antibac Skrevet 15. mars 2011 #21 Skrevet 15. mars 2011 Ingen får meg til å tro at mesteparten av det skyldes noe annet enn latskap.
Fluffe Skrevet 15. mars 2011 #22 Skrevet 15. mars 2011 Jeg synes ikke man trenger å rette på skrivefeil som tydeligvis er slurvefeil. Leser man derimot et innlegg der ett eller flere ord blir brukt feil opptil flere ganger, syns jeg at det bør rettes på. Synes KGs administratorer at å rette på skrivefeil er en uting, bør de skrive om det i reglene. Det er dessverre ikke opp til deg. Er heller ikke opp til deg om hva jeg syntes er avsporing og ødlegging av tråder. De har faktisk fikset det hver gang jeg har meldt det. Det sier jo seg selv at man skal ikke ødlegge tråder med å snakke om noe helt annet en tema. 1
antibac Skrevet 15. mars 2011 #23 Skrevet 15. mars 2011 Er heller ikke opp til deg om hva jeg syntes er avsporing og ødlegging av tråder. De har faktisk fikset det hver gang jeg har meldt det. Det sier jo seg selv at man skal ikke ødlegge tråder med å snakke om noe helt annet en tema. Har jeg noen gang sagt at jeg synes det er bra med avsporing av tråder? Nei, det har jeg ikke. Det jeg mener er at ofte er slike avsporinger både personen som retter på en skrivefeil og personen som får skrivefeilen rettet på sin feil. La oss si at personen skriver "låver" istedenfor "lover" flere ganger i innlegget sitt. Da velger kanskje en bruker å rette på dette på en fin og hyggelig måte. Da blir det ofte ramaskrik og personen som skrev det opprinnelige innlegget blir kjempesur. Da har man plutselig en avsporing på gang. Istedenfor å bli så fryktelig fornærmet, kan man som jeg har sagt før, sette pris på det og ta lærdom av det. 4
Fluffe Skrevet 15. mars 2011 #24 Skrevet 15. mars 2011 Har jeg noen gang sagt at jeg synes det er bra med avsporing av tråder? Nei, det har jeg ikke. Det jeg mener er at ofte er slike avsporinger både personen som retter på en skrivefeil og personen som får skrivefeilen rettet på sin feil. La oss si at personen skriver "låver" istedenfor "lover" flere ganger i innlegget sitt. Da velger kanskje en bruker å rette på dette på en fin og hyggelig måte. Da blir det ofte ramaskrik og personen som skrev det opprinnelige innlegget blir kjempesur. Da har man plutselig en avsporing på gang. Istedenfor å bli så fryktelig fornærmet, kan man som jeg har sagt før, sette pris på det og ta lærdom av det. Da sender man heller en koselig pm. Ikke skriver ett innlegg om det i abort tråden(ett eksempel) 1
antibac Skrevet 15. mars 2011 #25 Skrevet 15. mars 2011 Da sender man heller en koselig pm. Ikke skriver ett innlegg om det i abort tråden(ett eksempel) Jeg vet ikke hvilken tråd du refererer til, men jeg sier meg uenig. Hvis folk bare ikke hadde vært så utrolig hårsåre, så går det fint an å legge det inn som en liten notis i tillegg til svaret man har. 1
Fluffe Skrevet 15. mars 2011 #26 Skrevet 15. mars 2011 Jeg vet ikke hvilken tråd du refererer til, men jeg sier meg uenig. Hvis folk bare ikke hadde vært så utrolig hårsåre, så går det fint an å legge det inn som en liten notis i tillegg til svaret man har. Refererer ikke til noen tråder. Sjønner folk at de blir hårsåre når man får trådene sine ødelagt av skrivefeil nazi mennesker. Man burde holde seg til tema og heller gå i Språk delen med sin frustrasjon. 2
antibac Skrevet 15. mars 2011 #27 Skrevet 15. mars 2011 Refererer ikke til noen tråder. Sjønner folk at de blir hårsåre når man får trådene sine ødelagt av skrivefeil nazi mennesker. Man burde holde seg til tema og heller gå i Språk delen med sin frustrasjon. Jeg setter ikke pris på å bli kalt "nazi". Selv om jeg setter pris på rettskrivning, vil jeg ikke kalle meg skrivefeil-nazi. Vi får være enige om å være uenige.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #28 Skrevet 15. mars 2011 Noen som er preget av Tvangstanker. Synes det er endel gjentakende tråder om slike temaer. Lykketil.. 1
cyanid Skrevet 15. mars 2011 #29 Skrevet 15. mars 2011 Latskap? Jeg synes det er mer latskap å sitte 5 min ekstra på ræva si for å skrive et velformulert innlegg på KG, enn å slurve noe ned i full fart, for å hoppe opp av sofaen og få gjort noe i huset. 1
