Gå til innhold

3-retters for fire studenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å lage til et lite middagsselskap til meg, samboer og to felles kompiser. Vi er alle fra 21 - 23 år. Jeg har aldri stelt i stand "skikkelig" middagsselskap og liker vertinnerollen :fnise:. Jeg er student og har ikke så altfor god råd, men samtidig hadde det vært gøy å stelle i stand en enkel 3-retters. Kan noen gi meg tips til hva jeg kan servere? Bør ikke inneholde fisk eller sitrusfrukter (den ene spiser ikke fisk, og den andre tåler ikke sitrusfrukter). Så kan noen gi meg litt tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forøvrig bestemt meg for forrett. Det blir melon med parmaskinke. Det er fantastisk godt, og enkelt!

AnonymBruker
Skrevet

Helstek en kylling. Enkelt, billig og veldig smakfullt. Er en haug oppskrifter hvis du bare googler "roast chicken". Til dessert kan jeg varmt anbefale denne enkle sjokoladekaken.

Skrevet

Mitt forslag er at du har Biff Wellington til hovedrett :) Det kan koste litt for biffene, men det er ikke sååå dyrt og det er absolutt verdt det. Så foreslår jeg pannacotta med friske jordbær til dessert.

AnonymBruker
Skrevet

Friske jordbær i mars? Smaker rart.

Pasjonsfruktpannacotta til dessert!

AnonymBruker
Skrevet

Hva er Pannacotta?

Skrevet

Hva er Pannacotta?

Her!

TS: med parmaskinke til forrett og hvis du vil lage pannacotta til dessert (det er faktisk ganske praktisk, da de kan lages ferdig allerede kvelden før, så slipper du stresset) så har du jo allerede et italiensk tema? Hva med lasagne laget helt fra bunnen av til hovedrett? Gordon Ramsay har en god oppskrift. Vil du imponere litt mer, kan du jo lage pastaen selv også, det er morsomt :)

(men et lite tips fra en som har tabbet seg ut på det fra før: pass på at du kjevler den tynn nok! Det er IKKE godt med flere alt for tjukke pastalag midt i lasagnen! :gjeiper:)

• Liker 1
Skrevet

Kylling i pasta og champinon, ovnstekt med ost over til hovedrett.

Stek kylling i biter og champinon i skiver. Ha i ildfast form og hell over saus, f.eks kylling britange saus. Strø over gulost. Stek i stekeovnen ca 200 grader et kvarter (til osten er godt smeltet) og server med knutepasta og gjerne brokoli om en vil ha det.

Til dessert anbefaller jeg noe som kan lages klart helt på forhånd. F.eks sjokolademossé i penglass med smeltet mørk sjokolade rundt kanten av glasset.

Skrevet

Jeg stemmer på pana cotta som dessert.

Først lager du panna cottaen og lar den bli stiv. Deretter anbefaller jeg deg å lage gele(men avkjøl den-ikke la den stivne) og hell det som ett lite lokk på panna cottaen

AnonymBruker
Skrevet

Kylling i pasta og champinon, ovnstekt med ost over til hovedrett.

Stek kylling i biter og champinon i skiver. Ha i ildfast form og hell over saus, f.eks kylling britange saus. Strø over gulost. Stek i stekeovnen ca 200 grader et kvarter (til osten er godt smeltet) og server med knutepasta og gjerne brokoli om en vil ha det.

Til dessert anbefaller jeg noe som kan lages klart helt på forhånd. F.eks sjokolademossé i penglass med smeltet mørk sjokolade rundt kanten av glasset.

Champinon, britange, brokoli, sjokolademosse?

Så du anbefaler å lage smakløsd halvfabrikata toppen med gulost? Hva med å la de som kan lage mat svare?

• Liker 2
Skrevet

Champinon, britange, brokoli, sjokolademosse?

Så du anbefaler å lage smakløsd halvfabrikata toppen med gulost? Hva med å la de som kan lage mat svare?

Det kommer jo helt ann på smaken til hun som lager mat ;)

Mosse kan en fin lage fra bunn, det samme med sausen og pastaen. Alt kommer jo ann på kokkekunskapene til hun som skal kokkelere ;)

Skrevet

Friske jordbær i mars? Smaker rart.

Pasjonsfruktpannacotta til dessert!

Man trenger ikke bruke friske jordbær. Man kan bruke frossne også om man ønsker det.

Skrevet

Hovedrett: Bank kyllingfilet, smør med hvitløksmør, dryss over parmesanost og rull sammen. Rull så filetene først i hvetemel, så i sammenpisket egg, deretter i griljemel. Sett i kjøleskap i ca. 15 min før du gjør akkurat det samme, og så kjøler i 15 min til. Brun i stekepanne på sterk varme, slik at ytterlaget blir sprøtt. Så setter du de inn i ovnen, ca. 190 grader i 30 min. Er veldig godt med ris og en god salat til, evt også bernaisesaus. Mmmmmmmm!

AnonymBruker
Skrevet

Hovedrett: Bank kyllingfilet, smør med hvitløksmør, dryss over parmesanost og rull sammen. Rull så filetene først i hvetemel, så i sammenpisket egg, deretter i griljemel. Sett i kjøleskap i ca. 15 min før du gjør akkurat det samme, og så kjøler i 15 min til. Brun i stekepanne på sterk varme, slik at ytterlaget blir sprøtt. Så setter du de inn i ovnen, ca. 190 grader i 30 min. Er veldig godt med ris og en god salat til, evt også bernaisesaus. Mmmmmmmm!

Det du har beskrevet er nesten en Chicken Parmesan. Den serveres aller best med spinatrisotto og en god hjemmelager marinarasaus.

Uff dette med å servere bernaisesaus til alt, folk kan ikke engang lage den selv.

• Liker 1
Skrevet

Det du har beskrevet er nesten en Chicken Parmesan. Den serveres aller best med spinatrisotto og en god hjemmelager marinarasaus.

Uff dette med å servere bernaisesaus til alt, folk kan ikke engang lage den selv.

Hehe, jeg KAN faktisk lage det selv! Det lærte jeg på "Hellstrøm rydder opp" ^_^ Jeg pleier forøvrig ikke å bruke saus, og spiser dette helst med fullkornsris og hjemmelaget salat. Så det så!

• Liker 3
Skrevet

Siden du kjører italiensk så er jo pasta ganske klassisk!

Er veldig glad i tagliatelle i ostesaus, med sprøtt bacon over, og stekte cherrytomater.

Ostesaus kan jeg ikke oppskriften på i hodet, men regner med et kjapt søk på google fikser det problemet(evt. lys fløtesaus).

For å ikke fråtse i seg for mye pasta kan du ha kyllingfilet til:

4stk kyllingfilet, snittet opp som en baguett (at du åpner den fra siden liksom, vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre). Men ikke del den helt i to! Bare åpne opp nok til at du kan smøre med pesto inni, og så "lukke igjen". Surres med bacon. Kjempegodt!

Server gjerne med litt frisk grønn salat ved siden av (f.eks. hjertesalat, crisp, og ruccola).

Skrevet

Cannelloni med ricotta og spinat med tomatsaus (alt laget fra scratch såklart) er enkelt og nydelig, og det er fascinerende mange som ikke har smakt dette, samtidig så liker alle det. Alle som er verdt å be på middag, i det minste.

AnonymBruker
Skrevet

Her!

TS: med parmaskinke til forrett og hvis du vil lage pannacotta til dessert (det er faktisk ganske praktisk, da de kan lages ferdig allerede kvelden før, så slipper du stresset) så har du jo allerede et italiensk tema? Hva med lasagne laget helt fra bunnen av til hovedrett? Gordon Ramsay har en god oppskrift. Vil du imponere litt mer, kan du jo lage pastaen selv også, det er morsomt :)

(men et lite tips fra en som har tabbet seg ut på det fra før: pass på at du kjevler den tynn nok! Det er IKKE godt med flere alt for tjukke pastalag midt i lasagnen! :gjeiper:)

TS her :) Dette tror jeg er et forslag jeg skal holde meg til! Men det med å lage pannacotta dagen før, vil det ikke kjennes at den ble laget dagen før på konsistensen...? Altså, at den blir seig og får snerk osv... Nei, dette har jeg ikke peiling på. Men dette skal jeg klare!

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg lager pastaplatene til lasagnen selv, kan jeg lage de noen dager i forveien, eller blir de dårlige da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...