Gå til innhold

Dere som plages av at andre skriver feil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil bare fortelle dere som konstans sutrer over at andre skriver feil: ALLE skriver feil. Også dere. Og veldig ofte er det skrivefeil i innleggene der dere klager over at andre skriver feil, noe som er ganske pinlig, eller hur? ;)

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

På seg selv kjenner man andre, kanskje derfor det er lett å kritisere? Alle kan skrive feil, slurvefeil er vel meget vanlig.

"Konsekvent" bruk av sms-språk og dialekt er en annen sak.¨

Edit: Ja, jeg måtte faktisk redigere pga. en skrivefeil :fnise:

Endret av Ms. Raggsokk
  • Liker 6
Skrevet

Joda, alle skriver feil til tider. De som klager også, men de skriver rett mesteparten av tiden. Det er som regel kun slurvefeil. Det er slitsomt å lese innlegg med utrolig mange skrivefeil og dårlig språk. Jeg nekter å tro at alle her som hevder at de har dysleksi, faktisk har det. I mange av tilfellene skyldes det nok at man enten har fått for dårlig opplæring i skolen eller at man ikke gjorde noe særlig arbeid selv.

Vil bare legge til at jeg ikke pleier å klage på skrivefeil her på KG, men jeg er fortsatt en av dem som irriterer seg.

• Liker 7
Skrevet

Dessuten er napoleon dynamite en gøy film, det er der du har avataren fra kosemoswe? :)

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Ja de aller fleste skriver feil, men det er mye lettere å lese et innlegg med relativt få feil, bruk av komma, mellomrom og avsnitt, enn det er å lese et innlegg som er flt av sms-sprk og slivefel. Skjønner?

Har full forståelse for at mennesker har dysleksi, men jeg syns det blir feil å skrike dysleksi HVER gang man klager på et innlegg som er fullt av feil. Mange ganger handler det også om lathet.

• Liker 9
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Og hvis alle skylder på dysleksi, så får de som faktisk HAR det, ikke "gjennomslag", da "alle" har brukt det som unnskyldning før en.

• Liker 6
Skrevet

Joda, alle skriver feil til tider. De som klager også, men de skriver rett mesteparten av tiden. Det er som regel kun slurvefeil. Det er slitsomt å lese innlegg med utrolig mange skrivefeil og dårlig språk. Jeg nekter å tro at alle her som hevder at de har dysleksi, faktisk har det. I mange av tilfellene skyldes det nok at man enten har fått for dårlig opplæring i skolen eller at man ikke gjorde noe særlig arbeid selv.

Vil bare legge til at jeg ikke pleier å klage på skrivefeil her på KG, men jeg er fortsatt en av dem som irriterer seg.

Jaha, men tenker du at de som har mange feil (som ikke skyldes slurvefeil - slik dine feil gjør, antageligvis?) skal slutte å skrive på forum?

Noen gang tenkt på at jo mer man leser og skriver, jo bedre leser og skriver man? Uansett om man skriver dårlig pga dysleksi eller om man skriver dårlig fordi man ikke fulgte med i timene på skolen, eller fordi man ikke har brydd seg om å lære rettskriving?

• Liker 1
Skrevet

Dessuten er napoleon dynamite en gøy film, det er der du har avataren fra kosemoswe? :)

Jepps! ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Jaha, men tenker du at de som har mange feil (som ikke skyldes slurvefeil - slik dine feil gjør, antageligvis?) skal slutte å skrive på forum?

Ikke slutte å skrive på et forum, men heller anstrenge seg litt mer når de skriver. Man trenger ikke bare rable ned noe i full fart og trykke send, det går an å lese over innlegget, eller bruke et program for rettskriving. Bare huske at det går an å trykke på ENTER en gang i blant slik at vi som leser får puste litt.

• Liker 11
Skrevet

Hoho how long did it take you to grow that mustache? :D

Skrivefeil er ikke verdens undergang nei. Iallfall ikke på et internettforum! :)

Skrevet

De som blir så intenst plaget av andres skrivefeil kan jo heller være hyggelig å rette på det? Altså på en hyggelig måte, ikke fremstille den andre personen som en idiot med lav IQ. Så tror jeg alle får det bedre med seg selv - noen lærer rettskriving, andre slipper å irritere seg over skrivefeil. Vinn-vinn-situasjon :)

• Liker 2
Skrevet

De som blir så intenst plaget av andres skrivefeil kan jo heller være hyggelig å rette på det? Altså på en hyggelig måte, ikke fremstille den andre personen som en idiot med lav IQ. Så tror jeg alle får det bedre med seg selv - noen lærer rettskriving, andre slipper å irritere seg over skrivefeil. Vinn-vinn-situasjon :)

Min erfaring er at hvis man prøver å rette på det på en hyggelig måte, blir personen som har skrevet innlegget veldig fornærmet og man blir nærmest beskyldt for å diskriminere dyslektikere.

• Liker 3
Skrevet

Noen gang tenkt på at jo mer man leser og skriver, jo bedre leser og skriver man? Uansett om man skriver dårlig pga dysleksi eller om man skriver dårlig fordi man ikke fulgte med i timene på skolen, eller fordi man ikke har brydd seg om å lære rettskriving?

Det er sant det du sier - jo mer man leser og skriver, jo bedre blir man. Helt sant, men det går vel an å legge litt mer innsats og tid i innleggene man skriver? Det tviler jeg på at mange her gjør.

• Liker 4
Skrevet

Syntes heller de som blir sterkt plaget,kan forlate forumet. Det er så mange tråder som har blitt ødelagt av skrivefeil retting

Du har skrive feil!!

Hvor??

Det skrives med dobel n

Det heter dobbel!

Å unnskyld da!

Men jeg er uenig i den dobble N en din!

osv osv osv

• Liker 2
Skrevet

Syntes heller de som blir sterkt plaget,kan forlate forumet.

Uenig. Jeg blir ikke sterkt plaget, men jo, det irriterer meg. Jeg skjønner at folk blir fornærmet og plaget når skrivefeilene blir påpekt på en frekk måte, men jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan ta det til seg når folk sier ifra om det på en hyggelig måte? Lærer man ikke litt da? Jeg er en av dem som setter stor pris på godt språk og rettskrivning, og trodde det var en selvfølge å prøve å skrive så godt man kunne på et forum. Selvsagt kan ikke alle være like gode i skriving (jeg sier ikke at jeg er verdensmester selv), men det er mange som bare rabler ned noe og poster det. Hva med å ta en titt eller to gjennom innlegget, og rette på eventuelle feil før man trykker på enter? Som sagt tidligere, man kan faktisk gjøre en liten innsats selv. Kanskje man til og med blir flinkere til å skrive!

Hvis vi som irriterer oss over skrivefeil skal forlate forumet, kan vel de som ikke gidder å skrive ordentlig forlate forumet også (og ja, jeg vet at det finnes mennesker her med lese- og skrivevansker, men det gjelder ikke alle, så dere trenger ikke å begynne å skrike om det).

:)

• Liker 5
Skrevet

Uenig. Jeg blir ikke sterkt plaget, men jo, det irriterer meg. Jeg skjønner at folk blir fornærmet og plaget når skrivefeilene blir påpekt på en frekk måte, men jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan ta det til seg når folk sier ifra om det på en hyggelig måte? Lærer man ikke litt da? Jeg er en av dem som setter stor pris på godt språk og rettskrivning, og trodde det var en selvfølge å prøve å skrive så godt man kunne på et forum. Selvsagt kan ikke alle være like gode i skriving (jeg sier ikke at jeg er verdensmester selv), men det er mange som bare rabler ned noe og poster det. Hva med å ta en titt eller to gjennom innlegget, og rette på eventuelle feil før man trykker på enter? Som sagt tidligere, man kan faktisk gjøre en liten innsats selv. Kanskje man til og med blir flinkere til å skrive!

Hvis vi som irriterer oss over skrivefeil skal forlate forumet, kan vel de som ikke gidder å skrive ordentlig forlate forumet også (og ja, jeg vet at det finnes mennesker her med lese- og skrivevansker, men det gjelder ikke alle, så dere trenger ikke å begynne å skrike om det).

:)

De som skriver feil ødlegger ikke trådene med slik snakk som jeg skrev over. Tror jeg har rapporter 60 tråder eller noe med slik avsporing. Utrolig slitsomt å komme inn i en tråd der halve tråden handler om at Jens og Trude diskuterer skrivefeil.

• Liker 2
Skrevet

De som skriver feil ødlegger ikke trådene med slik snakk som jeg skrev over. Tror jeg har rapporter 60 tråder eller noe med slik avsporing. Utrolig slitsomt å komme inn i en tråd der halve tråden handler om at Jens og Trude diskuterer skrivefeil.

Det skjønner jeg, men du snakker om de som kommenterer på en frekk måte og bare er ute etter å kverulere. Jeg synes det er dumt at det ikke skal gå an å si ifra på en høflig, voksen måte. Da lærer kanskje TS eller innleggskriver noe av det, og det var det. Ofte når det blir slike diskusjoner som du snakker om er det fordi personen som skrev innlegget blir så utrolig fornærmet, og klart det blir avsporinger da. Det kommer litt fra begge sider av og til.

Skrevet (endret)

Det skjønner jeg, men du snakker om de som kommenterer på en frekk måte og bare er ute etter å kverulere. Jeg synes det er dumt at det ikke skal gå an å si ifra på en høflig, voksen måte. Da lærer kanskje TS eller innleggskriver noe av det, og det var det. Ofte når det blir slike diskusjoner som du snakker om er det fordi personen som skrev innlegget blir så utrolig fornærmet, og klart det blir avsporinger da. Det kommer litt fra begge sider av og til.

Jeg snakker om ALLE som kommenterer. Hvor slitsomt hadde det ikke vært om alle skulle rette på alles skrivefeil i alle tråder? Hvordan tror du ikke trådene hadde sett ut da? Å informere om skrivefeil er en uting og det ødlegger tråder. Har man noe å si, får man heller bruke pm. Hvis PM er stengt, burde man bare ta ett hint.

Vil man være språk nazi får man gå inn på språk underforumet.

Endret av mirandaa
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg irriterer meg ikke så mye over skrivefeil. Ikke nå lenger iallefall, og jeg synes absolutt ikke at noen burde forlate forumet på grunn av det. Det som irriterer meg er mangel på tegnsetting, stor bokstav etter punktum, mangel på avsnitt osv.

Ingen får meg til å tro at mesteparten av det skyldes noe annet enn latskap.

• Liker 4
Skrevet

Jeg snakker om ALLE som kommenterer. Hvor slitsomt hadde det ikke vært om alle skulle rette på alles skrivefeil i alle tråder? Hvordan tror du ikke trådene hadde sett ut da? Å informere om skrivefeil er en uting og det ødlegger tråder. Har man noe å si, får man heller bruke pm. Hvis PM er stengt, burde man bare ta ett hint.

Vil man være språk nazi får man gå inn på språk underforumet.

Jeg synes ikke man trenger å rette på skrivefeil som tydeligvis er slurvefeil. Leser man derimot et innlegg der ett eller flere ord blir brukt feil opptil flere ganger, syns jeg at det bør rettes på.

Synes KGs administratorer at å rette på skrivefeil er en uting, bør de skrive om det i reglene. Det er dessverre ikke opp til deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...