Gå til innhold

hvor ofte spiser du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte og hvor mye spiser du i løpet av en dag?

I dag har jeg kun spist ei brødskrive, og kjenner nå at jeg er veldig sulten - har ikke merket det før nå.

I går spiste jeg 3 brødskriver, middag og frokostblanding til kvelds.

Går sikkelig opp og ned med spisingen min. Er det normalt? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag har jeg kun spist ei brødskrive, og kjenner nå at jeg er veldig sulten - har ikke merket det før nå.

1-2 ganger dagen.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Normalt å gå litt opp og ned med tanke på hvor mye man spiser, dager er jo forskjellige. Men en brødskive på en dag er alt for lite, og det vet du selv ;)

En normal dag spiser jeg to knekkebrød til frokost, små spiser sukkererter/druer på jobb, en "stor" Skyr m/jordbær til lunch, middag (alt fra burger til kylling, grønnsaker og ris. Liten-normal porsjon) og et knekkebrød eller to til kvelds. Innimellom blir det potetgull eller kanskje en paprika til kvelds hvis jeg vil kose meg eller spiste sein middag, bare for å ha noe i magen :)

Men idag f.eks spiste jeg middagsrester til frokost, og spagetti klokken 19.00. Etter det har jeg ikke spist, men så er jeg ikke sulten heller. :) Jeg spiser når jeg er sulten, som regel. Når man går for lenge uten mat, slutter man å være sulten. Gjelder å bruke sunn fornuft, og ikke alltid høre på magen.

Gjest Lacus
Skrevet

Varierer veldig. Jeg har utrolig dårlige spisevaner. Som oftest 1-2 ganger om dagen, av og til 4-5 ganger for dag.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Mellom 2 og 5 ganger om dagen men det varierer fra dag til dag

Skrevet

Spiser frokost, lunsj, middag, kvelds-knask og gjerne noe før jeg legger meg. Men spiser for det meste når jeg kjenner jeg er sulten. Men ofte jeg bare går å knasker på ting jeg finner i skapet også :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

2 ganger dagen.

Skrevet

Etter jeg begynte å spise ca 3. time , er jeg mer fornøyd med vekten , og jeg slipper å bli så sulten att jeg hiver innpå for mye mat. Er det for lenge siden siste måltid,blir jeg lettere irritert også...

Skrevet

3-4 ganger om dagen, kommer litt an på hvordan jeg jobber.

Skrevet

Hverdager:

Frokost, lunsj, mellommåltid og middag.

Noen ganger blit det mellommåltid mellom frokost og lunsj også, hvis jeg har stått ekstra tidlig opp.

Helg:

Frokost, mellommåltid, middag og godis.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel så blir det kun 2 ganger om dagen. Ikke bra i det hele tatt. Noen dager klarer jeg å få i meg mat 4 ganger om dagen. Et måltid er alltid middag. Det jeg spiser er sunt.

Jeg er sånn at når jeg har tunge perioder så spiser jeg mindre selv om jeg er sulten.

Skrevet

Det er altfor lite å spise kun ei brødskive - det merker du jo selv.

Du må spise regelmessig og ofte. Apetitten kan det være opp og ned med, men den må ikke bli styrende for om du får i deg mat. Varier heller maten hvis du kjenner at du er matlei. Noen dager er det å spise rett og slett et arbeid som bare må gjøres. Legg inn gode rutiner. Gjør klar maten kvelden i forveien, planlegg langsiktig. Spis 5-6 ganger til dagen. Du kan prøve dette:

Frokost

2-3 brødskiver

1 glass melk/vann

1 frukt

eller

en stor porsjon havregrøt med frukt/bær oppi

Mellommåltid

En neve usaltede nøtter

En frukt

Lunsj

2-3 brødskiver eller knekkebrød

eller en stor salat med avocado og kidneybønner

En frukt

1 glass vann/melk

Mellommåltid

En youghurt

En frukt

Middag

En-to porsjoner middag der halvparten av tallerken er grønnsaker, en fjerdedel potet/ris og en fjerdedel kjøtt.

1 glass vann

Kvelds

1-2 knekkebrød

En frukt

1 glass vann

AnonymBruker
Skrevet

Dere må bruke ufattelig mye tid på måltider og mat.

Skrevet

Dere må bruke ufattelig mye tid på måltider og mat.

Niks! Dette handler om god planlegging. Storhandler du en-to ganger i uka og lager mat som kan fryses/kjøles porsjonsvis så sparer man mye tid, penger og krefter.

Men det er klart at hvis du skal ha en sunn livsstil så nytter det ikke å smelle grandisen i ovnen hver dag og legge seg på sofaen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fikk du inspirasjon til den siste setningen fra?

Det jeg mente var at det er unødvendig med så mange måltider.

• Liker 1
Skrevet

Frokost klokken 08:00

- Shake

Snac klokken 10:00

- Ett egg, nøtter, frukt eller protein bar

Lunsj 12:00

- Grovt brød, salat

Snac 14:30

- Ett egg, nøtter, frukt eller protein bar

Middag rundt 16:00

- Sier seg selv, middag av ulikt slag.

Snac 19:30

- Som regel en frukt,noen ganger knekkebrød

Lørdag og søndag blir så som så, men starter alltid dagen med en shake.

Skrevet

Hvor fikk du inspirasjon til den siste setningen fra?

Det jeg mente var at det er unødvendig med så mange måltider.

Fem-seks måltider om dagen er ikke unødvendig, det er optimalt.

Det tar faktisk ikke mye tid å spise et eple og noen nøtter, så man trenger ikke bruke særlig mye tid på mat selv om man spiser seks ganger om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Optimalt i følge hvem? Urmennesket? Jeg tviler på at han spiste fem-seks-sju velbalanserte måltid til faste tider på døgnet ;)

• Liker 2
Skrevet

Optimalt i følge hvem? Urmennesket? Jeg tviler på at han spiste fem-seks-sju velbalanserte måltid til faste tider på døgnet ;)

Ingen her har snakket om urmennesket, så ikke kast bort tiden din på stråmannsargumentasjon. Urmennesket levde på en helt annen måte og under andre omstendigheter enn det moderne mennesket, så det er neppe helt sammenlignbart.

Det er et velkjent kostholdsråd at man bør spise omtrent fem-seks måltider til dagen, alt etter aktivitetsnivå og døgnrytme. Det kan du finne hos "guru" Ingrid E. Hovig, eller du kan gå inn på helsedirektoratet og se hva ernæringsfysiologer anbefaler..

Skrevet

Jeg spiser som regel 4-5 måltider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...