Gå til innhold

soppinfeksjon

Fremhevede innlegg

Gjest LOGAN
Skrevet

Jeg må spørre - noen MÅ svare meg!

For ca 3-4 år siden begynte jeg å få soppinfeksjon innimellom..

Hadde aldri hatt problemer med dette før!

Men nå - det gir seg ikke!

Utallige canesten kurer og andre kurer gitt av lege!

Det er periodevis såklart og ikke HELE tiden... Men sikkert 8-10 ganger i året! Om ikke mer..

Er det noen som vet noe lurt å gjøre her - finnes det en mirakelkur eller noe annet?!

Har ingen spesielle situasjoner det kan komme av bortsett fra ofte akkurat når mensen kommer!

Er 29 år, startet ca når jeg var 25..

ANYONE?!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å få en pille hos legen på resept, den virket ganske godt for meg!

Men ellers så sa legen min også at enkelte kvinner rett og slett vil slite mer med dette enn andre, i perioder i livet. Dessverre, for det er virkelig ikke noe gøy... Jeg føler med deg, har hatt det uttallige ganger selv, men har ikke hatt det på en stund nå (bank i bordet!)!

Skrevet

Jeg var på G.U og hun sa at jeg burde gå med løse bukser uten truse, og ikke bruke truseinnlegg. Også sa hun at etter hvert do besøk så kunne man spyle underlivet med vann, og tørke godt. Men hvem orker vel å gå i dusjen etter hvert do-besøk? :klaske: Men kan vertfal gå med løse bukser uten truse, sånn at det får litt luft.

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å prøve grapefruktkjerneekstrakt. Ei venninne av meg mente at hennes soppinfeksjon forsvant av dette. Har ikke fått testet det selv enda, så kan ikke gå helt god for det, men kan jo prøves? Fåes kjøpt på helsekost, hell noen dråper i et stort glass vann/juice og drikk.

Ellers er det jo tipsene som nevnt over: Bruk undertøy i bomull, ikke gå med tighte jeans/bukser, velg heller skjørt eller kjoler. Brukt bind istedetfor tampong når du har mensen. Sov uten truse om natta om du har mulighet til det.

Jeg har også slitt veldig med sopp i perioder, spesielt etter at jeg begynte med p-ring. Følte det ble litt bedre da jeg sluttet å barbere meg så hyppig nedentil. Kan jo være verdt å prøve? Har også hørt om noen som merker bedring når de kutter ned på sukker og melkeprodukter.

Lykke til iallefall, vet hvor j@#&¤ irriterende det er! :kjefte:

Gjest LOGAN
Skrevet

takk for tips!

ja jeg har brukt p- ring og det her definitivt det som satte i gang alt! bare tull!

men har sluttet for 7-8 mnd siden! gir seg ikke forde!

jeg får ringe legen igjen og få disse pillene - de funket sist ja!

grapefruktekstrakt skal kjøpes! funker det så er det jo verdt det!

vi får se nå fremover jeg har satt meg en periode på 4 uker uten sukker osv!

:goodbye:

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Prøv å kutte veldig ned på sukker,melk og gjærprodukter da dette visstnok skal være med på å fore soppen. Begynn å bruke produkter med melkesyrebakterien i f.eks. slik som activia eller andre produkter med samme effekt. Dette styrker imunforsvaret ditt i tarmen.Bruk bommulstruser og ingen string. Bruk bind og ikke tamponger. Vask truser i milde produkter uten parfyme og vask underliv med intimsåper.

en annen ting er at det finnes noen stikkpiller på apoteket, vivag heter de. Disse bygger opp og stabiliserer det naturlige miljøet i skjeden så det kan kanskje være noe å prøve.

Om ingenting hjelper så ta en tur til en homeopat. De pleier å være flinke med slikt. Og partneren din kan faktisk ha dette uten noen særlige symptomer så om han ikke har fått behandling samtidig med deg så kan det være han som smitter deg tilbake.

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi deg en kur du kan prøve, men du kommer kanskje til å bli litt skeptisk når du leser om det.

Først og fremst; kast alt du har av syntetisk undertøy, bruk bare bomull fra nå av. Ikke bruk truseinnlegg. Når du har mensen, bør du ikke bruke tampong. Best er det sikkert å bruke menskopp.

Så til kuren. Den varer i én uke, og du trenger 14 hvitløksfedd; ett for hver dag. Du kan putte feddet i skjeden, og hvis du er redd for å ikke få det ut igjen, kan du tre en nål og dra den gjennom hvitløken noen ganger, så du har en tråd du kan nappe den ut etter. Feddet skal rett og slett ligge i skjeden i 12 timer, så du tar det inn når du står opp og ut når du legger deg, og så setter du inn et nytt når du legger deg. Mest sannsynlig kommer du ikke til å trenge å bruke kuren i en hel uke, hvitløken tar som regel knekken på soppen i løpet av de første dagene.

Hvitløk er naturlig antibiotisk og antifungalt, og det er mildt mot kroppen, i motsetning til canesten.

Kuren høres kanskje ekkel ut, men den funker og du slipper å sløse bort mer penger på soppkurer som ikke funker. Jeg har brukt den selv, og etter det har jeg ikke hatt sopp igjen.

Jeg hørte først om den her: http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/candida.htm

Det er også mange andre tips på den siden! Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Så til kuren. Den varer i én uke, og du trenger 14 hvitløksfedd; ett for hver dag. Du kan

Varer kuren i en uke eller to?

AnonymBruker
Skrevet

Varer kuren i en uke eller to?

Én, jeg mente ett fedd morgen og ett fedd kveld :)

Men mest sannsynlig er det tilstrekkelig med tre dager.

Gjest hvitløk
Skrevet

Dette har jeg faktisk tror på for hvitløk kan brukes til veldig mye. Jeg har flere ganger har påbegynnende ørebetenelse, da tr jeg ett fedd hvitløk, kapper av tippen og stapper det inn i øret. Det "drar" ut betennelsen, og man kan kjenne at det jobbes inni øret. Prøver å sove med det om natta hvis jeg har ørebetenelse men er lett for at den faller ut.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg faktisk tror på for hvitløk kan brukes til veldig mye. Jeg har flere ganger har påbegynnende ørebetenelse, da tr jeg ett fedd hvitløk, kapper av tippen og stapper det inn i øret. Det "drar" ut betennelsen, og man kan kjenne at det jobbes inni øret. Prøver å sove med det om natta hvis jeg har ørebetenelse men er lett for at den faller ut.

Det funker kjempebra :) Jeg var skeptisk da jeg prøvde det, men jeg var så blakk at jeg uansett måtte vente ca en uke (til stipendet kom) før jeg kunne kjøpe canesten, måtte jo ha mat i mellomtiden. Hvitløk hadde jeg i kjøleskapet, og jeg tenkte det var bedre å prøve det enn å måtte gå rundt og plages med kløe. Det ga også en umiddelbar lindrende effekt; kløen forsvant nesten med en gang feddet var på plass. Jeg er blitt hvitløkfrelst etter dette ;) Har brukt det mot ørebetennelse, sånn som du beskriver også, og spiser mye rå hvitløk i kosten for å ta knekken på det som skulle være av sopp i fordøyelsessystemet.

Skrevet

Jeg har også slitt med soppinfeksjon og fikk mange av de samme rådene som er nevnt ovenfor av legen.

MEN jeg ser det er et par ting som ikke har blitt nevnt her:

Slutt med intimbarbering dersom du driver med det - eventuelt rengjør barberhøvelen ekstra godt for dette bidrar nemlig til at det kommer mye bakterier til intimområdet, som igjen kan føre til sopp.

Det er også viktig å være nøye med tørkning ved toalettbesøk - start foran og tørk bakover, en av de vanligste årsakene til sopp er faktisk at bakterier fra avføring kommer inn i skjeden.

Jeg ser også at det blir anbefalt å slutte med tampong. Selv fikk jeg også dette tipset fra legen, men jeg er ikke komfortabel med å bruke bind derfor bruker jeg heller tampongene "Ellen" som kan kjøpes på Apoteket. Disse inneholder melkesyrebakterier og kan derfor være til stor hjelp med å gjenopprette bakteriebalansen i underlivet ved menstrasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd hvitløk og det virket ikke på meg. Men det er verdt et forsøk.

Har du prøvd Pevaryl? Jeg synes den virker bedre enn Canesten.

Som de andre sier så bruk kun bomullstruser, ikke tampong, ikke truseinnlegg og sov uten truse.

Når du tar en soppkur så er det veldig viktig at du smører fra klitoris og helt bak til rumpesprekken. Alt må smøres.

Du får også kjøpt melkesyrekaplser på apoteket, Vivag o.l. Det er vagitorier (ikke stikkpiller, det er så mange som sier det. Stikkpiller skal i rumpa, vagitorier i skjeden). Som kan forebygge soppinfeksjon. De kan også brukes under menstruasjon.

Skrevet

Jeg gikk i 1,5 år med noe jeg trodde var sopp fordi symptomene var så like og en gynekolog bekreftet at det var soppinfeksjon. Men utallige kurer med sterke, reseptbelagte medisiner hjalp ingenting, jeg var hos fastlegen, vikaren for fastlegen og sos på sykehuset(som utelukket alt av sykdommer) og ingen av de andre kontrollene jeg var på fant soppinfeksjonen... Så der stod jeg da med "noe" ved underlivet mitt som ingen fant ut av.

Så tok jeg meg sammen, gikk til en privat gyn. og fikk stilt en helt annen diagnose, en svært sjelden hudsykdom som ganske enkelt kunne holdes i sjakk med en enkelt salve. Og som ikke var så altfor vanskelig å finne ut av for noen som hadde et litt mer åpent sinn enn den gamle gyn. min...

Vet ikke hvem eller hva du har vært i kontakt med, men å betale litt ekstra kan ofte føre til at en får den hjelpen en faktisk trenger. Og så skader de nok ikke å følge noen av rådene over. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også slitt med stadige soppinfeksjoner, det som har gjort susen for meg er:

- Unngå truser i syntetisk stoff, samt stringtruser.

- Undertøy vaskes på 60 grader.

- Sove uten truse om natta slik at underlivet får luft.

- Unngå å bruke for stramme bukser o.l

- Menskopp, og ikke bind/tamponger.

- Unngå bruk av Asan/Dr.greve og lignende. Jeg bruker en vaskeolje fra Aco som kjøpes på apoteket.

Endret av Iah
Gjest LOGAN
Skrevet

HEHE - Jeg må le! Av hvitløken - men dette skal jeg undersøke og prøve!! Men gudameg.. HAHA:)

Takk for tips..

- Jeg bruker kun hipstere, sjelden string.

- Jeg klarer neppe la være å bruke barberhøvelen dessverre så får heller være stor forbruker av blader der..

- Jeg sover oftest med undertøy men skal begynne å sove naken - er nok en hjemme som blir happy for det å! :)

- Bruker OB og bind - alt ettersom hva jeg skal ha på meg den dagen osv.. Men menskopp synes jeg høres kvalmt ut skal jeg være helt ærlig, bare ordet liksom - men har undersøkt det før - vi får se om jeg våger prøve det..

Skal høre med legen igjen ang de pillene hun ga meg en gang og hvor mange jeg evt kan ta av de osv.. For de har funket altså..

Legen fortalte meg sist at de alle har en og annen form for sopp, hun sa at noen har mye men ikke merker det selv mens andre har så lite men kjenner det hele tiden(meg)!

Så tydelig er dette et problem for mange - en liten trøst!

Men fy så ubehagelig og bare slitsomt det er..

TAKKER FOR ALLE GODE TIPS :)!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med sopp lenge og har sluttet helt å bruke såpe i underlivet. (brukte Dr. Greve)

Etter det har jeg ikke hatt det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk i 1,5 år med noe jeg trodde var sopp fordi symptomene var så like og en gynekolog bekreftet at det var soppinfeksjon. Men utallige kurer med sterke, reseptbelagte medisiner hjalp ingenting, jeg var hos fastlegen, vikaren for fastlegen og sos på sykehuset(som utelukket alt av sykdommer) og ingen av de andre kontrollene jeg var på fant soppinfeksjonen... Så der stod jeg da med "noe" ved underlivet mitt som ingen fant ut av.

Så tok jeg meg sammen, gikk til en privat gyn. og fikk stilt en helt annen diagnose, en svært sjelden hudsykdom som ganske enkelt kunne holdes i sjakk med en enkelt salve. Og som ikke var så altfor vanskelig å finne ut av for noen som hadde et litt mer åpent sinn enn den gamle gyn. min...

Vet ikke hvem eller hva du har vært i kontakt med, men å betale litt ekstra kan ofte føre til at en får den hjelpen en faktisk trenger. Og så skader de nok ikke å følge noen av rådene over. Lykke til!

Håper mange leser dette, det er nemlig mange kvinner som går og klør i måneder og år og tror de har sopp.. Langvarig kløe som ikke gir seg med canesten/pevaryl, må undersøkes med biopsi. Det kan nemlig være en hudsykdom som heter lichen sclerosus. Den er ikke så uvanlig og behandlingen er enkel og effektiv, men ubehandlet kan sykdommen gi store plager!!! Så be om en biopsi, Evt henvisning til gynekolog eller hudlege. Bortkastet med soppsalver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...