cyanid Skrevet 15. mars 2011 #30 Skrevet 15. mars 2011 Refererer ikke til noen tråder. Sjønner folk at de blir hårsåre når man får trådene sine ødelagt av skrivefeil nazi mennesker. Man burde holde seg til tema og heller gå i Språk delen med sin frustrasjon. Det var faktisk derfor de opprettet Språk-forumet om jeg ikke husker feil! Bare en liten påminner til dem som måtte finne det passende å spore av en tråd med korrekturlesing.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #31 Skrevet 15. mars 2011 Vil bare fortelle dere som konstans sutrer over at andre skriver feil: ALLE skriver feil. Også dere. Og veldig ofte er det skrivefeil i innleggene der dere klager over at andre skriver feil, noe som er ganske pinlig, eller hur? Er det ikke litt pinlig å ha skrivefeil i et innlegg der man klager på at andre klager på andres skrivefeil også? 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #32 Skrevet 15. mars 2011 Det er helt greit å ha noen skrivefeil, det har de fleste av oss innimellom. Men når man nesten ikke klarer å lese innlegget pga feil, ikke stor bokstav eller manglende avsnitt, da blir det så slitsomt at jeg skjønner at folk sier i fra. Så får de som sliter så veldig heller legge litt mer i skrivingen, øvelse gjør mester.
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #33 Skrevet 15. mars 2011 Det mange ikke ser ut til å skjønne er at skrivefeil er støy i skriftspråket som kan forringe kommunikasjonen vesentlig. Skrivefeil, feil/overdreven/manglende tegnsetting, dialekt og lignende gjør sjeldent en tekst uforståelig, men det bidrar til at man må bruke mer energi på å tolke den enn vanlig - noe som trekker fokuset vekk fra innholdet. Det er akkurat sånn det fungerer i talespråket også; om en person har merkelig uttale, snakker lavt og mumler må man fokusere mye mer på å oppfatte hva som blir sagt og det kan rett og slett bli slitsomt å kommunisere med personen. Noen har talefeil og dysleksi, sånt er det ikke noe å gjøre med og det er selvfølgelig greit. Samtidig gjør vi alle små glipper; og av og til kan man komme til å både skrive og uttale et ord feil. Sånne småting gjør ingen ting. Men når innlegg fra en person som kan eller burde kunne bedre har skrivefeil, tegnsetting og merkelige ord på alle bauger og kanter så vitner det rett og slett om manglende forståelse for hvordan god kommunikasjon foregår. Joda, budskapet ditt når antagelig fram, men ikke uten at mottageren må bruke mer energi enn nødvendig på å forstå det - og slikt påvirker faktisk hvordan innholdet oppfattes også. For en del av oss. 6
bergans Skrevet 15. mars 2011 #34 Skrevet 15. mars 2011 De som blir så intenst plaget av andres skrivefeil kan jo heller være hyggelig å rette på det? Altså på en hyggelig måte, ikke fremstille den andre personen som en idiot med lav IQ. Så tror jeg alle får det bedre med seg selv - noen lærer rettskriving, andre slipper å irritere seg over skrivefeil. Vinn-vinn-situasjon Veldig gode poeng Jeg har aldri fortsått hvorfor folk er så hårsåre på å få rettet på skrivefeilene sine? Hvordan skal jeg bli bedre hvis ingen forteller meg hva som er feil, dysleksi eller ei? Jeg er nå heller takknemlig for at noen gidder å bruke tid på å forbedre mine skriveferdigheter, for det er pinlig å se opplagte feil som "værre", "åssen", "ord deling" på eksamensbesvarelser og jobbsøknader. Det at slike tabber kan forhindres ved at folk pirker på meg er supert. Alle vinner, for er det noe nordmenn ikke trenger å være så stolt over pdd, så er det vår språkferdighet i norsk og nynorsk (som er det ordentlige norske, synes jeg). Jeg bryr meg ikke om tastefeil som "ikek" og "hav", men er enig i at ihvertfall jeg bør lese litt mer korrektur før jeg trykker på svarknappen. 1
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #35 Skrevet 15. mars 2011 Jeg blir også glad for å få bemerkninger på skrivefeil så lenge det gjøres på en OK måte. Men jeg skal også være enig i at det jaggu ikke er alle som kommenterer skrivefeil som virker som om de er sosialt oppegående. Det er vel et nett-fenomen.
Fluffe Skrevet 15. mars 2011 #36 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Veldig gode poeng Jeg har aldri fortsått hvorfor folk er så hårsåre på å få rettet på skrivefeilene sine? Hvordan skal jeg bli bedre hvis ingen forteller meg hva som er feil, dysleksi eller ei? Jeg er nå heller takknemlig for at noen gidder å bruke tid på å forbedre mine skriveferdigheter, for det er pinlig å se opplagte feil som "værre", "åssen", "ord deling" på eksamensbesvarelser og jobbsøknader. Det at slike tabber kan forhindres ved at folk pirker på meg er supert. Alle vinner, for er det noe nordmenn ikke trenger å være så stolt over pdd, så er det vår språkferdighet i norsk og nynorsk (som er det ordentlige norske, synes jeg). Jeg bryr meg ikke om tastefeil som "ikek" og "hav", men er enig i at ihvertfall jeg bør lese litt mer korrektur før jeg trykker på svarknappen. Som folk tydeligvis her har problemer med å forstå,så ødlegger slike kommentarer veldig mye for en tråd. Folk har ingen intresse av å lese hva "toril" har funnet av skrivefeil hos "karin" Endret 15. mars 2011 av mirandaa
La Papesse Skrevet 15. mars 2011 #37 Skrevet 15. mars 2011 Hvis det er vondt å lese innlegg med skrivefeil, kan man ikke da bare la være å lese det innlegget?? Det er vel ingen som blir tvinger deg til å gjøre det?
Gjest Linda sofie Skrevet 15. mars 2011 #38 Skrevet 15. mars 2011 De som skriver feil ødlegger ikke trådene med slik snakk som jeg skrev over. Tror jeg har rapporter 60 tråder eller noe med slik avsporing. Utrolig slitsomt å komme inn i en tråd der halve tråden handler om at Jens og Trude diskuterer skrivefeil. Må si meg enig. Synes det er mye mer plagsomt med de som på dø og liv må rette på andres skrivefeil i et innlegg enn de som skriver feil.
Kosemose Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #39 Skrevet 15. mars 2011 Er det ikke litt pinlig å ha skrivefeil i et innlegg der man klager på at andre klager på andres skrivefeil også? Nei, jeg syns ikke det er pinlig å ha skrivefeil i et innlegg der jeg skriver at ALLE skriver feil. Jeg regner meg selv som en del av "alle", sånn til informasjon, med andre ord: Ja, jeg skriver også feil. Skjønner ikke at det kunne være så vanskelig å forstå? 1
bergans Skrevet 16. mars 2011 #40 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Må si meg enig. Synes det er mye mer plagsomt med de som på dø og liv må rette på andres skrivefeil i et innlegg enn de som skriver feil. Jeg er helt enig i det bør slåes hardere ned på innlegg der rettskriving og påpeking av feil blir brukt som hersketeknikk eller utpsyking (er det et norsk ord?). Det kommer typisk i tråder der argumentasjonen blir litt tynn, og vips så har du (stort sett) en gjeng anonyme brukere, samt en bruker med nick, som velger å kaste seg på den delen av diskusjonen, i desperate forsøk på å få overtak. Det ødelegger voldsomt, og kan gjerne bli moderert oftere. Å påpeke en feil betyr ikke at jeg tror at jeg skriver perfekt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor den konklusjonen automatisk blir gitt. Så lenge grove, åpenbare feil blir påpekt på en nøytral måte, atskilt fra resten av svaret, så har jeg ingenting i mot det. Jeg har selv kjapt påpekt, enten helt først eller helt tilslutt i innlegget, at "åssen" ikke er norsk rettskrivning, og at bruken av dette i et innlegg gjør at lesere tar TS mindre seriøst. Det ligger ikke noe ønske om å hakke eller være negativ, men å gjøre noen oppmerksom på en feil som vil skade en hvilken som helst søknad, essay eller eksamensbesvarelse. Jeg har selv fått tilbakemelding på kronglete formuleringer og bruk av ord som ikke henger på greip. Jeg er takknemlig for responsen, for uten den hadde jeg fortsatt i akkurat samme tralten. Endret 16. mars 2011 av bergans 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå