pastaen selv er mye jobb og enda et stressmoment når man uansett er opptatt av at alt skal bli så perfekt som mulig, og at de tørkede fra butikken funker helt ypperlig de også. Og det selv om jeg liker å lage mat, er vant til å lage mat og stort sett har kontroll på matlaging. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #31 Skrevet 18. mars 2011 Den står til osten ser fin ut. Hjemmelaget fersk pasta har en annen konsistens enn den tørkede og vil tåle så mye varmebehandling helt fint. Pastadeigen kan lages dagen i forveien og oppbevares i plastfolie i kjøleskapet. Hvis du ruller ut platene dagen i forveien så kan du fort oppleve at de ikke er spesielt håndterlige dagen etterpå for de klistrer seg overraskende fort sammen. Hvis du ikke har pastamaskin så blir det enda mer jobb og griseri på kjøkkenet, bare så du er klar over det. Min personlige mening er at å lage pastaen selv er mye jobb og enda et stressmoment når man uansett er opptatt av at alt skal bli så perfekt som mulig, og at de tørkede fra butikken funker helt ypperlig de også. Og det selv om jeg liker å lage mat, er vant til å lage mat og stort sett har kontroll på matlaging. TS her. Ok. Jeg har kjøpt inn ferdige pastaplater, men jeg har uansett lyst til å prøve meg. Jeg lager deigen i forveien slik du nevner at jeg kan, og så ser jeg på søndag om jeg får det til eller ikke. Om ikke har jeg ferdige plater i skuffen En gang må være den første! Forretten tar ikke lang tid, og desserten lager jeg i forveien uansett. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå