Gå til innhold

soppinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøv å kutte veldig ned på sukker,melk og gjærprodukter da dette visstnok skal være med på å fore soppen. Begynn å bruke produkter med melkesyrebakterien i f.eks. slik som activia eller andre produkter med samme effekt. Dette styrker imunforsvaret ditt i tarmen.Bruk bommulstruser og ingen string. Bruk bind og ikke tamponger. Vask truser i milde produkter uten parfyme og vask underliv med intimsåper.

en annen ting er at det finnes noen stikkpiller på apoteket, vivag heter de. Disse bygger opp og stabiliserer det naturlige miljøet i skjeden så det kan kanskje være noe å prøve.

Om ingenting hjelper så ta en tur til en homeopat. De pleier å være flinke med slikt. Og partneren din kan faktisk ha dette uten noen særlige symptomer så om han ikke har fått behandling samtidig med deg så kan det være han som smitter deg tilbake.

Lykke til

En skal ikke vaske underlivet med såpe eller intimsåpe, bare vann!! Og G.U sa at en ikke skulle bruke truseinnlegg i trusa. Hun spurte om jeg brukte tampong eller bind, og da svarte jeg tampong, og så sa hun at det var bra, fordi at det ble mer sopp av å bruke bind enn tamponger. Hun forklarte meg hvorfor, men det husker jeg ikke. Og så sa hun at vi ikke skulle vaske underlivet med såpe eller intimsåpe, bare vann!

Videoannonse
Annonse
Gjest LOGAN
Skrevet

Håper mange leser dette, det er nemlig mange kvinner som går og klør i måneder og år og tror de har sopp.. Langvarig kløe som ikke gir seg med canesten/pevaryl, må undersøkes med biopsi. Det kan nemlig være en hudsykdom som heter lichen sclerosus. Den er ikke så uvanlig og behandlingen er enkel og effektiv, men ubehandlet kan sykdommen gi store plager!!! Så be om en biopsi, Evt henvisning til gynekolog eller hudlege. Bortkastet med soppsalver

DET ER MOTTATT! Jeg skal ta meg en ny tur til legen for sikkerhets skyld!

hadde vært deilig om det bare forsvant ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tøybind, truseinnlegg i tøy og menskopp! Det høres kanskje ekkelt ut, men du sparer i hvert fall underlivet ditt for plast og kjemikalier. (Superabsorberende bind og tamponger tar med seg de snille bakteriene dine og plasten lager et godt og klamt miljø for soppen.)

Hvis du likevel foretrekker tamponger så gå for Ellen.

Skrevet

Spennende opplegg med hvitløken!

Det skal virkelig prøves neste gang dette blir et problem!!

Har hatt "noe" veldig ofte i de siste årene som minner om sopp, men som ingen vet helt hva er. Var hos en gyn. som sa at dette kunne være eksem, og senere en hudlege som ikke hadde noe svar på hva det kunne være. For da var det seff bra.

Så aner ikke hva det er.. Vært der mer eller mindre hele tiden i 4 år til sommeren nå...

Så hvitløken skal testes bare i enda er forsøk på å bli kvitt dette!!

Drit lei!!

Men er jo litt redd for å ikke få det ut igjen da! Spesielt det som skal være der hele dagen!!

Gjest LOGAN
Skrevet

hehe jeg å - angående å få den ut igjen!

gud - tenk den hvitløkstanken! :lol:

Skrevet

Håper mange leser dette, det er nemlig mange kvinner som går og klør i måneder og år og tror de har sopp.. Langvarig kløe som ikke gir seg med canesten/pevaryl, må undersøkes med biopsi. Det kan nemlig være en hudsykdom som heter lichen sclerosus. Den er ikke så uvanlig og behandlingen er enkel og effektiv, men ubehandlet kan sykdommen gi store plager!!! Så be om en biopsi, Evt henvisning til gynekolog eller hudlege. Bortkastet med soppsalver

Det var denne jeg har fått. Den er kronisk, så en vil aldri bli helt kvitt den, men med enkel behandling blir man som regel symptomfri! Jeg fikk vite at dette var mest vanlig for kvinner etter overgangsalderen og at det var omtrent 0,3-0,4% i Norge som hadde den (sannsynligvis med noen mørketall) og at jenter i min alder med denne tilstanden var sjeldent.

Det som er det verste oppi dette er at det er så utrolig stor forskjell på hvilken behandling en får hos de ulike. De sies at man ikke skal lese så mye på nettet, men jeg hadde funnet frem til denne lidelsen på nettet før mitt siste besøk til gyn. som fant ut av det, og selv om det var noe av det jeg virkelig ikke ville bli diagnostisert med så fikk jeg i alle fall et svar!

Gjest Gjest
Skrevet

Det var denne jeg har fått. Den er kronisk, så en vil aldri bli helt kvitt den, men med enkel behandling blir man som regel symptomfri! Jeg fikk vite at dette var mest vanlig for kvinner etter overgangsalderen og at det var omtrent 0,3-0,4% i Norge som hadde den (sannsynligvis med noen mørketall) og at jenter i min alder med denne tilstanden var sjeldent.

Det som er det verste oppi dette er at det er så utrolig stor forskjell på hvilken behandling en får hos de ulike. De sies at man ikke skal lese så mye på nettet, men jeg hadde funnet frem til denne lidelsen på nettet før mitt siste besøk til gyn. som fant ut av det, og selv om det var noe av det jeg virkelig ikke ville bli diagnostisert med så fikk jeg i alle fall et svar!

Sykdommen er relativt vanlig i alle aldre, fra barn til yngre og eldre kvinner, men mange får jo ikke diagnosen før etter flere år, fordi fastlegen ikke har kunnskap eller fordi fastlegen ikke henviser eller fordi kvinnen selv bare tenker sopp sopp sopp... Typisk er symptomforverring/utbrudd rett før mens...(det kan jo være tilfelle med sopp også da, men LS-kløe er mer intens enn sopp-kløe).

Behandlingen er jo enkel, og det er ikke forkjellige behandlinger... Det er bare en type salve (dermovat). Det er litt ulike meninger om hvordan/hvor ofte man skal smøre, men det finnes greie retningslinjer som hudleger og gynekologer skal være kjent med.

PS: det finnes flere LS- foreninger/støttegrupper på nettet, både et dansk forum, + engelske og amerikanske. Men hvis man er "lett" rammet og har symptomkontroll med salven, så trenger man jo ikke bruke så mye tid på en relativt uskyldig tilstand:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...